Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstas voor Spiegelreflex camera? - Forum Wereldfietser

Fietstas voor Spiegelreflex camera?

Dag Lezers,

Aangezien ik mijn digitale Spiegelreflex Camera altijd meeneem op reis wilde ik dit zeker ook doen als ik op de fiets op pad ga.

Het nadeel van spiegelreflex is de grootte. Zijn er handige tassen om deze in op te bergen die je kan monteren aan je fiets?

Welke tassen gebruiken jullie hiervoor? Wat zijn de ervaringen hiermee?

Alvast ontzettend Bedankt!
Ja, dit blijft altijd wat improviseren.
Ik heb m'n spiegelreflex in m'n stuurtas mbv zo'n fotoinzet. Lekker handig, heb je hem snel paraat maar je stuurtas ook wel gelijk vol. Verdere lenzen heb ik in een goede lenzenkoker in een van m'n andere tassen. Uiteindelijk pak ik die dan niet zo vaak als ik zou willen omdat ie wat minder makkelijk bereikbaar is.
Ik ook een APS-sensor dSLR met 50mm en 12-24mm in de stuurtas, mits ik op m'n "Tractor" fiets. Helaas is dan m'n 80-200mm lens niet voorhanden. Van de andere kant: hoe vaak gebruik je die nu?

Er zijn ook fietsende fotografen die hun uitrusting in een fototas in een voortas stoppen. Ook dan is het redelijk makkelijk bereikbaar (al moet je er dan echt voor stoppen), maar ook is het dan steviger opgeborgen.
Robertjan schreef: Er zijn ook fietsende fotografen die hun uitrusting in een fototas in een voortas stoppen. Ook dan is het redelijk makkelijk bereikbaar (al moet je er dan echt voor stoppen), maar ook is het dan steviger opgeborgen.
Zo doe ik het ook.
En als ik een foto wil maken stop ik toch altijd.
Extra voordeel van een fototas t.o.v een inzetstuk vind ik dat bij heftige regen, wanneer je toch geen foto's maakt, je de fototas ook nog dicht kunt ritsen, wat weer extra bescherming geeft tegen water.
Als het droog is heb ik de rits van de fototas nooit dicht.

Peter
Ik stop al mijn spullen in een achtertas. Het is te zwaar om in een voortas mee te zeulen, achter kan ik er nu redelijk snel bij.

Ik heb nog geen betere manier gevonden, maar ben aardig tevreden met deze manier.

Ellen
Ik heb afgelopen weekend de dSLR met 50mm lens om de schouder gedragen. Op zich voelde ik 'm niet echt en was 'ie altijd gebruiksklaar.
Een tas ervoor was geen optie aangezien ik extra licht op pad wou...
Ik heb mijn dSLR in de (grote ortlieb) stuurtas. Soms in een paraattas maar meestal los bovenop wat zachte materialen als handschoenen, petje, boterhammen, zakdoekjes, drop, etc etc. Ik zet hem wel een beetje klem zodat hij niet los in de tas zit. Voor de MTB heb ik een kleine ortlieb stuurtas met foto insert. Daarin zit de dSLR klemvast.
Ik wil snel kunnen klikken en dat gaat het beste als het toestel onder handbereik zit.
Ik gebruik een Ortlieb Shuttle Bike, een speciaal fotokoffer waar mijn hele uitrusting in past, waaronder een 100-400mm tele en nog twee andere objectieven.
De Shuttle Bike wordt met een stevige adapter achterop de drager geklikt, en met een handomdraai wip je 'm er weer vanaf. Alles waterdicht en stootvrij.
Wel duur, maar volgens mij een ideale oplossing als je een uitgebreide uitrusting helemaal wil meenemen.

