Additionally, paste this code immediately after the opening tag: forumvervuiling - Forum Wereldfietser

forumvervuiling

Na een leuke en inspirerende nieuwjaarsreceptie ben ik weer eens in ons forum gedoken.
En dan zie ik direct waarom ik er jaren niet in gekeken heb:
Alles blijft staan: reisgenoten die in 2006 worden gezocht voor een tocht in 2007; gevraagd materiaal dat in 2012 is gezocht; aangeboden materiaal uit 2003 etc.
Niemand haalt er kennelijk wat af!
Zou het een idee zijn om berichten te koppelen aan een tijd?
Bijvoorbeeld automatisch vervallen na een maand, 3 maanden, half jaar o.i.d.?
Of dat misschien voor bepaalde rubrieken zoals reisgenoten gevraagd, te koop aangeboden/ gevraagd e.d.
Dit zou het forum actueler en genietbaarder maken.
vriendelijke groet Marco van de Rijt.
Ik werk met inloggen en dan klik ik op bekijk nieuwe berichten. Dan zie ik meteen welke berichten ik nog niet heb gelezen.

Maar je hebt gelijk., het zou mooi zijn als er kon worden opgeschoond.
Je kunt ook op het kopje "Bekijk actieve onderwerpen" drukken.
Waarom zou je zaken willen verwijderen. Voor forum gebruikers maakt het toch niet uit hoeveel berichten er op de server staan, daar merk je toch niets van. Met de zoekfunctie kan je ook nog naar oude berichten zoeken, het is toch wel heel prettig dat oudere berichtjes nog steeds te bereiken zijn. Berichtjes die niet meer actueel zijn, zijn naar een paar dagen "naar onder gezakt"
Eens met Polling, Peter_K en Ronald: +1.

Een archief is handig. Makkelijk te benaderen middels een zoekopdracht.

Jan
Met "Te Koop"-berichten kan ik het me wel voorstellen. Als je daar in de titel zou kunnen zien wat er verkocht is, ben je al een heel eind. Dat vereist echter wel een bericht van de TS richting de moderator, die er potentieel best veel werk aan kan hebben.
Travelmaster schreef:Met "Te Koop"-berichten kan ik het me wel voorstellen. Als je daar in de titel zou kunnen zien wat er verkocht is, ben je al een heel eind. Dat vereist echter wel een bericht van de TS richting de moderator, die er potentieel best veel werk aan kan hebben.
Zelfs van verkochte zaken kan een archief m.i. heel nuttig zijn.
Voor reisgenoten gezocht en dergelijke privéberichten lijkt mij dat minder, al heb ik wel eens uit dit forum dingen teruggehaald die ik over mezelf niet eens meer wist :-)
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Met "Te Koop"-berichten kan ik het me wel voorstellen. Als je daar in de titel zou kunnen zien wat er verkocht is, ben je al een heel eind. Dat vereist echter wel een bericht van de TS richting de moderator, die er potentieel best veel werk aan kan hebben.
Zelfs van verkochte zaken kan een archief m.i. heel nuttig zijn.
Voor reisgenoten gezocht en dergelijke privéberichten lijkt mij dat minder, al heb ik wel eens uit dit forum dingen teruggehaald die ik over mezelf niet eens meer wist :-)
Ik bedoelde ook niet dat het helemaal weg moest. Mag best bewaard blijven, maar als duidelijk gemaakt kan worden dat een item al verkocht is, is dat een verrijking van het forum :wink: . Maar goed, dat gaat net wat verder dan waar het hierom gaat.
In het overzicht zijn verkochte zaken toch meestal op verzoek van de afzender gesloten en staat er een slotje in het overzicht?
Het uitgangspunt van het forum is dat het ook een archief is.
Ik begrijp niet goed hoe de TS bij zulke oude berichten komt zonder er specifiek naar op zoek te gaan. Alles staat gesorteerd van nieuw naar oud dus als je reisgenoten van 2003 wilt zien moet je door meerdere schermen heen. Dan heb je toch allang door dat je te ver terug gaat? Wat voor last heb je dan van die oude berichten?

Dingen in te koop laten we staan voor het geval mensen graag een eerdere prijsstelling willen weten. Als de moderators zien dat hij verkocht is, wordt hij gesloten. Maar ze geven ook eerlijk toe dat ze niet altijd alle berichten openen en bekijken. Dus er kan wat doorheen slippen.

Wat ook genoemd is zijn de keuzes 'Bekijke actieve onderwerpen' en 'Bekijk. Ieuwe berichten'. Een uitstekende manier om de actualiteit te zien.

