Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Circulaire WF tochten. - Forum Wereldfietser

Circulaire WF tochten.

Het valt me op dat een aantal van de tochten niet meer circulair zijn. Hiermee bedoel dat het eindpunt niet hetzelfde is als het beginpunt. Bijvoorbeeld de afgelopen Huttentocht, maar ook de komende Sinterklaastocht.
Ik snap dat de WF het reizen met de trein een warm hart toedraagt, maar als je van verder weg komt dan valt het vaak niet mee om met de trein op tijd bij het beginpunt te komen, laat staan weer terug naar huis. Bij een circulaire tocht kan ik de auto op het begin (en eind)punt laten staan.

Is er een specifieke reden om een verschillend begin- en eindpunt te kiezen? Of is dit nu gewoon toevallig?
Dat viel mij ook al op. Ik vond de rondjes wel zo praktisch, ook vanwege de kosten en het gedoe om met de trein terug te gaan naar het beginpunt.
Als organisator van de carnavalstocht zie ik dat het plannen van een rondje veel lastiger is dan een route van A naar B. Zeker in de wintermaanden zijn maar weinig campings open, waardoor de routemogelijkheden erg beperkt worden. Ik probeer de tocht en de begintijd wel zo te plannen dat het met de trein vanuit het hele land te halen valt.
Ik heb de afgelopen appeltaarttocht met Pinksteren georganiseerd. Dit was een route uit het boekje de Grensroute: langs de grens van Nederland en Belgie. https://grensroute.eu/ Een prachtige, nieuwe route met een duidelijk thema. Deze grens is nu eenmaal gestrekt. Het is inderdaad lastig als je een auto in Eijsden hebt geparkeerd en je moet van het eindpunt bij Roosendaal weer terug naar Eijsden om je vierwieler weer op te halen. Zou een beperking opleggen om deze interessante route te doen.
Maastricht is echter goed bereikbaar met de trein en terug vanuit Roosendaal naar huis gaat ook goed.

Ik heb begrepen dat de Activiteiten Commissie nog organisatoren zoekt voor de komende Hemelvaart en Pinksteren. Wie zou een leuke circulaire route willen organiseren?
Reactie graag naar activiteiten(apenstaartje)wereldfietser(punt)nl
Eric op de Fiets schreef:
za 09 nov, 2019 20:59
...het gedoe om met de trein terug te gaan naar het beginpunt.
Hoe zit dat als je bijv. met 15 fietsers (of zijn de groepen nooit zo groot) aankomt op het station, waarvan de meeste dezelfde kant op willen?
bert sitters schreef:
zo 10 nov, 2019 08:33
Maastricht is echter goed bereikbaar met de trein
Als je vergeet dat er buiten de Randstad ook nog mensen wonen ...
Fedor schreef:
zo 10 nov, 2019 10:16
Hoe zit dat als je bijv. met 15 fietsers (of zijn de groepen nooit zo groot) aankomt op het station, waarvan de meeste dezelfde kant op willen?
Op de laatste dag komen de mensen meestal verspreid in kleine groepjes aan. Ik kan me herinneren dat ik één keer (toevallig ook in Maastricht) besloot eerst ergens koffie te drinken en de volgende trein te nemen.
Leon schreef:
zo 10 nov, 2019 10:19
bert sitters schreef:
zo 10 nov, 2019 08:33
Maastricht is echter goed bereikbaar met de trein
Als je vergeet dat er buiten de Randstad ook nog mensen wonen ...
Daar rijden ook treinen!
Fedor schreef:
zo 10 nov, 2019 10:16
Eric op de Fiets schreef:
za 09 nov, 2019 20:59
...het gedoe om met de trein terug te gaan naar het beginpunt.
Hoe zit dat als je bijv. met 15 fietsers (of zijn de groepen nooit zo groot) aankomt op het station, waarvan de meeste dezelfde kant op willen?
Dat was al lastig en denk is lastiger met de treinen die minder fietsen mee kunnen nemen. Je kunt inderdaad ook een trein later nemen, of zoals in winter 2009, vanuit Arnhem doorfietsen naar Apeldoorn. Het was toen ook druk bij de kaartjes automaat.

