Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oost-Turkije en Iran in de winter? - Forum Wereldfietser

Oost-Turkije en Iran in de winter?

Ik vertrek begin september voor een fietstocht van Utrecht naar Kathmandu, Nepal.

Ik was al een hele tijd aan het voorbereiden toen pas werkelijk tot me doordrong dat ik in november en december door Oost-Turkije en Iran rijd en dat het daar erg koud is, in die tijd. Hmmm... na wat nachten wakker liggen heb ik besloten er toch maar voor te gaan.

Heeft iemand ervaring met fietsen in deze periode in die gebieden? Ik hoorde een spookverhaal van mensen die met de auto zelfs moesten omkeren omdat alle passen afgesloten waren wegens hevige sneeuwval.

In het ergste geval gaat de fiets opde bus of in de trein, heb ik bedacht. Ik ben benieuwd of iemand hier meer weet.

Camiel.

Hi Camiel,

Zelf heb ik die ervaring niet, maar ik weet van medefietsgenoten dat de pas tussen Turkije en Iran in de winter (vaak) gesloten is.

Laten we hopen dat mensen met eigen ervaring op je bericht reageren.

Groet, Rena :wink:

Half november 2004 fietste ik van het centrale hoogland van Turkije naar Syrie. Ik kon nog net de sneeuw voorbliven. Twee Engelsen die ik ontmoette in Damascus waren drie dagen achter mij ingesneeuwd en moesten de bus naar Adana nemen.

In november, december 2006 heb ik gefietst door Iran. Soms was het berenkoud en ik heb in de sneeuw gefietst in Iran half december.
Afbeelding
In Esfahan kwam ik twee Nederlanders tegen die begin december de grens met Turkije waren overgestoken en de bus moesten nemen.
Ze rijden als gekken in Iran en normaal heb je op de belangrijke wegen een vluchtstrookje waar je op kan fietsen. De kans is dat die bij sneeuw niet geruimd is.

Probeer een zo'n zuidelijk mogelijke route te vinden langs de Persische Golf. Denk ook aan een mogelijk om over te steken naar Quatar en vandaar naar de UAE. Bekijk eventueel ook mijn topic tips etc mogelijke route naar het oosten.

Veel succes.

Dankjewel voor je reactie, Flipse, en de foto spreekt voor zich: ik kan dus rekenen op sneeuw. Zo zuidelijk mogelijk door Iran is nu mijn plan. De oversteek van de Perzische Golf naar Qatar / UAE lijkt me wel een flinke omweg gezien mijn bestemming Nepal. Al zal aan die kant van de Golf wel een wat aangenamer klimaat heersen.

Ik ben al blij dat ik nog geen reactie heb gekregen van iemand die zegt 'het is onmogelijk'. Het is misschien lastig en soms koud, maar het
kan volgens mij best. Ik geloof wel dat het handig is om tegen de tijd dat ik op de Turkse hoogvlakte zit banden met wat meer profiel te monteren :?

Camiel2007 schreef:Dankjewel voor je reactie, Flipse, en de foto spreekt voor zich: ik kan dus rekenen op sneeuw. Zo zuidelijk mogelijk door Iran is nu mijn plan. De oversteek van de Perzische Golf naar Qatar / UAE lijkt me wel een flinke omweg gezien mijn bestemming Nepal. Al zal aan die kant van de Golf wel een wat aangenamer klimaat heersen.

Ik ben al blij dat ik nog geen reactie heb gekregen van iemand die zegt 'het is onmogelijk'. Het is misschien lastig en soms koud, maar het
kan volgens mij best. Ik geloof wel dat het handig is om tegen de tijd dat ik op de Turkse hoogvlakte zit banden met wat meer profiel te monteren :?
Wellicht kun je de sneeuwfiets van Marco Geurts lenen. Ik ben met kerstmis over Iran en Turkije gevlogen en het was een grote witte massa.