Zie bv http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... index.html

Groet,

Gee
Een beetje profie dsrl uitrusting past met geen mogelijkheid in een stuurtas. Als de tas het al kan dragen beinvloed het gewicht en het volume het stuurgedrag bijzonder nadelig. Een body met een lens lukt nog wel. En daar zijn voor bijna alle fietstassenmerken mooie inzetstukken voor te koop. Maar ga je met meer de uitdaging van je tocht aan dan ben je aangewezen op een van de achter- of voortassen. Ik heb gekozen voor een deel van mij achtertas. gevolg is wel dat we een nieuwe tent hebben gekocht met een erg klein pakvolume en ditto gewicht. Daarnaast lekkere kleine slaapzakken en kleine matjes. En ook hier geldt: hoe minder gewicht, hoe meer geld.
Maar al met al krijg je dan wel een combinatie die kwa gewicht en pakvolume goed te doen is, zie afbeelding.
Fotouitristing: body, 3 lenzen, flitser (allemaal prof.stuf dus groot en zwaar) en een zooi kabeltjes, oplader en kaartjes.
Afbeelding
Gee schreef:Ik gebruik een Ortlieb Shuttle Bike, een speciaal fotokoffer waar mijn hele uitrusting in past, waaronder een 100-400mm tele en nog twee andere objectieven.
De Shuttle Bike wordt met een stevige adapter achterop de drager geklikt, en met een handomdraai wip je 'm er weer vanaf. Alles waterdicht en stootvrij.
Wel duur, maar volgens mij een ideale oplossing als je een uitgebreide uitrusting helemaal wil meenemen.

Zie bv http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... index.html

Groet,

Gee
Die koffer alleen weegt al bijna 3 kilo.. daar zie ik me niet zo snel door de Himalaya mee fietsen...

Mooi spul hoor, maar voor onze fietsreizen ongeschikt.

Wat Marco zegt, profi spul is zwaar, kan met geen mogelijkheid voor in of in je stuurtas. Achtertas is dan de beste oplossing. En, ik kan er ook echt wel redelijk snel bij als dat moet.

We zullen het binnenkort weer zien... ;)
Even dit topic nieuw leven inblazen...

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de Trunk Bag (RC) van Ortlieb voor het vervoer van de dslr?

https://www.ortlieb.com/nl/trunk-bag-rc+F8420

Mijn compacte cameratas met bescherming (waarin mijn dslr met zoomlens zit) past afgaand op de maatvoering in zijn geheel in de trunk bag.

Ik fiets liever niet met een stuurtas, en neem voor lief dat het iets meer tijd kost om het toestel te pakken. Dat ik even af moet stappen is juist een goed moment voor een korte pauze. Ik neem geen tent mee en gebruik de onderste rails voor de zijtassen, dus de ruimte op de drager is beschikbaar.

Heeft er iemand ervaring met deze tas?
Geen ervaring met de trunk bag maar zou er zelf niet voor kiezen omdat hij op de bagagedrager wordt gemonteerd. Hij krijgt dus alle schokken te verduren die de fiets krijgt - lijkt me niet goed voor ene camera. Was voor mij een reden (naast dat ik een Jones bar heb) om Timtas te vragen er eentje voor me te maken. De mijne hangt los onder het stuur met rubber spacers tussen tas en stuur zodat alle schokken goed opgevangen worden. Zie bijlages voor foto's.

Bijlagen

Inge1 schreef:
za 18 jul, 2020 09:50
Was voor mij een reden (naast dat ik een Jones bar heb) om Timtas te vragen er eentje voor me te maken.
Hoeveel ruimte heb jij trouwens tussen de voordrager en de tas? Ik zit zelf te kijken naar een evt. voordrager maar dan heb ik maar 8-9 cm ruimte (als ik de stuurtas ook laat zitten) dus dan heb ik er niet veel aan ;)
Het blijf interessant, mijn huisgenoot heeft een Vaude Road II met de ortlieb camera insert. Het schokt wel minder maar het is best zwaar aan het stuur met een SLR erin. Toch zie ik niet echt een betere plek om de camera te vervoeren.
Vorig jaar heeft mijn huisgenoot een compact camera meegenomen, maar ze was uiteindelijk totaal niet tevreden over de kwaliteit. Terwijl ik als amateur het allemaal wel best vond.
Inge1 schreef:
za 18 jul, 2020 09:50
Geen ervaring met de trunk bag maar zou er zelf niet voor kiezen omdat hij op de bagagedrager wordt gemonteerd. Hij krijgt dus alle schokken te verduren die de fiets krijgt - lijkt me niet goed voor ene camera. Was voor mij een reden (naast dat ik een Jones bar heb) om Timtas te vragen er eentje voor me te maken. De mijne hangt los onder het stuur met rubber spacers tussen tas en stuur zodat alle schokken goed opgevangen worden. Zie bijlages voor foto's.
Terecht punt. Er zit al wel demping in mijn Lowepro cameratas, en zou sowieso nog een extra schuimmat op de bodem kunnen leggen. Ik denk er nog even over na. Bedankt voor het meedenken, en jouw oplossing ziet er niet verkeerd uit :)
In die trunk bag past prima een DSLR met zoom of de camera insert uit de stuurtas past er prima in past is even testen in de normale trunk bag wel (je houdt zelfs nog wat ruimte over).

