Additionally, paste this code immediately after the opening tag: update: de eerste keer op fietsvakantie - Forum Wereldfietser

update: de eerste keer op fietsvakantie

Mijn stuk met adviezen voor wie de eerste keer op fietsvakantie wil gaan is weer bij de tijd (hoop ik) en weer wat uitgebreid. Behalve adviezen over het gebruik van de fiets die je al hebt, en de eventuele aanschaf van een nieuwe fiets, bespreek ik kort tenten, slaapspullen, nu ook kleding, branders, routes, training en fietsen met kinderen. Kortom, de tekst is weer een beetje completer, mede dankzij suggesties van forumgebruikers en bezoekers aan beurzen (iedereen bedankt). Ook nieuwe wensen en suggesties zijn weer van harte welkom.
Zie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Wim schreef:Mijn stuk met adviezen voor wie de eerste keer op fietsvakantie wil gaan is weer bij de tijd (hoop ik) en weer wat uitgebreid. Behalve adviezen over het gebruik van de fiets die je al hebt, en de eventuele aanschaf van een nieuwe fiets, bespreek ik kort tenten, slaapspullen, nu ook kleding, branders, routes, training en fietsen met kinderen. Kortom, de tekst is weer een beetje completer, mede dankzij suggesties van forumgebruikers en bezoekers aan beurzen (iedereen bedankt). Ook nieuwe wensen en suggesties zijn weer van harte welkom.
Zie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Ik vindt het allemaal leuk en aardig, maar als dit een stuk is voor beginners....

Dat er niets over het lichaam (belangrijkste tool van elke fietsreis) terug te lezen valt me elke keer wel op. Maar goed, het is jouw perspectief wat je hier beschrijft. Het enige wat ik me wel herinner van mijn eerste fietsvakantie waren de fysieke ongemakken. Of mijn tentje nou 2kg of 4kg op de weegschaal zette, geen flauw idee. Mijn reisgenoot van destijds had enorm last van zijn knieen, en dat was nota bene ook een wielrenner. Kortom, fietsen in het buitenland, met veel gewicht, met heuvels, bergen en hellingen...... als je dat voor het eerst doet, dan zou ik me maar goed voorbereiden. Iets waar je in dit stuk niets over terugvindt, behalve dan dat de conditie wel vanzelf komt en dat je het in het begin rustig aan moet doen om de kans op blessures te verminderen. Niets over fitness/fatness, krampen, spierpijn, blessures, hongerklop, niets over souplesse, niets over eten/drinken, ademhalingtechniek, etc. Kortom, veel beta (techniek), weinig alfa (gezondheid).

PS
Voor de rest juich ik overigens elk initiatief dat mensen tot fietsen aanzet toe. Ik kan zien dat je hier veel tijd aan hebt besteed en dat het een soort kindje van je is, maar ja, je vroeg om input en dit is wat me (elke keer weer) opvalt :).
AB schreef:Dat er niets over het lichaam (belangrijkste tool van elke fietsreis) terug te lezen valt me elke keer wel op.
Wat let je om een 'aanvulling' te schrijven die dan integraal kan worden opgenomen ?
Je hebt nog steeds mensen die ongetraind op pad gaan, maar wel druivensuiker in hun tas doen. :wink:
Is nog steeds een uitstekende handleiding. Bedankt voor het opstellen en updaten, Wim!
Michael W schreef:
AB schreef:Dat er niets over het lichaam (belangrijkste tool van elke fietsreis) terug te lezen valt me elke keer wel op.
Wat let je om een 'aanvulling' te schrijven die dan integraal kan worden opgenomen ?
Je hebt nog steeds mensen die ongetraind op pad gaan, maar wel druivensuiker in hun tas doen. :wink:
Schrijven kun je maar beter aan professionals overlaten :).
Omdat het stuk voor beginners geschreven is...... en omdat het fysieke aspect van fietsen nogal uitgebreid is. Kortste weg is om direct in het begin te schrijven dat het stuk van Wim vooral vanuit materiaaltechnisch oogpunt geschreven is. Verder denk ik ook dat heel veel mensen hier op dit forum niet eens altijd beseffen dat ze al heel veel fietservaring hebben (op fysiek vlak) en het voor hen vaak interessanter is om zich te verdiepen in het technisch aspect. Maar iemand die begint zou wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen zodra het eerste bordje zuid-limburg zich aandient....
Hartelijk dank voor de suggestie. De tekst is ontstaan uit een lezing voor de WF beurs, en had toen als thema fietsvakantie met een bestaande fiets. Ik had al eens op de Fiets en Wandelbeurs gestaan en alleen maar vragen gekregen over fietsen van 3-4000 euro. Daar wilde ik een tegenwicht tegen geven en laten zien dat het ook goedkoop kan. De rest is er elke keer een beetje bijgekomen, telkens als iemand een verzoek had.
Het hangt wel ook af van de doelgroep, denk ik. Dit is geen tekst voor wie gelijk The Great Divide wil doen, maar voor families met kinderen, mensen die net werkloos zijn geworden en hun vakantie goedkoop moeten houden, of gepensioneerden die naar Rome of Santiago de Compostella willen fietsen. Ik herinner me je problemen toen je hier advies kwam vragen voor je eerste grote tocht. Onze belangrijkste adviezen waren toen minder bagage mee te nemen, en iets minder optimistisch te zijn. Als je mijn hele tekst bekijkt zie je dat dat ook precies is wat ik hier aanbeveel: laat je niet wijsmaken dat je zoveel zooi mee moet nemen, zeker niet als er geklommen moet worden, en overschat niet hoeveel je per dag kunt fietsen. En ga niet ongetrained op weg als je normaal nooit fietst. Maar ik zal er inderdaad op een aantal plekken net wat meer aandacht voor vragen.
Naar aanleiding van je opmerking bedacht ik me dat ik ook een stukje over koken op een enkel pitje zal maken. Mensen die dat nog nooit gedaan hebben denken vaak dat dat eigenlijk niet kan, of dat je dan vast zit aan macaroni uit blik.
Bedankt,
Wim
AB schreef:Maar iemand die begint zou wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen zodra het eerste bordje zuid-limburg zich aandient....
Ja, wij kwamen er de eerste keer ook na twee dagen achter dat we geen regenkleding bij ons hadden toen het begon te regenen en dat drie versnellingen toch echt te weinig is in de Ardennen; heeft ook zo z'n charmes 8)
Hoi,