Hoi Camiel,

Hoe kom je van Turkije in Iran? Ik denk niet dat het lukt op de fiets. Je zult stukken bus moeten nemen.

Overweeg om het vliegtuig te nemen naar Istanboel (Antalya, Alanya oid) en vandaar te gaan fietsen. Je bent dan in een prima jaargetijde in Iran. Vanuit Nepal vlieg je terug naar Turkije en fiets terug naar Nederland.
Heb je toch het hele traject gedaan. Misschien niet ideaal, maar ja, je vertrekt te laat.
Je kan wel begin september vertrekken, maar dan moet je een beetje doorfietsen om half november de grens Turkije, Iran over te komen.
Het visum voor Iran kan je nog net in Nederland regelen dan.

Dank, Flipse,

je zet me aan het denken... ik ga er nog wat nachtjes over wakkerliggen denk ik... :?

Groet!

Na er echt een paar nachten slecht van te hebben geslapen ben ik maar op weg gegaan. Ik fiets flink door, verwacht eind oktober in Istanbul te zijn (via Italie, Griekenland, Turkije). Vandaar maar zien hoe ver het blijft lukken, de fiets kan altijd nog in de bus of in de trein mee.

Vooralsnog... heb ik er een dag of tien fietsen op zitten, ongeveer 100 km per dag, morgen de eerste Alpen-etappe. Met Reitsma naar Rome, daarna verder op kaarten. Nooit was ik zo vrij, nooit hebben mijn benen zoveel gefietst. U hoort nog van mij ;-)

Camiel.

Camiel2007 schreef:Na er echt een paar nachten slecht van te hebben geslapen ben ik maar op weg gegaan. Ik fiets flink door, verwacht eind oktober in Istanbul te zijn (via Italie, Griekenland, Turkije). Vandaar maar zien hoe ver het blijft lukken, de fiets kan altijd nog in de bus of in de trein mee.

Vooralsnog... heb ik er een dag of tien fietsen op zitten, ongeveer 100 km per dag, morgen de eerste Alpen-etappe. Met Reitsma naar Rome, daarna verder op kaarten. Nooit was ik zo vrij, nooit hebben mijn benen zoveel gefietst. U hoort nog van mij ;-)

Camiel.
Hoi Camiel,

Ik heb hetzelfde vorig jaar gedaan. Begin september weg uit Nederland en half november stond ik aan de Iraanse grens. Oost Turkije was koud, maar gelukkig droog, In Noord Iran begon het als snel te sneeuwen en zijn we op de bus gestapt om vervolgens in het zuiden verder te fietsen. Je kunt gewoon kijken hoever je komt. De belangrijke wegen proberen ze in Turkije zeker open te houden, maar je loopt het risico dat een pas even dicht kan zitten. Houd er ook rekening mee, dat het pas halverwege Iran pas echt warmer wordt. Je blijft nog heel lang boven de 1000 / 1500 meter fietsen.
Voorkom dat je in Istanbul twee weken op je visum moet wachten. Daar heb je eigenlijk geen tijd voor. Je kunt on line al een autorisatie voor een visum aanvragen en aangeven dat je het in Turkije afhaalt. Dit kun je doen op www.iranianvisa.com

Succes en veel plezier,

Gerben

EDIT moest weg sorrie

oman is inderdaad helemaal top, voor een beetje uitdaging kan je zelfs overwegen naar het verre zuiden van dat landje te gaan en van salalah dwars door de woestijn naar muscat te fietsen. boot vanuit muscat kan ik me niet herinneren, vanaf dubai kan inderdaad wel, maar zoals al aangegeven, daar wil je eigenlijk niet fietsen. daarnaast wordt het wel een behoorlike omweg op die manier.

een andere optie zou zijn langs de middelandse zee kust af te buigen richting syrie (en/of verder) en op die manier tijd te rekken tot het weer wat warmer wordt. maar daar gaat dan weer meespelen hoe lang je uberhaupt over je reis zou willen doen.

mits goed uitgerust en met wat hulp van de lokale bevolking is het ondanks de kou en sneeuw in de winter te fietsen. heb een aantal vrienden die soort gelijke expedities hebben ondernomen, en die kunnen het allemaal nog navertellen.. ;)

veel succes!

