Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshelm in NZ en Australie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietshelm in NZ en Australie

Ik draag een vissershoedje. Lekker licht en vol ventitalitiegaten. Het heeft ook een rand zodat er schaduw over mijn gezicht valt en -vooral belangrijk tegen een zonnesteek- schaduw over mijn nek.

De knecht van de automobiel en olieindustrie, die mij een bon gaf van 80 dollar, bracht ook nog te berde dat het zo gevaarlijk was zonder helm en noemde een Duitser die was doodgereden. Dat verhaal ken ik:
http://robbieroo.blogspot.com/2007/08/k ... round.html
En wat heeft hij twee uur voor zijn dood op zijn hoofd?

Niet wat doen aan de ongelooflijk gevaarlijke situatie in Australie met de roadtrains die, soms 120 ton zwaar, met snelheden van boven de 100 km per uur over wegen rijden die bij ons de status B-weg zouden hebben met oververmoeide chauffeurs. Neee, de slachtoffers pakken.

Door een helmplicht in te stellen creeer je een situatie van schijveiligheid. Een vastberaden overheid die over haar burgers waakt, maar de werkelijke problemen laat liggen. Bah.

Tekenend is ook dat de boete die ik kreeg in werkelijk $60 was maar werd verhoogd met $20,- die ik moet bijdragen aan een fonds tbv slachtoffers van criminelen. Alsof ik, zonder helm op, slachtoffers zou kunnen creeren.
Dit is criminalisering van de fietser. Het typeert een samenleving als de Australische.

[/quote]

Fien vraagje?

Waarom blijf je eigenlijk in Australië?
Zo te lezen heb je het er niet echt naar je zin.
Andere landen zat hoor. :wink:

Dat is een beetje rare reaktie Blanche.
Er valt genoeg te genieten hier.
Als iedereen in Nederland, die op iets kritiek heeft, meteen zou vertrekken dan is het wel lekker leeg als ik terugkom.

Fien schreef: Vorige week kreeg ik hier een boete voor het niet dragen van een fietshelm. $80,- oftewel 50 euro.
In 2002 kreeg ik in Cairns een boete van aus$30 voor het niet dragen van een helm. Die boetes zijn flink verhoogt!

Ik ben ooit begonnen met een helm te dragen bij het mountainbiken. Bij ons groepje had ik meestal de dagprijs voor de 'interessantste afstapbeweging'. Ik was dus erg blij met die helm. Daarna is het een gewoonte geworden. Ik voel me niet prettig zonder.

Maar bij het woon-werkfietsen heb ik gelukkig nog nooit een beroep op mijn helm hoeven doen.

Hier een artikel over het dragen van een fietshelm.
http://www.wielrijder.nl/nieuws/2006092 ... veilig.php

Opmerkelijk is dat uit het onderzoek bleek dat wanneer fietsers een helm dragen, de automobilisten minder ruimte aan de fietser gaven bij het passeren. Reden zou zijn dat een helmdragende fietser er ervaren uitziet waardoor de automobilist minder ruimte geeft.
Nog iets opmerkelijks is: Bij de invoering van de helmplicht in Australie, daalde het fietsgebruik met 35%!

Of helmen veilig zijn of niet is lastig te onderzoeken. Als je dat Britse onderzoek meer in detail bekijkt leer je een ding: je hebt leugens, grove leugens en statistiek. Met een helm op loop je meer risico. Dat geldt eigenlijk ook voor mij: Ik ben begonnen met een helm te dragen toen ik risicovol ging fietsen. En het ongelofelijke gebeurde: nadat ik die helm ging dragen, ben ik vaker gevallen...! De gevaarlijke conclusie zou dus zijn, dat ik dan voortaan mijn helm maar thuis zou moeten laten als ik ga mountainbiken... In dit Britse onderzoek is het rijgedrag niet goed vastgelegd, en dus kan je eigenlijk niet met zekerheid iets zeggen over het verschil tussen met of zonder helm fietsen.

Wat wel hout snijdt is natuurlijk de vraag wat de functie van die helm is. Als je door een vrachtauto wordt verpletterd, zal het effect klein zijn. Als je spontaan van je fiets dondert is het nut groter. Ik fiets naar mijn werk vooral op vrijliggende fietspaden, waarop ik wel eens onhandige fietsers, scaters die hun oren dichtstoppen met muziek en loslopende honden tegen kom. Ik moet dan wel eens fors corrigeren. Dus draag ik graag een helm voor mijn woon-werkverkeer.

