Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reclame regels voor het forum. Mening gevraagd! - Forum Wereldfietser

Reclame regels voor het forum. Mening gevraagd!

164 berichten

Reclame beleid op het forum:

streng
18%
15
gematigd
57%
47
tolerant
25%
21

Hallo,

Zoals velen erger ik me mateloos aan de reclame op het forum, geplaatst door degene die de commerciele activiteit ontplooid. Dit tot gevolg dat ik afgelopen jaar het forum nauwelijks meer heb bezocht. Ik kan me voorstellen dat dit bij meer mensen speelt.

Er zouden dus wat strengere regels moeten komen, en hiervoor wil ik de mening weten van de gebruikers.

Enkele voorbeelden:

1. Streng! Geen reclame meer tolereren van mensen die zelf een commerciele activiteit ontplooien en dit dmv het forum aanmoedigen.
Dit houdt in dat ook de mensen die een boekje uit eigen beheer uitgeven, dit niet meer in hun voetnoot mogen zetten.
De keerzijde is dat de fietsindustrie niet meer reageert en ook de input die wereldfietsers geven minder gaan gebruiken.

2. Gematigd. (hier moet nog invulling over gegeven worden waar de grens komt.)

3. Tolerant. Laat alles maar toe.

We horen graag je mening.

Groeten,

Marco

Marco,

Op de start pagina, sta jij toch ook aan de rechter kant je zaak te promoten.

mario

Eerlijk gezegd valt het mij vrijwel niet op. Waar ligt de grens dan?

Als mensen alleen posten vanwege commercieel belang (winkelsite bijvoorbeeld) kan ik me voorstellen dat het als irritant wordt geschouwd, maar als dat is op als reactie op een vraag (bijvoorbeeld iemend die iets zoekt) dan kan het weer nuttig wezen... iig voor degene die de vraag stelde.

Bepaalde berichten eindeloos herhalen kan overigens wel als spam gezien worden.

Ik heb gekozen voor 2. Gematigd.

Persoonlijk vind ik dat men best een beetje aan promotie mag doen, maar niet "te". Waar de grens ligt? Een éénregelig voetnootje dat verwijst naar een website of boek moet kunnen.

Goed onderwerp Marco!

Maar lastig waar de grens zou moeten liggen. De merknamen (van fietsen, fietstassen etc.) vliegen je hier namelijk bijvoorbeeld ook om de oren. Wat mij betreft moet het mogelijk blijven om daar openlijk over te kunnen praten. Dat is dus inderdaad gratis reclame voor Santos, Ortlieb etc. Op andere fora zie ik dat wel eens dat merk- en bedrijfsnamen niet mogen worden genoemd. En ook dat dat absoluut niet werkt. Dat zou ik hier niet wllen.

Voetnoten met verwijzingen naar commerciele bedrijven: dat mag wat mij betreft worden verboden. Ook heb ik wat moeite met commerciele bedrijven die via het forum aandacht vragen voor activiteiten. Hoewel ik daar ook wel weer wat dubbel in ben.. Want het is voor forumgangers ook wel weer heel prettig kan zijn om te weten dat er ergens een interessante lezing wordt gegeven. Maar goed: als er nieuwe 'spelregels' voor het forum moeten komen, dan mag daar wat mij betreft wel een grens liggen.

Groeten,

Sandra
(die ook een voetnoot heeft, maar niet commercieel)

mario schreef:Marco,

Op de start pagina, sta jij toch ook aan de rechter kant je zaak te promoten.

mario
Klopt maar dat is een betaalde advertentie.
Het bestuur heeft destijds bepaald dat op de website wat ruimte voor adventie inkomsten gereserveerd is, om de website kostendekkend/winstgevend te maken.
Mensen die reclame willen maken, kunnen dat dus daar doen.

Het gaat nu om SPAM/illegale/ongewenste reclame maken in het forum.

Marco

mario schreef:Marco,

Op de start pagina, sta jij toch ook aan de rechter kant je zaak te promoten.

mario
Ieder bedrijf kan - tegen betaling - een advertentie op de site plaatsen. De discussie gaat volgens mij ondermeer om de bedrijven die door veel gebruik te maken van het forum, zorgen voor veel - gratis - naamsbekendheid.

