Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vs smartphone - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Garmin vs smartphone

Totlater schreef: In dit geval wil ik dan een lans breken voor MapOut, zie hiervoor de bijlage van hetzelfde stuk gezien in MapOut. De alternatieve gravelpaden staan ook aangegeven.
Mapout heeft nix te maken met gravelpaden. Het is gewoon een weergave vanOpenStreetMap.
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 12:12
Als ik even op het kaartje kijk en ik wil het een klein tikkie verschuiven en ik moet daarop 10 seconden wachten dan vind ik dit toch echt wel heel teleurstellend.
Als ik het ding een route wil laten uitrekenen en het blijkt dat je op het berekenen van een route van 50 km gerust 10 minuten mag wachten dan voel ik me best lullig als daar vrienden met een smartphone bij staan kijken.
Nou dat dus. Toen ik de eTrex nog in gebruik had nam ik er genoegen mee.
Er zijn twee zaken waar de eTrex beduidend beter in is: stroomverbruik (maar daar krijg je dan ook veel minder 'performance' voor, en waterdichtheid. Als mijn iPhone vervangen moet worden staat waterdichtheid dan ook hoog op de lijst van gewenste features.
Sorry hoor, maar dit versta ik echt niet meer..
De meeste vakantiefietsers gaan er prat op om alles zelf in de hand te hebben, maar laten dan een route berekenen en bepalen door het algoritme van de software...
Als je inderdaad 10min moet wachten sta je m.i. enkele fabrieksupdates achter of is het 'toestel' aan vervanging toe!
Denk dat we in onze hobby beter af zijn met tracks ipv routes, maar ik zal wel weeral fout zitten zeker?
Peter Molog schreef:
di 28 jan, 2020 13:05
Mapout heeft nix te maken met gravelpaden. Het is gewoon een weergave vanOpenStreetMap.
Dat klopt. Ziet er naar mijn smaak wel goed uit met de toevoeging van het reliëf. Wat ik het grote verschil en voordeel vind ten opzichte van een Garmin gps (om on topic te blijven) is de snelheid waarmee ik een alternatieve route kan vinden en vervolgens daarvan een track kan maken onderweg. Het kleinere en trage scherm van mijn Garmin Oregon 700 weerhield mij ervan om dat aan te gaan.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Ik volg zelf vrijwel altijd tracks, maar vind het soms toch handig om een stukje route te laten berekenen. Ik wil bijvoorbeeld even naar die supermarkt die niet langs de route ligt en waar ik uiteraard zonder berekende route ook wel zou komen, maar ik vind het wel fijn om even te laten leiden. Of naar die camping die je zoekt aan het eind van de dag en je hebt geen zin om onnodig om te rijden of te zoeken.
En misschien overdreef Leon een beetje maar als je met de eTrex even een stukje opzij wil 'pannen' of je wilt even in- of uitzoomen duurt dat voor moderne begrippen best vrij lang. En de laatste firmware updates zijn uiteraard geïnstalleerd.

Laat duidelijk zijn dat ik niemand wil overhalen over te stappen van GPS-apparaat naar Smartphone, ik geef alleen mijn ervaringen weer.
PeterVanRijn schreef:
di 28 jan, 2020 13:49
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Ik volg zelf vrijwel altijd tracks, maar vind het soms toch handig om een stukje route te laten berekenen. Ik wil bijvoorbeeld even naar die supermarkt die niet langs de route ligt en waar ik uiteraard zonder berekende route ook wel zou komen, maar ik vind het wel fijn om even te laten leiden. Of naar die camping die je zoekt aan het eind van de dag en je hebt geen zin om onnodig om te rijden of te zoeken.
Voor mij werkt het bij zo'n kort stukje naar winkel of onderdak het snelst en gemakkelijkst om Google Maps even te raadplegen en te laten routeren. Alle supermarkten, hotels en campings staan daarin aangegeven. Sterker nog, dit is een van de grootste zegeningen van de moderne navigatie voor de vermoeide fietser. Ik herinner me van lang geleden nog heel wat moeizame zoektochten in chaotische Aziatische steden naar dat ene hotel of pension uit de LP of Rough Guide...
Begrijp je wel PeterVR, en het is ook niet 'mijn' bedoeling om 'heiliger dan de Paus' te zijn.
Indien je echt voor een klein stukje een route zou willen rijden, dan zou dat idd ook vliegensvlug moeten gaan, wat bij mij toch lukt :oops: met een GPSMAP66s (en daarvoor met een Oregon)
Voor de rest vind ik dat veel tijd kan uitgespaard worden door een grondige voorbereiding en dat het uiteindelijke resultaat in een track naar je toestel wordt geëxporteerd... Zo weet je perfect welke weg je naar je volgende POI kan brengen en hang je niet vast aan algoritmes (die nog wel eens willen verschillen)
Tenzij onvoorziene omstandigheden weet je toch van tevoren hoe je gaat rijden, niet?
peter de rijk schreef:
di 28 jan, 2020 14:01
Voor mij werkt het bij zo'n kort stukje naar winkel of onderdak het snelst en gemakkelijkst om Google Maps even te raadplegen en te laten routeren. Alle supermarkten, hotels en campings staan daarin aangegeven.
Inderdaad
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 13:40
Als je inderdaad 10min moet wachten sta je m.i. enkele fabrieksupdates achter of is het 'toestel' aan vervanging toe!
Denk dat we in onze hobby beter af zijn met tracks ipv routes, maar ik zal wel weeral fout zitten zeker?
Ik heb het ding twee jaar geleden idd alleen gekocht om tracks te volgen en maken, niet om onderweg een route te berekenen. Wel om onderweg even op het kaartje kijken.