Bijlagen

Ik waardeer het enorm dat er zoveel tijd gestoken wordt in het organiseren van een mooie WF-tocht. In de afgelopen jaren heb ik op deze wijze met de WF veel van Nederland gezien. Als deelnemer wil ik dan ook geen eisen stellen. Maar als ik toch een voorkeur mag uitspreken: een tocht van A naar B. Het geeft mij het gevoel dat ik echt op reis ben en bovendien kan je in die paar dagen gemakkelijk een groot deel van Nederland doorkruisen (met alle landschappelijke variatie van dien). En mijn fiets prop ik wel ergens in de trein. Ik besef dat ik dat als Randstedeling makkelijk kan zeggen. Om ergens in Nederland te komen hoef ik vaak maar één keer over te stappen. Dus ik snap de wens van een circulaire tocht ook zeker!
eindgebruiker schreef:
zo 10 nov, 2019 10:45
Fedor schreef:
zo 10 nov, 2019 10:16
Hoe zit dat als je bijv. met 15 fietsers (of zijn de groepen nooit zo groot) aankomt op het station, waarvan de meeste dezelfde kant op willen?
Op de laatste dag komen de mensen meestal verspreid in kleine groepjes aan. Ik kan me herinneren dat ik één keer (toevallig ook in Maastricht) besloot eerst ergens koffie te drinken en de volgende trein te nemen.
Op het station van Maastricht wemelt het op zomerse zondagmiddagen van de fietsers die met de trein naar het noorden willen. Voor de meeste treinen is het ook een kopstation, dus loont het om op de volgende trein te wachten, die heel even helemaal leeg is nadat iedereen er uitgestapt is. Verder noordwaarts, bijvoorbeeld in Sittard, Roermond of Weert, is de kans dan echter zeer klein dat er nog een fiets past in de treinen die uit Maastricht komen.
Daar komt bij dat er in het weekend altijd wel ergens geplande werkzaamheden zijn. Met Pasen was dat dit jaar het geval tussen Den Bosch en Utrecht. Wie toen met de fiets in de trein vanuit Limburg en Brabant naar de Randstad wilde, moest via Breda en Rotterdam reizen (of met een grote omweg via Nijmegen). In de intercitytreinen tussen Breda en Rotterdam is officieel slechts plek voor 4 fietsen (of 6 met een beetje proppen). Na de Paastocht heb ik daarom maar besloten om pas de volgende dag terug naar huis te gaan.

HansvanderVeeke schreef:
za 09 nov, 2019 18:54
Ik snap dat de WF het reizen met de trein een warm hart toedraagt
Ook ik kies bij lange afstanden al jaren bewust voor de trein. Ik ben al meer dan 40 jaar lid van zowel reizigersvereniging Rover als de Fietsersbond en heb nooit rijles willen nemen omdat ik op mijn 18e al besefte dat er veel te veel auto’s rondreden. Helaas is men in de burelen van de NS al jaren de weg kwijt. De ‘zakelijke reiziger’ werd er bewierookt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er werd neergekeken op trouwe, al dan niet bewust autoloze reizigers, die ze als monopolist toch niet kwijt zouden raken. Een prestige-object als de Fyra mocht miljarden kosten terwijl op simpele voorzieningen die voor veel reizigers essentieel zijn (toiletten in sprinters, ruimte voor fietsen, koffers en kinderwagens) werd beknibbeld.
Daarom is het nu onvermijdelijk dat bij wereldfietsertochten met tientallen deelnemers een groot deel kiest voor de auto als voor- en natransport. En is het dus handig om van die tochten een rondje te maken.
Volgens mij is dit best wel een lastige opdracht want welk station dan ook, er is altijd wel iemand in Nederland die connectie problemen met een treinverbinding zal ervaren. Deze smart is natuurlijk wel te delen middels A-B routes ;-)

De voornaamste reden voor het kiezen van een circulaire tocht zou voor mij de aansluiting met de reguliere werkdagen zijn. Maar deze tochten zijn juist bedoeld zijn om er eens lekker op uit te trekken... Aangezien ik mezelf graag laat verassen m.b.t. de variëteit in routes (A-B of circulair) heb ik er daarom wel een extra snipperdag voor over.
Dank allemaal voor de reacties.

Ik hoop ook nog op een reactie van de activiteitencommissie :?
Hans. Betekent deze zienswijze, dat je nu wel of niet mee gaat.

Mario
supermario schreef:
di 12 nov, 2019 20:07
Hans. Betekent deze zienswijze, dat je nu wel of niet mee gaat.

Mario
Omdat we met twee personen van ver komen, zijn we meestal met de auto. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan een rondje. Of dat het eindpunt binnen een dag fietsen van het beginpunt ligt. Zo hebben we de Huttentocht gedaan.
Als de Sinterklaas tocht een rondje was geweest, dan was ik waarschijnlijk mee gegaan. Nu is het teveel gedoe om met twee mensen en fietsen weer naar het beginpunt te gaan. Overigens is dit een persoonlijke afweging. Er zijn genoeg mensen die dit wel zonder problemen doen.
Oke. Jammer Hans.

Mario
HansvanderVeeke schreef:
di 12 nov, 2019 21:49


Nu is het teveel gedoe om met twee mensen en fietsen weer naar het beginpunt te gaan. Overigens is dit een persoonlijke afweging. Er zijn genoeg mensen die dit wel zonder problemen doen.
Bij het eindpunt twee fietsen en 1 persoon achterlaten, met OV naar beginpunt om auto en fietsendrager op te halen geen optie? In ieder geval gemakkelijker en minder gedoe dan met twee personen en fietsen.