Uit ander Brits onderzoek blijkt dat het aanleggen van vrije fietspaden de onveiligheid vergroot. Als je dat goed leest is een van de conclusies dat die onveiligheid optreedt op punten waar een fietspad een weg kruist. Ik zou dat willen omdraaien: als een weg een een fietspad kruist, veroorzaken de auto's onveiligheid. De verkeersregels, gewoontes en tradities in Engeland rond fietsen zijn anders als in Nederland, dus mag je die situatie niet met Nederland vergelijken.

Nog los van het feit dat ze in Engeland en ook Australië massaal aan de verkeerde kant van de weg rijden natuurlijk...

Ligandi schreef: Nog los van het feit dat ze in Engeland en ook Australië massaal aan de verkeerde kant van de weg rijden natuurlijk...
Haha, dat is ook de situatie waar ik een aantal keer aangereden ben. Het tweerichtings-fietspad lag dan aan de linkerkant van de weg.

Een fiets wordt voor totaal verschillende doelen en in verschillende omstandigheden gebruikt. De ene fiets is ook de andere niet. Tusen een boodschappenritje en over een bospaadje downhill zit een wereld van verschil.
Een fietshelm is ontwikkeld voor de racesport, waar men duwt en trekt tijdens een sprint met hoge snelheden, of waarin men risico's neemt tijdens ijzingwekkende afdalingen.
Een helm beschermt je hoofd, maar niet tegen andere kwetsures op andere delen van je lichaam die je kunt oplopen tijdens een confrontatie met een automobiel.
In plaats van opgedrongen helmen voor fietsers zouden die landen automobielen beter verplicht uit kunnen uitrusten met de volgende voorzieningen:
externe airbags;
snelheidsbegrenzers;
een ogentest, een alcoholtest, een reactievermogentest voordat het voertuig in beweging kan worden gebracht;
digitale dode hoek spiegels die het voertuig onmiddellijk tot stilstand brengen als zich een fietsers in een dode hoek bevindt of dreigt te gaan bevinden;

Natuurlijk kun je fietsers waarschuwen en adviseren, maar laat fietsers zelf bepalen of zij kiezen voor een helm, kniebeschermers, veiligheidschoenen, met kevlar beklede handschoenen, elleboogbeschermers, een gepantserde fietsbroek, een stoot- en valwereld shirt en een crashbestendige bril.

@ Audrey

Het is down-under nog ingewikkelder:
1. Je fietst het ondersteboven, Australiërs zijn onze 'tegenwielers'
2. De zon staat 's middags in het Noorden

Daar kan een gewoon mens niet bij: helm op dus!

Ligandi schreef:@ Audrey

Het is down-under nog ingewikkelder:
1. Je fietst het ondersteboven, Australiërs zijn onze 'tegenwielers'
2. De zon staat 's middags in het Noorden

Daar kan een gewoon mens niet bij: helm op dus!
Poeh, het is een wonder dat ik het overleeft heb!! :lol: Ook al had ik niet altijd een helm op! :wink:

bert sitters schreef: Een fietshelm is ontwikkeld voor de racesport, waar men duwt en trekt tijdens een sprint met hoge snelheden, of waarin men risico's neemt tijdens ijzingwekkende afdalingen.
.
De enige connecties die helmen met racesport hebben is het verkoopverhaal, de sponsoring en ventilatiespleten. De technische eisen hebben alleen betrekking op energieniveau's behorende bij valpartijtjes bij zeer lage snelheid.
bedankt voor de reacties. Ik kan uit deze reacties een conclusie trekken.

Ik ben vanaf de salar naar laguna verde gefietst in Bolivia. Huidige lokatie is Chili. De route in het zuid westen van Bolivia is een bijzondere route

libben.nl

Ook in Denemarken is er een hevige discussie tussen helmdragers en tegenstanders. Er is zelfs een heuse film en een website :wink:

http://www.vimeo.com/1857813
Ik had eerder gechreven dat ik in Zuid Australie een boete van $80(!!!) had gekregen voor het niet dragen van een helm. Ik heb niet betaald en heb aangegeven dat ik het wil laten voorkomen.
Laat ik nu voordat de zaak in behandeld zou worden het land verlaten hebben. Jammer he. :twisted:

Ondertussen heb ik mij enigszins verdiept in de Australische helmplicht. Misschien dat ik er later nog eens keer op terug kom. Even geen zin in.

