Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpen - Forum Wereldfietser

Verende zadelpen

Ik heb een elektrische fiets gekocht.
Je zult denken: wat boeit dat.
Toch wel.
Ik heb een ontdekking gedaan.

De elektrische fiets heb ik gekocht omdat ik bijna altijd voor de auto koos ipv de Poppink om naar m'n werk te gaan.
De elektrische fiets heeft dat deel van mijn leven veranderd.
SUPER!

De fiets is uitgerust met voorvering en een Suntour SP12-NCX verende zadelpen. Lekker comfortabel.
Zadel geruild, elektrische fiets met mijn goed ingereden Brooks.
Dat rijdt nog lekkerder.
Zadelpen Poppink heeft dezelfde doorsnede als de zadelpen van de elektrische fiets .
Dus zadel met verende zadelpen op de Poppink geprobeerd.

Wat een ontdekking! Wat een verschil! Wat een comfort!
Als ik nu terugdenk aan de 20 km kasseien tussen Stralsund en Greifswald afgelopen zomer, de vele kilometers betonplaten weggetjes, al dat gehobbel door de binnenlanden van Oost Duitsland.
Waarom al die tijd onnodig geleden?

Voor mij is de verende zadelpen de oplossing voor veel onnodig geleden leed.

Vertel: wat is jullie mening over de verende zadelpen?
De kern is niet veren, maar dempen en dat doen die dingen helemaal niet. verende zadelpennen verkwisten je trapenergie.
Poppink schreef:
zo 15 sep, 2019 22:17

Vertel: wat is jullie mening over de verende zadelpen?
Ik denk dat het voor sommige mensen best een oplossing kan zijn. Dan niet in kwaliteit gepromoveerde fietspomp, maar een Thudbusfer of iets wat daarbij in de buurt komt.

Zelf pak ik een paar goed brede banden op de juiste spanning, die dempen voor mij genoeg.
sjefke schreef:
zo 15 sep, 2019 22:26
De kern is niet veren, maar dempen en dat doen die dingen helemaal niet. verende zadelpennen verkwisten je trapenergie.
De demping van de fiets zit voornamelijk in de grote zak vlees die er op zit. Met een verende pen wordt de veerweg groter waardoor er ook minder gedempt hoeft te worden. Dat is het fijne gevoel. Die zak vlees wordt dan minder hard geschud.
Helaas gaat de pen ook bij elke trap van het been omhoog en daarna weer neer. Dat kost extra energie. Daarom heb ik mijn verende pen - thudbuster st - er af gehaald. Ik heb wel nog een zadel met veren.

Dikke banden dempen nauwelijks. Ze veren. Dat is fijn.
Ook in een ander draadje zag ik laatst dat er continu over demping gesproken werd in plaats van vering.
Zou er wetenschappelijk onderzoek zijn dat een antwoord geeft op de vraag of er energie verloren gaat?

Mijn GBV zegt dat je bij het trappen energie kwijtraakt omdat het zadel omhoog veert.
Mijn GBV zegt mij ook dat als ik op en neer gestuiterd wordt, ik minder energie op de pedalen over kan brengen.
Het antwoord van mijn GBV is dat een verende zadelpen op een gladde weg tegenwerkt en op een hobbelweg meewerkt.

Dit vond ik op StackExchange:
A doctor from the German Sports University Cologne made some tests in laboratory and realized the suspension helps. A study was made at Saint Cloud State University, this time it was off-road. The result answers your question.

Riding a front suspension bicycle resulted in faster finishing times in a cross country time trial versus a rigid bike in a second part of the study

You can read more about this two studies here. One relevant quote is: "The suspension seat post was surprisingly efficient with a 25 percent reduction."

De publicatie kon ik niet vinden.

Hier een artikel over demping van verschillende zadelpennen, weer niets over verlies van trapenergie.
In dit forum rekent iemand uit dat een hobbel met een ongeveerd zadel veel meer energie kost dan met een geveerd zadel. Immers ongeveerd moet fiets plus berijder opgetild worden en met zadelvering worden fiets plus een gedeelte van het gewicht van de berijder opgetild.

