Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenkleding - Forum Wereldfietser

regenkleding

hallo allemaal
ik zoek goede ademend regenkleding weten juli iets voor me
gr marcel
Echt ademende regenkleding bestaat niet. Dan moet je een poncho nemen. Als je een gewoon jack wilt, dan is EVent het beste.
Wim
Hoi Marcel,

dit hangt voor een groot deel van je budget af. Dat ademende spul is pittig aan de prijs dus je wilt wel weten of het wat voor je is voordat je het aanschaft. De een zweet meer dan de ander, dus wat voor de één ademend is voelt voor de ander als een benauwd pak. Zelf heb ik voor de zomer een lichte jas van PEARL iZUMi en voor de winter een zwaardere jas van Helly Hansen. Allebei is het ademend maar niet gemaakt van gore-tex. Zo'n gore-tex jas (The North Face) heb ik ook gehad en beviel goed maar begon na een aantal jaren te lekken op de bovenarmen. Zo'n dure jas wil je lang gebruiken; misschien wel langer dan de fabrikant had bedacht. De jassen die ik nu heb ademen mij goed genoeg en zijn toch niet lek en zijn net wat goedkoper dan gore-tex. Een broek heb ik van Vaude en dat spul waarvan het gemaakt is heet ceplex. Voor de zomer is zo'n broek gauw te warm en kun je net zo goed met blote benen in de regen rijden. Maar 2 jassen en 1 broek van dit soort merken is bij elkaar opgeteld evengoed een flink bedrag (ongeveer € 375). Denk ook na of, en zo ja hoe, je je hoofd wilt bedekken. Draag je een helm, dan moet de capuchon daar wel overheen passen (eronder kan ook maar zit wel erg strak). Draag je geen helm, dan is de speciale helmcapuchon weer veel te groot. Die moet dus los van je jas kunnen.
Er zijn genoeg mensen die gewoon in een niet-ademende plastic jas door de regen rijden en 'm weer gauw uitdoen als het droog is. Dat kan ook en is een stuk goedkoper. Een poncho zou ik zelf niet nemen want dat fietst voor geen meter, vooral niet met veel wind. Succes met je zoektocht.

groet,
Vincent
Agu heeft een heel assortiment. Ik heb daar een broek en een jas van. Beide met iets dat Poray 5000 heet. De broek is voor in de zomer en zit lekker. Hij is ademend, maar als ik langere tijd in de regen fiets krijg ik toch een natte broek.
De jas heb ik wat problemen mee gehad maar de service van Agu was dusdanig dat deze zondermeer omgeruild kon worden. Zie hiervoor een ander draadj eop het forum.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het een afweging is tussen prijs, ademend vermogen en droog blijven. Hoe groter het ademende vermogen, hoe hoger de prijs en hoe lager de kans dat je absoluut droog blijft. Hoe droger je wilt blijven des te lager het ademende vermogen.
Zelf geef ik de voorkeur aan een zo goed mogelijk ademend jack (dus bij voorkeur Event, meestal iets van 350-450 gram) gecombineerd met een spotgoedkope regenbroek van de Hema. Die broek van mij weegt nog geen 300 gram, dus dat kan ermee door. Het jack heb ik liefst wel van duurdere kwaliteit, want dat draag je veel vaker dan de broek (namelijk ook als het koud is en waait). Denk er ook aan dat een opvallende kleur veiliger is, net als reflectiestrepen, al kan je die laatste er ook achteraf op plakken.
Wim
Marcel, wat is je budget?
Ik had op mijn fietsreis ook regenlaarsjes van Agu mee. Die kun je gewoon over je schoenen trekken. Ik vond dat heel aangenaam want na een hele dag in de regen fietsen, waren mijn schoenen (en dus ook mijn voeten) droog.
nou mijn budget gaat tot € 200 maar wat ik er wel bij vertel is dat ik nog niet echt grote tochten wil gaan maken,maar gewoon de wat kortere ritjes(de deur uit 3 a 4 weken weg en weer naar huis)kunnen juli mijn volgen.dus niet ff naar spanje frankrijk oosterijk hier moet ik goed voor trainen.dus dan kan ik wel een pak kopen van € 300 dat vind ik te overbodig,ik heb hier een link waar leuke jasjes te koop zijn maar is dit wel wat.http://www.agu.com/?pag=17&lijn=65
gr marcel
is wel dames maar ze zullen ook wel voor heren hebben
Is op zich prima. Maar geheel afhankelijk van je eigen lichaam. Transpireer je snel, dan lijkt me dat materiaal niet voldoende zweet naar buiten laten. Dan zou ik, zoals Wim zegt, een goede eVent-jas kopen (€ 161,61, goede kleur én 'ademt' goed), i.c.m. met een goedkopere regenbroek.
Zou dit iets gaan worden: http://www.bikesuit.eu/ ?
Nee, verkeerde ritsen. Tenzij ze die met flapjes bedekken.

De naam 'suit' impliceert ook een ongemakkelijke toiletgang langs de kant van de weg.
Het materiaal wordt niet bekend gemaakt.
Overschoenen zijn niet voor iedereen de oplossing (zoals voor mij).
De capuchon beschermt niet voldoende (regen in je ogen en op je bril).

