Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
De tovenaar schreef: Dat die sommige plaatsen niet kan vinden is een bug (zelfs Amsterdam staat er niet op). Je kan wel zoeken op adressen (Amsterdam staat er dan weer wel op). Of gewoon op de kaart aanwijzen (als je die plaats toch op de kaart ziet staan) en op GA klikken.
Ok, dat is jammer. Zoeken op adres is ook niet echt handig als je geen straatnamen kent in de betreffende plaats. Maar na even verder stoeien met de garmin zagen we dat je niet alleen kunt zoeken op locatie (de eerste optie) en adres, maar als je verder scrolt in het menu kun je wel gewoon zoeken op plaats :oops:

Is het trouwens een bug in de kaart van openfietsmap of zit het ergens in het garmin gedeelte.
glrfndl schreef:Is het trouwens een bug in de kaart van openfietsmap of zit het ergens in het garmin gedeelte.
Dat is een onvolkomenheid van het programma mkgmap. Mkgmap is het programma waarmee ik OSM data omzet naar het Garmin formaat.
De tovenaar uit ander forum topic schreef:Je zou de GPS al kunnen simuleren op je pc met Garmin Basecamp in combinatie met m'n Openfietsmap Benelux, beide zijn gratis te downloaden. Je moet alleen rekening houden dat het schermpje van de gps vele malen kleiner is ;-)
Dat heb ik gisteravond gedaan en ziet er verrassend goed uit.
Wat ik me nog wel af vroeg is of je daarmee ook routes specifiek via de knooppunten/LF routes kunt laten berekenen?

of heeft er iemand goede tips hoe dat wel kan?
via falk.nl en fietsersbond routeplanner lukt 't idd via internet, maar ik zou dat graag onderweg via de gps laten doen of anders gezegt zonder internet verbinding.

alvast bedankt,
Je kunt alleen fietsroutes selecteren door tolwegen vermijden te kiezen in de route opties.
Let er wel op dat dit soms niet goed werkt als bijv. een stukje van de route op openstreetmap ontbreekt, dan krijg je enorme omwegen in de route.

Verder moet het vervoermiddel op fietser staan maar dat is denk ik vanzelfsprekend. Soms kan voetganger ook handig zijn, als je bijv. straten met eenrichtingsverkeer wil negeren (die zijn vaak ook voor fietsers in beide richtingen toegankelijk maar lang niet overal op OSM goed in kaart gebracht).

Snelwegen NIET op vermijden zetten want de snelwegen zijn de fietspaden op mijn kaart.

Hier kan je een filmpje zien hoe het er in praktijk uitziet met een Dakota GPS:
Goede avond,

van windows over naar Linux Ubuntu met QLandkarte GT.
Installatie van QLandkarte via software centrum gedaan, dat werkt goed.
Vervolgens de OpenFietsmap gedownload (Windows zip versie?) en uitgepakt in Ubuntu, daarin houd ik over gmapsupp.img bestand en setup.exe.

Hoe nu verder om 't werkend te krijgen in QLandkarte GT met Ubuntu?
Ik neem aan dat ik 't *.img bestand verder moet uitpakken want 't *img bestand kan niet in QLandkarte GT direct geopend worden, maar hoe doe je dat vanuit Ubuntu?
Of ik heb niet goed gezocht maar kan 't nergens vinden.

grtn,
Arnold.
Je kan het nergens vinden omdat ik geen Linux ondersteun en begrijp.
Ik denk dat je de Linux versie van gmaptool nodig hebt: http://www.anpo.republika.pl/download.html, die kan denk ik alle img tiles uit de gmapsupp halen, maar nogmaals, verder heb ik geen verstand van Linux Ubuntu noch QLandkarte GT
Ik vroeg mij af als je nu de garmin city navigater europa versie 2012 neemt en de garmin benelux fietskaart, ben je dan niet klaar.

Ik heb dit weekend gefiets met een gehuurde garmin dakota 20. Er stond een wandelkaart op terwijl ik fietste op een gedownloade route van de gemeente Den Haag, de landgoederenroute. De verhuurder vertelde mij, je kan het beste fietsen op het kompas. Ik had echter de indruk dat het kompas niet echt heel goed stond afgesteld. Ik ben dan ook in de problemen gekomen bij Wassenaar de Horsten. Ze waren daar bezig aan de weg en de straat, is misschien iets veranderd, maar ik kwam er niet meer goed uit. Moet misschien ook goed wennen aan het kompas en de kaart.

