Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Recente bivakzak ervaringen - Forum Wereldfietser

Recente bivakzak ervaringen

Hi,

We zitten er aan te denken om voor korte, lichte tochten een bivakzak aan te schaffen of om nog een heel licht tentje erbij te nemen. Maar zo'n bivakzak geeft toch weer een andere (nieuwe) ervaring, wie kan ons daar iets meer over vertellen?

Ik vind op het forum alleen vrij oude berichten hierover.

Zelf hadden we naar deze gekeken: https://www.outdoorresearch.com/us/helium-bivy-269292

Iemand ervaring met deze bivy? Gewicht is prima, maar pakvolume vind ik nog best aardig groot. En reviews zijn ook niet echt denderend. ;)

Voor iets meer gewicht hebben we waarschijnlijk meer comfort: https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-l ... s/anjan-2/

(Misschien heb ik mijn eigen vraag al beantwoord :) )

Toch wel nieuwsgierig naar ervaringen.
Ik gebruik al 30 jaar een bivakzak, maar wel altijd in combinatie met een tarp (3m x 3m). Anders heb je geen enkele plek om te zitten of je spullen droog te houden als het regent.Met die ultralichte tentjes van tegenwoordig heb je dan nauwelijks nog gewichts- of ruimtevoordeel in je bagage.

Ik vind de combinatie bivakzak/tarp vooral fijn in de winter (geen insecten) en bij wildkamperen (op allerlei manieren heel onopvallend op te zetten). Het grote voordeel van een tarp vind ik dat je bij slecht weer een ruime en hoge leefplek kunt maken waarbij je ook nog om je heen kunt kijken. Daar kan geen tent tegenop.

Als je bij mooi weer op een camping gaat kamperen vind ik een tent weer fijner. Je hebt in de tent wat privacy (hoef je niet en plein public je onderbroek voor je koersbroek te verwisselen), en je kunt de muggen en de mieren makkelijker buiten houden.

Ik heb zelf een al 30 jaar oude gore-tex bivakzak met een open hoofdeinde, dus geen stok of rits erin. Goretex (of zoiets) is belangrijk anders wordt je slaapzak in één nacht zeiknat van de condens in je nauwe bivakzak. Als het niet heel koud is, niet hard waait en niet regent gebruik ik mijn bivakzak als grondzeil en slaap in de buitenlucht onder mijn tarp. Heerlijk!

Dit zijn mijn ervaringen. Hopelijk heb je er wat aan.
Dankjewel Huib voor je duidelijke toelichting.

Dat van wildkamperen vind ik wel een pre, maar 2 bivy's en een tarp... dan zitten we qua gewicht en pakvolume wel een beetje gelijk (zo niet lichter) met die Anjan 2. En met die laatste is wildkamperen waarschijnlijk ook niet zo heel erg moeilijk.

Aan de andere kant, lijkt me de ervaring met zo'n bivy ook wel heel erg leuk. ;)

Nog steeds in tweestrijd dus!
id, ik heb het voordeel van bivakzak met tarp tov tent nooit gezien.
Bert van Sprang schreef:
ma 30 mar, 2020 12:56
id, ik heb het voordeel van bivakzak met tarp tov tent nooit gezien.
Met erg mooi weer, of te mooi en broeierig weer kan ik me wel een zekere winst voorstellen ...
Als je dan de bij dit weer optredende vliegende en kruipende beestjes hebt dan wordt die tent al snel weer aantrekkelijk.

Een niet te groot, onopvallend gekleurde tunneltent zet je denkelijk even snel op, en je hebt bescherming tegen weer, wind en beestjes, wel iets minder uitzicht, maar ook minder inkijk.