Ik heb het ding destijds als newbie met voortreffelijke hulp van dit forum in gebruik genomen; er werd precies verteld welke updates ik moest doen en ook (Basecamp!) welke niet, dus up to date was hij toen wel.

Ik zie ook zeker de voordelen van een smartphone. Maar ook de - vooral - privacynadelen. Zoals ik in een ander draadje eens opmerkte vind ik de eenvoud en onafhankelijkheid een van de fijnste en ook belangrijkste eigenschappen van mijn fiets en wat daar aanhangt.

Dat kan ook uit de hand lopen. Zo las ik laatst een verhaal van iemand die in Rotterdam een e-step had gehuurd en het bleek dat je met het ding in bepaalde wijken niet kon komen omdat dat uitgeschakeld was. Hoezo Chinese toestanden?
"Maar dat is niet eens het ergste, merkte ik toen ik in mijn Lev de Erasmusbrug overstak. Want eenmaal veilig en opgelucht aan de andere kant van de Maas bleek ik niet te kunnen parkeren bij mijn bestemming Afrikaanderplein. Die viel buiten de ‘Thuis Zone’ van de app. Bijna heel Rotterdam-Zuid viel trouwens buiten de app. Alsof het een no-goarea is.
...
En zo werkte het niet alleen bij Lev, zo ontdekte ik later. Want ik had nog vijf apps op m’n telefoon gezet, een hele vloot aan e-scooters en e-steppen en e-fietsen, met namen als Go Bike en Felyx of Jump by Uber. Vijf van de zes wilden niet naar Rotterdam-Zuid. Sorry, verkeerde kant van de rivier."

