Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat trekken jullie in de winter aan? - Forum Wereldfietser

Wat trekken jullie in de winter aan?

Ik vind het erg moeilijk om mij in de winter warm genoeg aan te kleden. De problemen ontstaan vooral zodra de temperatuur onder de 5 graden Celsius duikt. Ik heb met name problemen bij mijn bovenlijf. Vandaar mijn vraag hoe doen jullie dat?

Ik zal even uitleggen hoe ik dat doe.

Voeten: Sealskinzsokken, schoenen en overschoenen houden de boel warm en droog.

Benen: Onder de 5 graden draag ik een thermo-onderbroek en een collant van Shimano met een windwerende laag aan de voorkant. Dit volstaat.

Bovenlijf: Mijn eerste laag is een Icebreaker 200 met lange mouwen. Mijn tweede laag is een Shimano Originals Windflexshirt. Ook deze heeft aan de voorzijde een windwerende laag. De derde laag is dan een Montane Featherlite jack. Ik denk dat vooral die niet volstaat. Alternatief heb ik een fleecejack gedragen dat ooit eens in een winterjack heeft gezeten en altijd erg warm heeft gezeten.

Ik heb zelf het gevoel dat mijn derde laag te koud is.
Je noem het belangrijkste onderdeel niet op. Onderkleding! (in de 1e ongewijzigde post)
Laatst heb ik een lang ondershirt van Odlo gekocht, heeeeerlijk in de winter. :)
Als het verder onder nul zakt doe ik ook nog een lange sportonderbroek aan.
Over de schoenen heb ik een paar neopreen overschoentjes, ook erg lekker.
Handschoentjes zijn ook heel belangrijk. Helaas moeten er eerst wat meer gaten komen in mijn oude supermarkthandschoentjes voor ik een paar knappe koop. :twisted:
Als bovenkleding 3 lagen Odlo, te beginnen met een winter ondershirt met lange mouwen (waarschijnlijk: Evolution X-warm, met of zonder X).
Hiermee fietsen wij comfortabel tot 5 graden.
Voor temperaturen onder de 5 graden: Goretex regenjack als 4e laag.
De eerste paar kilometer met de rits helemaal dicht, daarna staat de rits 20-30 centimeter open. Ook de ritsjes van 2e en 3e laag Odlo gaan dan een stukje open. Kortom: prima doseerbaar. Wordt het te warm dan gaat het regenjack uit.
Regenjack heeft bovendien als voordeel dat je goed zichtbaar bent.
@Leo: zijn onderkleding is een Icebreaker.

Heb je het koud tijdens het fietsen of alleen als je even rust?
Voor afstanden waarop ik redelijk kan doorfietsen:
- thermisch ondergoed met lange mouwen (ik heb verschillende merken)
- dunne fleece (of iets vergelijkbaars)
- een Häglofs softshell

Vooral met die softshell ben ik heel tevreden, die draag ik dan ook in zeer uiteenlopende omstandigheden.
Als het ook hard regent trek ik er nog een goretex regenjas overaan. Bij lange tochten dus met lage snelheid trek ik nog een extra (dikke of dunne) fleece aan.

Maar waar ik het meest met 'speel' qua temperatuursregulatie, is wat ik om mijn nek doe en op mijn hoofd zet, dat maakt immers ook voor de rest van het lichaam veel verschil. Als het koud is heb ik dus steeds iets op mijn hoofd (meestal een Buff), als ik het warm krijg is dat snel uit te trekken en tijdens het fietsen in een broekszak gestoken.
Helemaal eens met die hoofdtoevoeging:

Anke heeft een Buff en Polarplus hoofdband, ik een Löffler hoofdband met windstopper.
Warm tijdens fietsen begint met je voeten en hoofd. Als één van die twee niet goed is kan de rest ook nooit goed zijn.
Elke dag naar m'n werk (15 km enkele reis) trek ik aan:
Gympen met gewone sokken. Korte fietsbroek met hierover lange schaats/hardloopbroek. Sealszkin wind- en waterdichte handschoenen. Onder het vriespunt: een fleece muts.
Bovenkleding: katoenen hemd, katoenen T shirt korte mouw, idem lange mouw, fleece vest en een dun gevoerde winddichte jas van een onbekend merk. Afhankelijk van de temperatuur laat ik één of meerdere lagen weg. Ik ben geen echte "zweter" anders is katoen snel te nat. Bovendien hoef ik maar 15 km. De eerste km heb ik het niet echt warm maar daarna blijf ik precies op temperatuur.
Oook ik draag thermo onderkleding, maar wat ik veel belangrijker vind is bescherming tegen de koude wind of dito windverplaatsing. Als ik koud ben op de fiets en dat is vooral in het begin zo dan ga ik harder trappen, waardoor m'n lichaam warmer wordt. De kou probeer ik vooral te weren door veel lagen en een windjack. Voeten en handen worden het meest koud, dan trek ik regen/ijsbeschermers om m'n schoenen. Alleen tegen de handen heb ik nog geen voldoende afweer gevonden, m'n fietshandschoenen zijn soms ontoereikend tegen de kou. Misschien plastic zakkies eromheen? :idea:
Ben van nature een wielrenner, maar het atb-sneeuwfietsen van afgelopen winter was een verademing. Goede kleding is een eerste vereiste; beetje warmteisolerend, maar vooral ademend, temperatuurregulerend (ritsjes onder je oksels, goede koordjes, etc) en wind- en waterdichtheid zijn de termen waar je op moet letten. Voor de rest lekker fietsen om het warm te houden en niet te lange tussenstops maken, zodat je niet teveel afkoelt. Je lichaamsuiteinden worden het eerste koud (tenen, oren, vingers, hoofd, nek), dus als je die goed afdekt dan kun je ook tot -10 nog wel prettig fietsen lijkt me. Afgelopen winter heb ik het 1x goed koud gehad, toen het -8 was met harde tegenwind, dan is een bivakmuts echt een must. Voor de rest van het jaar was het heerlijk fietsen.

