Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in het Midden-Oosten maar Israel niet overslaan - Forum Wereldfietser

Fietsen in het Midden-Oosten maar Israel niet overslaan

Graag wil ik aan het einde van de zomer (aug/sep) door het Midden-Oosten fietsen. De voorpret is natuurlijk het op de kaart kijken en een ruwe route uit te stippelen.

Ik lees dat mensen van Aqaba de boot pakken om Israel te mijden. Ik wil nu juist wel graag via Israel naar Petra, Aqaba, Sinai. Is dit mogelijk? Of laten ze me Jordanie (en daarna een stukje Israel bij Eilat) echt niet in?

Je kunt zonder problemen van Jordanie naar Israel en weer terug. Laat je exit stempel in Jordanie op een apart velletje zetten; idem bij de grens met Israel. Je mag niet fietsend de grens over, maar moet met de bus de brug en grens over (dacht dat het de Allenby bridge was, maar weet dat niet zeker). Vanaf het grensgebouw mag je weer fietsend het hele land door (alleen niet naar Jericho en omstreken). Daarna kun je via dezelfde grensovergang weer terug naar Jordanie, de dode zee afzakken en via Wadi Rum naar Aqaba en de boot naar Egypte (Nuweiba) nemen als je wilt. Vanuit Nueweiba kun je de Sinai makkelijk in.

Goede reis!
Freek

Dat is goed nieuws!

Maar nu rest mij de vraag, waarom slaan zoveel mensen dan Israel over? In de landen informatie staat dat de Israelisch achterdochtig zijn (terecht of onterecht, dat is een andere discussie), maar dat lijkt me dan toch geen reden om dat (van wat ik hoor) prachtige land over te slaan?

Omdat je met een Israelisch stempel in je paspoort problemen kunt krijgen om de buurlanden in te komen (oplossing: op een apart velletje laten stempelen)

Emiel en ik zijn in 2005 van Jordanie naar Israel gegaan over de brug niet de Allenby maar een meer noordelijke overgang, je komt dan ter hoogte van Beit Shean Israel binnen. Geen probleem, wel een hoop 'gedoe'. Fiets moest in bus aan Jordaanse kant en in Israel werd alle bagage doorzocht. En de wielen moesten van de fietsen omdat de fietsen door een scanner moesten. Verder kregen we een gesprekje met iemand van de beveiliging (You did not bring parcels from Syria?). Kost een hoop tijd maar de jongens en meisjes die bij de grens staan doen het allemaal heel netjes.
En tsja achterdochtig zou ik ook zijn hun situatie, er zijn nu eenmaal een hoop mensen die Israel graag van de kaart geveegd zouden zien...
Aan de Jordaanse kant wel al mijn traveller cheques en dollars verloren of ben ik bestolen?! We zullen het nooit weten.

Verder was Israel niet lastig om te fietsen. De weg van Beit Shean gaat langs Palestijnse gebieden, alwaar je goedkoop fruit kan kopen. De Palestijen waren over t algemeen erg geinteresseerd al was het maar omdat ze een visum voor Nederland wilden.
De Israelí's waren ook erg geinteresseerd ze wezen ons kampeerplekken en gaven soms eten. We zijn ook een keer op een kibboets uitgenodigd.
Tips: Er zijn veel kampeerplekken in de Sinai, deze zijn officeel en gemarkeerd, maar er is geen water of toezicht Israeli's kamperen er veel. Verder hebben we ook wel onofficieel in Israel en Palestijnse gebieden gekampeerd, de bedoeiden doen dat immers ook...Let alleen op de 'firing zones, oefenterreinen". In Jeruzalem hadden we een hostel (in oost) en in Eilat een kamer bij iemand thuis.
Wij zijn van het Meer van Galilea naar Beit Shean naar Jeruzalem gegaan. Toen weer naar de dode zee en via Arad, Mitzpe Ramon (aanrader!) en uiteindelijk Eilat. De Sinai is schitterend!!
Het is een bijzonder land met bijzondere inwoners en problemen. Na dit bezoek is nog veel moeilijker een oordeel te hebben over de bezetting van de Palestijnse gebieden...en veel andere dingen...
Ik vond de Isreali's vriendelijker dan ze vaak in het buitenland zijn (bv als ze toerist in Thailand zijn)... Wat ook gaaf is dat je als je vanuit Jordanie komt in Israel als vrouw ineens weer lekker in T-shirt en korte broek kan fietsen.
Dat ze op een los papiertje stempelen is trouwens nutteloos want de anti-Israel staten weten precies welke Jordaanse grensposten toegang tot Israel geven. Maar Jordanie en Egypte geven geen problemen.
Als je mee wilt weten, vraag t maar.
Groet Marieke

