Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstas voor Spiegelreflex camera? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstas voor Spiegelreflex camera?

Noted! 8) :wink:
Aan de hoogste kant - stuur staat iets naar beneden gericht aan de handvatten kant - ongeveer 19cm en de laagste kant ca. 13cm.

Nu weet ik natuurlijk niet waar je de drager voor wilt gebruiken. Bij mij komt er tzt 1 of 2 waterzakken op.
Wil tent of slaapzak/mat er op binden, maar dat gaat niet lukken met de ruimte. Dus dan zou de stuurtas moeten vervallen... waarmee ik dus weer wat anders zoek voor de camera(s) wat ik er ook op kan binden... en we weer bij het onderwerp terecht zijn gekomen ;)
Ik kan onderaan mijn stuurtas de tent ook vast maken - gaat dat bij jou niet dan zou je geen rekje nodig hebben.
Inge1 schreef:
za 18 jul, 2020 11:22
Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en natuurlijk ook naar de reden erachter - kunnen we allicht weer van leren.
Ik heb gekozen voor de Trunk Bag en voor zover ik nu kan overzien is dat de juiste keuze. Ik heb liever geen stuurtas (zie eerder beschreven redenen) en dit is voor mij een prima oplossing. Vanavond meteen maar even naar de bouwmarkt voor de dempende onderlaag :wink:

Bijlagen

Pas wel op bij het op en afstappen, het ding zit nog hoger dan ik dacht..
_Peter_ schreef:
ma 20 jul, 2020 16:23
Pas wel op bij het op en afstappen, het ding zit nog hoger dan ik dacht..
Dat afstappen ging vrij soepel, zonder de tas te raken 😉
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die altijd zijn spiegelreflex altijd overal en nergens mee naartoe sleept. Nu moet ik zeggen dat ik me over het opbergen van die camera nooit zo'n zorgen maak, dat komt wel goed.

Wel ben ik benieuwd of er hier nog mensen zijn die ook een statief meeslepen, en zo ja hoe? Die van mij past niet in de tassen, en op de bagagedrager heb ik liever niks liggen...

Iemand nog innovatieve oplossingen?
Als de DSLR meegaat heb ik meestal de body met een 35mm prime in m'n stuurtas. De andere lenzen in een paraattas in een van mijn zijtassen. Voor snel schieten (ook tijdens het fietsen) gebruik ik dan de 35mm prime, wordt het serieuzer dan moet ik sowieso stoppen en afstappen.
Ik kom natuurlijk uit de tijd van de primes, vandaar dat voor mij een 35mm prime natuurlijk aanvoelt.
Polariteit schreef:
wo 05 aug, 2020 07:03
Iemand nog innovatieve oplossingen?
Ik gebruik soms een combinatie van fiets + Gorillapod als statief. Heeft zijn beperkingen (vooral qua hoogte) maar dat hebben de meeste lichtgewicht statieven sowieso al. De Gorillapod kan dan aan één van de framebuizen (rubber pootjes dus verschuift niet) gemonteerd worden met bandjes..
Hier ben ik ook al een tijd mee bezig. Tot nu toe mijn oplossing: voor een paar euro koop je een paar stukken stevig schuimrubber. Zwart staat mooi, maar da's natuurlijk persoonlijk. Allereerst knip je een stuk op maat voor op de bodem van je stuurtas, dat vangt eventuele schokken afdoende op. Verder kun je zelf met knip en plakwerk een indeling maken die aansluit bij de spullen die je mee wilt nemen. Bij mij is dat een Fuji X-T1 met 18-55 en 55-200. Dan zit je stuurtas (Ortlieb) ook wel gelijk vol. Ortlieb biedt ook een inzetstuk, heel degelijk, maar dat maakt je stuurtas zo klein dat een dSLR + twee lenzen er niet meer in passen. Ik ben van plan dat inzetstuk los te knippen en delen ervan i.c.m. dat schuimrubber te gaan gebruiken.

Tegelijkertijd overweeg ik de Sony RX100 Mark 6 aan te schaffen. Wat ik van deze compact, met z'n 24-200 Zeiss-lens en 1" sensor, zie is heel overtuigend. Past zó in dat inzetstuk, lekker licht, ruim voldoende bereik, geen gedoe met lenzen verwisselen. Met wandelen kun je rustig allerlei spullen meenemen, lenzen, statief, whatever, maar met fietsen wil ik niet teveel gedoe aan m'n kop hebben: fietsen heeft gewoon een heel andere dynamiek, je ziet iets, stopt, haalt je camera tevoorschijn en fietst weer verder. Niet altijd, maar zo gaat het wel vaak. Daar hoort lichtheid en snelheid bij, in mijn optiek wel te verstaan; iedereen zal daar weer anders over denken en mee omgaan.