En dan het trappen.
Op een zadel heerst een evenwicht.
De veer wordt zover ingedrukt dat de kracht even groot is als het gewicht van de berijder.
Trapt de berijder met een kracht van 15 kilo op een trapper dan veert het zadel passief mee vanuit de evenwichtssituatie.
Het drukt de berijder niet omhoog, het volgt de berijder.
Aan de andere zijde tilt de berijder het been omhoog zodat er in theorie meer gewicht op het zadel zou rusten.
Al met al vraag ik me af of dat geveerde zadel op een vlakke weg veel in- en uitveert. Zou de veerweg meer of minder dan 1 cm zijn. En zou er veel energie verloren gaan?
Ik vraag het mij af.

Nog een:
Als vakantiefietser zit je toch wel 6 tot 8 uur per dag in het zadel. Denk eens terug aan je laatste vakantie. Al die wegen met kuilen, boomstronken op je pad, stoepranden, richels.
Dat is knap vermoeiend een kost veel energie. Dat merk je vooral aan het einde van de dag.
Zou het niet zo kunnen zijn dat het energie verlies door het verende zadel ruimschoots gecompenseerd wordt door de geringere vermoeidheid dankzij de vering?
Poppink schreef:
zo 15 sep, 2019 23:04
Al met al vraag ik me af of dat geveerde zadel op een vlakke weg veel in- en uitveert. Zou de veerweg meer of minder dan 1 cm zijn. En zou er veel energie verloren gaan?
Ik vraag het mij af.

Nog een:
Als vakantiefietser zit je toch wel 6 tot 8 uur per dag in het zadel. Denk eens terug aan je laatste vakantie. Al die wegen met kuilen, boomstronken op je pad, stoepranden, richels.
Dat is knap vermoeiend een kost veel energie. Dat merk je vooral aan het einde van de dag.
Zou het niet zo kunnen zijn dat het energie verlies door het verende zadel ruimschoots gecompenseerd wordt door de geringere vermoeidheid dankzij de vering?
Zoals gezegd heb ik het een aantal duizenden km geprobeerd en heb de verende pen toch maar verwijderd, terwijl ik toch wel veel over hobbels fiets.
Mijn vader had vroeger een klassieke stadsfiets waar ik ook vrij vaak op fietste. Op een gegeven moment liet hij er een "zweefzadel" op zetten, met van die grote veren. De fiets was niet meer vooruit te branden. Voor mij pa niet erg want hij haalde 15 kmu toch nooit.

Afbeelding
Mijn fiets kwam er mee uit de fabriek. Was flink afgeprijsd, dus goedkoper dan een fiets zonder.

Geen gevoel dat het veert door mijn trapbeweging. Dat ding komt voor mijn gevoel niet omhoog door mijn trapbeweging. Voel wel dat er iets gebeurd als ik over ene hobbel heen ga. Voor mijn gevoel meer comfort bij flinke hobbels. Zag wel in de handleiding dat het relatief veel onderhoud nodig heeft, daar heb ik dan geen zin in. Zie wel hoe dat eindig.

Is ook een compleet andere gevoel dan bijvoorbeeld een MTB voorvork. Die stuitert behoorlijk als ik hem niet op de lock-out zet en flink aanzet.
De fietsersbond heeft getest aan en geschreven over verende zadelpennen:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test ... delpennen/

Zelf heb ik op één fiets een Suntour SP12-NCX en op een andere fiets de Thudbuster LT en beide vindt ik een goede verbetering van comfort. De Thudbuster dempt inderdaad ietsje meer dan de SP12-NCX maar de SP12-NCX voelt zeker niet als een veer aan, is een stuk goedkoper en heeft minder inbouwhoogte nodig. Ook ik heb niet het gevoel dat de demping/vering reageert op de trapbeweging.

Ik denk dat nauwelijks verschil maakt wat betreft efficiency behalve op een hobbelweg, tenzij je natuurlijk uit het zadel komt.

