Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moderator mopper topic - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Moderator mopper topic

[moderator]
bericht verwijderd. Als je wilt ruzie maken met de betreffender persoon dan kun je dat via PB doen
Zoals gezegd, dit is het topic om te mopperen op de moderator. We gaan weer veel te veel off-topic.
[\moderator]
nicolevelo schreef:
zo 11 mar, 2018 12:07

Waar ik nu van opkijk is dat posts die deel uitmaken van een kritische discussie worden gecensureerd.
Jij noemt het censuur. Maar ik probeer ervoor te zorgen dat men zich aan de regels houdt en op een respectvolle en zinvolle manier met elkaar omgaat. Je mag best kritisch zijn op iets, maar als je elke gelegenheid gebruikt om je gelijk te halen en daarmee de sfeer zodanig beïnvloed dat hij mensen wegjaagt, dan wordt er ingegrepen.
javb2812 schreef:
zo 11 mar, 2018 05:25

Kan ik een voorbeeld geven? : er zijn legio voorbeelden en ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Zoals je treffend zegt, gaat het inderdaad om de bijdragen van die mensen die "tevreden zijn met hun materiaal en dat dusdanig uitdragen, dat het al snel een reclamefolder lijkt". Helder. Een voorbeeld citeren lijkt me daarmee overbodig geworden.
Ik weet niet wat je bedoelt en vraag me af of ik wat mis. Vandaar dat ik naar een concreet voorbeeld vraag. De post van Fietjunks, waar het allemaal mee begin, heb ik meerdere keren doorgelezen om te zien of hier iets geroepen wordt over Santos en/of sponsoring. Wat mis ik daar? Ik zie alleen een aantal feiten gepresenteerd. En vervolgens worden ze op een onprettige manier weggezet.

Volgens mij komen we dan in de discussie of iemand die gesponsord wordt zijn of haar meningen en ervaringen hier mag delen. Wat de zaak voor mij, als moderator, nog meer vertroebelt is dat ik van deze mensen weet wat hun achtergrond is (dat staat in de onderschrift en kun je op hun website lezen) en dit in hun informatie mee kan wegen. Maar van de meeste andere mensen weet ik dit niet. De tent (dit is maar een fictief voorbeeld) waar jij zo positief over schrijft heb je misschien wel gekregen. Of je hebt er korting op gehad wat ook je mening kan beïnvloeden. Maar dat weet ik niet en dat vertellen de mensen ook niet.

Dus het is als moderator heel moeilijk om hierop te reageren. Wanneer moet je ingrijpen als iemand (positief) schrijft over een product? We hebben hier geen regels voor en ik doe dit op basis van mijn eigen inschatting. Wat voor regels zou jij hier willen toepassen?

De vraag geldt niet alleen voor jou. Iedereen die hier een suggestie voor heeft is welkom om te reageren.
Ik hoor ze graag.
Kortom: een hoeveelheid teksten worden door de moderator op andere topics verwijderd onder verwijzing naar dit topic. En hier gaat de moderator gewoon door met het verwijderen van teksten, inclusief commentaar op de moderator zoals in mijn post bovenaan op deze pagina.
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 13:49
Ik weet niet wat je bedoelt en vraag me af of ik wat mis. Vandaar dat ik naar een concreet voorbeeld vraag. De post van Fietjunks, waar het allemaal mee begin, heb ik meerdere keren doorgelezen om te zien of hier iets geroepen wordt over Santos en/of sponsoring. Wat mis ik daar? Ik zie alleen een aantal feiten gepresenteerd.
Dat je niets leest over de achtergrond van de poster is juist het probleem.
Leon schreef:
zo 11 mar, 2018 13:59
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 13:49
Ik weet niet wat je bedoelt en vraag me af of ik wat mis. Vandaar dat ik naar een concreet voorbeeld vraag. De post van Fietjunks, waar het allemaal mee begin, heb ik meerdere keren doorgelezen om te zien of hier iets geroepen wordt over Santos en/of sponsoring. Wat mis ik daar? Ik zie alleen een aantal feiten gepresenteerd.
Dat je niets leest over de achtergrond van de poster is juist het probleem.
En wat zie jij als oplossing dan?
Peter_K schreef:
zo 11 mar, 2018 13:55
Kortom: een hoeveelheid teksten worden door de moderator op andere topics verwijderd onder verwijzing naar dit topic. En hier gaat de moderator gewoon door met het verwijderen van teksten, inclusief commentaar op de moderator zoals in mijn post bovenaan op deze pagina.
En Peter, zolang jij bezig blijft met respectloze persoonlijke aanvallen, zal ik dat blijven doen. Dat is nu eenmaal mijn taak als moderator