Kortom: wil je camera + lenzen meenemen, dan zul je zelf iets moeten maken omdat er, bij mijn weten, geen pasklare oplossing voor is. In het andere geval zijn er tegenwoordig compactjes met een beeldkwaliteit die in de buurt komt van die van een dSLR, zo lang de omstandigheden niet al te extreem worden, i.v.m. ISO en zo. Alle bekende merken leveren dat soort compactjes.
JohnB schreef:
wo 09 sep, 2020 19:35
Kortom: wil je camera + lenzen meenemen, dan zul je zelf iets moeten maken omdat er, bij mijn weten, geen pasklare oplossing voor is.
https://www.koenig-photobags.de/radfahren/

Carl
JohnB schreef:
wo 09 sep, 2020 19:35
Tegelijkertijd overweeg ik de Sony RX100 Mark 6 aan te schaffen. Wat ik van deze compact, met z'n 24-200 Zeiss-lens en 1" sensor, zie is heel overtuigend.
Ik heb dezelfde (naast een Nikon). Ben er erg tevreden over.
https://www.koenig-photobags.de/radfahren/

Carl

Dat zijn op zich mooie oplossingen, niks mis mee. Ik had bij het schrijven echter lange fietstochten in m'n hoofd (had ik er duidelijker bij moeten zetten) met achtertassen, voortassen en stuurtas, zoals b.v. op mijn fietstocht langs de Donauradweg naar de Zwarte Zee. Dan zul je het toch in eerste instantie met je stuurtas moeten doen, tenminste, dat is mijn ervaring.
JohnB schreef:
wo 09 sep, 2020 20:41
https://www.koenig-photobags.de/radfahren/

Dat zijn op zich mooie oplossingen, niks mis mee. Ik had bij het schrijven echter lange fietstochten in m'n hoofd (had ik er duidelijker bij moeten zetten) met achtertassen, voortassen en stuurtas,
Ik dacht dat ze ook inzetten maakten voor Ortlieb-achtertassen, maar die vind ik nu zo gauw niet terug op de website. Misschien dat één van de trekkBags (onder Trekking) een beetje leuk in een voor- of achtertas past, dan kun je naast de spiegelreflex die je grijpklaar in de stuurtas hebt, ook je tele- en je portret- en je macro-objectief, je hoekzoeker flitsers draadontspanner reserveaccu's filterset lichtmeter geheugenkaartjes blaasbalg grijskaart... :oops: ordentelijk meenemen.

Carl
Als ik veel meeneem dan gaat gewoon de hele camerarugzak in een zijtas. Onderin nog wat handdoeken ofzo dat het allemaal wat gedempt is. Werkt prima
Body + lichte prime in de stuurtas, voor de rest moet ik afstappen. Dat bij de DSLR.
Maar tegenwoordig heb ik een andere oplossing. De Fuji X-Pro serie. Kwaliteit van een DSLR maar net even wat compacter. 2 zoomlenzen + 1 lichtsterke prime + body passen prima in een gewone standaard stuurtas met camerainsert. Standaard zit meestal de lichtsterke prime er op (1.4/35), daarmee kan ik direkt schieten.
Werkt dat goed, een X-Pro met zoomlenzen? Ik dacht nl. dat zo'n camera meer geschikt was voor prime-lenzen, maar best mogelijk dat ik me daarin vergis. Eerder heb ik gefotografeerd met een Fuji X-E1, ook een stukje kleiner dan de bodies van de X-T serie maar de EVF daarvan vond ik tegenvallen en ook de balans tussen een iets grotere zoom + body was niet optimaal. Die X-T1 (2,3,4) liggen mij perfect in de hand maar zijn te groot i.c.m. de insert van een Ortlieb stuurtas.
JohnB schreef:
do 10 sep, 2020 09:17
Werkt dat goed, een X-Pro met zoomlenzen? Ik dacht nl. dat zo'n camera meer geschikt was voor prime-lenzen, maar best mogelijk dat ik me daarin vergis. Eerder heb ik gefotografeerd met een Fuji X-E1, ook een stukje kleiner dan de bodies van de X-T serie maar de EVF daarvan vond ik tegenvallen en ook de balans tussen een iets grotere zoom + body was niet optimaal. Die X-T1 (2,3,4) liggen mij perfect in de hand maar zijn te groot i.c.m. de insert van een Ortlieb stuurtas.
Een groothoek zoom werkt perfect. Het kader in de zoeker beweegt dan mee. Bij telezooms is het duidelijk minder, je moet dan vanaf 70mm overschakelen op electronische zoeker. En mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de optische zoeker. Voel je je op je gemak bij een electronische zoeker dan gaat ook een telezoom prima. Bij de X-Pro2 overigens is de scherpstelling en de reactiesneheid van de electronische zoeker overigens een stuk beter dan de X-Pro1. En aangezien de X-Pro3 eind vorig jaar is uitgekomen begint de 2e hands prijs van de X-Pro2 erg leuk te worden ;).
Bij fietsreizen gebruik ik overigens beduidend vaker een groothoek zoom dan een telezoom dus dat werkt prima voor mij.
Mijn Sony A7III Mirrorless met 24-105mm f4 plus een hele set f1,8 prime lenzen weegt 3kg. Past makkelijk in een Ortlieb Ultimate Six Classic 8,5 liter stuurtas met photo insert, plus extra schuim eronder. Nu overweeg ik de aanschaf van een Redshift Shockstop verende voorbouw om ook harde klappen op te vangen. https://redshiftsports.com/products/sho ... BufYfxvv4I