Het zijn nogal veel en lange ritsen. Dus is het volumineus en die voegen ook weer onnodig gewicht toe.

Je handen worden bovendien ijskoud (goh, daar hebben ze nét niet aan gedacht... :roll:).

Idee: 7
Uitvoering: 4
Ik heb een zuidwester (van Jeantex, maar ze zijn er ook van andere merken) en ben daar erg tevreden over. Minder benauwd dan een capuchon, omdat je net vrij blijft en met een flinke rand, om de regen uit je ogen te houden. Verder inderdaad een prijzig jack en rainmates. Die bedekken alleen de boven- en voorkant van je benen. Bij langdurige regen wordt je toch nat, maar voor buien is het prima en minder zweterig dan een broek. En redelijk geprijsd.
Voor de fietsvakantie heb ik goretex en ben daar erg tevreden over. Maar dat is boven je budget.
Voor woonwerkverkeer gebruik ik agu p.5000. En dat is toch minder. Maar voor een half uurtje is het goed genoeg. Een hele dag niet.

Met een paar trucjes kom je een heel eind.
Voordat je regenkleding aantrekt moet je altijd wat kleren uittrekken.
Al vermoed je dat het gaat regenen onderweg, anticipeer daar ook op dat je een laagje kan uit doen.
Zorg voor ademende kleding, geen katoen of zo.
Katoen ademt prima! Het droogt alleen niet zo snel. Dus als je katoenen kleding toch nat wordt van het zweet, koel je snel af. Hier een overzicht van gangbare kledingmaterialen.
Ik vraag me dan altijd af hoeveel van de tijd dat je fietst daadwerkelijk regent. In mijn ervaring valt dat best mee. Vaak volstaat een jack uit het goedkopere (lees: AGU) segment.

Klein opvouwbaar is trouwens ook een argument.

En als je een jack met capuchon koopt, kijk dan goed of deze afritsbaar is, met drukknoppen of dat het met klittenband gaat. In mijn ervaring is 'lichtgewicht' bevestiging met klittenband waardeloos.

Kijk ook wat voor materiaal er in de mouw zit. Is dat het ouderwetse 'plastic' (zonder tussenlaag oid), dan kan dat onhandig zijn als je de jas in de regen aantrekt.

Succes!
willem.megens schreef:Ik vraag me dan altijd af hoeveel van de tijd dat je fietst daadwerkelijk regent.
In Nederland slechts 6-7% van de tijd.
Toch ontvluchten sommigen Nederland vanwege het klimaat...
willem.megens schreef:Ik vraag me dan altijd af hoeveel van de tijd dat je fietst daadwerkelijk regent.
Voor mijn gevoel waren de zomers in Europa vroeger droger. :|

Dit jaar heb ik een paar fikse regendagen gehad, waarbij ik het regenpak vrijwel de hele dag aan moest hebben. Dankzij mijn regenpak kon ik moeiteloos door fietsen. Het is zelfs leuk als je anderen zie schuilen onder bruggen en in bushokjes. :P

Ook een belangrijke reden voor mij om zo'n duur pak te kopen was het gewicht. Zo'n goedkopere pak kan nog flink wat wegen!
Ik begrijp niet helemaal waarom sommigen schrijven dat een regenbroek alleen voor in de zomer zou zijn.
Ik gebruik het juist ook met het huidige weer. Gewoon over mijn normale broek heen. Dat is het wel prettig als het een beetje ademt. Na een half uur fietsen krijg ik al benauwde vochtige benen.

Ik heb dan ook een relatief goedkoop Agu Poray 2000 pak.
Katoen onder regenkleding is inderdaad verschrikkelijk. Ik zweet na tien minuten al verschrikkelijk. Als ik katoenen kleding aanhoud, dan is dat dus na tien minuten kletsnat en dat droogt inderdaad bijna niet, zeker niet in de winter.
Het verschil in ademend vermogen tussen de producten van Gore en van Event, zit 'm vooral tussen de oren :-) ... en in de net iets nadrukkelijker marketing van Event dat zich van Gore wil onderscheiden, maar in de praktijk maakt het bitter weinig uit. Dat is wat men mij bij de Kampeerder in Antwerpen wist te vertellen, en naderhand bij Kariboe in Leuven glimlachten ze eens bevestigend toen ik daar raad vroeg.

Wat de prijs betreft : het is niet alleen (ik zou zelfs zeggen : niet zozeer) de gebruikte ademende stof (Gore, Event, of goedkoper Hyvent enz) dan wel het design van de regenjas dat de prijs bepaalt. Je betaalt een flink pak meer voor een jas met extra zakjes, zippers, ritsjes enz enz.

Dat is dan ook de raad die ik zou willen geven : ga naar een winkel waar ze een zo breed mogelijk gamma van merken en producten hebben, zodat je de prijsverschillen kan evalueren. Uiteindelijk heb ik voor Gore gekozen, een zo simpel mogelijke jas van North Face.

Het klopt ook niet helemaal dat Gore (of Event) na een tijd begint te lekken. Dat wil dan zeggen dat je de jas moet wassen, want als de stof te vuil of te vet wordt, gaat ze inderdaad water doorlaten. Je kan de jas ook om de 2 jaar bv. eens opnieuw impregneren als extra bescherming.