Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moderator mopper topic gesloten - Forum Wereldfietser

Moderator mopper topic gesloten

Het is erg jammer dat er besloten is dit topic te sluiten. Het bestaan van dit topic leidde duidelijk tot minder uitwassen elders op het forum. Ik heb de geplaatste berichten nog eens nagelezen en constateer dat vooral de reactie van de moderator op 3 mei j.l. mij negatief opviel. Daarna is er (op mijn verzoek :D ) door veel mensen tot 100 geteld. Ik bespeur dat het bestuur moeite doet aan diverse zaken meer sturing te geven, op zich vind ik dat prima, echter de charme van de vereniging en het forum voor mij is toch wel dat ik er mensen van zeer uiteenlopend pluimage tegenkom met dezelfde passie. Het zou jammer zijn als dit door te veel sturing vanuit het bestuur om zeep geholpen wordt.
(onderstaande tekst heb ik 10 minuten voor opening van dit Topic (Bert van Sprang) verstuurd)


Geachte Moderator (maar eigenlijk gericht aan beslisser Bestuur),

Jammer dat deze beslissing is genomen. Lijkt ook een beetje op mosterd na de maaltijd, want de afgelopen 2 weken is er niet meer onkies gemopperd. Maar tussen actuele ontwikkelingen en bestuurlijke beslissingen zit nu eenmaal vaak een tijdsgat.

Ik had zelfs juist de indruk dat de stoom er een beetje vanaf was, precies zoals (mede) de bedoeling was van dit moppertopic (mooie naam overigens).
Met het verdwijnen van dit topic ontstaat nu weer het gevaar dat er hier en daar wederom 'veenbrandjes' zullen oplaaien. In topics die hier in ieder geval niet voor bedoeld zijn. Uiteraard hoop ik dat dit gevaar geen werkelijkheid wordt.

mvgr. Mike
Op zich gaat het idd de laatste tijd best weer goed op het forum. Staat tegenover dat ik het gevoel heb dat het aantal actieve gebruikers in dezelfde periode flink is afgenomen. Hopelijk zijn ze op reis en komen ze weer terug, anders wordt de gebruikersgroep wel erg klein...
Fedor schreef:
do 17 mei, 2018 13:10
Hopelijk zijn ze op reis en komen ze weer terug, anders wordt de gebruikersgroep wel erg klein...
Hangt een beetje van de gebruikers in kwestie af... fluiterdefluit... :lol: :wink:
De discussie en de aanpassing van het reglement bleek overbodig, want de wet bleek al voldoende handvatten te bieden tegen de reviews waarover geklaagd werd:
https://radar.avrotros.nl/columns/detai ... recensies/
Heel gek, ik kreeg om 8:25 een melding dat Wim hier iets geschreven had, maar er is niets te zien. Hij kan het volgens mij zelf niet verwijderd hebben, toch. Fijn als iemand anders het verwijderd dat dat hier gemeld wordt met de reden waarom.
Ik mocht niet zeggen waarom ik mij van het forum terugtrek.
Heren Moderators en bestuur: als iedereen die zich over het een of ander weleens kritisch uit hier weggejaagd wordt, wordt het hier wel een saaie boel. Zoals jullie weten is censuur verboden in Nederland en ik kan mij niet voorstellen dat Wim iets dusdanig onbetamelijks had geschreven, dat directe verwijdering zonder uitleg noodzakelijk was. Vriendelijk doch dringend verzoek eea weer terug te plaatsen, evenals het stuk van Petrus, dit was wel scherp geformuleerd, maar er stond niets onbetamelijks in.
Mag er svp een einde aan het gemopper komen? Het draagt m.i. aan het wegjagen van forumbezoekers. Ik ben er iig helemaal klaar mee.
Om de boodschap uit het moderator mopper topic nog één keer te herhalen:

Klachten over de moderatoren kunnen via mail naar de moderator of het bestuur en niet meer in het openbaar op het forum. Doe je dit wel dan wordt het bericht verwijderd en krijg je een waarschuwing. De reden heb je in het moppertopic kunnen lezen.
Zullen we er maar over ophouden? Het topic is niet voor niets gesloten.... en er zijn inmiddels wat nieuwe topics geopend, met een leuke en positieve insteek.

Laten we op het forum daar onze energie in steken en het oneens zijn (wat uiteraard mag!) met de meningen en handelswijzen van het moderatorteam in een pb aan dit team en/of het bestuur kenbaar maken.
(ik zie dat mijn post vrijwel tegelijkertijd met bovenstaande geplaatst is, dus geen napraterij van mij in dit geval :D)