Fıjn dat je dat zegt, mensen dıe het na kunnen vertellen. Ik sta op het punt Istanbul te verlaten, vısum voo Iran komt morgen los (dankjewel Gerben voor je tıp, dıe webdıenst werkt!) en ık ga zıen hoe ver ık kom. Wordt het al te bar en boos dan ıs er een treın van Istanbul over Ankara en Sıvas en Erzurum naar Teheran, eens per week, fıets kan mee, zestıg euro voor vıer dagen treın, met een bedje.

Afbuıgen tot aan Syrıe, of nog zuıdelıjker, nee. Ik heb een route en een afspraak ın Iran, eınd december... en ık vertel het vast allemaal nog eens na hıer op het forum.

[bericht verwijderd: bevat blijkbaar aanstootgevende tekst]

mocht je nog extra uitrusting nodig hebben dan zit er een goede outdoorstore direct naast het stadium van fenerbace. goede spullen en tevens officiele dealer van oa thermarest en msr.

als je in iran bent, doe dan in jazd de groeten aan ali van het silk road hotel. top gozer!

succes!

Willem.m.meegens schreef:
Voor wie het nieuws wat minder volgt: Turkije is in oorlogsstemming. Dit kan gevolgen hebben op fietsen in de hele zuidoosthoek. Het is dus de vraag of sneeuw de grootste belemmering zal vormen. Met een beetje pech word je als kritische journalist of spion aangezien en beland je in de bak. Daarom juist: veel succes!
Daar zijn we weer.
Ik weet zeker dat je overal met open armen wordt ontvangen. Het Turkse volk is voor mij een van de meest, zo niet het meest, gastvrije dat er is. Geen Koerd die daar iets aan kan doen. Hooguit zou je iets kunnen merken van een reactie op de xenofobische houding in onze streken die helaas steeds meer normaal wordt gevonden, maar dan nog zal het meer een fronsen zijn dan agressie. Ik heb vorig jaar nog vlak langs de Iraakse grens gefietst. Ook toen waren er grote spanningen waar in de westerse pers toen vrijwel geen aandacht voor was. Geen enkel probleem gehad, integendeel. Het is overigens vrij makkelijk om een iets noordelijker route kiezen en je geluk hebt is die ook nog sneeuwvrij.

Het grootste obstakel ıs volgens mıj nog steed het weer. Na 3 weken het nıeuws volgen vanuıt Istanbul heb ık volgens mıj een beetje een beeld van de sıtuatıe. Geen oorlogsstemmıng, wel verontwaardıgıng. En troepen ın de regıo Zuıdoost-Turkıje, en veel ook. Een Turkse vrıend zeı: het ıs waarschıjnlıjk veılıger dan ooıt, nu er zoveel mılıtaıren zıjn. Ook een manıer om ernaar te kıjken. Ik waag het erop, krıjg morgen Schwalbe Marathons voor de slechtere wegen, en dan ga ık ervoor, tot waar het gaat.

Tijdens de 2e golfoorlog heb ik door zuid-oost Turkije gefietst. Nergens last van gehad. Was heerlijk rustig, geen toerist te bekennen. Wel veel militairen op straat en veel checkpoints. Iedereen, lokale bevolking, militairen en Koerden waren allen uitermate vriendelijk, aardig en gastvrij.

Gekken lopen overal rond, maar ik onderschrijf het bericht van Flip volledig.

Enneh... ook van mij mag je Ali de groeten doen in het Silk hotel in Yazd :)

Goede reis!
Freek