Ik heb geen enkel probleem met commerciële activiteiten, zolang degene die dat doet ook inhoudelijk met de discussie meedoet. Ik geloof dat er op het forum veel kritische consumenten rondlopen. Pure reclame wordt als vanzelf afgestraft en zal eerder leiden tot antireclame.

Het opnemen van verwijzingen naar winkels, boekjes en web-sites in een onderschrift vind ik vele malen nuttiger dan die vreselijke "quotes". Een verwijzing zegt iets over de schrijver (een "quote" ook, maar dan in de negatieve zin).

Sjirk

baartmns schreef: Ieder bedrijf kan - tegen betaling - een advertentie op de site plaatsen. De discussie gaat volgens mij ondermeer om de bedrijven die door veel gebruik te maken van het forum, zorgen voor veel - gratis - naamsbekendheid.
Niet helemaal waar. Alleen bedrijven die passen in De Wereldfietser filosofie hebben mogen een advertentie plaatsen.
Telecom, Crediet of Viagra advententies komen er sowieso niet op.

Marco

Hoi Marco,

Een rede om het forum niet te bezoeken omdat iemand af en toe een beetje reclame maakt vind ik wat overdreven. 99% van de bijdragen hier zijn niet commercieel.

Maar ik ben wel voor een gematigd beleid want anders krijg je van die toestanden zoals bij de website van de oosterburen waar je niet eens naar ebay mag linken. http://www.rad-forum.de
Er heerst daar een heel naar betweterig atmosfeertje waar de admins zich continu in discussies mengen al dan niet vanwege 'sluipreclame'.

Een optie is om onder de gebruikersnaam aan te geven dat een deelnemer van het forum commerciele belangen heeft. Dan is het voor iedereen duidelijk dat wanneer diegene bijvoorbeeld een online winkel, een boek of fietsenmaker oid promoot diegene er belangen bij heeft.

Bij het strenge beleid zou jou signature dus niet meer kunnen of op het randje zijn doordat er reuzegroot op de opgeroepen website een link naar je bedrijf staat.

En merknamen moeten kunnen want anders valt er niet meer met elkaar te communiceren. Ik ben een fan van Exped maar om dat nu te gaan beschrijven als 'een groot bekend zwitsers kampeeruitrusting merk' is een beetje omslachtig :-)

Voor mij is reclame (met mate) geen enkel probleem en vaak gewenste informatie omdat de producten die wereldfietsers gebruiken over het algemeen van goede kwaliteit zijn en ook aansluiten bij mijn behoefde als wereldfietser. Anders had ik nooit mijn goede Exped en FAIV lowrider gevonden.
Maar paginagrote advertenties of super grote banners in het forum zou ik ook niet willen, nee. Alles met mate.


Fiets de wereld,
Whisky

Zonder mensen als Marten en Eric zou deze site een behoorlijke know-how gaan missen. En we kunnen het hun niet kwalijk nemen dat ze deze kennis ook gebruiken in hun eigen bedrijfjes. Zolang ze niet gaan roepen "KOOP MIJN FIETS !" kunnen we mooi meedelen in hun ervaring. Volgens gaan deze mensen redelijk zorgvuldig om met betrekking tot reclameuitingen op dit forum. Dat zij hierdoor wel naamsbekendheid krijgen is voor hun meegenomen, maar aan de andere kant: iedereen die zich een beetje in dit wereldje begeeft weet al wie deze mensen zijn...
Dit neemt niet weg dat puur op verkoop gerichte berichten wat mij betreft verwijderd mogen worden.

groet, Nico

gematigd.

Ik vind het wel prettig om eens een site tegen te komen zonder al dat reclamegeweld. Lezen doe ik ze nauwelijks maar al dat geflits is niet aan mij besteed.

Ben het verder met een aantal van bovengaande schrijvers wel eens dat een verwijzingsregel in de ondertekening op zich geen probleem hoeft te zijn. 99% van de tijd weten we wel om wie het gaat en hebben we waarschijnlijk allemaal die linkjes al in onze favorieten staan.
Dat er bij productvergelijkingen namen worden genoemd, linkjes naar sites worden geplaatst etc. is niet te voorkomen. Anders wordt een mogelijke discussie over de voors en tegens wel erg moeilijk zoniet onmogelijk.

