Additionally, paste this code immediately after the opening tag: blikopener - Forum Wereldfietser

blikopener

bijzonder handig omdat ik wel hou van blikvoer: lekker makkelijk!
Ik ben nu alleen bekend met de grote (normale) versie, altijd met groot handvat. Voor de fietsreis zoek ik een kleinere blikopener,
deze vond ik, iemand ervaring hiermee? Werkt ie goed? Of zijn er anderen op de markt?
Yep, kregen we in militaire dienst met de veldrantsoenen.
Je krijgt een blik ermee open. Het tweede blik is al een stuk lastiger omdat het goedkope mesje snel bot is.

Zorg dat je ook een goed zakmes bij de hand hebt, of leen een blikopener bij de buren als het misgaat.
Deze gebruik ik al jaren, klein,licht en handig, maar neem een paar mee want ze gaan geen eeuwigheid mee.
Ik gebruik mijn Zwitsers zakmes. Meteen een kurke trekker, mes, vergrootglas, pincet, veil en schaartje bij de hand. o ja, je kan er ook mee snijden.
Jarenlang deze blikopeners gebruikt en eigenlijk niet zo heel veel versleten misschien had ik wel een goede, laatste jaren heb ik eigenlijk altijd een zwitsers zakmes bij me dus heb ik hem niet meer nodig.
Mijn vader had een echt amerikaans legerexemplaar uit de tweede wereldoorlog (daar komt het ontwerp vandaan). Dat was dus traditionele amerikaanse kwaliteit, en ging nooit kapot. Zelf heb ik daarna diverse namaakexemplaren gehad, totdat ik het heb opgegeven. Ik heb gewoon een goed zakmas bij me, ook vanwege al die andere functies. Helaas is dat zakmes niet echt licht.
Wim
Op de bekende Sila Allesopener zat er ook één. Met een geharde "vin": bleef ook gewoon scherp. Net als velen neem ik nu een multitool (van Leatherman). mee, waarop ook iets dergelijks zit.
Als ex-defensiemedewerker heb ik ze veel gebruikt. De oudjes uit de jaren '60 en '70 hielden het beduidend langer uit dan wat er later bij de noodrantsoenen verstrekt werd.
Ze waren echter duidelijk bedoeld voor kortstondig gebruik, bij ieder noodrantsoenpakket zat immers een nieuwe!

Ik heb nu ook zo'n Zwitsers zakmes waar iets dergelijks in/aan zit. Het mes weegt inderdaad ongeveer net zoveel als honderd van deze openers.. :cry:
Maar ik kan nu ook een wijnfles ontkurken, een splinter verwijderen en heb zelfs altijd een tandenstoker bij me! :roll:
En vooral die wijnfles daar gaat het mij om!
in hetzelfde rijtje, bestaat er een soort kaasschaaf voor kampeergelegenheden?

Of verwacht ik nu te veel

al enige tijd zoek ik ook houten bestek, van één of ander hardhout.

Of toch minstens een lepel en vork.

groeten

Willem
Mijn kaasschaaf weegt 50 gram, die gaat gewoon mee hoor!
Ik ben helemaal geen lichtgewicht fietster, maar een kaasschaaf meenemen op vakantie gaat me eerlijk gezegd toch een beetje ver... :oops:

Het blik open je met het Zwitsers zakmes, de kaas snij je er ook mee, toch?!?!

Anders kun je misschien denken aan zo'n aardappelschiller; kun je ook direct de aardappels en appels schillen :D
Ik dacht aan een gewone kaasschaaf, die half zo groot is.

Moest ik zoiets vinden.

Willem
Ik houd niet zo van dikke plakken kaas, dus daar heb ik die 50 gram wel voor over. Het is zuiniger met de kaas, en bovendien kan je er ook komkommers mee schaven, en wortels en ik weet niet wat meer. En als spatel bij het koken voldoet zo'n kaasschaaf ook nog!
Het exemplaar in mijn keukenla met houten handvat weegt 42 gram. Dus dat valt reuze mee. Zelf gebruik ik m'n Opinel (36 gram) voor dat soort dingen.
Ik koop gewoon een pakje kaas in plakjes en die komkommer hap ik gewoon af :D Dat mes is al ballast genoeg ..... :twisted:
Brr!: kaas in plakjes! :x
Spironski schreef:Brr!: kaas in plakjes! :x
:shock: ???? waarvoor heeft men een kaasschaaf nodig? Om kaas in plakjes :?: te krijgen... 8)
Voorgesneden kaas proeft toch heel anders dan kaas die je "vers" snijdt... En vaak zweet het ook veel meer. Ik vind het in elk geval lang niet zo smakelijk.
Emigreren 8) . Hier snijden ze het waar je bij staat :D .