Meindle Borneo Pro bergwandelschoenen
Wollen kniekousen
Wielerbroek
Goretex Ultrapants
Craft ondershirt met lange mouwen
Haglof Crux Jacket (topjas! superkwaliteitsgeil, goed te doseren qua ventilatie)
Sealskinz all weather glove (te zweterig, zelfs bij koud weer)
Wollen muts (Thinsulate) of simpele zweetband met oorwarmers (MeRu No Wind)

Op de racefiets beperk ik me meestal tot iets strakkere kleding (mits het droog weer is)
Wielerschoenen
Overschoenen
Kniekousen
Wielerbroek
Lange wielerbroek (niet waterdichte softshell zonder zeem)
Campagnolo Textran Thermo
Agu handschoenen (niet waterdichte softshell)

En als het echt vies regent zit ik lekker op de tacx ;).
fietsjunks schreef:@Leo: zijn onderkleding is een Icebreaker.

Heb je het koud tijdens het fietsen of alleen als je even rust?
Tijdens het fietsen.

Ik vergat nog de handschoenen en de muts die ik draag met dit weer.
De afgelopen week heb ik een paar keer een mtb-rondje op de Veluwe gedaan.
Als kleding voldeed: korte fietsbroek, lange hardloopmaillot (tamelijk dun), thermohemd met lange mouwen, daarover fietsshirt met lange mouwen en een simpel ademend regenjasje als windstopper. Ski-handschoenen, wandelsokken en fietsschoenen en ten slotte een helm. Alleen de voeten voelden na 3 uur wat onbehaaglijk. Erg pretentieloos en low-budget allemaal.
Als bovenkleding neem ik een normaal (zomer) fietsshirt, daarover een fleece trui en daarover een windbreker. Dit werkt perfect, na een tijdje heb ik het zelfs een beetje te warm en gaat de windbreker al naar behoefte meer of minder open.
Allemaggies, ik krijg het al warm als ik jullie kledinglagen lees... :D :wink:

Vanochtend 2 uur gefietst, en alleen de vingers en voeten waren koud. Wat ik aan had:
Bovenlijf:
* Polartec Power Dry shirt lange mouw met kort kraagje en ritsje (Karrimor, van vóór ze failliet waren gegaan)
* VAUDE Dundee Zip-Off windjackje
* dikke fleecemuts met opdruk van skiër in NP Pasto Ruro bij Huaraz, Peru
* BBB Coldshield winterhandschoenen
* Buf-sjaaltje om de nek om inwaaien vanwege de sportieve zit te voorkomen

Onderlijf:
* korte fietsbroek (oud model VAUDE Comp Pants)
* Polartec Power Stretch broek (Gentic, van vóór ze failliet waren gegaan)
* Bridgedale Trekker Endurance winterwandelsokken
* Lowa Strato Lo schoenen erg los geveterd
benen:
-'viloft' lange onderbroek van Kruidvat
-forclaz 900 (stretch)broek van Decathlon (lichte bovenbroek)

bovenlichaam:
-icebreaker 200 Mondo zip
-eventueel:
Polartec 100 fleece met volledige rits. Deze rits zip ik meestal (-onorthodox- een stukje) toe op mijn rug, zodat enkel mijn rugzijde en armen in het fleece zitten.
-Montane featherlite jacket

De fleece laat ik ook vaak uit. Of een andere mogelijkheid is dat ik hem boven mijn Montane jacket draag. Al dan niet dichtgezipt op de klassieke of onorthodoxe manier.

hoofd: fleece hoofdband

Luc.
Robertjan schreef:Allemaggies, ik krijg het al warm als ik jullie kledinglagen lees... :D :wink:
Tja, mensen verschillen nu eenmaal veel in de isolatie die ze nodig hebben om zich warm te houden zowel door de grote verschillen in metabolisme als door het verschil in 'natuurlijke isolatie' (m.a.w vet).