Het wordt anders wanneer producten worden aangeprijst.
Wellicht is het een idee om voor deze uitingen een aparte rubriek toe te voegen waar commerciele activiteiten (beurzen, presentatie van nieuwe fietsen etc) worden aangekondigd. Hier ligt dan wel weer een taak voor de siteadmin die eea moet screnen om te voorkomen dat allerlei zaken daar worden geplaatst die niets te maken hebben met deze site.
Zijn we dan toch bezig met het aanmaken van nieuwe rubrieken dan is een aparte boekenrubriek voor die mensen die een boek geschreven hebben en daar aandacht voor willen vragen ook een optie. Voordeel hiervan is dat deze dan overzichtelijk bij elkaar staan.

Of het iets oplost weet ik niet. Ik denk dat de meeste toch even het topic lezen. Voordeel is wel dat ze apart staan en de mensen die er geen behoefte aan hebben ze ook niet hoeven te lezen.

Ik weet het: het is het poldermodel maar ik weet niets beters.


Robbert


ps. Marco, hoe staat het met mijn fiets :D

Goed punt Robbert.

Er zijn dus drie vormen van reclame op het forum:

1. Voetnoot reclame
2. links naar producten/merken
3. Commerciele aankondigingen.

Aangezien op dit moment een meerderheid vormt naar een gematigd beleid, moeten er een paar soepele regels komen voor elk van deze drie punten.

Mijn voorstel op dit moment:
1. Toegestaan mits discreet. (maximaal 1 link zonder andere tekst)
2. Toegestaan mits niet geplaatst door de belanghebbende.
3. Aparte rubriek

Maar we wachten nog even af tot er meerdere voorstellen zijn.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Er zijn dus drie vormen van reclame op het forum:

1. Voetnoot reclame
2. links naar producten/merken
3. Commerciele aankondigingen.

Mijn voorstel op dit moment:
1. Toegestaan mits discreet. (maximaal 1 link zonder andere tekst)
2. Toegestaan mits niet geplaatst door de belanghebbende.
3. Aparte rubriek
Je vergeet volgens mij de aankondiging van boeken !! Of vallen die onder 3 ??

Als de regels erg streng worden ben ik bang dat dit zorgt voor een afschrikeffect voor mensen die naast nuttige informatie ook commerciële activieteiten ontplooien. Het zou zonde zijn als die expertise op het forum zou verdwijnen. Het lijkt me ook erg moelijk om precies vast te stellen wat commercieel is en wat niet. Er zouden strengen moderators nodig zijn en dat maakt discussies niet leuker.

Persoonlijk geloof ik dat de forumgebruikers elkaar ook wel in evenwicht houden. Als mensen over de schreef (dreigen te)gaan worden ze wel tot de orde geroepen, zie ook de discussie in dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4810

Op zich vind ik het wel een heel handig idee om een aparte rubriek te hebben. Ik zelf vind het namelijk vaak heel erg leuk om aankondigingen te lezen over nieuwe boeken, lezingen, cursussen enz. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit als storend ervaren. Een aparte rubriek zou dan handig zijn. Mensen die het NIET willen lezen hoeven dat niet te doen en mensen die het WEL willen lezen weten dan direct dat het een commerciële aankondiging is.

Gudrun

Matig


Een goed idee vind ik, om commerciele aankondigen in aparte rubriek te brengen evenals boek.

Een regel of alleen een link in de voet noot kan volstaan.

Mijn idee/indruk is dat mensen op het forum de ander graag vooruit helpen en dat er vaak genoeg ook door anderen (niet-ondenemers) verwezen wordt naar de sites van belanghebbende ondernemers en deze niet zozeer zelf hoeven te reageren om hun eigen site indirect onder de aandacht te brengen.

