Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landeninfo - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Landeninfo

exact...
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 28 nov, 2018 16:28
exact...
Dat meen je toch niet? Dat is wel het makkelijkste ja. Maar dan krijg je na een aantal bijdragen een zinloze opsomming van feiten en een draak van een verhaal.

Ik vind dat als je wilt bijdragen aan een goede tekst je iets meer moeite mag doen. Dan gaat het zo.

Versie A. 2016
Henkie. Statimistan is veilig.

Versie B. 2017
Lotje. Tot 2016 werd Statimistan als veilig beschouwd maar een aantal mensen beschouwt het land nu als onveilig.

Versie C. 2018
Jantje. Sinds eind vorig jaar is de veiligheidsituatie als volgt: het oosten van het land geldt als onveilig maar veel fietsers lijken zonder problemen in het westen langs de Statimische Kust te fietsen.

Dan maak je een verhaal zonder de informatie van de voorgangers geweld aan te doen. Alleen als je weet dat iets onzinnig (geworden) is haal je het weg. Het vereist wel wat meer zekerheid van jezelf omtrent de informatie, inlevingsvermogen in wat de ander bedoelde en de context daavan en meer handigheid met het schrijven van zinnen.
Hehe dat is ook wat ik bedoel ... :roll:
Zij het dat ik waarschijnlijk vind dat alleen de tekst van de meest recente versie in beeld moet komen. De rest blijft vanzelf in de geschiedenisfile zichtbaar.

In jouw voorbeeld heeft Pietje er zich met een Jantje-van-Leiden van af gemaakt door er alleen wat bij te pl.... zetten.
Leon, weet je wat - JIJ HEBT wederom GELIJK!
En bent bovendien wederom erg goed om inbreng van anderen in een discussie definitief plat te slaan zodat deze afhaken. Bij deze. Ik snap het wel, het lag je lang aan je hart. Maar je hebt destijds afstand gedaan van het LandenWiki werk. Dus dan moet je accepteren dat anderen er wat van vinden of mee gaan doen. Maar misschien moet je eigenlijk gewoon die WIKI weer gaan doen zoals het jou goeddunkt. :idea:

In ieder geval nog veel plezier en een fijne avond nog!
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 28 nov, 2018 17:45
. Maar misschien moet je eigenlijk gewoon die WIKI weer gaan doen zoals het jou goeddunkt. :idea:
Maak je daar maar niet ongerust over.
Dit topic begon over de landeninfo. Nu lopen er wat dingen door elkaar. Dat geeft niks, maar ik zal een poging doen de feedback tot nu toe te structureren. We hebben het over vier dingen:

  1. landeninformatie - mensen zetten gegevens in de wiki, en stellen vragen op het forum
  2. fiets en uitrusting - hiervoor geldt hetzelfde als bij 1, op wiki en forum
  3. reisverhalen - worden af en toe op het forum geplaatst
  4. kletspraatachtige zaken - op het forum
Resumerend:

wiki:
  • wordt nog steeds gebruikt
  • de info is geregeld verouderd: niet meer geldig of niet meer relevant
  • het is vaak onduidelijk hoe oud de info is
  • voor veel mensen is er een te hoge drempel om info toe te voegen:
    - je moet je apart aanmelden
    - overijverige captcha/antispam
    - lastige opmaakcodes
  • werkt niet goed:
    - Google maps
    - dode links
    - krappe vormgeving
  • slecht vindbaar, geen onderdeel van onze site, maar van Vakantiefietser
forum:
  • oordelend karakter
  • nare kletspraat overstemt de rest
algemeen:
  • te weinig uitwisseling tussen forum en wiki, antwoorden op het forum over landen en techniek komen niet in de wiki
  • er verschijnen te weinig inspirerende zaken zoals reisverhalen, mooie foto's of video's
Mooie samenvatting, bedankt @Eindgebruiker!
Ik las in een ander bestuurlijk-draadje
Jan Jes schreef:
wo 05 dec, 2018 20:45
...Ook zullen we in 2019 een communicatieplan maken, waaronder een plan voor een nieuwe website...
Dan kan de uitstekende samenvatting van "Eindgebruiker" meegenomen in het nieuwe plan.
quote=eindgebruiker
> - lastige opmaakcodes

Behalve dat de codes lastig en ouderwets zijn, zijn veel pagina's ook ernstig vervuild met codes en overbodige tekst. Tamelijk willekeurig voorbeeld:
== Wegen en verkeer ==
<div>'''''<span>Staat van de wegen</span>'''''</div><div>&nbsp;</div><div>'''''<span>Dichtheid van het wegennet</span>'''''</div><div>&nbsp;</div><div>'''''<span>Verkeersdrukte / gevaar</span>'''''</div><div>&nbsp;</div><div>'''''<span>Aanwezigheid (vrijliggende) fietspaden</span>'''''</div><div>&nbsp;</div>

Dat is een hel om vanaf te komen. Overigens is het bovenstaande stukje inhoudelijk bovendien leeg, net als veel andere tekstdelen van de landeninfopagina's.