Voor alles wat in Wim's stuk staat, behalve de erg merkgerichte en persoonlijke adviezen kun je ook lezen op de Fietsvakantiewiki, waar Wim's artikel overigens zelfs onderdeel van uitmaakt.
Je bereikt de Fietsvakantiewiki door rechtsboven in beeld op Fietsinformatie, Landeninformatie of Fietsvakantiewiki te klikken of met deze link:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... oofdpagina

Een artikel over koken op één pit staat er ook al op:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten

Wil je meedoen de wiki te verbeteren? Wees welkom!
Begin hier: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Doe_mee

Leon
Beheerder Fietsvakantiewiki
Wim schreef:Hartelijk dank voor de suggestie. De tekst is ontstaan uit een lezing voor de WF beurs, en had toen als thema fietsvakantie met een bestaande fiets. Ik had al eens op de Fiets en Wandelbeurs gestaan en alleen maar vragen gekregen over fietsen van 3-4000 euro. Daar wilde ik een tegenwicht tegen geven en laten zien dat het ook goedkoop kan. De rest is er elke keer een beetje bijgekomen, telkens als iemand een verzoek had.
Het hangt wel ook af van de doelgroep, denk ik. Dit is geen tekst voor wie gelijk The Great Divide wil doen, maar voor families met kinderen, mensen die net werkloos zijn geworden en hun vakantie goedkoop moeten houden, of gepensioneerden die naar Rome of Santiago de Compostella willen fietsen. Ik herinner me je problemen toen je hier advies kwam vragen voor je eerste grote tocht. Onze belangrijkste adviezen waren toen minder bagage mee te nemen, en iets minder optimistisch te zijn. Als je mijn hele tekst bekijkt zie je dat dat ook precies is wat ik hier aanbeveel: laat je niet wijsmaken dat je zoveel zooi mee moet nemen, zeker niet als er geklommen moet worden, en overschat niet hoeveel je per dag kunt fietsen. En ga niet ongetrained op weg als je normaal nooit fietst. Maar ik zal er inderdaad op een aantal plekken net wat meer aandacht voor vragen.
Naar aanleiding van je opmerking bedacht ik me dat ik ook een stukje over koken op een enkel pitje zal maken. Mensen die dat nog nooit gedaan hebben denken vaak dat dat eigenlijk niet kan, of dat je dan vast zit aan macaroni uit blik.
Bedankt,
Wim
Persoonlijk vindt ik fietsen met bagage gewoon heel erg fysiek, juist door het extra gewicht wat je meeneemt. Tel je daar nog eens hellingen bij op, dan neemt het fysieke aspect nog meer toe. Daar kun je hoofdstukken over vol schrijven, wat ook weer niet de bedoeling van je geschreven stuk is. Het is aan jou om te bepalen welke delen je wel of niet wilt belichten, waarbij het voor iedereen ook wel duidelijk is dat je niet alles kunt benoemen :). Misschien wel goed om even de context te benoemen van waaruit je dit stuk geschreven hebt. Verder alleen maar lof hoor :)!!
Klopt. Vooral wielrenners verkijken zich op het effect van bagage bij het klimmen. Daarom dus ook het verhaal over lichte verzetten. Misschien daar ook nog een waarschuwing plaatsen je niet door de fietsenmaker te laten wijsmaken dat 28t voor en 28t achter ruim genoeg is. Plus een stukje over klimtechniek. In Nederland trainen voor het klimmen vind ik toch moeilijk. Harder fietsen op vlak terrein helpt mij weinig.
Wim
In Nederland "trainen" voor het klimmen is niet moeilijk an sich: hometrainer met een hoger verzet en spieren kweken maar!
