Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in afganistan - Forum Wereldfietser

fietsen in afganistan

heeft er iemand ervaring met fietsen in afganistan? zijn er fietsers die evt. interessen hebben om met een groepje hierdoor te fietsen? :)

Hi Peet,
Er is een afghaanse jongeman die ook in afghanistan wil gaan fietsen. Als ik het goed heb is dat volgend jaar zomer. Hij wilde ook graag wel met een groepje. Hij had in ieder geval al contact met een leraar die ook interesse had. Wellicht ben jij diegene wel....
Maar, mocht je contact zoeken met de afghaanse jongeman, laat het me weten, dan zoek ik het voor je uit.
Daarnaast is het me niet bekend dat er onlangs nog mensen in Afghanistan zijn geweest.
Groet,
Rena :wink:

hallo ik heb inmiddels al contact met deze jongenman, maar heel erg bedankt voor je tip
groetjes peet
Hoi Peet,
Ik heb wel interesse in Afghanistan, kan je al wat meer concrete info geven? Zelf weet ik niets van dat land, alleen datgene wat via de media ons bereikt, en dat is weer niet zo positief. Welke reisperiode denk je te gaan, hoe lang, zijn er eventuele reisgenoten etc.
jim

hallo jim, op dit moment weet ik niet zo gek veel van het land, dit kwam een beetje op mijn pad.Het is wel een land wat me erg trekt door het ontoegankelijke. Ik vertrek aankomende voorjaar (mei) voor een lange fietsreis ik begin in holland en trek via het oostblok naar turkije door iran en pakistan en nu dus misschien ook afganistan naar india en vervolgens door naar australie. het plan is nu dus om met evt 3 a 4 man door afganistan te fietsen, je kan dan evt in turkije of iran aansluiten en meegaan zolang je wil. De jongen met wie ik een beginnend kontact heb komt oorspronkelijk uit afganistan en woont 8 jaar in nederland. ps ik ben overgens een vrouw.. Zover ik het nu weet is het niet overdreven gevaarlijk daar er blijft altijd een soort van risico maar daarom heet het ook avontuurlijk fietsen toch? Mijn prive mail is peet47@hotmail.com als het je wat lijkt stuur dan ff een mail zodat we persoonlijk contact kunnen opnemen. groetjea petra

Hoi Peet,

Afganistan trekt altijd mijn attentie als er iets over is op tv of in tijdschriften.
Laatst wel een documantaire gezien van een Poolse ploeg journalisten die research deden naar de dood van Ahmad Shah Massoud, de dode leider van de Noordelijke alliantie.
Veel Afghanen en Pakistanen zeiden dat ze de reis zonder begeleiders (minileger) niet zouden overleven.

Zelf zou ik wachten tot de eerste touroperators hun reizen in Afghanistan weer hervatten. Niet om hun te charteren, maar als er dit soort toerisme mogelijk is, dan kan je ook met een aanvaardbaar risico daar gaan fietsen.

Waarom zou je overigens naar Afghanistan gaan?
In de buurlanden Iran en pakistan kom je al stukjes Afghaanse cultuur tegen. Ook hebben beide landen miljoenen Afghaanse vluchtelingen.
Oostelijk Iran en North West Frontier Province hebben een gelijksoortige stammen cultuur als in Afghanistan.

Waarom naar dit land gaan, als het echt behoorlijk gevaarlijk is? Alleen om te zeggen: ik ben in Afghanistan geweest???

Wel volg ik graag de eventuele plannen van Wereldfietsers die dit land gaan aandoen.


Groeten, John.

Hoe heet dat blad ook al weer, dat in de trein ligt/is te lezen? Daarin stond een tijd geleden (2jaar?) een, schijnbaar goed onderbouwd, schokkend artikel over (ik dacht) Afghanistan. Het had de volgende strekking: tijdens de oorlog die de VS daar hebben gevoerd schijnt er voor ettelijke tonnen aan radioactieve munitie te zijn gebruikt, waardoor het land eigenlijk de komende paarhonderd jaar verboden gebied zou moeten zijn. Het is zo wijdverspreid en veel gebruikt dat alles en iedereen in het land vergiftigd wordt= geen internationale handel meer, armoede en ziekte, en dat voor de komende eeuw(-en).
Ik werd er niet vrolijk van. Ik heb er sindsdien ook niet veel meer over gelezen, maar het is wel blijven hangen. Zou dit nu in de doofpot worden gestopt? Het lijkt me in elk geval een goed idee om je voor de tijd goed hierover te informeren. Wellicht is het artikel nog te verkrijgen bij het blad (heet dat nog steeds "tussen de rails"?).

johntelleman schreef:Waarom naar dit land gaan, als het echt behoorlijk gevaarlijk is? Alleen om te zeggen: ik ben in Afghanistan geweest???
Ik begrijp dat wel. Afghanistan is een tijd lang afgesloten geweest. En iets wat is afgesloten trekt nou eenmaal. Ik ben ook erg benieuwd hoe het daar nu is. Niet om te zeggen dat ik in Afghanistan ben geweest (interesseert me geen zak) maar om te weten en te voelen hoe het daar is.
Dit gaat terug naar de kernvraag: waarom wil je ergens naar toe. Voor mijzelf geldt dat ik altijd erg veel interesse heb in gebieden waar de hele situatie zo anders is dat ik mij daar maar moeilijk een voorstelling van kan maken. het zorgt ervoor dat ik gedwongen wordt mijn blikveld te verruimen.
Ik wens alle Afghanistan fietsers heel veel geluk, wijsheid en veiligheid. En heel misschien kom ik in de buurt.....je weet maar nooit........

