Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen fietshelm - Forum Wereldfietser

wel of geen fietshelm

Wij gaan komende zomer fietsen in NT en WA
Een helm is in Australië verplicht, maar wat komt hier in de praktijk van terecht ?
Mensen die daar gefietst hebben, hoe zijn jullie hiermee omgegaan ?
Is hier controle op ?

niet over nadenken, gewoon doen

Een vriendin is recent teruggekomen uit Australië na een aantal maanden backpacken. Haar ervaring is dat de auto's en trucks echt langs je heen racen als gekken...

Doen dus ;)

Froggy in een oude discussie:
Het gebruik van condooms is ook niet verplicht maar wel veiliger
En zo is het ... gewoon doen dus ....

Wouter

P.S. Gebruik de zoekfunctie eens .... er is al genoeg geschreven of het nut van de helm ... en ik ken een aantal mensen die blij waren dat ze hem ophadden toen ze onderuit gingen.[/quote]

Een vriend van me is vorig jaar gevallen in Engeland. (door de wind!!) Hij kan het navertellen omdat hij een helm ophad.........

Wat mij betreft kan deze topic nu stoppen want ik heb dezelfde boodschap als mijn voorgangers >>>

Niet over nadenken, opzetten dat ding!

Blanche

Euh ik ben in 1996 een maand in Australië geweest in een gastgezin in Cairns (Noord-Queensland). Ik was er niet om een fietsvakantie te maken maar om een cursus Engels bij te wonen en dus optimaal de Australische gastvrijheid te proeven in een gastgezin.

Wat ik wel deed was elke dag met de fiets van bij het gastgezin naar de school rijden. In de eerste week droeg ik geen helm en ben door een politieman aangesproken. Ik heb kunnen uitleggen dat ik een toerist was en zo en dat niet wist. Zo ben ik op het nippertje ontsnapt aan een fikse boete.

Voor diegenen die echt willen fietsen in Australië is teneerste een helm dus verplicht en ten tweede dus ook voor de veiligheid. Australië is toch een pak ruwer dan het uiterst fietsvriendelijke Nederland.

Wij fietsten in '98 ook de eerste week zonder helm. Toen na meerdere verzoeken van de politie toch maar een aangeschaft. Sindsdien rijd ik niet meer zonder! :!:

Dus als de politie het zegt dan zet je hem op ???
Een kikkertje in dit forum zei ooit in een discussie over het dragen van helmen en verplichting i.v.m. wetgeving ......
'Zijn condooms verplicht in Duitsland?

Ik ben van plan om daar te gaan 'rijden' en ga ze niet gebruiken als het niet verplicht is!

Wat een discussie!
Als je je eigen veiligheid wil verhogen dan gebruik je (uit eigen gezond verstand) een helm/condoom/gordel toch?'

Blanche schreef:Dus als de politie het zegt dan zet je hem op ???
Toen wel ja. Gewoon van bij het gastgezin naar de school was amper 3 km.

Wie doet er in Nederland of België een helm op om een kleine boodschap te doen vlakbij je (vakantie) huis ? In Australië is zelfs op zo'n klein uitstapje een helm verplicht. Daarom ook mijn reactie.

Als ik een echte fietstocht maak zet ik ook altijd helm op. Uit gewoonte. Dus voor m'n veiligheid. Niet omdat het moet.

Beetje merkwaardige reacties, maar dat hoort bij het onderwerp kennelijk.
Volgens mij vraagt de topicstarter alleen of er in Australie gecontroleerd wordt op het gebruik van fietshelmen en niet hoe zinvol een helm is.
In Spanje is er bijvoorbeeld ook een helmplicht maar de Spaanse politie controleert daar nooit op, hetgeen toch relevante informatie is. Vandaar de vraag ook wellicht.

Mijn zoon woont in Australie en ik weet van hem dat bijna iedereen daar met een fiets en voetganger onvriendelijke SUV's of four wheel drive car met van de grote bumbers om weinig schade te krijgen als er wer eens een kangeroo onverwachts oversteekt.