Dat beantwoord mijn vragen perfect! Na Isreal hoef ik alleen nog naar Jordanie en naar Egypte, dus dat moet geen problemen op leveren. Voor de zekerheid maar een apart blaadje, maar echt nodig lijkt me dat niet, omdat ze bij de grens met Jordanie en Egypte, lijkt mij, heus wel weten dat aan de andere kant van no-mansland Israelisch grondgebied ligt ;).

Toch je stepels op apart velletje laten zetten. Mocht je volgned jaar nog Syrie of Iran in willen, dan kan dat nog; anders moet je nieuw paspoort aanschaffen.

Jordaniers doen niet moeilijk over stempel op apart velletje. De Israelisch ook niet. Inderdaad veel gedoe aan de grens. Aardige mensen in Israel. Het zijn (net als arabieren) gewoon mensen.

Groet,
Freek

Marco Meijerink schreef:Omdat je met een Israelisch stempel in je paspoort problemen kunt krijgen om de buurlanden in te komen (oplossing: op een apart velletje laten stempelen)
niet helemaal waar, omdat bij aanvraag van een visum van een de anti-israel landen ook naar de grensstempels met buurlanden wordt gezocht.

de enige echt veilige optie is de huseinbridge vanuit jordanie te nemen (toch freek?) en vervolgens weer volgens die overgang jordanie terug in te gaan. jordanie geeft geen exit stamp omdat zij het gebied aan de andere kant van de rivier als het hunne beschouwen (ofzo), en de isreali willen best stempelen op een ander velletje. resultaat: naar israel en terug met een schoon paspoort.

of je kan achteraf inderdaad gewoon een nieuw paspoort aanvragen (en dan niet het verkeerde antwoord geven op de vraag of je ooit de bezette palesteinse gebieden bezocht hebben..)

yep, klopt Eelco, Husseinbridge. Je krijgt echter wel een 'exit stamp' maar die zetten de Jordaniers al op een apart velletje omdat ze weten dat je Israel in gaat en weer terug komt. De Israeli's zetten ook op apart velletje de entry stamp en op de terugweg gebeurt hetzelfde en weet niemand dat je Jordanie uit geweest bent!

Goede reis,
Freek

Spinnetje schreef:Emiel en ik zijn in 2005 van Jordanie naar Israel gegaan over de brug niet de Allenby maar een meer noordelijke overgang, je komt dan ter hoogte van Beit Shean Israel binnen. Geen probleem, wel een hoop 'gedoe'. Fiets moest in bus aan Jordaanse kant en in Israel werd alle bagage doorzocht. En de wielen moesten van de fietsen omdat de fietsen door een scanner moesten. Verder kregen we een gesprekje met iemand van de beveiliging (You did not bring parcels from Syria?). Kost een hoop tijd maar de jongens en meisjes die bij de grens staan doen het allemaal heel netjes.
En tsja achterdochtig zou ik ook zijn hun situatie, er zijn nu eenmaal een hoop mensen die Israel graag van de kaart geveegd zouden zien...
Aan de Jordaanse kant wel al mijn traveller cheques en dollars verloren of ben ik bestolen?! We zullen het nooit weten.