Marco Meijerink schreef:
johntelleman schreef:Waarom naar dit land gaan, als het echt behoorlijk gevaarlijk is? Alleen om te zeggen: ik ben in Afghanistan geweest???
Ik begrijp dat wel.
Tuurlijk Marco, Ik begrijp het, "gesloten" landen trekken mij ook.
Niet voor niets op mijn fietsje Libanon, Syrië, Georgië, Adjarië, Zuid Osettië en Iran doorkruist.
In ieder land kan gevaar op de loer liggen. Je moet zelf inschatten welke gevaren, wat kan je er aan doen om je zelf in te dekken, en als je dat gedaan hebt, moet je je afvragen of de niet in te dekken gevaren acceptabel zijn.

Wat Afghanistan betreft zou ik eerst nog even de kat uit boom kijken.
Waarschijnlijk zijn de meeste Afghanen gastvrij, beleeft en heel aardig.
Maar..... het land is nog steeds in oorlog, en produceert enorme hoeveelheden drugs.

Peet, Wie weet valt het mee, onderzoek alles goed, Google kan hier een goede hulp zijn.

In September had ik in Pakistan moeten zitten, in mijn "onderzoek" heb ik op het internet gelezen dat vanuit Peshawar "toeristen" uitstapjes naar Kabul gemaakt worden.
Hier wordt volgens dit artikel alleen maar gebruik van gemaakt door Japanse "freaks".

Ik ben ontzettend benieuwd of je je plannen gaat waarmaken!
Ben je te volgen via een website?

Groeten, John.
Hallo mensen,

Ik ben dus degene die door Afghanistan wil fietsen.

Ik heb inmiddels met Petra kennis gemaakt en vond het heel goed van haar dat ze dat wil. Zij gaat voor het avontuur en als wij met elkaar eens zijn en goed vinden dat we door Afghanistan kunnen fietsen, dan moet dat gaan lukken. Natuurlijk moet je met veel dingen rekening houden. Daarover zullen we de komende tijd erover praten en goed uitzoeken.

Ook ben ik op het iedee gekomen om een fiets- sponsertocht van te maken. Bijvoorbeeld om geld in te zamelen voor een school in Afghanistan.
Daarvoor wil ik ideeen van mensen hebben die ook ooit een sponsortocht gefietst hebben. Ook als er mensen zijn die in deze fietstocht interesse hebben kunnen reageren.

Groeten,

Voor het avontuur gaan is natuurlijk prima. Maar jezelf/ en anderen in onveiligheid of onzekerheid brengen vind ik niet aan te raden.

Zelf heb ik ook tot verdriet van vele mensen in gesloten gebieden gereisd per fiets samen met John. Ik sluit me ook aan bij zijn mening. Je krijgt al gauw van mensen te horen fietsen in de gazastrook, as van het kwaad etc.
Alternatieven voor afghanistan zijn er veel ;-)

Informeer goed bij de ambassades en doe ook ervaring op met fietsen in islamitische landen.

Er zomaar instappen kan ook, maar je kan van een koude kermis thuiskomen. In sommige landen worden ook nog mensen ontvoerd. Ook zijn er nog steeds journalisten die niet levend terugkomen.
Ook worden toeristen nog wel eens voor journalist aangezien.

Succes met de voorbereiding.
Gudy

Bericht vandaag 5 december.

DEN HAAG - Een Nederlandse militaire missie die in het noorden van Afghanistan op pad was, is maandag op haar schreden teruggekeerd na een aanslag. De groep van dertien militairen was in vijf voertuigen op weg naar het district Andarab toen rond half tien lokale tijd tussen het eerste en tweede voertuig "naar alle waarschijnlijkheid een geïmproviseerd explosief" ontplofte. Er vielen geen gewonden, zei een woordvoerder van het ministerie van Defensie.

De voertuigen liepen lichte schade op. Van de dader(s) ontbreekt elk spoor. De politie onderzoekt het incident, dat plaatsvond niet ver van de plaats Khinjan, aldus de woordvoerder. De militairen, die onderdeel uitmaken van het provinciale reconstructie team PRT in de provincie Baghlan, zijn teruggekeerd naar de thuisbasis in Pol-e-Khomri. De missie is voorlopig afgeblazen
Ik ben in Afghanistan geweest en ik kan met heel mijn ziel je heel erg afraden om daar nu de toerist uit te gaan hangen. Helemaal als vrouw ik heb nog wel een burka te koop mocht je intresse hebben. Ik heb nog wel wat tips neem cola mee dat dood bacterien in maag als je afghaanse thee hebt moeten drinken uit beleefdheid. Op Afghanistan heerste een negatief reisadvies greets

:D Hallo allemaal, het berichtje over Afganistan is inmiddels erg oud en mede door veel negatıeve adviezen heb ik besloten mijn route aan te passen. İnmiddels is er meer veranderd, ik heb m,n grote liefde c.q fietsmaat gevonden en we zijn momenteel onderweg in Turkye. Je kunt ons volgen via www.wimenpeetzerereet.nl Groetjes Peet
Hoewel het voor Peet misschien niet meer helemaal relevant is kwam ik toevallig een reisverslag tegen van een Nieuw Zeelandse die van Londen naar huis is gefietst, ook door Afghanistan. Misschien leuk om te lezen voor degenen die dit nog wel van plan zijn. Het verslag is te vinden op http://www.bugbitten.com/blogs/kyles/my_blogs.html