Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langzaam van Istanbul naar Cairo, of andersom natuurlijk - Forum Wereldfietser

Langzaam van Istanbul naar Cairo, of andersom natuurlijk

Ik las van Whiskey en FV al reacties over deze landenroute maar wil toch een nieuw topic starten :)

In het vroege voorjaar van 2008 wil ik als nog weinig ervaren vakantiefietser (maar wel ervaren woestijnkampeerder) gaan trekken door de Sinai, Jordanie, evt. een stukje Israel, Libanon (Baalbek) en Syrie. Misschien tot Istanbul, anders tot Damascus voor de retourvlucht. Hoofdroute zal lopen langs de oude handelsroute Via Maris, Dodezeeroute en de Kings Highway.

Ik twijfel nog of ik echt tot (van) Istanbul fiets of tot (van) Damascus. Ik heb ca. 8-10 weken tijd en wil het echt op mijn gemak doen, mijn vraag aan de mensen die al hier uitbundig gefietst hebben: is dit haalbaar? Ik ben geen 100+km/dag fietser en wil ook wat uitstapjes maken (Petra, Rum, enz).

De andere grote vraag waar ik mee worstel is de fietsrichting: van Istanbul (of Damascus) naar Cairo, of andersom... Ik ben benieuwd naar de motivatie voor de fietsrichting van mensen die deze route al eerder gefietst hebben...! De enige overweging die ik me momenteel kan bedenken is klimaatgebonden, met de zon mee zeg maar :-)

Een vraag van een heel andere strekking: wat is eigenlijk de achterliggende reden van het stenengooiende "ontvangstcomite" in delen van Jordanie e.a. landen? Ik weet ze ook stenen gooien naar honden die als vieze dieren worden beschouwd, worden fietsers daar ook zo gezien? ;)
koekeloe schreef: Een vraag van een heel andere strekking: wat is eigenlijk de achterliggende reden van het stenengooiende "ontvangstcomite" in delen van Jordanie e.a. landen? Ik weet ze ook stenen gooien naar honden die als vieze dieren worden beschouwd, worden fietsers daar ook zo gezien? ;)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... de4b07fc37

Harry

Kom op zondag 4 november naar de Wereldfietsmarkt in het Nivonhuis in Rotterdam. Daar zijn diverse informanten die door die regio gefietst hebben en je dus specifieke informatie kunnen geven!

Groeten,
Freek

Beste 'koekeloe',

Reken voor het stuk Istanboel - Cairo 3000 kilometer. Als je uitgaat van 50 km per dag dan is 2 maanden een redelijke tijd om te fietsen en dingen te bekijken. Neem nog een week extra speling.
Je schrijft dat geen '100 km' fietser bent. De route is behoorlijk bergachtig dus 100 km per is zowieso pittig. Als je uitgaat van 75 km gemiddeld voor iedere dag dat je fietst dan heb je een makkelijke rekensom: van de drie dagen fiets je er twee en een dag doe je wat anders. Relaxed genoeg?

Omdat je in het vroege voorjaar vertrekt zou ik zeggen ga van Cairo naar Istanboel. De Sinai is niet lekker in juni en je kan dan beter in Turkije op de hoogvlakte fietsen (en zelfs langs de kust). Ook geeft het je wat meer speling. Het is immers simpel om in Turkije een bus naar Istanboel te nemen als je tijd te kort komt. Stenengooien is inderdaad een probleempje, maar een niet zo'n grote en over maar een klein stukje.

Zoals Freek al schreef, kom 4 november naar de Wereldfietsersmarkt in Rotterdam. Freek kan je b.v een boel vertellen over waar je bijvoorbeeld het beste een taxi kan nemen om zo lastige klimmetjes te vermijden. Hij heeft er ook foto's van maar dan moet je er wel om 11:15 zijn. :wink:

En als je wat later komt op de Wereldfietsmarkt a.s. zondag, kun je zien hoe Flip met de bus op de Karakoram Highway de Kunjerab Pas over gegaan is ipv met de fiets ;)

Tot zondag!
Freek