Griezelig.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/24/da ... m-a3987814
(In dit artikel staan overigens meerdere dingen waar ik het niet mee eens ben en/of die gemakkelijk te ontkrachten zijn, maar dat terzijde)
Oei, da's idd een serieus probleem :shock: :shock:
Als je een smartphone op zak hebt, ben je op de één of andere manier idd 'connected' en 'traceerbaar', al is het maar om verbinding te zoeken met opeenvolgende masten e.d.
Enkel accu uit het toestel zou enig soelaas kunnen brengen...de rest ?????
Nu, onder normale omstandigheden moet je er ook niet paranoïde van worden. Als het niet om in te breken is in mijn achtergelaten huisje, mag men voor mijn part mijn handel en wandel volgen... maar ik vrees dat wij niet tot de doelgroep horen die gevolgd dienen te worden wegens 'ongeoorloofde fietstracks' :lol: :lol:
Om terug 'ontopic' te komen dien ik er idd wel aan toe te voegen dat GARMIN en alle gerelateerde spullen in de aanloop naar je eerste tocht voor de nodige spanningen kunnen zorgen. (er is al menig toestel figuurlijk (zelfs letterlijk) door de huiskamer gevlogen)
Met de nieuwere generatie toestellen (GLONASS en Galileo - praktisch onbeperkt in routes/tracks - WiFi - Geocaching - synchronisatie van je tracks e.d.) en de nodige 'know-how' ben ik er zeker van de toestellen van een 'revival' zouden kunnen genieten.
Maar zoals toegegeven...In den beginne...een ware calvarietocht
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 14:49
Griezelig.
Wat een kletsverhaal van die meneer over een mal brommobiel. We hebben het hier toch over fietsen? Geloof het of niet, maar Google Maps heeft tegenwoordig een incognitomodus. Zie androidplanet.
peter de rijk schreef:
di 28 jan, 2020 15:37
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 14:49
Griezelig.
Wat een kletsverhaal van die meneer over een mal brommobiel. We hebben het hier toch over fietsen?
Denk je dat fietsen ontkomen aan de allesomvattende drang om alles met vele datazuigende bedrijven te verbinden? Lees eens wat over wat men Slimme Apparaten noemt. Zelfs koffiezetters.
Klik eens bij het cookieverzoek van een willeukeurige krantenwebsite door tot je echt de lijst ziet van bedrijven die jouw data krijgen. 578 waren het er, zag ik laatst bij een plaatselijke krant.
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 17:15
peter de rijk schreef:
di 28 jan, 2020 15:37
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 14:49
Griezelig.
Wat een kletsverhaal van die meneer over een mal brommobiel. We hebben het hier toch over fietsen?
Denk je dat fietsen ontkomen aan de allesomvattende drang om alles met vele datazuigende bedrijven te verbinden? Lees eens wat over wat men Slimme Apparaten noemt. Zelfs koffiezetters.
Klik eens bij het cookieverzoek van een willeukeurige krantenwebsite door tot je echt de lijst ziet van bedrijven die jouw data krijgen. 578 waren het er, zag ik laatst bij een plaatselijke krant.
Wat heb jij nog op het internet te zoeken met zo'n cookiefixatie? Nogmaals, we hebben het over smartphones en gps en niet over krantencookies, toch?
Het 'probleem' van die genoemde apparaten (steps e.d.) heeft toch niks met smartphones te maken?
Die dingen hebben hun eigen tracking modules.

Privacy is een probleem, ja. Maar aangezien de meeste mensen voor 'zo goedkoop mogelijk', of beter nog: 'gratis' gaan, zijn het de mensen zelf die hun ziel aan de duivel verkopen. There ain't no such thing as a free lunch!
Met een beetje kritisch nadenken, en kritisch handelen (bij keuzes en aankopen, en daarna gebruik, kom je al een heel eind.

Afijn, iedere fietser die nog niet met een smartphone en een kaartenapp werkt, moet veel moois missen.
Juist door die apparaten durf ik te dwalen, waar ook ter wereld (nou ja, op heel veel plekken dan), in de wetenschap dat ik de weg toch wel weer vind.
Flix schreef:
di 28 jan, 2020 23:23
Afijn, iedere fietser die nog niet met een smartphone en een kaartenapp werkt, moet veel moois missen.
Dat vind ik een boude bewering
 
Juist door die apparaten durf ik te dwalen, waar ook ter wereld (nou ja, op heel veel plekken dan), in de wetenschap dat ik de weg toch wel weer vind.
En dit is een persoonlijke invulling.   Bij mij staan "dwalen" en GPS mijlen ver uiteen.
Met een niet helemaal 100%ige kaart is het soms dwalen (en bij grote uitzondering verdwalen).
<Ik zal hierover niet verder uitweiden, het wordt dan teveel OffTopic.>
Leon schreef:
di 28 jan, 2020 14:49

Bijna heel Rotterdam-Zuid viel trouwens buiten de app. Alsof het een no-goarea is.
...
En zo werkte het niet alleen bij Lev, zo ontdekte ik later. Want ik had nog vijf apps op m’n telefoon gezet, een hele vloot aan e-scooters en e-steppen en e-fietsen, met namen als Go Bike en Felyx of Jump by Uber. Vijf van de zes wilden niet naar Rotterdam-Zuid. Sorry, verkeerde kant van de rivier."
Screenshot_20200129-100819_Samsung Internet.jpg
(-:

Overigens gebruik ik een smartphone en twee 11000 mAh powerbanks die ik met 3A op kan laden. Kan ik met een tussenstop bij een stopcontact twee Powerbanks en m'n telefoon tegelijk laden. Binnenkort ook met weer een naafdynamo erbij met een omvormer.