Bovendien is kleding voor een snel ritje van een of meerdere uurtjes met nauwelijks pauzes niet te vergelijken met een rustige dagrit. Ook bij -10 kan ik mij met weinig kleding prima warm fietsen, maar dan moet ik wel aan een snelheid fietsen die ik geen 10 uur achter elkaar volhoudt.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat iemand die in de winter in de polders in Noord-Nederland rondfietst echt wel meer moet aantrekken om zich warm te houden dan een Vlamingen die voor zijn woon-werk-verkeer een stad doormoet. Dat maakt al vlug vele graden verschil.
lvdb1956 schreef:benen:
-'viloft' lange onderbroek van Kruidvat
-forclaz 900 (stretch)broek van Decathlon (lichte bovenbroek)

bovenlichaam:
-icebreaker 200 Mondo zip
-eventueel:
Polartec 100 fleece met volledige rits. Deze rits zip ik meestal (-onorthodox- een stukje) toe op mijn rug, zodat enkel mijn rugzijde en armen in het fleece zitten.
-Montane featherlite jacket

De fleece laat ik ook vaak uit. Of een andere mogelijkheid is dat ik hem boven mijn Montane jacket draag. Al dan niet dichtgezipt op de klassieke of onorthodoxe manier.

hoofd: fleece hoofdband

Luc.
Jij draagt bijna precies hetzelfde als ik. Vorige winter droeg ik een thermohemd, een fleecejack en de Montane featherlite. En dat was een hele aardige combi. De fleece is niet winddicht maar is wel heel fijn om de warmte vast te houden. Ik ga nog even door met experimenteren.
...vanmorgen -11° hier, dus ging mijn vijfde dunne laag aan...

benen: koersbroek, wintercollant, schoenen + overschoenen
boven: ondershirt (craft lange mouw), 2 koerstruien lange mouw, duune fleece, windjack van Mountain co-op equipment...
Ja, was koud! -10 bij ons in Noord Holland.

Kop:
- Muts (gratis van de Bakker)
- Fietsbril
Boven:
- Odlo lang ondershirt
- Dun zomer-tricot
- Agu winterjas (fleece/nylon)
Onder:
- Craft lang onderbroek
- Craft lang fietsbroek
Voeten:
- Lange snowboard sokken
- Shimano loopfietsschoenen spd
- Pro overshoenen
Handen:
- Eider (goretex) ski handschoenen

Filosofie is om de uiteinden zo warm mogelijk te kleden, waardoor ik zo min mogelijk laagjes nodig heb voor de romp.

Opmerkelijk vandaag was, dat ik deze handschoenen voor het eerst aan had (gereserveerd voor de echte koude). En toch nog koude vingers kreeg. :|
Leo van Lierop schreef:knip
Filosofie is om de uiteinden zo warm mogelijk te kleden, waardoor ik zo min mogelijk laagjes nodig heb voor de romp.

Opmerkelijk vandaag was, dat ik deze handschoenen voor het eerst aan had (gereserveerd voor de echte koude). En toch nog koude vingers kreeg. :|
Tijdens een cursus 'levensreddend handelen voor de BRW' (wat aangeeft dat ik dus een amateur ben en mijn filosofie net zoveel waard is als de jouwe...) heb ik geleerd dat als je romp afkoelt de bloedtoevoer naar je 'extremiteiten' (vingers, neus en tenen) vermindert. Dat zou er voor pleiten om juist andersom te redeneren. Als je je romp warm houdt dan blijven je handen en voeten ook warmer.
Zelf houdt ik me ook op die manier warm. Bij koude handen op de fiets gaat een extra laagje aan en / of een muts. Dat laatste gebruik ik eigenlijk het meeste om mijn temperatuur te regelen omdat je via je hoofd heel veel warmte verliest.

Off topic: Bij koude voeten in de slaapzak is een muts ook effectiever dan sokken........

Zaterdag heb ik een klein rondje gemaakt op de racefiets en had ik het volgende aan:
- Thermo-ondergoed met lange mouwen (Lidl)
- Craft-shirtje (korte mouw)
- fleece-laagje
- 'ademend' Agu regenjasje inclusie open oksels...
- fleecemuts
- fietswinterhandschoenen (Lidl en eigenlijk veel te warm)
- gewone sokjes en zomerfietsschoenen (na 50 km waren mijn tenen ijsklontjes..)
eric190173 schreef:Tijdens een cursus 'levensreddend handelen voor de BRW' (wat aangeeft dat ik dus een amateur ben en mijn filosofie net zoveel waard is als de jouwe...) heb ik geleerd dat als je romp afkoelt de bloedtoevoer naar je 'extremiteiten' (vingers, neus en tenen) vermindert. Dat zou er voor pleiten om juist andersom te redeneren. Als je je romp warm houdt dan blijven je handen en voeten ook warmer.
Dat is een andere situatie.

Ik ben fietser, en fiets nogal rap. Fiets mezelf vrij snel warm. Mijn romp had het vanochtend echt niet koud. Integendeel, ik loop behoorlijk te zweten en moet het zweet af voeren.

Eigenlijk had ik het gevoel te veel aan te hebben. Onderhemd en jas was denk ik vanochtend genoeg geweest. :D