Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Niet alle topics zijn discussies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Niet alle topics zijn discussies

Revanho schreef:
za 01 dec, 2018 14:19
Hans Keesom schreef:
za 01 dec, 2018 13:29
Tsja, definieer maar eens wat "geouwehoer, en -helaas- soms zelfs gekissebis. " is. Wat de een feit vind, vind de ander een mening en een derde geouwehoer.
Een van de grootste vijanden van zinvolle constructieve discussies is net de (bijna) ontkenning dat er zoiets als feiten bestaat en er een fundamenteel verschil is tussen meningen en feiten.

Neen, de aarde is niet plat, de zon draait niet rond de aarde, fietsen in staal zijn niet per definitie steviger of stijver (of minder stevig of stijver) dan fietsen in aluminium, ...

(Er stonden twee domme 'typfouten' in mijn post, die heb ik verbeterd.)
Ik heb die ontkenning niet gedaan, alhoewel ik weet dat er geen 100% zekerheid is.
De enige manier om zo dicht mogelijk bij die zekerheid te komen is iedereen zijn mening te laten geven en vervolgens te vragen om een onderbouwing. Een onderbouwing waarin logische missers zitten, filter ik er wel uit en zal ik ook als zodanig kenmerken. Valse redeneringen herken ik hopelijk steeds beter.

Pas bij goede en testbare onderbouwing stijgt mijn % zekerheid in iets.
Ik merk soms dat er discussies ontstaan in bepaalde topics die eigenlijk het beste verplaatst kunnen worden naar een nieuw topic. Iedereen blij; originele vragensteller heeft geen Off-topic zooi meer en kletsfiguren komen aan hun trekken. Zie ik regelmatig ook gedaan worden op andere forums. Ik weet niet of dit makkelijk te doen is in de forumsoftware of dat het ueberhaupt haalbaar is voor de moderatoren hier om te doen.
bast1aan schreef:
za 01 dec, 2018 23:03
Ik merk soms dat er discussies ontstaan in bepaalde topics die eigenlijk het beste verplaatst kunnen worden naar een nieuw topic. Iedereen blij; originele vragensteller heeft geen Off-topic zooi meer en kletsfiguren komen aan hun trekken. Zie ik regelmatig ook gedaan worden op andere forums. Ik weet niet of dit makkelijk te doen is in de forumsoftware of dat het ueberhaupt haalbaar is voor de moderatoren hier om te doen.
Met je opmerking eens.
Voor dit forum zelfs veruit mijn grootste ergernis: het off-topic gaan. En de reacties die daarna ongegeneerd doorgaan op deze off-topic. Wat mij betreft gewoon een vorm van topic-kaping.
Wat me hierbij opvalt is dat het heel vaak veelposters zijn die zich hier 'schuldig' aan maken. Veelal de assertieve posters. En posters die de regels bovendien als geen ander zouden moeten kennen.

Het vervuilt het forum ook echt. Het forum als naslagwerk wordt minder waard, omdat je behalve het gezochte onderwerp, door off-topic shit moet ploegen (ook al is de bijdrage interessant, het is niet waar je op dat moment op zoek naar bent). Maar ook bij het (dagelijkse) lezen werkt het verstorend, want na een aantal off-topics laat je het, op zich interessante, onderwerp links liggen.

Echter, geen doen voor de moderatoren om dit te gaan bijhouden.
Ik denk wel heel vaak: waarom start je (of jullie) geen eigen topic, als het kennelijk zo belangrijk voor je is?
willem.m schreef:
za 01 dec, 2018 11:16
Leon schreef:
za 01 dec, 2018 10:36
willem.m schreef:
za 01 dec, 2018 10:28
Zou het niet handig zijn als de TS de mogelijkheid heeft om offtopic-geleuter uit het 'eigen' topic te halen?
Zoals een poll waaruit alle onwelgevallige antwoorden kunnen worden verwijderd?

(Ik snap natuurlijk dat je mijn reactie onmiddellijk zou verwijderen zodal iedereenhet met je eens blijft)
Ha ha, je vat in 1 reactie samen wat ik bedoel. Voor de lezers die het niet begrijpen: dit topic leent zich bij uitstek voor een discussie.

idd. wat een jij-bak topic, zo die zit.. dit is hoe het forum werkt.. ik ben het meer dan zat vaak.. al die betweters.. ik ging er ooit in mee(het ging vanzelf) blijkbaar heeft ieder forum zijn eigen 'sfeer',
nu niet meer.. hopelijk, maar deze moest ik nog even kwijt jij bak ik had er nog nooit van gehoord Willem maar wist precies wat je er mogelijk mee bedoelde maar wat uiteraard totaal niet mijn bedoeling was, zoals de meeste mensen die reageren bedoelen ze het heel niet kwaad en reageren ze gewoon, soms/vaak met spelfouten of verkeerde namen (maar heus voor IEDEREEN te begrijpen) of geheel als een KIJK MIJ NOU reactie (so what) maar dan komen er altijd weer van die JIJ bakken tussendoor die het topic, onnodig, in T splitsen, want hé 'we' hebben (weer) IETS gevonden wat niet OFFICIEEL correct is.. hoor en als iemand je een jij-bak noemt, kun je weer wachten op een OFF TOPIC reactie, niet waar?..laten we daar mee stoppen aub.
fud0 schreef:
zo 02 dec, 2018 01:27
en als iemand je een jij-bak noemt, ...
Die reactie lijkt er sterk op te wijzen dat je niet weet wat een 'jij-bak' betekent. Men kan niet iemand een jij-bak noemen (of als men dat doet is dat nogal een vreemde uitspraak), men kan wel zeggen dat een opmerking van iemand een jij-bak is. Iemand terecht wijzen op een jij-bak heeft dan ook niets te maken met op de man (of vrouw) spelen e en kan in een rationele discussie een terechte en zelf waardevolle opmerking zijn.
Revanho schreef:
zo 02 dec, 2018 02:13
fud0 schreef:
zo 02 dec, 2018 01:27
en als iemand je een jij-bak noemt, ...
Die reactie lijkt er sterk op te wijzen dat je niet weet wat een 'jij-bak' betekent.
De reactie van Fud0 lijkt er evenwel sterk op te wijzen dat hij weet wat een betweter is. :wink: (en ook mijn reactie en mijn knipoogje zijn betweterig).