Dus al met al zie ik het probleem niet van oudere berichten.
Ik snap het probleem ook bepaald niet. Ik kan me geen enkel forum bedenken waar je niet de oude berichten (of in elk geval veel daarvan) kan terugzien. het is juist 1 van de kenmerken van een forum voor mij, dat dit kan!
Wat Hans ook zegt, dat je kan zien wat de prijs is van bepaalde tweedehands artikelen, is juist vaak erg handig.En dat de vrijwillige moderators niet dwangmatig topics sluiten als ze denken dat het artikel verkocht is ofzo...of als de reisgenoot gezocht werd in 2012...kan ik ook niet gek vinden.
Wereldfietsers en het internet...echt, soms denk ik...nee, laat ik niets zeggen. We zijn hier netjes tegen elkaar, en respecteren elkaar (meestal tenminste) en dat moeten we zo houden. Maar als dit een ander forum was...
Ik ben er nooit zo voor het verleden uit te wissen. In concreto is het ook nog eens zo dat veel oude informatie nog altijd heel juist is.
Ik kom ook nooit uit bij oudere berichten, kies altijd voor nieuwe berichten en zie dan wat actueel en nieuw is. Je ziet toch ook aan de datum als een bericht heel oud is? Die klik je dan eventueel niet aan. Snap het probleem niet.
Als je via Google gezocht hebt kun je natuurlijk wel bij die oudere berichten terecht komen. Maar er staat wel een datum op, en dus kun je zelf uitmaken of het potentieel verouderde informatie is, of informatie die zijn geldigheid behoudt.
Wim schreef:Als je via Google gezocht hebt kun je natuurlijk wel bij die oudere berichten terecht komen.
Dat zie ik ook wel vaak voorkomen ls ik op fora naar IT zaken zoek voor mijn werk. Ik gebruik dan vaak heel specifieke zoektermen, en dan doet Google zijn best om de correcte match ervoor te vinden, ook al zijn dat dan 10 jaar oude forumberichten waar ik uiteraard niets aan heb.
Maw, op een forum zoeken, moet je in het forum doen :D
Ik denk dat het tijd wordt dat deze Marco ons vertelt waar hij last van heeft. Misschien is het een op te lossen probleempje.
Voor de rest denk ik dat we het wel met elkaar eens zijn, en lijkt me het het beste om te voorkomen dat deze discussie zelf een vorm van forumvervuiling wordt.
captain_fabulous schreef:.... en dan doet Google zijn best om de correcte match ervoor te vinden, ook al zijn dat dan 10 jaar oude forumberichten waar ik uiteraard niets aan heb.
Google heeft al jaren een knopje waar je de resulaten in bepaalde periodes in de tijd kunt zoeken.
Leon schreef:Ik denk dat het tijd wordt dat deze Marco ons vertelt waar hij last van heeft. Misschien is het een op te lossen probleempje.
Mijzelf was al opgevallen dat Marco sinds zijn inschrijving in september 2012 op 4 berichten is blijven steken: minder dan één bericht per jaar. Waarschijnlijk bezoekt Marco het forum gewoon niet zo vaak, heeft hij er daarom niet zoveel kennis van, en wellicht leest hij dit niet eens mee.
Leon schreef:Voor de rest denk ik dat we het wel met elkaar eens zijn, en lijkt me het het beste om te voorkomen dat deze discussie zelf een vorm van forumvervuiling wordt.
Ach, bij een volgende klager kan in ieder geval naar dit draadje verwezen worden.
Peter_K schreef:Ach, bij een volgende klager kan in ieder geval naar dit draadje verwezen worden.
Eens, we kunnen in dit topic uitgebreid doordiscussieren over (vermeende) forumvervuiling en welke last dat oplevert. Dat is, in goed gebruik op dit forum, als de topicstarter dat een interessante richting is met dit topic. Anders openen we natuurlijk graag een nieuw draadje. :-)
Leon schreef:Google heeft al jaren een knopje waar je de resulaten in bepaalde periodes in de tijd kunt zoeken.
Heel soms is dat 10 jaar oude blogpostje wel het antwoord voor mijn professionele zorgen :roll: Dus ik ken de functie maar gebruik hem niet. Voor TS zou het wel een goede tip zijn om zo te filteren...
Ik denk dat ik helder ben geweest wat mijn 'probleempje' was.
Een bezoekfrequentie van ongeveer eens per twee jaar lijkt mij voldoende zeker gelet op de reacties.
Vriendelijke groet Marco.