Verder was Israel niet lastig om te fietsen. De weg van Beit Shean gaat langs Palestijnse gebieden, alwaar je goedkoop fruit kan kopen. De Palestijen waren over t algemeen erg geinteresseerd al was het maar omdat ze een visum voor Nederland wilden.
De Israelí's waren ook erg geinteresseerd ze wezen ons kampeerplekken en gaven soms eten. We zijn ook een keer op een kibboets uitgenodigd.
Tips: Er zijn veel kampeerplekken in de Sinai, deze zijn officeel en gemarkeerd, maar er is geen water of toezicht Israeli's kamperen er veel. Verder hebben we ook wel onofficieel in Israel en Palestijnse gebieden gekampeerd, de bedoeiden doen dat immers ook...Let alleen op de 'firing zones, oefenterreinen". In Jeruzalem hadden we een hostel (in oost) en in Eilat een kamer bij iemand thuis.
Wij zijn van het Meer van Galilea naar Beit Shean naar Jeruzalem gegaan. Toen weer naar de dode zee en via Arad, Mitzpe Ramon (aanrader!) en uiteindelijk Eilat. De Sinai is schitterend!!
Het is een bijzonder land met bijzondere inwoners en problemen. Na dit bezoek is nog veel moeilijker een oordeel te hebben over de bezetting van de Palestijnse gebieden...en veel andere dingen...
Ik vond de Isreali's vriendelijker dan ze vaak in het buitenland zijn (bv als ze toerist in Thailand zijn)... Wat ook gaaf is dat je als je vanuit Jordanie komt in Israel als vrouw ineens weer lekker in T-shirt en korte broek kan fietsen.
Dat ze op een los papiertje stempelen is trouwens nutteloos want de anti-Israel staten weten precies welke Jordaanse grensposten toegang tot Israel geven. Maar Jordanie en Egypte geven geen problemen.
Als je mee wilt weten, vraag t maar.
Groet Marieke

Ik wil eigenlijk nog wel iets meer weten, al heeft het weinig met het echte wereldfietsen te maken. Ik ga binnenkort een half jaar in Jerusalem werken. En jullie raden het al: ik wil graag een fiets mee. Ik heb geen zin om voor een half jaar een auto te kopen of te huren, maar ik moet me natuurlijk wel een beetje kunnen verplaatsen en boodschappen doen. En ik wil natuurlijk ook wel eens een dagtochtje maken.
Ik hoor verschillende berichten over het verkeer. Mijn Israelische vrienden ontraden me ten sterkste om te fietsen, omdat het te gevaarlijk zou zijn. Nu zegt in niet fietsende landen iedereen dat altijd, dus daar ben ik niet zo van onder de indruk. Wel hoor ik dat ze er als - ja wat zal ik zeggen - levensmoede arabieren rijden. Maar mijn Nederlandse collega met veel Israel ervaring zegt dat je er heus best wel kan fietsen. En de laatste vraag gaat over het wegdek. Ik was van plan een oude racefiets met snelle 32 mm banden mee te nemen. Gaat dat, of zijn de wegen te slecht?
Alle suggesties zijn welkom. Als ik er eenmaal zit mogen jullie mij weer alles over Israel vragen.
Willem

Hoi Willem,

Een half jaar Jeruzalem, fantastisch!!!!!!!!!!!!
De hele cosmos in één stad, echt super!

De laatste keer in Israël (1993....) vond ik het Israëlische asfalt nogal grof.
Het kan iets met hitte te maken hebben.

Een erg mooi land met een schitterende natuur en cultuur. Ik zou er zo weer naar toe gaan.

Willem, naast veel arbeidsvreugde ook veel fietsplezier gewenst!!!

John.

Hoi Willem! Ben ook jaloers, een half jaartje Jeruzalem moet geweldig zijn.
Alleen de zaterdagen vond ik minder, lijkt wel Putten op zondag. :D

Fietsen in Israel; goed te doen maar dan vooral ten oosten van Jeruzalem. Nadeel is dat je dan vanaf Jeruzalem steeds 700 meter en nog wat moet afdalen en weer omhoog moet fietsen! De kust is idd zeer druk. Bij het meer van Galilea viel het erg mee, van horen zeggen heb ik dat de Golan ook goed te doen is... Maar dat red je natuurlijk nooit in een weekendje uit Jeruzalem.

In Jeruzalem is het erg druk; er lopen veel snelwegen omheen. En het kan ook erg steil zijn..!