Maar nu weer off-topic:
Ik heb gisteravond van de Sint als surpise een heuse yurt gekregen. Compleet met een fiets en fietstassen. Helaas alles op schaalmodel, maar het zag er prachtig uit.
In de forumregels staat:

"Verwijderen op verzoek en anonimiseren
(...) Nadien verwijderen of aanpassen van berichten op verzoek doen we niet, tenzij het om persoonlijke gegevens gaat. Het forum bestaat uit discussies, als daar berichten tussenuit worden gehaald, verdwijnt de context uit een topic. (...)"
Er zal vast goed zijn nagedacht over de regels waarop een forum onderhouden wordt. Spelregels. Zoals in elk spel zou het hoogst onwenselijk kunnen zijn dat er tussentijds onwelgevallige berichtjes en/of zinnen door de TS verwijderd of gekuist zouden kunnen worden. Indien deze kwetsend zijn of op de man/vrouw/gender neutraal gespeeld wordt zijn er de spelregels. Of zoals aangegeven dat indien het om persoonlijke gegevens gaat; "het recht bestaat op vergeten te mogen worden".

Dat bijdragen van anderen willen aanpassen/verwijderen/kuisen ook wenselijk is? Dat doet geen recht aan de auteurs vrijheid van die ander.
bast1aan schreef:
za 01 dec, 2018 23:03
Ik merk soms dat er discussies ontstaan in bepaalde topics die eigenlijk het beste verplaatst kunnen worden naar een nieuw topic. Iedereen blij; originele vragensteller heeft geen Off-topic zooi meer en kletsfiguren komen aan hun trekken. Zie ik regelmatig ook gedaan worden op andere forums. Ik weet niet of dit makkelijk te doen is in de forumsoftware of dat het ueberhaupt haalbaar is voor de moderatoren hier om te doen.
Sterker: het gebeurt hier regelmatig.

:idea: Zou het een idee zijn om te kunnen instellen dat door jezelf aan te wijzen mensen jouw berichten niet kunnen zien? Ik wil namelijk anderen niet tot last zijn. Op Facebook werkt dat prima. De schendt dan niemands vrijheids- of auteursrechten. Het zou het modereerwerk ook heel wat minder werk en aangenamer maken.

De mensen waarom het dan gaat zouden dit natuurlijk ook zelf kunnen instellen, maar opmerkelijk genoeg gebeurt dat niet.
willem.m schreef:
zo 02 dec, 2018 09:41
De reactie van Fud0 lijkt er evenwel sterk op te wijzen dat hij weet wat een betweter is. :wink: (en ook mijn reactie en mijn knipoogje zijn betweterig).
Soms weten mensen het dan ook echt beter dan anderen. :wink:

Renaat
Ik vind het er op lijken alsof sommige mensen gelijk krijgen zo veel belangrijker vinden dan gelijk hebben dat ze zelfs gelijk willen krijgen als ze weten dat ze ongelijk hebben en dat nog toegeven ook.

(Die jij-bak moest ik overigens weer opzoeken wat dat is :D)
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 12:06
Ik vind het er op lijken alsof sommige mensen gelijk krijgen zo veel belangrijker vinden dan gelijk hebben dat ze zelfs gelijk willen krijgen als ze weten dat ze ongelijk hebben en dat nog toegeven ook.
 
Misschien is nog wel het lastigste dat verschillende mensen meningen met feiten verwisselen.
Op die manier krijg je vanzelf de discussie van het niveau "de aarde is plat".

En ... de aarde is plat want als ie rond was dan kon ik in alle richtingen de helling af fietsen !!

:oops: :shock: :oops: Zoiets bedoel ik dus :idea:

Een ongefundeerde mening, aangevuld met een bewijs dat nog eens op een tweede misvatting gebaseerd is.

Ik weet het, er is in de fietserij erg veel bijgeloof en aanverwant ... de natuurwetten worden regelmatig ontkend.


BSM
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 10:52

:idea: Zou het een idee zijn om te kunnen instellen dat door jezelf aan te wijzen mensen jouw berichten niet kunnen zien? Ik wil namelijk anderen niet tot last zijn. Op Facebook werkt dat prima. De schendt dan niemands vrijheids- of auteursrechten. Het zou het modereerwerk ook heel wat minder werk en aangenamer maken.
Lijkt me een prima idee.
Met één grote kanttekening: dan alleen die bijdragen die off-topic zijn*

Want bijvoorbeeld jouw(=Leon) on-topic bijdragen wil ik gewoon kunnen blijven lezen.

(overigens kunnen ook off-topic bijdragen interessant zijn. Maar dan wel graag bij het juiste topic, zodat off-topic on-topic wordt. En wie dit nieuwe/andere topic dan start/afsplitst zal mij een zorg zijn)

* zou meteen de bewustwording betreffende wel of niet on-topic bezig zijn strek vergroten :)