In ieder geval: PAS OP IN AUSTRALIE als je fietst. Het zijn autotokkies waar autoterroristen bewuste aanslagen op fietsers plegen.
Fien schreef:Ik had eerder gechreven dat ik in Zuid Australie een boete van $80(!!!) had gekregen voor het niet dragen van een helm. Ik heb niet betaald en heb aangegeven dat ik het wil laten voorkomen.
Laat ik nu voordat de zaak in behandeld zou worden het land verlaten hebben.
Got, wat stoer van jou, Fien!
Fien schreef:In ieder geval: PAS OP IN AUSTRALIE als je fietst. Het zijn autotokkies waar autoterroristen bewuste aanslagen op fietsers plegen.
Got, kennelijk heb jij in een heel ander Australië gefietst dan ik. Maar misschien kwam het ook, omdat jij geen helm op had en ik wel.

Gerd
Fien schreef: In ieder geval: PAS OP IN AUSTRALIE als je fietst. Het zijn autotokkies waar autoterroristen bewuste aanslagen op fietsers plegen.
Nou dat is wel heel negatief. Ik heb ruim 12000 km door Australie gefietst heb niet een nare ervaring gehad wat betreft lompe automobilisten. (Nou ja, misschien een enkele) In Nederland is dat wel anders......

Ik heb de boete trouwens ook niet betaald :oops:
Op 8 mei jl reed een groep fietsers 's morgens vroeg over straat. Een autoterrorist raakte geirriteerd en sneed de groep. Forse valpartij met de nodige verwondingen tot gevolg. Dit 'incident' trok veel aandacht want er waren gerenomeerde fietsers bij. Een incident? Echt niet. Lees maar eens de reacties (en het verhaal) hier:
http://wwos.ninemsn.com.au/article.aspx?id=459198

Een voorbeeld van reaktie:

'Oh man i laughed to my self when i heard about this incident. The way most bike riders behave, its a wonder more havent been killed. BLOODY IDIOTS is all they are. I have had an incident with a pack of approx 20 bike riders before and they are everywhere around my town. Arrogant pigs is all they are. I drive as close to them as i can to get them out of the way. They all think they own the roads. The council here has just spent god knows how much money on new bike lanes and the likes. Fair enough if they actually stayed in the *** things. They are a waste of tax payers moneys as most of the bikers seem to want to ride on the road an ignore the bike lanes. I know this is childish bt hey, suck eggs bikies, lol!' En zo gaat het maar door.
Hier nog een:
'Serves u right u annoying cyclists, stay our of our waqy and u wont get hit, i hate cyclists getting in my way with a passion so if i c u out there - i wont be moving to avoid u, u better move out of my way, were bigger and u will always come off 2nd best, so stay off the roads!!!!! - u bunch of ***.'

Het is niet zo maar een idioot, nee het is een volksmentaliteit. Uit een onderzoek blijkt dat 64% van de automobilisten fietsers als een gevaar voor het verkeer beschouwen. Niet auto's als een gevaar voor fietsers. Nee, fietsers als een gevaar voor auto's.

En wat zei de miniter van New South Wales naar aanleiding van dit 'incident'? 'Fietsers horen niet op de weg tijdens het spitsuur'.

Geen wonder dat Australiers, per hoofd van de bevolking, de grootste vernielers van de natuur zijn ter wereld. En bovendien de vetste.
Ik heb hele aardige mensen ontmoet in het half jaar dat ik in Australie was en ook ontzettende lomperds, maar het meest erge vind ik de volksmentaliteit die zich werkelijk zich van niets en niemand wat aantrekt.

Een fietshelm helpt dus echt met dit soort tokkies op de weg.
Ik heb in Nieuw Zeeland nooit problemen ondervonden door zonder helm te fietsen. Ik vind het niet zo lekker zitten. Toch heb ik mijn helm vaak gedragen. Dit vooral op drukke wegen met veel vrachtverkeer, hierdoor voelde ik me wat zekerder op de fiets. Rustige wegen reed ik zonder helm en ben daar nooit aangehouden door de politie, als ze voorbij kwamen groetten ze gewoon vriendelijk. Ik denk dat ze wat moeilijker zouden doen op drukke wegen (maar daar gedroeg ik mij dus gewoon verstandig)...

Bas
specifiek voor Nieuw-Zeeland, wordt er echt zo frequent & streng gecontroleerd op het dragen van een helm?? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?