Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterschoenen /SPD - Forum Wereldfietser

Winterschoenen /SPD

Hallo
Ik wil graag winterschoenen aanschaffen met spd.
Overschoenen vind ik toch wel zo onhandig.
Heeft iem ervaring met Shimano SH MW80 of de Nortwave Celsius?
Heb graag wat breed model.
Sowieso maatje groter kopen ivm warmere sokken?
Ook Carnac schijnen mooie winterschoenen te hebben

Gr
Jeroen
Hallo Jeroen,

Ik heb de MW80 van Shimano. Ik ben er heel erg tevreden over.
Ik wou ook niet altijd overschoenen hoeven aantrekken...en de zool is ook dicht. Dat is bij de zomerschoenen niet het geval. Dus nu kan er ook geen kou en water via de gaten in de zool binnenkomen. Daarnaast lopen ze ook lekker en zweten niet (of weinig).

Ik heb een maat groter dan de zomerschoenen van Shimano.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

Groeten Fokko
Al eens aan http://www.sealskinz.com/ gedacht?
Ik heb er een heel goede ervaring mee.
Ik heb de Shimano MT 90. Dat zijn hogere loop fietsschoenen, met een Vibram zool waarop je vrij redelijk kunt lopen, en een Goretex binnenwerk. Ze zijn waterdicht, en ook redelijk warm. Ook zijn ze tamelijk breed, al moet ik met mijn brede voeten de veters niet strak trekken want dan krijg ik in de loop van de dag kramp.

Als je echte winterschoenen zoekt voor echt koud weer dan zou ik eerder naar amerikaanse schoenen kijken.

Wim
Wim
Je bedoelt die van Lake?
Lake heeft een warmer leren model dat echter niet erg breed schijnt te zijn, maar in de VS heb je ze nog veel warmer, want het is daar echt koud. Zoek je iets voor echte koude? Dan is Duitsland het dichtstbijgelegen koude land. In Nederland zie je dat soort spul slechts zelden, ook niet bij ons in Groningen. En via internet zou ik geen schoenen kopen.
Wim
Futurumshop is fijne internetwinkel,kun je altijd terugsturen.
Ook roseversand is wel ok!
Of hopmans in Bergen op Zoom.
eenzame schreef:Al eens aan http://www.sealskinz.com/ gedacht?
Ik heb er een heel goede ervaring mee.
Ik heb ze in januari dit jaar aangeschaft voor een vakantie naar fins lapland en ik ben er zeer tevreden over, geen koude voeten maar je moet wel ruimzittende schoenen hebben want ze zijn redelijk dik en stug (en prijzig).
Het wordt ws de MW80 van Shimano.
Lekker breed en met kerst voor 100 euro bij Hopmans in Bergen op Zoom.
Superaanbieding.

Heeft er niem ervaring met de Northwave winterschoenen?
Ik heb mijn winterfietstocht met Shimano SH-MT90 gedaan en was daar erg blij mee. Ik heb ze al een poosje. Met kamperen en fotograferen kwam ik vaak in de modder. Die waste ik redelijk makkelijk af en alleen de buitenkant van mijn schoenen is dan nat. Met Sealskin (die ik overigens wel bij me had, voor je weet maar nooit) heb je dan nog wel droge voeten, maar de buitenkant van de sokken is nat en de hele schoen ook. Niet handig in de tent en ik neem aan ook kouder.

Ze zijn ook wat hoger en met een beetje geluk valt je lange fietsregenbroek er net overheen. Dan kun je volop genieten van de regen. Om dat genot te waarborgen heb ik zelf nog een paar afgeknipte sneeuw gamaschen over de schoen.

De MT 90 zijn door de Gore Tex natuurlijk wel tamelijk broeierig dus zeker geen all rounder. Maar die Gore Tex zorgt er wel voor dat je, ondanks de SPD, gewoon door plassen kan lopen zonder dat er een druppel in je schoen komt.

Lopen gaat mij goed af en door de stijve zool kun je er misschien ook nog wel gewone stijgijzers onder zetten, voor als je een uitstapje op een gletsjer wilt maken.
Hoi!

Ik draag altijd sandalen met daarin al naar gelang de temperatuur meerdere lagen sokken met als buitenste laag Sealskinz. De voeten kunnen zo hun zweet kwijt en droge voeten=warme voeten :-)
Zelfs bij -20C (in Tibet) had ik warrrme voeten.

Fiets de wereld (met sandalen),
Whisky
Ik sluit me aan bij Whisky. Sinds de zomer fiets ik op keens fietssandalen.
Deze hebben een dichte neus. Tijdens de herfstvakantie was ik met 6 andere wereldfietsers. Het was koud en er lag sneeuw. Ik had aan mijn keens, een paar dunne sokken en sealskinz waterdichte sokken. Hiermee heb ik zelfs stukken gelopen door 40 cm sneeuw zonder koude voeten te krijgen. Wat mij betreft: Lang leve de Keens en Sealskinz!. Douwe vond de combinatie trouwens wel te koud (en dat terwijl ik de kouwelijk ben van ons 2e).
Ja, dat is bekend van whisky van een vorige thread. Ik heb dat in de vrieskou wat zitten testen omdat het me een elegante oplossing leek, maar mijn tenen redden het niet, ze worden steenkoud. Misschien moet er een scheut whisky bij... :D.