(P.s. Dit was trouwens wel een goede on-topic mopper post van je)
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 14:03
Peter_K schreef:
zo 11 mar, 2018 13:55
Kortom: een hoeveelheid teksten worden door de moderator op andere topics verwijderd onder verwijzing naar dit topic. En hier gaat de moderator gewoon door met het verwijderen van teksten, inclusief commentaar op de moderator zoals in mijn post bovenaan op deze pagina.
En Peter, zolang jij bezig blijft met respectloze persoonlijke aanvallen, zal ik dat blijven doen. Dat is nu eenmaal mijn taak als moderator

(P.s. Dit was trouwens wel een goede on-topic mopper post van je)
In géén van de gemodereerde posts was er sprake van "respectloze persoonlijke aanvallen".

Dat kun je van deze post niet beweren, dat mag kennelijk gewoon blijven staan. Zeer kenmerkend voor de "onafhankelijke" moderator.
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 14:01
Leon schreef:
zo 11 mar, 2018 13:59
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 13:49
Ik weet niet wat je bedoelt en vraag me af of ik wat mis. Vandaar dat ik naar een concreet voorbeeld vraag. De post van Fietjunks, waar het allemaal mee begin, heb ik meerdere keren doorgelezen om te zien of hier iets geroepen wordt over Santos en/of sponsoring. Wat mis ik daar? Ik zie alleen een aantal feiten gepresenteerd.
Dat je niets leest over de achtergrond van de poster is juist het probleem.
En wat zie jij als oplossing dan?
Dat iedereen die materieel voordeel (geld of goederen) uit de branche ontvangt dit duidelijk in en/of bij elk bericht meldt. Hoe dit precies wordt vormgegeven vind ik een taak van het bestuur en ultiem de ALV.
Heel persoonlijk zou ik het liefst zien dat zulke forumleden dit in ieder geval in het onderschrift duidelijk maken en in geval ze het over concrete dingen hebben ook in het bericht zelf.
Eric Schuijt doet dit bijvoorbeeld heel duidelijk door zinnen te beginnen met 'In onze winkel ...'.
Leon schreef:
zo 11 mar, 2018 14:11
Dat iedereen die materieel voordeel (geld of goederen) uit de branche ontvangt dit duidelijk in en/of bij elk bericht meldt. Hoe dit precies wordt vormgegeven vind ik een taak van het bestuur en ultiem de ALV.
Heel persoonlijk zou ik het liefst zien dat zulke forumleden dit in ieder geval in het onderschrift duidelijk maken en in geval ze het over concrete dingen hebben ook in het bericht zelf.
Eric Schuijt doet dit bijvoorbeeld heel duidelijk door zinnen te beginnen met 'In onze winkel ...'.
Dit is niet realistisch. Ik heb heel wat keren mensen gevraag openheid van zaken te geven, maar de enige reactie die ik krijg is een moderator die mijn posts verwijderd. Het gaat hier niet op domme mensen, dat zij geen openheid geven is geen vergissing maar heeft alles weg van puur commerciële opzet.
Leon schreef:
zo 11 mar, 2018 14:11
Dat iedereen die materieel voordeel (geld of goederen) uit de branche ontvangt dit duidelijk in en/of bij elk bericht meldt. Hoe dit precies wordt vormgegeven vind ik een taak van het bestuur en ultiem de ALV.
Heel persoonlijk zou ik het liefst zien dat zulke forumleden dit in ieder geval in het onderschrift duidelijk maken en in geval ze het over concrete dingen hebben ook in het bericht zelf.
Eric Schuijt doet dit bijvoorbeeld heel duidelijk door zinnen te beginnen met 'In onze winkel ...'.
Leon,

Ik heb je vraag bij het bestuur gelegd. Alhoewel ik het wel lastig vind zoals ik ook al in een eerdere post aangaf. Als je een winkel hebt is het helder. Maar sponsoring is wat lastiger. Vaak is dat tijdelijk. Als ik een setje banden krijg om te proberen, hoe lang moet ik dit dan melden in mijn onderschrift?