Ik ben een groot voorstander van meer comfortabele fietsen, meer comfort betekend dat sneller de keuze voor de fiets wordt gemaakt.
daulagari schreef:
ma 16 sep, 2019 20:04
...
De Thudbuster dempt inderdaad ietsje meer dan de SP12-NCX maar de SP12-NCX voelt zeker niet als een veer aan, is een stuk goedkoper en heeft minder inbouwhoogte nodig. Ook ik heb niet het gevoel dat de demping/vering reageert op de trapbeweging.

Ik denk dat nauwelijks verschil maakt wat betreft efficiency behalve op een hobbelweg, tenzij je natuurlijk uit het zadel komt.
...
+1
sjefke schreef:
zo 15 sep, 2019 22:26
De kern is niet veren, maar dempen en dat doen die dingen helemaal niet. verende zadelpennen verkwisten je trapenergie.
Sjefke: Spreek je uit eigen ervaring?

Voor zover ik voel vangt mijn Thudbuster de ergste klappen op, waardoor mijn rug het minder te verduren krijgt. Heel fijn als je regelmatig over slecht wegdek fietst. Maar op de meeste stukken veert dat ding echt niet in, en is je bewering wat mij betreft ongegrond.
Waar hier over wordt gedebateerd is al meer dan eens gewoon aangetoond door metingen. Deze discussie is mosterd na de maaltijd. Mijn eigen ervaring, bewust beperkt gehouden, verandert daar niets aan.
De Thudbuster beweegt in een parallelogram. En heeft dus ook een ander (min of meer neutraal) effect op de voortstuwing. Ik heb het over de alomtegenwoordige verende zadelpennen.
Ik heb een aantal jaren geleden toen ik nogal last van mijn rug had een Thudbuster ST (en ongeveerd zadel) gemonteerd in plaats van een Brooks met veren. De fiets had al brede banden. Ik was best tevreden over het resultaat dat toch wel comfortabeler was dan een Brooks met veren. Het grootste nadeel vond en vind ik dat het ding zo lelijk is.
DSC_0183~2.JPG
Mooi om te horen allemaal.
Comfortabel wordt gezegd, sommigen gaan terug naar ongeveerd.
Voor mij persoonlijk is het comfort winnend. Klinkerwegen deren mij niet meer.

Maar nu het verhaal over de verloren energie.
Ik geloof graag dat er door het veren energie verloren gaat, maar na een tijdje fietsen met m'n verende zadel en nadere bestudering van de wegen waar ik over fiets, worden er heel wat klappen opgevangen die energie kosten.
Zowel energie van het omhoog stuiteren van fiets plus berijder, wat de horizontale beweging vertraagt als de energie van de berijder die tijdens het trappen even iets uit het zadel gaat om de ergste klappen te vermijden.
2 keer energie verlies.
Ik vermoed dat zitten op een verend (parallellogram geveerde zadelpen) zadel meer energie spaart dan het kost.

Heren, graag uw mening.
Brand maar los.
Poppink schreef:
di 17 sep, 2019 00:24
Ik vermoed dat zitten op een verend (parallellogram geveerde zadelpen) zadel meer energie spaart dan het kost.
Heren, graag uw mening.
Brand maar los.
Zoals al gezegd is het een afweging. Als je alleen over perfect asfalt fiets is er geen reden voor een verende pen. Naarmate de weg slechter wordt komt die er ooit wel; voor de ene fietser eerder dan voor anderen. De discussie is alleen waar de omslag plaatsvindt.
Sinds enkele maanden rijd ik met een Thudbuster ST op mijn vakantiefiets. Overal waar er bumpers zijn - kasseien, onverhard, allerhande obstakels, boomwortels, drempels in de stad- beschermt de thudbuster mijn onderrug tegen schokken. De demping is subtiel en voelt zeker niet als een springveer aan. Ik heb deze zomer 2000 km gefietst op verharde en onverharde wegen en met een flink aantal hoogtemeters. Het fietsen was merkelijk comfortabeler dan zonder de thudbuster. Of ik daardoor minder efficiënt trap? Ik merk er niets van. Maar voor mij is het ook totaal onbelangrijk of ik 85 km in 5 uur rijd dan wel in 5 uur en 10 minuten.
Inderdaad met perfect asfalt voegt een verende zadelpen niets toe behalve gewicht en een slechte verende zadelpen voegt ook bij een slechte weg niets toe, zie voor goede opties het artikel van de fietsersbond en als je niet te veel geld wilt uitgeven is de SP12-NCX een prima (maar minder duurzame) oplossing.

