Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Jeruzalem - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Jeruzalem

Na Santiago en naar Rome wil ik in 2014 naar Jeruzalem fietsen.
Ik zou graag in contact komen met fietsers die deze fietstocht vanuit Nederland al eens gedaan hebben.
Graag je contact gegevens in een berichtje.
Groet
Adri Platje
Veldhoven
Super Adri,
Dat wil ik ooit ook nog iets doen, en dan liefst helemaal over land. Helaas kan dat nu niet met Syrie.

Een paar namen:

Cees van Veelen deed het een paar jaar geeden. Ongetraind overigens. Via googlen vind je zijn verslag wel. Vorig jaar overweeg hij er een boek over te schrijven, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Klassiek is de reis die Bas Adler in 1938 naar Jeruzalem maakte. sieb Hiemstra heeft die route in 1996 nagefietst en daarover een boek geschreven waarin hij de aantekeningen van Bas Adler verwerkte.
Bas was theologietudent en reed op een zwarte Batavus, vlg mij zinder versnellingen. Bij terugkeer werd hij dominee in Nieuw Beerta waar hij in 1943 werd doodgeschoten omdat hij Joden in huis had. Sieb Hiemstra was in 1996 zelf ook dominee in Nieuw Beerta en reed de route van zijn voorganger dus na.

Verder zijn er via google nog veel andere verslagen te lezen.
Aart Veldhuizen schreef:Super Adri,
Dat wil ik ooit ook nog iets doen, en dan liefst helemaal over land. Helaas kan dat nu niet met Syrie.

Een paar namen:

Cees van Veelen deed het een paar jaar geeden. Ongetraind overigens. Via googlen vind je zijn verslag wel. Vorig jaar overweeg hij er een boek over te schrijven, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Klassiek is de reis die Bas Adler in 1938 naar Jeruzalem maakte. sieb Hiemstra heeft die route in 1996 nagefietst en daarover een boek geschreven waarin hij de aantekeningen van Bas Adler verwerkte.
Bas was theologietudent en reed op een zwarte Batavus, vlg mij zinder versnellingen. Bij terugkeer werd hij dominee in Nieuw Beerta waar hij in 1943 werd doodgeschoten omdat hij Joden in huis had. Sieb Hiemstra was in 1996 zelf ook dominee in Nieuw Beerta en reed de route van zijn voorganger dus na.

Verder zijn er via google nog veel andere verslagen te lezen.

Is een route mogelijk van Turkije met de boot naar Noord-Cyprus en van Cyprus met een boot naar Israel?
Zeker, met een bootoversteek is mogelijk. Ik heb diverse fietsreisverslagengelezen van mensen die dat deden. Voor mij zou de charme er dan wel wat af zijn. Maar ja, momenteel is er met de oorlog in Syrie geen alternatief, tenzij je gigantisch om wilt fietsen. Bovendien lees van prachtige ervaringen diep in Turkije en trouwens ook in Syrie.
Via zuidspanje of italie en de Noordafrikaanse kust is natuurlijk ook een optie.
Moet je weer door Lybie en Egypte.
Wim
Adri Platje schreef:Na Santiago en naar Rome wil ik in 2014 naar Jeruzalem fietsen.
Ik zou graag in contact komen met fietsers die deze fietstocht vanuit Nederland al eens gedaan hebben.
Graag je contact gegevens in een berichtje.
Groet
Adri Platje
Veldhoven
Ik heb een verslag gevolgd van Wouter Prinsen (Nederland naar Jeruzalem)
Hij heeft diverse filmpjes op You Tube geplaatst, heel interessant!
Je kunt het vinden onder Cycling To Jeruzalem
Veel plezier!

Jan
Heel wat jaartjes geleden, in 2005, gedaan.

Vanuit het noorden via Syrië en Jordanië ter hoogte van meer van tiberias Israel binnen gefietst.

Het verschrikkelijk lot van de Syriers lijk mij bekend dus hoe wilde je fietsen nu?
Aart Veldhuizen schreef: Klassiek is de reis die Bas Adler in 1938 naar Jeruzalem maakte.
Gerard Monnink probeerde het ook in '38 als ik het wel heb, en schreef daar een boek over.

De onderneming liep uiteindelijk stuk op problemen die ons bekend voorkomen: onlusten in Syrië en opstandige Palestijnen.
Aart Veldhuizen schreef:
do 12 sep, 2013 22:36

Klassiek is de reis die Bas Adler in 1938 naar Jeruzalem maakte. sieb Hiemstra heeft die route in 1996 nagefietst en daarover een boek geschreven waarin hij de aantekeningen van Bas Adler verwerkte.
Bas was theologietudent en reed op een zwarte Batavus, vlg mij zinder versnellingen. Bij terugkeer werd hij dominee in Nieuw Beerta waar hij in 1943 werd doodgeschoten omdat hij Joden in huis had. Sieb Hiemstra was in 1996 zelf ook dominee in Nieuw Beerta en reed de route van zijn voorganger dus na.
Erg interessant allemaal. Wat een prestatie denk ik toch. Nu hebben weallemaal moderne materialen en het internet. Google maps enz.