Sandalen met een dichte neus klinkt alweer aantrekkelijker. Maar met mijn steunzooltje zijn sandalen ook niet zo ideaal.
Kheb de Northwave Celsius gekocht.
Wel 2 maten groter kopen,is echt perfect!
Aanrader dus.
De Shimano valt erg smal uit de MW 80.
Een oude draad wakker maken.
Afgelopen zomer bij 35 graden heb ik Northwave Celsius GTS voor 105 Euro gekocht – nog oude model. Kwa gewicht schoenen zijn 60g. zwaarder dan mijne mid-segment MTB zomerschoenen shimano M 089 – beide maat 46 en stijve zol.

Over 6 manden kan ik meer over deze schoenen vertellen.
Ik hoor in allen in dit forum over de combinatie van Keen sandalen met sealskinz waterdicht sokken.
Ik heb geen ervaring met fietssandalen, ook niet met sealskinz waterdicht sokken.
Ik heb vragen.
1. Waarom dit kombinatie ? Wat zijn de voordelen?
2. Is het ook winddicht?
3. Hoe zit het met vuil? Een goretex schoen na afdrogen is zo schoon. Alleen een wrijving met hand.
miro schreef:Een oude draad wakker maken.
Afgelopen zomer bij 35 graden heb ik Northwave Celsius GTS voor 105 Euro gekocht – nog oude model. Kwa gewicht schoenen zijn 60g. zwaarder dan mijne mid-segment MTB zomerschoenen shimano M 089 – beide maat 46
Over 6 manden kan ik meer over deze schoenen vertellen.
Ik hoor in allen in dit forum over de combinatie van Keen sandalen met sealskinz waterdicht sokken.
Ik heb geen ervaring met fietssandalen, ook niet met sealskinz waterdicht sokken.
Ik heb vragen.
1. Waarom dit kombinatie ? Wat zijn de voordelen?
2. Is het ook winddicht?
3. Hoe zit het met vuil? Een goretex schoen na afdrogen is zo schoon. Alleen een wrijving met hand.
1. Sandalen met Sealskinz sokken knellen minder af dan schoenen. + Het beschermt tegen regen tot ruim boven de enkels (dus geen inloop bovenaf in de schoen).
2. Ja.
3. Sokken kun je wassen. Liefst even met de hand.
Bedankt.

)

Bij warm weer is een Goretex schoen (voor mij) veel te warm. Met sandalen kun je veel beter variëren: bij warm weer: geen sokken, bij iets minder warm weer: met sokken, bij kouder/natter weer: met Sealskin sokken en bij nog kouder/natter weer: met overschoenen en regenbroek (want bij veel regen loopt het natuurlijk wel boven in je sokken en bij Sealskin sokken loopt het er niet meer uit!

Je (Keen) sandalen zijn bij een regenbui of na de doorsteek van een diepe plas snel weer droog, bij Goretex schoenen duurt dat dagen. Lang geleden heb ik al geleerd: niets vervelender als 's-morgens met natte schoenen moeten vertrekken.
Aanvullend op Bert:
miro schreef: 1. Waarom dit kombinatie ? Wat zijn de voordelen?
- Minder gewicht.
- Minder snel zweetvoeten.
- Waterdichte schoenen zijn bijna enkel waterdicht met een echt lange regenbroek. Met sokken is het minder millimeterwerk.
- Bij langere sokken kan men ook onbezorgd je voet in een diepe plas zetten. Schoenen zijn meestal lager.
- Als waterdichte schoenen toch nat worden, dan duurt het lang voor ze droog zijn, sokken zijn veel sneller droog.
miro schreef: 2. Is het ook winddicht?
Kleding die echt waterdicht is, is ook winddicht.
miro schreef: 3. Hoe zit het met vuil? Een goretex schoen na afdrogen is zo schoon. Alleen een wrijving met hand.
Goretex bevindt zich nooit aan de buitenzijde van de schoen. Hoe makkelijk die schoon te maken zijn hangt dus volledig af van het materiaal van de buitenzijde en staat los van het gebruik van Goretex. (Maak maar eens een schoen met Goretex en nubuckleer schoon.)
Sandalen zullen over het algemeen nog makkelijker schoon te maken zijn, je kan ze onbezorgd onder een kraan steken zonder je zorgen te maken over water in de schoen.



Bovendien blijken lang niet alle 'waterdichte schoenen' op termijn ook waterdicht te zijn, zeker ook de onderzijde met de schoenplaatjes en/of door slijtage of lek geraken van het Goretexmembraan. Aan het ademend vermogen van Goretex moet je bij schoenen ook niet veel geloof hechten.

Renaat
Vraagje aan de Sealskin fans: krijgen jullie geen enorm koude voeten als het regent en de temperatuur onder de 10 graden is?

Dat is namelijk waarom ik (met sandalen) geen Sealskin sokken meer gebruik voor regen maar weer "gewoon" overschoenen. De buitenkant van de sealskins nemen toch redelijk wat water op en ik heb het idee dat, doordat ze toch strak om je voeten zitten, dit tot afkoeling leidt.

Als je leren schoenen niet erg goed invet krijg je hetzelfde probleem maar dan erger: eenmaal nat blijven ze nat, en koud.