Dan kan ook dit topic weer gesloten worden en kunnen we het in de andere topics weer over leuke en interessante onderwerpen hebben :wink:
Wim schreef:
vr 18 mei, 2018 09:33
Ik mocht niet zeggen waarom ik mij van het forum terugtrek.
Dank voor je vele constructieve bijdragen aan het forum Wim. Jammer dat ook jij niet langer actief bent op het forum met je informatie voor nieuwe wereldfietsers. Nogmaals dank.
Volgens mij is discussie over vrijheid van meningsuiting en waar de grenzen liggen een stuk interessanter als dat Jantje naar Lutjebroek is gefietst op een Santos :D met Ortliebtassen.
Bert van Sprang schreef:
vr 18 mei, 2018 10:15
Volgens mij is discussie over vrijheid van meningsuiting en waar de grenzen liggen een stuk interessanter als dat Jantje naar Lutjebroek is gefietst op een Santos :D met Ortliebtassen.
maar moet jij die discussie voeren op het forum van de Vereniging De Wereldfietser Bert? Het is een vereniging voor fietsreizigers. De discussie lijkt mij meer een plek voor een politiek gericht forum.
Zoals jullie zien wordt ook mijn bericht ongemotiveerd verwijderd. Wel heb ik een privé-bericht ontvangen wat ik jullie niet wil onthouden:

"Ook jij hebt een waarschuwing. Meningen over de moderatie in het openbaar willen we niet meer.
Je kunt dit via email aan de moderator of het bestuur doen.
Je bericht wordt verwijderd."

Deze censuur is voor mij niet acceptabel!
Dank je Eric.
Wim
Had vanmorgen het bericht van Wim gelezen en ik las er niets onbetamelijks in. Zag er ook niks in van kritiek naar anderen toe. Op mij kwam het over als een stukje verantwoording over de keuze die hij leek te maken. Als de indruk ontstaat dat we hier op eieren moeten lopen wordt het nooit een forum. Ik ben opgevoed met het idee dat iedereen zijn of haar mening mag hebben en uiten, juist als je het niet eens bent met iemand. Dat vind ik geen gek uitgangspunt, de meesten zitten hier met de beste bedoelingen. Op een forum kunnen soms berichten anders overkomen maar dat kan iets zeggen over zowel de boodschapper als de ontvanger. Fijn weekend iedereen.
Een forum of een discussieforum op internet is een online, interactieve omgeving, meestal gewijd aan een bepaald thema, waar men publieke berichtjes kan posten waarop anderen kunnen reageren, zodat er discussie en uitwisseling kan ontstaan. http://www.encyclo.nl/lokaal/10368
Dank Wim voor je bijdragen.
Ik vind het onkies als mensen eisen aan anderen opleggen, en daar zichzelf dan niet aan houden.

Dit is wel een raadselachtige regel, maar ja dat krijg je als er gecensureerd wordt.

Voor je het weet heb je weer een forum waarschuwing ontvangen. Hoe lang blijven die dingen eigenlijk staan? Of wordt er op dit forum helemaal nooit iets vergeven? Dat laatste zou wel passen bij de uitgedragen sfeer hier.
Bert van Sprang schreef:
vr 18 mei, 2018 09:41
Heren Moderators en bestuur: als iedereen die zich over het een of ander weleens kritisch uit hier weggejaagd wordt, wordt het hier wel een saaie boel. Zoals jullie weten is censuur verboden in Nederland.....
Kennelijk verstaat u onder censuur ongeveer het volgende: het vooraf of achteraf inhoudelijk toetsen en vervolgens niet publiceren/publicatie onmogelijk maken.
U vergeet echter een essentieel aspect, namelijk wie er censureert of als censor optreedt.

Hoofdregel: in Nederland mag de overheid niet vooraf toetsen en verbieden. Achteraf kan natuurlijk wel getoetst worden. En desgewenst kan middels de rechter worden ingegrepen.
Een private instelling, zoals bijvoorbeeld de WF dat is, mag echter wel censureren. Zowel vooraf (gebeurt hier niet, postings worden namelijk automatisch geplaatst), als achteraf. Dat laatste vindt hier plaats.

Ter illustratie: een van de grotere (linkse) fora in NL is Joop van BNNVara. Daar wordt elke posting van te voren getoetst. Onwelgevallige meningen zien het daglicht nooit. Vergelijkbaar met de situatie in de oude Sovjet-Unie, keiharde ouderwetse censuur. Is in Nederland gewoon toegestaan.

Censuur ligt in het verlengde van het beroep op Vrijheid van MeningsUiting (VMU). Daar wordt te pas en te onpas een beroep op gedaan. Maar ook deze vrijheid is bedoeld voor burger-tegen-staat situaties. En in eerste instantie niet voor situaties waar het burgers onderling betreft. Private instellingen zijn wat dat betreft gelijkgeschakeld met burgers.

Overigens, je zou ook kunnen stellen dat de WF (moderator. En bestuur?) zich juist coulant opstellen: een specifiek topic wordt gesloten, een redelijk vergelijkbaar topic wordt door Bert van Sprang geopend, en wordt vooralsnog ongemoeid gelaten! Behoudens natuurlijk de gebruikelijk moderatie.

Ben het met u eens, kan zeker een interessante discussie opleveren. Zoals u uit de tweede posting in dit topic kunt opmaken, ik ben de laatste om zo'n discussie uit de weg te gaan. Maar deze discussie is wel gebaat bij juist gebruik van termen als 'censuur' en 'VMU'.
Bert van Sprang schreef:
vr 18 mei, 2018 11:00
Deze censuur is voor mij niet acceptabel!
en nu?