Qua beestjes: Al eens iemand ervaring gehad met oogstmijt ("aoutat" in het Frans) ?
Als je geen vele vierkante meters plastic hebt ben je gesjochten, met en zonder tent.
En .... je weet het pas achteraf.
Ik ben toch altijd wel een voorstander geweest van tentjes. Zwaar zijn die eigenlijk ook niet meer. Voor de solo fietstochten die ik voor de komende jaren gepland had :( als mijn vrouw in de zomer moet werken heb ik de afgelopen maanden in de opruiming met aardig wat korting twee tentjes gekocht: eerst een MSR Zoic 1 zomertent met heel veel gaas, en onlangs nog een Helsport Ringstind 2 Superlight 2019 voor koud weer. Het zijn allebei behoorlijk ruime en toch lichte tentjes voor een persoon (inclusief footprint 1,85 kg voor de Zoic en 1,75 kg voor de Ringstind) en de Ringstind 2 superlight is zelfs net groot genoeg voor twee reguliere matjes, voor als mijn vrouw en ik met de rugzak samen de bergen in willen.
Volgens mij reageren hier vooral heren op leeftijd :D die allemaal voor een tent kiezen. In mijn jonge jaren had ik een hangmat, daar kon ik heel goed in slapen, echter het probleem was dat je altijd twee bomen van de juiste afmeting en op de juiste afstand nodig had. De enige en laatste keer dat ik in een bivakzak heb geslapen was tijdens militaire dienst en ik moet wel zeggen dat daar mijn fascinatie voor het buitenleven is ontstaan. Wat is er mooier als direct onder de sterrenhemel slapen, maar dan moet er ook geen tarp boven! De lol hield echter op bij de eerste regenbui, je aan- en uitkleden in een bivakzak terwijl het regent is echt geen pretje, daarom sindsdien altijd voor een tent gekozen.
:D
Huib2 schreef:
ma 30 mar, 2020 12:01
Als je bij mooi weer op een camping gaat kamperen vind ik een tent weer fijner. Je hebt in de tent wat privacy (hoef je niet en plein public je onderbroek voor je koersbroek te verwisselen), en je kunt de muggen en de mieren makkelijker buiten houden.
Toilet of douchehok ;)

Hier overigens voorkeur voor een tentje, zelfs als solorijder. Ik ben nogal aantrekkelijk voor muggen (en dat ze steken is niet zo erg, wel dat ze om m'n hoofd zoemen).
@Bert: wijsheid komt met de jaren :lol:

Ik gebruik een bivakzak soms bij langere brevetten (vanaf 400km) en vind het daar erg geschikt voor. Voor toeren gebruik ik liever een tentje, ook al is het verschil tussen de Nordisk Lofoten 1 (mijn kleinste tentje) en die bivakzak met boog in de startpost niet erg groot. Bij slecht weer (regen) is een bivakzak met name vervelend vind ik.

Voordelen van een "echte" bivakzak zijn dat je eigenlijk over kunt gaan liggen (heel klein oppervlak, rots en asfalt zijn geen probleem bij gebrek aan haringen, mijn favoriete plek is een bushokje), het heel onopvallend is en "opzetten" en "afbreken" geen tijd kost. Ideaal om om een uur of één even een uurtje of drie/vier slaap te pakken om vervolgens weer door te fietsen.
Vraag KC eens , die heeft net een half jaar in de VS gewandeld met een bivy.
Zoek 'Kayak Cobber' op faceboek.
Groeten van Pier.
Een bivakzak gebruik je typisch als noodonderkomen of bij overnachting op een plek waar je géén tent op kunt zette, zoals bij een meerdaagse bergbeklimming. Als fietser gebruik je hem als je pakvolume extreem beperkt is en je nachtrust kort, bv. bij de Tour Divide race. Overnachten is meestal geen pretje ; je kleedt je niet uit ; het is meer een vorm van hardship.
Ik heb mijn 2-3 persoons bivakzak nog even gewogen : 500 gram. Met 1500 gram méér kan ik overnachten in een Big Agnes Fly Creek. Als het buiten mooi helder weer is laat ik het buitendak weg en kan door het insectengaas de maan en de sterren zien en toch een lampje aandoen om wat te lezen zonder dat ik voortdurend muggen van me af moet slaan. Die 1500 gram extra vallen in het niet bij het totaalgewicht.
Z-packs in Amerika heeft een nieuwe dyneema vrijstaande 2 persoons tent (wel wat smal) van 850 gram incl. stokken. Niet goedkoop, maar dat is een hilleberg ook niet. Eventueel kan de duo ook, deze is 550 gram of de triplex, 638 gram beide opzetten met 2 carbon stokken van 71 gram per stuk. Het tentdoek heeft een waterkolom van 15.000 en de vloer van 20.000.
Mijn onderkomen stem ik af op het gebied waar ik heen ga en ook welke activiteit ik onderneem.
Hiken in een bosrijk gebied i.c.m. wildkamperen, dan geef ik de voorkeur aan een lichte bridge hangmat met tarp. Ideaal als er geen vlak stukje grond te vinden is of de bodem erg ruig of rotsig is zoals Ardennen of Vogezen. Hangen is altijd lekker koel in de zomer.
Ga ik bergwandelen en klimmen op grotere hoogte, dan neem ik een ultralight tentje mee. Op alpine hoogte staan geen bomen voor een hangmat en voor een tarp waait het vaak te hard. Dit geldt ook voor het hoge noorden zoals Lapland en Schotland.
Op een winterhike met sneeuw slaap ik graag onder een tarp met bivy. Je kunt dan een reflectie vuurtje maken voor de tarp en je hebt veel contact met je omgeving. De bivy gebruik ik vooral om mijn slaapzak te beschermen tegen vocht of smeltende sneeuw en het is warmer dan zonder bivy. In de zomer vind ik een bivy vaak te warm. Tijdens het kanoën neem ik vaak een dunne en ademende bivy met tarp mee
Tijdens meerdaagse fietstochten neem ik een lichtgewicht tentje mee. Ik slaap dat wat vaker op campings en dan heb je wat meer privacy. Ook als een keer zonder bagage wil fietsen kan ik het achterlaten in de tent. Bij een bivy met of zonder tarp is dat wat lastiger.
Een goede bivy is ruim genoeg zodat je isolerende slaapzak niet wordt samengedrukt, ademt en is licht van gewicht. Je zit dan in het duurste segment. In mijn tijd als berggids had ik vaak een nood-bivy bij me. Dat is niet meer dan een hele grote vuilniszak waar je niet te lang in wilt verblijven.
Storm schreef:
ma 30 mar, 2020 11:39
We zitten er aan te denken om voor korte, lichte tochten een bivakzak aan te schaffen of om nog een heel licht tentje erbij te nemen. Maar zo'n bivakzak geeft toch weer een andere (nieuwe) ervaring, wie kan ons daar iets meer over vertellen?
....
Toch wel nieuwsgierig naar ervaringen.
Onder voorwaarden kan je voor korte (en zelfs voor lange) tochten ook vertrouwen op de gastvrijheid van een boerenschuur.