Ik snap zo'n Garmin wel, zeker het stroomverbruik zou voor mij wel een plus zijn met een voorkeur voor wildkamperen. Het overzicht van een papieren kaart vind ik ook heel fijn, maar zo'n groot gebied in zoveel detail wordt toch elektronisch.
Flix schreef:
di 28 jan, 2020 23:23
Afijn, iedere fietser die nog niet met een smartphone en een kaartenapp werkt, moet veel moois missen.
Juist door die apparaten durf ik te dwalen, waar ook ter wereld (nou ja, op heel veel plekken dan), in de wetenschap dat ik de weg toch wel weer vind.
Helemaal mee eens. Vorige week nog een wandeling gemaakt bij Vicenza in Italië, waarbij we op een gesloten hek bij een boerderij stuitten. Dankzij de OpenCycleMap, die ook voor wandelingen heel goed bruikbaar is, wisten we toch een doorsteek en een paadje te vinden waardoor we weer op de route kwamen. Het is toch fantastisch om op je telefoon over zeer nauwkeurige, actuele gratis kaarten van vrijwel de gehele wereld te beschikken? (Voor een tientje per jaar heb je trouwens bij Viewranger de kadasterkaarten 1:25.000 van heel Nederland op je telefoon; ik heb nog een atlas van een paar kilo in de kast staan die hetzelfde biedt, destijds voor flink wat guldens gekocht...)
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 14:05

8<
Tenzij onvoorziene omstandigheden weet je toch van tevoren hoe je gaat rijden, niet?
In grote lijnen weet ik hoe we gaan rijden, en daar hebben we de tracks (en alternatieven) van op de etrex staan. Maar het is vakantie, en dan zien we nog wel eens een durp, kerk of kasteel aan de horizon, en het lijntje daar naartoe is dan mooier dan het lijntje op het scherm.
En daarvoor is de papieren kaart en de iPhone dan prima.
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 14:05
....
Tenzij onvoorziene omstandigheden weet je toch van tevoren hoe je gaat rijden, niet?
Voor mij geldt dat maar zelden. Ik heb de, of meer, route wel globaal voorbereid. Dwz ik heb verschillende opties bekeken, en ken vaak ook nog deeltrajecten van een vorige keer, of van een bezoek per auto, maar hoe en hoever is toch vaak het resultaat van het weer, het humeur etc etc. Als ik bijv uit de trein stap in Saarbrücken, dan heb ik inmiddels een "vast" punt, dwz een dorpje waar het wild of semi-wild kamperen eerder al goed beviel ... maar daarna is het lang niet steeds dezelfde etappe, soms met opzet juist niet om eens ergens anders te landen, soms juist wel vanwege het "bent u daar al weer" effect (waarbij "alweer" soms jaren terug is).

Steeds duidelijker wordt mij dus dat een GPS voor mij geen eerste keus was en is. Een smartphone misschien wel, maar daar zit dan weer de stroom-vraag aan vast ... dus waarschijnlijk houd ik daarom zo graag vast aan de papieren kaart.
Het is gewoon een andere manier van plannen ... voor mij is de verrassing en zijn de drie vragen "hoe kom ik de helling op", "waar is de winkel" & "waar kan ik kamperen" onderdeel van de reis (en drie vragen krijgen steeds een antwoord).

En de GPS .. die gebruik ik wel, maar vooral voor het meest traditionele gebruik, om in het veld een nauwkeurige plaatsbepaling te kunnen maken (en verder gebruik ik ook de hoogtemeter-functie), en dan eigenlijk alleen als ik te voet ben. Ik heb dan ook een oud ding, eentje waar nu ongeveer iedereen z'n neus ophaalt.
Voordeel voor navigeren op smartphone met de al eerder genoemde MapOut is dat je juist ter plekke je route even kan wijzigen en dan ook onmiddellijk het hoogte profiel ziet. Vooral dat hoogteprofiel zijn we erg blij mee :D
Ergens schrijft Georg dat je niet zomaar een route kan toevoegen op de smartphone maar dat is dus onjuist. Je kan routes importeren of zelf maken.
Zorg er wel voor dat je de kaarten gedownload hebt. Anders wordt het een aanslag op je data.
Nadeel is inderdaad het stroomverbruik, powerbank en zonnepaneel bieden uitkomst.
Eventueel powerbank op naafdynamo aangesloten.
Ik heb nooit een Garmin of ETrex gehad dus kan niet vergelijken.

Anja