Behalve comfort voegt het ook nog iets anders toe, niet voor niets zijn er Arbo regels voor trillingen:

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/trillingen
Ha, leuk die Arbo wet.

Houd de rijsnelheid zo laag mogelijk.
Las regelmatig pauzes in.

Dat eerste gaat al vanzelf en terrasjes zijn mijn favoriete plek bij lange fietstochten.
daulagari schreef:
di 17 sep, 2019 23:10
Behalve comfort voegt het ook nog iets anders toe, niet voor niets zijn er Arbo regels voor trillingen:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/trillingen
Als straten een particuliere onderneming zouden zijn weet ik er wel een aantal waar het fietsen per direct werd verboden. Terecht ook.
Hier zou de fietsersbond iets mee moeten doen.
Poppink schreef:
di 17 sep, 2019 00:24

Heren, graag uw mening.
Brand maar los.
Vooruit dan maar. Ik heb zes maanden een racefiets van het merk Trek gehad (een Domane of zoiets) met een soort vering/demping in de zadelbuis. Het was een goedkoper model van Trek en het is ook al verschillende jaren geleden, dus ik weet niet wat er intussen met dat demp-ding gebeurd is. Misschien is het verbeterd. Maar ik werd er krankzinnig van. Bij sommige combinaties van trapfrequentie en trapkracht begon dat ding een buitengewoon irritant soort pompend effect te vertonen. Of er fysieke energie verloren ging heb ik nooit in een laboratorium laten meten, maar mentale energie kostte het zeker wel en sneller ging ik er allesbehalve van rijden.

Maar misschien was het comfortabeler? Een beetje wel, misschien, maar wat mij betreft niet genoeg om verliefd te worden op dat demp-ding. Een kasseiweg bleef een kasseiweg. Die fiets is dus na zes maanden de deur uit gegaan.

Dit is natuurlijk maar mijn ervaring. Ik hou op de racefiets een vrij hoge trapfrequentie aan (90 of meer). Dat zie je minder op een trekkingfiets. Misschien werken die dempers wel bij lagere frequenties.
derdekeer schreef:
wo 18 sep, 2019 10:55
Ik heb zes maanden een racefiets van het merk Trek gehad (een Domane of zoiets) met een soort vering/demping in de zadelbuis
Eens bij Trek rondgekeken maar geen verende zadelpennen meer te vinden, alleen Bontrager Dropper zadelpennen waarbij het voornaamste doel is de stand van het zadel te verlagen (en weer te verhogen).

Ik vermoed dat het z'n "in-lijn" model is geweest waarbij het bovenste deel van de zadelpen in het onderste deel schuift en op een veer zit. Het type waarover de fietserbond schrijft "Deze constructie heeft drie nadelen: er komt snel speling op, de verende werking is niet geweldig en de richting van de vering is niet goed."

Z'n één zat er ook op mijn tweedehands Koga samen met een Feathershock voorvork. Beide er af gehaald en vervangen door een SP12-NCX en een beter verende vaste voorvork en bredere banden.

derdekeer schreef:
wo 18 sep, 2019 10:55
Een kasseiweg bleef een kasseiweg. Die fiets is dus na zes maanden de deur uit gegaan.
Je had natuurlijk ook alleen de zadelpen kunnen vervangen, waarom dat niet gedaan?
Wat is er voor in de plaats gekomen en op wat voor punten beviel dat beter?
Die intern geveerde zadelpennen worden overal afgeraden.
De beweging is in de verkeerde richting en na verloop van tijd gaan ze draaien.
Blijft over de parallogram, de carbon (is behoorlijk buigzaam) en de speciale zadelpen.
Hier een onderzoekje van het Fraunhofer instituut