Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wie heeft ervaring met zogenaamde lekzoeker? - Forum Wereldfietser

wie heeft ervaring met zogenaamde lekzoeker?

Deze lekzoeker kwam ik tegen. Is hij inderdaad handig en funcioneel? Vind je hiermee altijd het lek?

ps Ik moet zeggen dat ik nog nooit een band heb geplakt met behulp van water en sop. Maar voor als ik eens het lek niet vind op reis en geen bak met water voor handen heb kan dit misschien wel een handig ding zijn.
Heado schreef:Deze lekzoeker kwam ik tegen. Is hij inderdaad handig en funcioneel? Vind je hiermee altijd het lek?

ps Ik moet zeggen dat ik nog nooit een band heb geplakt met behulp van water en sop. Maar voor als ik eens het lek niet vind op reis en geen bak met water voor handen heb kan dit misschien wel een handig ding zijn.
Als je je af en toe scheert kom je een heel eind met je bovenlip.
geen ervaring mee. ik zou toch kiezen voor een bak water. :P

de kans op een klein lek is toch vrij klein denk ik . . . omdat een vakantiefietser goede banden heeft.

mocht er desnoods geen bak water zijn, beetje shampoo of sop met bidonwater zou het ook moeten doen. :wink:

of als je geluk hebt dan regent het, scheelt weer bidonwater. :twisted:
Wel eens gebruikt en het werkt. Het is wel een geduld werkje om nauwkeurig de hele band langs te gaan.
Als het zo'n klein gaatje is, geef ik er meestal de voorkeur aan om de reserve binnenband te gebruiken en de lekke band 's avonds op de camping te plakken.

Gerd
Ik heb hem en hij werkt prima. Je moet alleen zorgen dat de bolletjes absoluut droog blijven want anders gaan ze niet bewegen bij een kleiner gaatje.
Maar een emmer met water is een stuk gemakkelijker want je moet echt over het hele oppervlak heen wil je een mini gaatje vinden.
Met een lekke band doe ik er direct een nieuwe (reserve) binnenband in, de oudere binnenband die lek is gegaan plak ik thuis wel.

Paul
Voor mij handen/oren/lippen. Die vinden de kleinste gaatjes nog het snelst ;)
Hoef die "hulpmiddelen" niet :P
Boven en onderlip voldoen goed en heb je ook altijd bij je. :D

Maar als je in verweggistan zit waar je niet die bak water ff snel bij de hand hebt, en je niet voortdurend rubber wil snuiven, en je ook nog die reserve biba bent vergeten; doet-ie het goed..
Sorry, ik rijd op Schwalbe Stelvio's. (idd, die zijn uit productie)

Nee, ff serieus: Ik heb hem in huis, maar nog nooit nodig gehad.
En idd, onderweg gaat er meteen een nieuwe biba in.

Victor.
Ik heb ook zo'n lekzoeker in bezit. Niet altijd even gemakkelijk. Als het hard waait, heb je er niet veel aan. De kleinste lekjes voel ik langs mijn bovenlip. Of anders water zoeken als je op fietsvakantie ben. Zoals die keer in Italië bij een schoenenfabriek om een emmer acqua gevraagd. Na 20 minuten kon ik weer verder fietsen.
HansvanderVeeke schreef:Ik heb hem en hij werkt prima. Je moet alleen zorgen dat de bolletjes absoluut droog blijven want anders gaan ze niet bewegen bij een kleiner gaatje.
Maar een emmer met water is een stuk gemakkelijker want je moet echt over het hele oppervlak heen wil je een mini gaatje vinden.
Ik sluit me bij Hans' woorden aan: Ook ik heb zo'n lekzoekertje, maar in de praktijk pak ik een emmer water omdat die tegelijkertijd meer oppervlak van de band afspeurt. Werkt wel, maar in 1 praktijkgeval, bleek er nog een 2e gaatje aanwezig te zijn en die wordt dan gauw over het hoofd gezien.
Tijdens mijn vakantie even geprobeerd, toen ik zo'n klein gaatje had, dat de luchtbelletjes onder water slechts aarzelend ontstonden. De lekzoeker liet geen enkele reactie zien.

Gerd
paul1987 schreef:Met een lekke band doe ik er direct een nieuwe (reserve) binnenband in, de oudere binnenband die lek is gegaan plak ik thuis wel.

Paul
Kijk wel even of er geen scherfje of ander puntig voorwerp in je buitenband zit, want anders heb je kans dat je nieuwe bandje ook lek gaat en dan moet je toch echt gaan plakken.