Zelf heb ik ooit eens een zadel gekregen van Selle Royal om uit te proberen (na aanmelding op een algemene oproep op het forum). Ik ben erg tevreden over dat zadel. Niet omdat hij gratis was, maar omdat hij fijn zit. Als mensen nu naar een zadel vragen, dan geef ik dat aan. Is dit sponsoring? Moet ik nu mijn onderschrift wijzigen?
Lastig...
Peter,

Ik ben het een heel stuk met je eens, echter je wantrouwen in de medemens gaat me veel te ver. Ik ken veel van de personen die hier meediscussiëren in levende lijven en in hun integriteit heb ik geen enkele twijfel. Ik kan mij vinden in de opmerking van Leon dat eventuele commerciële banden duidelijk zouden moeten zijn.

Bert
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 13:49
javb2812 schreef:
zo 11 mar, 2018 05:25

Kan ik een voorbeeld geven? : er zijn legio voorbeelden en ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Zoals je treffend zegt, gaat het inderdaad om de bijdragen van die mensen die "tevreden zijn met hun materiaal en dat dusdanig uitdragen, dat het al snel een reclamefolder lijkt". Helder. Een voorbeeld citeren lijkt me daarmee overbodig geworden.
Ik weet niet wat je bedoelt en vraag me af of ik wat mis. Vandaar dat ik naar een concreet voorbeeld vraag. De post van Fietjunks, waar het allemaal mee begin, heb ik meerdere keren doorgelezen om te zien of hier iets geroepen wordt over Santos en/of sponsoring. Wat mis ik daar? Ik zie alleen een aantal feiten gepresenteerd. En vervolgens worden ze op een onprettige manier weggezet.
Merk op dat ik niet heb gezegd dat veel bijdragen reclame zijn, ik heb slechts gezegd dat ze er soms op lijken.
In mijn vorige bericht heb ik vermeden om een concreet voorbeeld te citeren. Dit leek me niet verstandig omdat dit (volkomen ten onrechte) zou kunnen worden opgevat als beschuldiging aan het adres van de geciteerde persoon. Ik heb geen zin om dat misverstand vervolgens weer uit de wereld te moeten helpen. Ik doe er liever niet aan mee om te speculeren op vermeende commerciële motieven van deze of gene en wil die schijn dus vermijden.

Ik probeer te verduidelijken: iemand als bijvoorbeeld Edwin spreekt veel en enthousiast over zijn fiets, en daar is niets mis mee. Ik moet wel zeggen dat ik eerder door hem ook op het verkeerde been was gezet: ik vind namelijk dat zijn teksten soms op reclame lijken (niet: zijn) en dat ligt volgens mij deels aan Edwin zelf (en aan mij). Ik ken Edwin niet persoonlijk maar ik geloof hem op zijn woord als hij zegt geen commerciële banden te hebben. Dat hij vaak reacties heeft uitgelokt bij sceptici (iets dat ook moet kunnen), is toch niet geheel onvoorspelbaar? Ik hoop dat hij er tegen kan wat ik hier nu schrijf.
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 13:49
Volgens mij komen we dan in de discussie of iemand die gesponsord wordt zijn of haar meningen en ervaringen hier mag delen. Wat de zaak voor mij, als moderator, nog meer vertroebelt is dat ik van deze mensen weet wat hun achtergrond is (dat staat in de onderschrift en kun je op hun website lezen) en dit in hun informatie mee kan wegen. Maar van de meeste andere mensen weet ik dit niet. De tent (dit is maar een fictief voorbeeld) waar jij zo positief over schrijft heb je misschien wel gekregen. Of je hebt er korting op gehad wat ook je mening kan beïnvloeden. Maar dat weet ik niet en dat vertellen de mensen ook niet.

Dus het is als moderator heel moeilijk om hierop te reageren. Wanneer moet je ingrijpen als iemand (positief) schrijft over een product? We hebben hier geen regels voor en ik doe dit op basis van mijn eigen inschatting. Wat voor regels zou jij hier willen toepassen?