Een lijstje met dingen die tot nu toe vruchteloos geprobeerd zijn lijkt me ook wel essentieel.
eindgebruiker schreef:
wo 05 dec, 2018 23:39
Dit topic begon over de landeninfo. Nu lopen er wat dingen door elkaar. Dat geeft niks, maar ik zal een poging doen de feedback tot nu toe te structureren. We hebben het over vier dingen:

  1. landeninformatie - mensen zetten gegevens in de wiki, en stellen vragen op het forum
  2. fiets en uitrusting - hiervoor geldt hetzelfde als bij 1, op wiki en forum
  3. reisverhalen - worden af en toe op het forum geplaatst
  4. kletspraatachtige zaken - op het forum
Resumerend:

wiki:
  • wordt nog steeds gebruikt
  • de info is geregeld verouderd: niet meer geldig of niet meer relevant
  • het is vaak onduidelijk hoe oud de info is
  • voor veel mensen is er een te hoge drempel om info toe te voegen:
    - je moet je apart aanmelden
    - overijverige captcha/antispam
    - lastige opmaakcodes
  • werkt niet goed:
    - Google maps
    - dode links
    - krappe vormgeving
  • slecht vindbaar, geen onderdeel van onze site, maar van Vakantiefietser
forum:
  • oordelend karakter
  • nare kletspraat overstemt de rest
algemeen:
  • te weinig uitwisseling tussen forum en wiki, antwoorden op het forum over landen en techniek komen niet in de wiki
  • er verschijnen te weinig inspirerende zaken zoals reisverhalen, mooie foto's of video's
Vrijwel exact hetzelfde als 4 jaar geleden dus. Al waren er destijds nog wel wat meer constateringen. Maar de hamvraag is natuurlijk: welke wezenlijke acties zijn er sindsdien ondernomen om hier daadwerkelijk iets aan te doen? Of is er feitelijk (nagenoeg) niets aan gedaan sindsdien?!
eindgebruiker schreef:
wo 05 dec, 2018 23:39
  • de info is geregeld verouderd: niet meer geldig of niet meer relevant
  • het is vaak onduidelijk hoe oud de info is
  • voor veel mensen is er een te hoge drempel om info toe te voegen:
    - je moet je apart aanmelden
    - overijverige captcha/antispam
    - lastige opmaakcodes
  • werkt niet goed:
    - Google maps
    - dode links
    - krappe vormgeving
  • slecht vindbaar, geen onderdeel van onze site, maar van Vakantiefietser
Hier heb ik nog eens over nagedacht. We kunnen vrij eenvoudig een hoekje op onze site inrichten voor de landeninfo, waarmee de belangrijkste bezwaren worden opgeheven: aanmelden met je forumaccount, geen captcha meer, geen opmaakcodes maar knopjes voor vet, cursief, links en afbeeldingen toevoegen etc., werkende (Openstreet)maps, automatische dodelinkchecker, en een vormgeving die volgend jaar automatisch een update krijgt als de nieuwe huisstijl wordt ingevoerd.

We hebben dan natuurlijk nog niet de inhoud van de huidige landeninfo zelf overgezet. Dat kunnen we geautomatiseerd doen, dat is aardig wat werk en dan gaat ook alle oude meuk mee. Of we vragen vrijwilligers (jullie?) om de boel over te zetten en meteen de huidige inhoud eens flink door te schoffelen en te snoeien.

De vraag is wat er daarna gebeurt. Zijn mensen dan eerder geneigd om een bijdrage aan de landeninfo te leveren en de boel up-to-date te houden? Zou het helpen als je eenvoudig kunt zien wanneer iemand weer eens een update heeft gedaan?

  • te weinig uitwisseling tussen forum en wiki, antwoorden op het forum over landen en techniek komen niet in de wiki
Dit lijkt me niet iets voor een technische oplossing, het is een sociaal/organisatorisch probleem.
eindgebruiker schreef:
zo 09 dec, 2018 13:18
Hier heb ik nog eens over nagedacht. We kunnen vrij eenvoudig een hoekje op onze site inrichten voor de landeninfo, waarmee de belangrijkste bezwaren worden opgeheven: aanmelden met je forumaccount, geen captcha meer, geen opmaakcodes maar knopjes voor vet, cursief, links en afbeeldingen toevoegen etc., werkende (Openstreet)maps, automatische dodelinkchecker, en een vormgeving die volgend jaar automatisch een update krijgt als de nieuwe huisstijl wordt ingevoerd.
Wat is dan het verschil met de situatie van vóór de wiki? Voordat de wiki werd opgezet stond de landeninfo namelijk ook op dit forum.
Daarna is met - toen - goede argumenten met het idee voor een wiki gekomen: (en raad eens wie daar meededen :D )
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... iki#p41583
Ik doel met "een hoekje op onze site" niet op het forum. Het forum nodigt door zijn vorm uit tot discussies en off-topic geneuzel. Voordeel van de huidige wiki is dat ieder land één pagina in een vast template heeft, dat moeten we vooral zo houden.