In 1938 had je dat allemaal nog niet. Vraag me af hoe het in die tijd soms toeging. Geen credit card, dus gewoon al je geld meenemen? En accepteerde ze wel Nederlands geld in het midden oosten toen? Israel als staat bestond nog niet, was Brits palestina toch?

Wat een avontuur moet dat gewezen zijn. En wat een treurig einde voor deze man. Krijg er alleen maar meer zin om ook deze tocht te maken. Gewoon gaan en alles achterlaten en we zien wel.
Volgens mijn moeder (96) waren mensen toen niet de hele dag bezig met hun veiligheid, zelfs niet in de oorlog, zoals wij nu elke buitendeur op slot doen, oppassen voor iedereen aan de deur, niemand vertrouwen die belt of een brief met aanbiedingen schrijft, laat staan vage appjes, of mensen die ineens heel dicht achter je komen rijden of gewoon een idioot bedrag voor een onderhoudsklus vragen.
Alleen als er feest was in het dorp en er flink werd ingenomen moest je oppassen.
Toen kon je ook gewoon via de grote weg, waarschijnlijk gewoon dwars door het centrum van bijvoorbeeld Keulen en Wenen, dus de navigatie was geen probleem.
Ik ben nu ook gelukkig niet iedere dag bezig met mijn veiligheid. En volgens de statistieken is het nu sowieso veel veiliger als "vroeger".
Het verbaasd me op welk soort fiets de trip is gedaan in vergelijking met de moderne travelbike met alle toeters en bellen erop, waar hele discusies over gevoerd worden. Top prestatie!!
Leon schreef:
wo 06 jan, 2021 21:18
Volgens mijn moeder (96) waren mensen toen niet de hele dag bezig met hun veiligheid, zelfs niet in de oorlog, zoals wij nu elke buitendeur op slot doen, oppassen voor iedereen aan de deur, niemand vertrouwen die belt of een brief met aanbiedingen schrijft, laat staan vage appjes, of mensen die ineens heel dicht achter je komen rijden of gewoon een idioot bedrag voor een onderhoudsklus vragen.
Alleen als er feest was in het dorp en er flink werd ingenomen moest je oppassen.
Toen kon je ook gewoon via de grote weg, waarschijnlijk gewoon dwars door het centrum van bijvoorbeeld Keulen en Wenen, dus de navigatie was geen probleem.
ehmm...toen was geluk heel gewoon, bedoel je :?:
Laat ik niet overal op reageren want ik weet niet waar je naartoe wil met " gewoon een idioot bedrag voor een onderhoudsklus vragen".
Maar dwars door Keulen of Wenen fietsen vind ik nog steeds een goed idee. Niet op 1 dag hoor.
Maar dwars door Keulen of Wenen fietsen vind ik nog steeds een goed idee. Niet op 1 dag hoor.
Dat was toch Keulen en Aken? ;-)
Je zou kunnen fietsen naar Turkije. Daar de boot nemen naar Noord-Cyprus. Er zijn een paar grensovergangen naar Cyprus. Vanuit Limassol vertrekt de ferry Salamis Filoxenia naar Haifa. Duur van de vaart is ongeveer 12 uur.
bert sitters schreef:
vr 08 jan, 2021 11:18
Je zou kunnen fietsen naar Turkije. Daar de boot nemen naar Noord-Cyprus. Er zijn een paar grensovergangen naar Cyprus. Vanuit Limassol vertrekt de ferry Salamis Filoxenia naar Haifa. Duur van de vaart is ongeveer 12 uur.
Deja vu......
Leuk dat dit oude draadje weer wordt opgepakt. Ik overweeg om het andersom te gaan fietsen: te beginnen in Jeruzalem en dan terug naar Langweer te fietsen. Ik wil dan zoveel mogelijk de verspreiding van het christendom op de voet volgen. Ik ben theoloog en wil dat combineren met het schrijven van een boek. Weet iemand of de veren via Cyprus ook omgekeerd kunnen? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit moeilijker is.
Liefst zou ik natuurlijk net als Sieb Hiemstra door Syrie gaan. Hebben jullie zijn boek ‘Pelgrim naar Jeruzalem’ al gelezen?
Aart Veldhuizen schreef:
wo 13 jan, 2021 05:22
...
Ik overweeg om het andersom te gaan fietsen: te beginnen in Jeruzalem en dan terug naar Langweer te fietsen. Ik wil dan zoveel mogelijk de verspreiding van het christendom op de voet volgen.
...
Ga je dan via Ierland?
Ha, nee niet via Ierland. Liefst Syrie, Turkije, griekenland, italie en zo naar de lage landen. Maar je hebt gelijk, vanuit Rome zou ik voor naar Friesland te gaan misschien wel eerst naar Ierland moeten.
Het is nu al bijna 42 jaar geleden, maar misschien kan mijn boek hierbij helpen:
https://widgetviewer.photoconnector.net ... popup=true