De vraag geldt niet alleen voor jou. Iedereen die hier een suggestie voor heeft is welkom om te reageren.
Ik hoor ze graag.
Hier sla je de spijker op zijn kop. De vraag wanneer moet worden ingegrepen bij sluikreclame is voor mij een te lastige. Het is in de praktijk onhaalbaar om te bewijzen dat mensen bepaalde motieven hebben en zeer onverstandig om met vooroordelen te schermen, zoals een klein aantal schrijvers (mn P_K) hier heel vaak doet. Goed dat jullie daar voorzichtig mee zijn.
In mijn vorige bericht zat ik ook eventjes over de moderator te zeuren, maar daar is in dit topic nu eenmaal om gevraagd :) Ik weet zelf niet hoe het beter moet. :(

Hans
Moderator,

Ik werk in de bouw en daar is het paaien van potentiële klanten al veel langer aan de gang. Gelukkig komt het hardsteen tegenwoordig uit China, de reisjes naar Italiaanse steengroeven liepen op een gegeven moment de spuigaten uit. Voor mij was altijd de grens dat je altijd een ander product moet willen kiezen als dat op dat moment beter is als het product van de fabrikant waarvan je zo'n mooi relatiegeschenk hebt gehad. Het probleem is alleen dat het heel moeilijk te scheiden is: vind jij het zadel goed omdat je er fijn op fietst of speelt ergens in je grijze cellen mee dat je het gratis hebt gekregen? Dus: het zou goed zijn als je het zadel aanprijst, er bij te vermelden dat je het gratis hebt gekregen.
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 14:48
Als ik een setje banden krijg om te proberen, hoe lang moet ik dit dan melden in mijn onderschrift?
Wat zou je denken van: iedere keer als je je op het forum begeeft om die banden de hemel in te prijzen even erbij vermelden dat je die gekregen hebt, van wie, en met wat voor reden?

Als je iets cadeau voor je verjaardag is dat geen probleem natuurlijk. Krijg je het van een handelaar om dit forum plat te spammen met banden reviews is het een ander verhaal natuurlijk.

Nog weer een ander verhaal wordt het als het geen banden betreft, maar een stel peperdure fietsen die met bepaalde argumenten aan de man gebracht worden. Als je diezelfde argumenten dan regelmatig hier op het forum zou plempen zou ik daar óók problemen mee hebben.

En dat dit topic continu terugkomt, komt niet doorgaat mensen dit aankaarten. Maar dat als je dit aankaart dat als hinderlijk ervaren wordt, en alles verwijderd wordt. De spammers wordt intussen geen haar breed in de weg gelegd.

Een ander argument is "de goede sfeer": die goede sfeer is vooral erg belangrijk als je je spulletjes aan de man wil brengen. Mensen met belangen zullen dus waarschijnlijk achter de schermen er aan werken onwelgevallige geluiden zoveel mogelijk te verwijderen. En met succes mag ik wel zeggen (hoop ik ten minste).
Peter_K schreef:
zo 11 mar, 2018 15:15
De spammers wordt intussen geen haar breed in de weg gelegd.
Zijn ze misschien tactischer dan jij?

Hans
javb2812 schreef:
zo 11 mar, 2018 15:22
Peter_K schreef:
zo 11 mar, 2018 15:15
De spammers wordt intussen geen haar breed in de weg gelegd.
Zijn ze misschien tactischer dan jij?

Hans
Absoluut, zij hebben daar ook belang bij natuurlijk.

En zover ik weet van hoe de hazen lopen in deze vereniging hebben zij ook persoonlijke invloed.
Beste Peter,

Ik begin me nu toch een beetje te storen aan de toonzetting van je berichten. De vereniging is opgericht en wordt in stand gehouden door mensen die graag (vakantie)fietsen. Het is logisch dat een deel van deze mensen (Die dus inderdaad dicht bij de vereniging staan.) inmiddels hun brood verdienen met fietsgerelateerde zaken. Soms is het voor de vereniging lastig de commercie buiten de deur te houden. Hardwerkende vrijwilligers steeds opnieuw van kwade opzet betichten vind ik echter behoorlijk ongepast!