Mijn ervaring(en) hiermee in met name Frankrijk zijn erg goed.
Het vraagt natuurlijk een zeker begrip en kennis van het boerenbedrijf, loop je als een nitwit in de weg, en verstoor je de bedrijfsvoering dan is het snel bekeken.
Het vraag beslist ook een zekere handigheid met de taal, je moet toch iets verder als het "Papa fume une pipe" niveau komen.
En ... de corona-maatregelen moeten minstens zover teruggeschroefd zijn dat kleinschalige verplaatsingen en afstandelijke contacten weer tot het normale leven behoren.

Je kan natuurlijk erop gokken dat je altijd wel een schuur vindt, een toegankelijke schuur zonder direct zichtbare eigenaar, maar dat is toch een beetje tricky (niet vanwege de eventuele eigenaar, maar meer omdat in sommige streken gewoon alle gebouwen in het dorp staan).

Ik heb in het verleden een paar zomers onderweg steeds gevraagd (of gewoon die anonieme eigenaarloze schuur gekozen). Dat ging gewoon goed ... maar ik had een tentje bij me, voor het geval dat. Tegenwoordig vraag (of zoek) ik nog steeds een schuur als het dagen achtereen regent. Eén dag regen is geen probleem, twee is al minder maar als je na dag twee de tent alweer nat moet inpakken en als alles langzaamaan klam wordt ... dan wil je wel eens wat droge armslag.
Mijn ervaring (in Frankrijk) is eigenlijk steeds weer hartverwarmend:   Je krijgt bij tijd en wijle ruim meer aangeboden als wat je nodig hebt, tot en met het aanbod om een kamer klaar te maken. Een andere keer, bij een boer die z'n stallen geheel schoon gemaakt had en die dus wel schoon maar ook alleen maar keihard betonnen vloeren hadden, en waar de schuren al weer overvol met hooi stonden, die haalde van zolder een tweepersoonsluchtbed met pomp en verlengsnoer (die pomp bleek best handig want het luchtbed was een beetje lek).   Het bleek toen een gouden greep, die nacht kwam er een zeer hevig onweer over, de volgende dag stonden allerlei landerijen nog blank. Onder zulke omstandigheden wil je niet in een tentje, en nog minder in een bivakzak liggen.