Ik heb er geen problemen mee als iemand hier aankondigt dat-ie op een fiets naar Azië gaat. Maar als het 5, 6 keer voorbijkomt dan weet ik het wel. Het is dan wat veel aan het worden en ik ben niet gek. Maar als hier iemand vraagt wat voor een ervaring hebben jullie met fietstassen/tenten/specialewielen/frame's, enz. dan kan ik uit mijn ervaring vertellen wat voor een ervaring ik heb met mijn tassen. Hebben ze bij het desbetreffende fietstassen merk mazzel dat ik hun naam heb genoemd. Dat is dus plus. Maar als je plus rekent, moet je ook min rekenen. Dus als ik met een slechte ervaring heb met een fietstas wil ik ook gewoon een naam kunnen noemen hier op het forum. In dat geval pech voor de desbetreffende fabrikant misschien zelfs een stimulatie om het beter te gaan doen. Maar wel gelijke monniken gelijke kappen.

Het zou me zelfs geen moment verbazen als bepaalde producenten hier meelezen om te weten wat er in de mark leeft, onderschat niet hoe belangrijk wij als consument wij voor ze zijn. Wij zijn hun brood.

Haike schreef: Het zou me zelfs geen moment verbazen als bepaalde producenten hier meelezen om te weten wat er in de mark leeft, onderschat niet hoe belangrijk wij als consument wij voor ze zijn. Wij zijn hun brood.
Vind ik prima, kunnen ze hun producten op onze eisen afstellen. Voor beide partijen een voordeel :)

Fiets de wereld (reclame vrij maar met mate)
Whisky

Meestal valt het wel mee met die sluikreclame. Het is ook moeilijk, want de kennis die sommigen hebben komt nu ook juist uit hun bedrijf. Daar willen we ook van profiteren.

Velen vonden dat Erick recentelijk toch wat teveel Koga heeft zitten pluggen. Gelukkig ziet hij dat nu zelf ook wel, dus dat is weer opgelost. Ook anderen zitten soms op het randje, maar dat is dan maar zo. Zelf zou ik er bij hen juist voor pleiten dat ze onderaan hun posts standaard een regeltje hebben waarin hun zakelijke betrokkenheid wordt vermeld (inclusief sponsoring). Dan kan je als lezer zelf uitmaken of je het bericht nog geloofwaardig vindt. In het algemeen geldt echter dat deze leden wel uitkijken hun geloofwaardigheid te grabbel te gooien. Wel is het mijn indruk dat bedrijven die zich hier niet echt manifesteren (zoals Vittorio, Snel, Re-cycle) toch wat minder aandacht krijgen, en dat is jammer.

Wat wij als gewone niet zakelijk betrokken leden zeggen over produkten en merken mogen we gewoon zelf weten, zou ik zeggen. We zeggen dat zonder dat we er zelf beter van worden, en om anderen te helpen. Je kunt niet tegen een informerende beginner zeggen dat een Ortlieb of Vaude tas een goed idee is als je dat merk niet noemt. Zelf verdien ik mijn geld met iets heel anders, en gesponsord word ik evenmin, dus neem ik gewoon de vrijheid af en toe een interessant artikel voor het voetlicht te brengen (zoals laatst mijn post over Nitto bagagedragers), gewoon omdat ik het mooi of goed vind. Suggesties van anderen zijn voor mij ook altijd heel welkom (zoals alle goede tips toen ik laatst iets vroeg over mtb banden).

Het zelfreinigend vermogen van het forum is best groot, en daarom moet de kritiek inderdaad steeds weer geleverd worden. Al was het maar om Marco De Wit een een level playing field te geven.

Wim

Wim

Ik ben ook voor 'gematigd'. Verder ben ik overigens nogal verbaasd over de ophef over reklame...
Eric weet als winkelier dat z'n uitspraken, (soms...) op een schaaltje worden gewogen. Dus lijkt het me niet logisch, dat hij daar 'bewust' nog eens een schepje boven op gaat doen. Maar erover berichten dat je een Koga Signature kado krijgt, dat dat gevoelig ligt, dat begrijp ook ik. Nou ja, ok. Eric, schoot (in z'n enthousiasme) even door.

Met een voetnoot verwijzen naar je boek (is toch je kindje) zie ik helemaal geen kwaad in. Dat aanwezige middenstanders middels een voetnoot bekend maken dat ze 'commerciele belangen' hebben, vind ik ook netjes. En ik vind dat Eric dat heel goed doet.

Groet, Marco