HELM OP VOOR JE EIGEN VEILIGHEID

Ronald

Kijk, als je op een vlak stuk rijdt terwijl er niet of nauwelijks verkeer is of als je op een autoloos fietspad rondtoert, is er geen noodzaak voor een fietshelm. Als er wel allerlei auto's om je heen razen of het terrein is bergachtig en bochtig, dan is een helm heel zinvol.

Gebruik een helm èn je verstand.

[quote="peter de rijk"]Beetje merkwaardige reacties, maar dat hoort bij het onderwerp kennelijk.
quote]

Ik vind de reacties niet zo merkwaardig..
Verplicht of niet verplicht.. ik draag een helm.
Als het dan ook nog eens verplicht is, je niet afvragen controleert de politie hierop?, je afvragen, stel dat er wat gebeurd?, hoe zit het dan met de verzekering? Die kunnen nl altijd op die verplichting beroepen...

niet of nauwelijks verkeer is of als je op een autoloos fietspad rondtoert, is er geen noodzaak voor een fietshelm.
Oja, dus daar kun je niet met je knar tegen de vlakte gaan!!!

Bob&Marguérite schreef:
niet of nauwelijks verkeer is of als je op een autoloos fietspad rondtoert, is er geen noodzaak voor een fietshelm.
Oja, dus daar kun je niet met je knar tegen de vlakte gaan!!!
Ja zeg, ik ga zelf niet zweten onder zo'n ding als er in de verste verte geen voiture te bekennen is. Dat doe ik in Nederland ook niet.

Een helm zal beter helpen tegen vallen op een fietspad dan tegen een confrontatie met een Australische vrachtwagen. Een helm heeft nut, maar is geen magische cirkel.
Wim

Beide landen zijn geen Nederland,
Ben in Nieuw-Zeeland met 13 km/h (had net op het tellertje gekeken) goed op de plaat gegaan.
Een kwartiertje later toen ik er achterkwam dat ik er nog was :lol: heb ik een steen van vijf centimeter uit mijn helm gepeuterd :shock: .

Met mij geen discussie ik zet die helm op !!!!!!

Ik heb in 2001/2002 7 maanden door Australie gefietst. Ik kan je vertellen: Een helm is verplicht en de politie controleerd daarop. In de steden moet je hem zeker dragen want er rijdt volop politie. Er is een kans dat je een boete krijgt, wanneer je geen helm draagt. Ik spreek uit ervaring :( .
Meestal lukt het wel om jezelf met een mooi verhaal te verontschuldigen en blijft het bij een waarschuwing maar niet altijd dus.

In de Outback of de heel rustige (gravel) wegen, droeg ik niet altijd mijn helm en ben daar ook nooit aangehouden. Je zag daar ook weinig/geen politie :wink:

volgens mij zijn we er nu wel

audrey schreef:Ik heb in 2001/2002 7 maanden door Australie gefietst. Ik kan je vertellen: Een helm is verplicht en de politie controleerd daarop. In de steden moet je hem zeker dragen want er rijdt volop politie. Er is een kans dat je een boete krijgt, wanneer je geen helm draagt. Ik spreek uit ervaring :( .
Meestal lukt het wel om jezelf met een mooi verhaal te verontschuldigen en blijft het bij een waarschuwing maar niet altijd dus.

In de Outback of de heel rustige (gravel) wegen, droeg ik niet altijd mijn helm en ben daar ook nooit aangehouden. Je zag daar ook weinig/geen politie :wink:

Ok, dat is even wat ik wilde weten.
Ik kan zelf wel een afweging maken of ik wel of geen helm ga dragen, maar wilde inderdaad alleen even weten of er ook daadwerkelijk op de naleving van de plicht wordt toegezien.
Ik zal met name op zeer rustige wegen rijden en aangezien ik op andere tochten ook geen helm op heb, zie ik wat dat betreft geen reden dat dan in Australie wel te doen.
Dit topic is door mij inderdaad niet opgestart om te discussieren over de veiligheidsaspecten, al zal je mij niet horen zeggen dat daarover niet gediscussierd mag worden.