Wil je voor deze bij-de-boer-in-de-schuur variant gaan dan is een steviger (grond)zeiltje en een slaapzak met een steviger tijk wel handig, dus qua gewichtswinst lever je toch weer in.

O ja, de tweemaal dat ik dacht dat het mooi weer bleef en ik gemakshalve wel zonder tentje kon overnachten viel er toch net even een klein buitje. Dus ben ik "genezen", dan maar liever iets meer gedoe, het levert heel veel "comfort".   Een andere conclusie kan zijn is dat ik zelfs geen betrouwbare kijk heb op de weersontwikkeling binnen de komende 8 uur.
Ook ik heb een voorkeur voor een kleine tent; het opzet-gemak alleen al. Een tarp is toch wat ingewikkelder opzetten, en kwetsbaarder bij flinke nachtelijke buien. (die overigens zelden voorkomen in mijn favoriete fietsmaanden)

Het belangrijkste nadeel van een tent, en wellicht een situatie voor een tarp/bivakzak, is kamperen in het koude seizoen; ik heb altijd enorm last van condens bij temperaturen onder het vriespunt, waarbij de temp in de tent juist boven het vriespunt is zodat de binnentent een druipgrot wordt. Dan kun je beter in de open lucht slapen denk ik.

In betere seizoenen is overnachten onder een goede tarp (groot genoeg) zonder bivakzak ook prima te doen.
George, dan is je binnentent te groot. Het is zaak de temperatuur in de binnentent boven het dauwpunt te houden en dat is balanceren tussen te veel en te weinig ventileren. Een kleine binnentent helpt hierbij.
Ik heb veel ( in ieder geval genoeg :cry: ) gekampeerd in vochtige omstandigheden. Naast de natte buitenkant ontstaat er dan onvermijdelijk ook veel nattigheid aan de binnenkant. Die hoort dan aan de binnenkant van de buitentent te ontstaan en via de wanden opzij te druipen. Zoals Bert zegt moet de binnentent niet druipnat worden. Dat regel je het beste door een deel van de ventilatie tussen binnen- en buitenten open te zetten, ook al zijn de openingen van de buitentent vanwege de kou dicht. Dus bij kou eerst de buitentent dichtmaken, dan de binnentent.
Ter informatie; ik gebruik een Hilleberg Akto. De beschreven druipgrot-omstandigheden deden zich bij herhaling voor vanaf het prettige tijdstip van 2:00 's-nachts, op een fraai kampeerterrein op 1800m hoogte in het ZO van Zwitserland, met een buitentemperatuur buiten de tent in de nacht van zo'n -3 C.

volgende keer zet ik alles maar eens open, inclusief de buitendeur.
Georg schreef:
do 02 apr, 2020 15:37
Ter informatie; ik gebruik een Hilleberg Akto. De beschreven druipgrot-omstandigheden deden zich bij herhaling voor vanaf het prettige tijdstip van 2:00 's-nachts, op een fraai kampeerterrein op 1800m hoogte in het ZO van Zwitserland, met een buitentemperatuur buiten de tent in de nacht van zo'n -3 C.

volgende keer zet ik alles maar eens open, inclusief de buitendeur.
Wellicht is beter ventileren een oplossing.
Ik ken de Hilleberg Akto niet goed genoeg om de ventilatiemogelijkheden uitputtend te kunnen beoordelen, wij hebben een Hilleberg Kaitum 2 en bij de deze tent gebruikte stoffen en constructie laten veel ventilatie toe en geven tot nu toe geen condensproblemen in de binnentent. (Bij een "traditionele" tunneltent kan je meestal een ventilatie-stroom tussen binnen- en buitentent opwekken, en zoiets helpt natuurlijk enorm.)
De binnenkant van het buitendak kan dan wel zeiknat worden, maar condens tegen het binnentent-dak is dan niet normaal.
Soms is het geen binnentent-condens maar druipwater van het buitententdak ... als dat buitendak niet strak staat kan het op de plooien gaan druppen (en zelfs dan, als de binnentent strak genoeg staat, loopt het meeste water buitenlangs weg.

Overigens is het een normale wetmatigheid dat de condens op het koudste punt neerslaat. Ik zet vaak een mini-tarpje boven de ingang van de Kaitum, dat tarpje is eigenlijk steeds zeiknat, het tentdoek er direct onder is dan direct al een stuk droger.