Dit gaat op voor de gewone en niet de RC:
Even snel de camera pakken is er niet bij, want de rits gaat ondanks insmeren met siliconenspul van Ortlieb best stroef open en de sluiting met riem moet je ook nog open maken. De rits is trouwens wel de zwakste schakel van de tas,

De camera aan het stuur in een tas zorgt wel voor de beste vering is mijn mening. Bij mij is de achterdrager ook geveerd, dus dat scheelt wel iets.
Fedor - geen idee. Zal straks even kijken. Mocht ik vergeten het aan te vullen mail me dan even.

Fietsert7 - dat van het extra schuimrubber zou ik sowieso doen - alles wat schokken absorbeert is meegenomen. Heb zelf een Optech soft wrap om de camera in de tas zitten ivm stof en wat extra bescherming tegen vochtigheid. En ook omdat als ik hem in mijn dag rugzak doe hij dan extra beschermd is.
Dank voor de tas compliment 8)! Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en natuurlijk ook naar de reden erachter - kunnen we allicht weer van leren. Neem je nog iets anders mee dan camera + 1 lens? Of is dat alles wat erin gaat?
_Peter_ schreef:
za 18 jul, 2020 11:18
In die trunk bag past prima een DSLR met zoom of de camera insert uit de stuurtas past er prima in past is even testen in de normale trunk bag wel (je houdt zelfs nog wat ruimte over).

Dit gaat op voor de gewone en niet de RC:
Even snel de camera pakken is er niet bij, want de rits gaat ondanks insmeren met siliconenspul van Ortlieb best stroef open en de sluiting met riem moet je ook nog open maken. De rits is trouwens wel de zwakste schakel van de tas,

De camera aan het stuur in een tas zorgt wel voor de beste vering is mijn mening. Bij mij is de achterdrager ook geveerd, dus dat scheelt wel iets.
Die stroefheid van de rits op de originele Trunk Bag heb ik inderdaad op een video gezien. Ik wil daarom ook voor de rolsluiting gaan.

Merci voor je toevoeging!
Inge1 schreef:
za 18 jul, 2020 11:22
Fedor - geen idee. Zal straks even kijken. Mocht ik vergeten het aan te vullen mail me dan even.

Fietsert7 - dat van het extra schuimrubber zou ik sowieso doen - alles wat schokken absorbeert is meegenomen. Heb zelf een Optech soft wrap om de camera in de tas zitten ivm stof en wat extra bescherming tegen vochtigheid. En ook omdat als ik hem in mijn dag rugzak doe hij dan extra beschermd is.
Dank voor de tas compliment 8)! Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen en natuurlijk ook naar de reden erachter - kunnen we allicht weer van leren. Neem je nog iets anders mee dan camera + 1 lens? Of is dat alles wat erin gaat?
De tip over de Optech soft wrap ga ik onthouden!

In principe zou ik de Trunk Bag vrij hebben voor alleen de Canon 70D met 18-135 Lens (en de acculader). Heb het eerst geprobeerd met een brooks stuurtas (waar de Lowepro cameratas dan in ging), maar moest voor mijn gevoel teveel druk op de remkabels (Hope) zetten om de stuurtas bevestigd te krijgen, of de tas achter de kabels manoeuvreren. Dat vond ik teveel gedoe, en zodoende ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Inge1 schreef:
za 18 jul, 2020 11:22
Fedor - geen idee. Zal straks even kijken. Mocht ik vergeten het aan te vullen mail me dan even.
Bij deze 😀

Krijg je ook een melding van 😉