Bert
Bert van Sprang schreef:
zo 11 mar, 2018 15:42
Hardwerkende vrijwilligers steeds opnieuw van kwade opzet betichten vind ik echter behoorlijk ongepast!
Ik heb zeer veel respect voor hardwerkende vrijwilligers, en ik wil die zeker niet van kwade opzet betichten.Ik heb geen idee ook wie dit betreft, en daar zullen wij ook wel nooit achter komen omdat er hier geen namen genoemd (mogen) worden.
moderator schreef:
zo 11 mar, 2018 14:01
En wat zie jij als oplossing dan?
[/quote]

Even terugkomend op de de Mod gestelde vraag.
Ga er voor het gemak maar even van uit dat deze vraag voor iedereen is, dus niet alleen voor Leon bedoeld (anders had de Moderator wel een PB gestuurd :D )

Ik heb er grote moeite mee dat sommige posters op dit forum commerciële belangen hebben én dat die belangen niet duidelijk zijn of gemaakt worden. Of dit nu winkeliers, fabrikanten, gesponserden, werknemers uit de branche enzovoort betreft.

Moeten die personen hier dan maar geweerd worden? Dat zou ik zeer onwenselijk vinden. Waarom? Om de simpele reden dat deze personen vaak zeer relevante en (voor mij in ieder geval) interessante informatie verstrekken. Zonder namen te noemen, dat geldt wat mij betreft voor een winkelier, dat geldt voor de heren achter de merken S en I (hoewel voor beiden geldt dat hun laatste post reeds van lang geleden is), dat geldt voor verhalen en ervaringen van 'beroeps'reizigers (die al dan niet foto's maken of schrijfsels publiceren), dat gold voor iemand uit het hoge noorden, dat geldt eigenlijk voor bijna al die 'belanghebbenden' of mogelijk 'belanghebbenden'.

Waar ik wel grote moeite mee heb is informatie van personen die wel degelijk een belang hebben of zouden kunnen hebben, zonder dat dit openbaar gemaakt wordt. Het is mijn inziens niet aan die personen om te bepalen of hun belang wel of niet kenbaar wordt gemaakt. Van dat mogelijke belang wil ik te allen tijden op de hoogte zijn. Dan kan ik daar bij mijn oordeelsvorming desgewenst rekening mee houden.

- voor een winkelier zal dat betekenen dat hij zijn mogelijk belang eigenlijk altijd zal moeten vermelden. Simpelweg omdat bij bijna elk onderwerp mogelijk andere belangen dan puur private een rol zouden kunnen spelen. Voorbeeld de Vakantiefietser/Eric, die zijn mogelijk belang netjes vermeld.
- bij gesponsorden zou ik het willen weten op het moment dat het mogelijk een rol zou kunnen spelen. Dus gesponsord door Otter met een Northface tent? Dit vermelden bij onderwerpen die deze winkel betreffen én bij onderwerpen die over tenten gaan. Of over Northface kleding gaan. Want een gesponsorde tent maakt je mogelijk iets minder kritisch naar kleding van hetzelfde merk.
- je hele reis gesponsord door een tv-kanaal? Als ik naar een mogelijke 'advertorial' zit te kijken (of lezen) wil ik dat weten. Ook wil ik een bewuste keuze kunnen maken om wel of niet aan dit soort free publicity mee te werken.

- Hoe dit te handhaven? Eerst regels opstellen (zie reactie Leon). Houden posters zich niet aan deze regels, benader ze dan middels een PB. Helpt dit niet, dan pas openbaren en/of Moderator verwittigen.
De Moderators moet je m.i. hier in eerste instantie niet mee opzadelen. Maar belangrijker, er is natuurlijk veel meer kennis over mogelijke 'belangenverstrengeling' bij de gezamenlijke forumleden aanwezig, dan bij die paar moderators.

- Wat te doen met gesponsorden waarvan niemand dat weet? En die deze sponsoring verheimelijken? Dat is een retorische vraag, daar kun je dus inderdaad niets aan doen. Om het even welk beleid je voert.

- Overigens, vermelding van sponsoring alleen wanneer relevant bij het onderwerp. Om de voorkomen dat bijvoorbeeld fietsfabrikant Koya iedereen van een gesponsorde fietsbel gaat voorzien en op die wijze het merk Koya in bijna elka posting voorbij zou gaan komen.

- Als (gerenommeerde) sponsor zou ik het als zeer slechte publiciteit ervaren indien mijn gesponsorde op dit forum betrapt wordt op niet-geopenbaarde belangen. Een mogelijke ban (als straf, regels?) straalt namelijk ook op je merk af.