Maar waarschijnlijk wil/bedoel je buiten trainen voor het klimmen? Hinkelen, kikkersprongen en kniebuigingen zijn allemaal dingen die de maximaalkracht doen toenemen, welke dan weer aangesproken kan worden bij het klimmen op fietsreis/-vakantie. Uiteindelijk gaat het bij klimmen om het zogenaamde "krachtuithoudingsvermogen". Oftewel een combinatie van anaëroob en aëroob, waarbij enige maximaalkracht ook een portie bijdraagt.
Wat ook helpt is 'zandweggetje-grindweggetje-grote stenen-gat in de weg' met kinderen op schoot. Train je ook je beenspieren mee. :D Of met kinderen achter-/voorop de fiets. Of met tegenwind.
Wim schreef:Klopt. Vooral wielrenners verkijken zich op het effect van bagage bij het klimmen. Daarom dus ook het verhaal over lichte verzetten. Misschien daar ook nog een waarschuwing plaatsen je niet door de fietsenmaker te laten wijsmaken dat 28t voor en 28t achter ruim genoeg is. Plus een stukje over klimtechniek. In Nederland trainen voor het klimmen vind ik toch moeilijk. Harder fietsen op vlak terrein helpt mij weinig.
Wim
Ik wil niet zeuren, maar met overgewicht (qua vet of bagage) heb ik zelden problemen met het klimmen, tien kilo meer of minder maakt me niet zoveel uit, tenzij je inderdaad qua tandjes tekort komt, of omdat je aan het eind van de dag energie tekort komt (tijdens de GDMBR had ik in het begin vooral moeite met de hitte en droogte). Een beginneling daarentegen heeft nog al eens de neiging om overmoedig te beginnen aan een klim, die heeft geen flauw idee hoe hij zijn tred en ademhaling moet aanpassen, laat staan alle mentale problemen als ie de klim niet kent of denkt dat ie de top niet gaat halen :). Met klimmen gebruik je vaak ook andere spieren (zelf voel ik altijd krampen in de kuit of spierpijn in de onderrug en armen, iets wat na een paar dagen verdwijnt), of dezelfde spieren op net een andere manier, puur omdat je voortdurend kleine beetjes moet accelereren. Een beginneling kan ook nog eens kans krijgen op chronische blessures als ie zijn eigen grenzen overschrijdt. Op het vlakke fietsen is dus heel wat anders dan in de heuvels/bergen als je alleen maar NL gewend bent. Wat betreft klimtraining: je kunt overigens wel door het mulle zand eens een ouwe trekkersband mee proberen te slepen. Mountainbiken in de veluwe of 100x een viaduct opfietsen kan natuurlijk ook :). Klikpedalen zie ik als een must.
Beetje of topic nu, oops, maar zodra je NL verlaat (wereldfietsen) heb je nou eenmaal beste kans dat je hellingen tegenkomt (goede velgremmen, stijf frame, weinig bagage, etc).
Robert Jan, zie je die gepensioneerden dat doen? Het gaat mij hier om het verlagen van de drempel, om meer mensen op de fiets te krijgen.
Wim
Robertjan schreef:In Nederland "trainen" voor het klimmen is niet moeilijk an sich: hometrainer met een hoger verzet en spieren kweken maar!.....
Klimmen is wat anders dan een boel Watts wegtrappen. Uiteraard ga je met meer PK's harder omhoog, maar in extremis betekent dat alleen dat je je nog spectaculairder opblaast ;)
Succesvol klimmen vereist een strategie:
hoe hard fiets je waar, hoe pak je je herstelmomenten
welk verzet rij je en waar schakel je
eet en drink ik op tijd,
wat kun je eten en drinken
krijg je het niet te heet of te koud
welke doelen stel je je onderweg om je te motiveren

enz
Kortom: het zit in je hoofd:
Je moet voelen hoe je lijf reageert en het je met je brein realiseren.
Je moet je brein laten beslissen om iets met de signalen van je lijf te laten doen.
Je moet er over nadenken dat je niet het hard van stapel loopt.
Je moet met je verstand beslissen dat een lichter verzet zinniger is dan stoempen.