Gewoon af en toe een weekendje Sinai (binnenlandse vluchten zijn niet duur, dus vliegen van Ben G. naar Eilat of met de bus als er ruimte is kan de fiets onderin). Je schijnt ook geweldig te kunnen mountainbiken in Mitzpe Ramon en omgeving, heb ik van horen zeggen.

Have fun!

Marieke

Mijn Israelische vrienden ontraden me ten sterkste om te fietsen, omdat het te gevaarlijk zou zijn
Verstandige vrienden, ruim 10 jaar geleden heb ik 2 weken met de auto in Israel en de door Israel bezette gebieden (Golan, Westbank, Oost Jeruzalem en Gaza) rondgereden. Levensgevaarlijk soms, Israeli's kunnen niet rijden, ik vroeg me af hoe ze aan hun rijbewijs kwamen. En dan zat ik nog in de auto en niet op de fiets! Als je toch gaat probeer ook in de bezette gebieden rond te kijken, kun je zien wat voor schade daar wordt aangericht door de Israelische staat.
Verder natuurlijk heel veel plezier.

Hoi,

Samen met Hans ga ik in september naar Israel om daar te fietsen. Rond 17 september willen we de grens oversteken bij Eilat en van daaruit gaan fietsen naar Petra. Een paar vragen die ik hier niet terug kan vinden op het forum:

Heeft iemand een suggestie voor de route?
Wat zijn de wegcondities? Is het veel op en af? Hoeveel dagen om vanuit Eilat naar Petra te komen is reeel? Hoeveel km is het?
Zijn er overnachtingsmogelijkheden onderweg?

Vanuit Petra overwegen we verder te gaan fietsen richting Amman. Eventueel doen we een stuk met de trein. Is het makkelijk om je fiets mee te nemen met de trein?

Heel veel dank voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Hoi Rutger!

Ik ben in 2005 als woestijnfreak en als oefening voor mijn lange rijs van Amman naar Aqaba en verder gefietst. Voor de route en infos: http://images.exploder.org/gallery/jordanie-egypte
En natuurlijk dit draadje van mij:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3501
en van Jim:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2407

Je kan net buiten Aqaba links afslaan en zo door de woestijn via de achterdeur Wadi Rum in fietsen. Ikzelf ben andersom via de achterdeur naar Aqaba gefietst.
Deze foto is bij de afslag genomen, kijkend in de richting van Aqaba:
Afbeelding
Vervolgens is het wel erg zwaar en erg zandig offroad werk:
Afbeelding
Maar af en toe zijn er bronnen en oases maar wees voorzichtig en neem voor twee dagen water mee. Hier een bron:
Afbeelding


Ik heb nog een KMZ bestandje van de route door Wadi Rum na de reis gemaakt. Niet via mijn GPS (had ik nog niet) maar via Google Earth. Als je interesse hebt, hoor ik het wel :-)

Van Eilat naar Petra (dus zonder Wadi Rum) is het twee dagen maar sla Wadi Rum AUB niet over. Het is een fantaaaastisch mooie woestijn met dieprood zand. Je waant je op mars, zucht, zwijmel, kwijl :D
Afbeelding
Afbeelding

Oh, en vergeet de trein want die rijdt maar 1x per week en heel onregelmatig over een 1 baans spoor :roll:
Afbeelding
Een truck of een jeep is daarentegen altijd wel te vinden (zie mijn verslag).

Veel plezier in Petra!
Afbeelding
Afbeelding

Fiets de Wereld,
Whisky

Rutger schreef:Samen met Hans ga ik in september naar Israël om daar te fietsen. Rond 17 september willen we de grens oversteken bij Eilat en van daaruit gaan fietsen naar Petra.
Weet je zeker dat dat op dit mogelijk is op de fiets? Ik heb dat óók een keer gedaan in 2005 en dat heeft zéér veel gepraat gekost, en uiteindelijk heeft de Israëlische commandant de commandant van de Jordaanse zijde weten te overtuigen om mij door te laten. En dat deed hij omdat het zijn schuld was dat ik terug moest naar Jordanië (ik kwam daar juist vandaan).

Die overgang was destijds voor iedereen open, maar niet op de fiets.

Groeten,

Peter