Iedereen kan met de huidige lichte verzetten een berg beklimmen. je moet alleen naar je lijf luisteren en daar naar handelen. Met een goede fiets met veel lichte verzetten kun je voorkomen dat je zoveel kracht moet zetten dat je geblesseerd raakt. Het duurt gewoon wat langer, maar gaat meestal toch verrassend snel.

Leon
Het is misschien wel heel erg modern maar een hartslagmeter is een prima stukje gereedschap om te meten en te weten. Lastig is even om aan de juiste getallen te komen die voor jouw van toepassing zijn. Bezit je deze eenmaal kan je zeer nauwkeurig elke helling of berg met het juiste verzet beklimmen zonder jezelf op te blazen.
Rijden op de uitslag van apparaten, zoals een hartslagmeter, is voor een vakantiefietser volkomen overbodig. Dat geeft techno-stress en schakelt het "luisteren" naar je lijf uit. Als je je gaat gedragen als een wielrenner gaat het op sport lijken en vergeet je dat bewegen gezond is, sporten ongemakken geeft en topsport slecht is. Ik heb een Polar hartslagmeter en die ligt ongebruikt in de kast. Het prijskaartje in guldens er nog aan.

Er is geen bewijs dat sporten gezond is of dat je door te sporten langer zult leven. Wel bekend is dat je van sporten eerder "versleten" bent. Jammer dat velen niets of weinig weten hoe hun lijf in grote lijnen werkt. Drinken suikerwater met zout er in. Vele sporters zijn insuline junks, gaan voor hoofdzakelijk voor prestatie en vergeten dat bewegen veel gezonder is.
Bij het zogenaamde klimmen komt de sport-stress naar boven en worden de hormonen cortisol en adrenaline aangemaakt met voornamelijk negatieve gevolgen voor het lijf door extra "spierverbranding".

Bij helling op verandert inhoudelijk het (trap)vermogen van de fietsers niet en worden ook geen "andere" spieren gebruikt. Niet de fietser verandert, maar de omstandigheden. Iedere fietser kan berg op met het vermogen wat ie zich heeft. Conditie is bepalend en klimmen kun je nauwelijks trainen. Gezond berg op zit tussen de oren. Uiteraard met een geschikte fiets.

Piet.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.
Wat een overbodig gepreek 8), laat iedereen lekker zelf bepalen of hij/zij zich de kolere wil fietsen op fietsvakantie. Het is echt niet zo'n slecht idee om je wat te verdiepen in verzetten/training/voeding ook al kom je er zonder ook wel.
Het is een goed initiatief van Wim, laat mensen beginnen met fietsen, zien en voelen wat het is om er met het mooie vervoermiddel "de fiets" er op uit te zijn.
De bergen en afdalingen komen vanzelf een ieder ervaart het op zijn eigen manier.

En wat kan het schelen om je een keer helemaal naar de klote te fietsen? Je krijgt er een bepaalde hardheid van die je ook in het dagelijks leven van pas kan komen.

Als ik een nachtje door fiets of helemaal stuk een berg over kom, dan schreeuwt mijn lijf om te stoppen. Toch zegt mijn kop om door te gaan, ik zet de knop om. Ik wil het nog helemaal geen "afzien" noemen dat is in mijn ogen nog veel "dieper" gaan.
Maar het geeft me wel een kick als ik een dergelijke prestatie gedaan heb, en bovenal ... Ik heb er onwijs plezier in.

Batuwu Griek-Griek....

Henk

Kunst en fietswerk
AB schreef:
Ik vindt het allemaal leuk en aardig, maar als dit een stuk is voor beginners....

Dat er niets over het lichaam (belangrijkste tool van elke fietsreis) terug te lezen valt me elke keer wel op. Maar goed, het is jouw perspectief wat je hier beschrijft. Het enige wat ik me wel herinner van mijn eerste fietsvakantie waren de fysieke ongemakken. .

Zoiets zou ik nu wel kopen se! Een boek met alle ongemakken is echt iets voor mij! Misschien dat ik zelf maar eens een boek kan uitbrengen met alle fysieke ongemakken van de afgelopen maanden ;-)