Het is ook wel duur GPS, stuurhouder, kaarten en een hele tijd achter de computer zitten, die tijd kan je niet kan fietsen.

Mario
mario schreef:Ik ben dan ook in de problemen gekomen bij Wassenaar de Horsten.
Als je in Den Haag woont, heb je toch geen GPS of kaart nodig om daar rond te fietsen, laat staan een kompas :wink:
mario schreef:Ik vroeg mij af als je nu de garmin city navigater europa versie 2012 neemt en de garmin benelux fietskaart, ben je dan niet klaar.
Waarom zou je de garmin benelux fietskaart moeten kopen of op een wandelkaart gaan fietsen als er een beter gratis alternatief is? En die City Navigator is ook echt niet nodig. De standaard stuurhouder die Garmin verkoopt is trouwens ook niet aan te raden, die kan je niet kantelen en draaien afhankelijk van de stand van de zon en dan zie je niks. En dan te gaan fietsen op kompas, tja dan heb je inderdaad geen gps nodig.
De tovenaar schreef: Waarom zou je de garmin benelux fietskaart moeten kopen of op een wandelkaart gaan fietsen als er een beter gratis alternatief is?
Die Garmin Benelux is nog ontzettend verouderd ook !!
Fietspad 10 over de Waalsdorpervlakte staat er bijv. niet eens op !!
Ook zijn fietspaden nauwelijks te herkennen; kortom een prutkaart 8)
Een van de verkopers bij waypoint vertelde mij dat bijna alle fietsers naar Spanje dit doen met de city navigater europa.

Mario
mario schreef:Een van de verkopers bij waypoint vertelde mij dat bijna alle fietsers naar Spanje dit doen met de city navigater europa.

Mario
Tuurlijk, zij verkopen die kaart. Mbv een goede track (bijna alle fietsers naar Spanje volgen een zekere pelgrimsroute) en de Openstreetmap kaarten kom je er ook.
Michael W schreef: Die Garmin Benelux is nog ontzettend verouderd ook !!
Fietspad 10 over de Waalsdorpervlakte staat er bijv. niet eens op !!
Ook zijn fietspaden nauwelijks te herkennen; kortom een prutkaart 8)
Toen Waypoint de Garmin Benelux kaart presenteerde op haar forum d.w.v. van vergelijkende screenshots van de Onroute kaart en de Garmin kaart, bleek dat in een straal van 10 km rondom mijn geboortedorp er 7 essentiële fietspaden ontbreken. Hans Vaessen gaf toe dat enkele fietspaden ontbreken op de nieuwe Garmin kaart en zou er werk van maken. Helaas hebben we nog niets gehoord. Het is niet eens bekend of er ooit een update komt. De 129 euro die de kaart moet kosten, is weggegooid geld, evenals de 89 euro die de Onroute fietskaart nog kost. Er bestaat een uitstekend gratis alternatief, de Openfietsmap.
Toch heeft de onroute fietskaart 1 voordeel: hierop kun je wel voor grotere afstanden een route plannen. Ik heb ze daarom beide op mijn GPS. Het kan verdraaid handig zijn als je in het donker d weg naar de camping wilt vinden.
Je hebt een punt. Nooit begrepen waarom iemand over afstanden van meer dan 20 km. zou willen plannen. Nu wel dus.
Maar... dan zou je toch ook de light versie van OpenFietsMap kunnen gebruiken? Die zou over grotere afstanden moeten kunnen routeren.
Zou misschien ook kunnen, maar dat loopt toch al snel vast op mijn wat oude GPS. Bijkomend voordeel is ook dat de OFK op adres kan zoeken. Ik zal overigens de opvolger niet aanschaffen, deze kaart kan voor mijn doel nog jarenlang mee.
En...
Ik heb zojuist OFM Light geïnstalleerd (was benieuwd naar mijn eigen suggestie), maar helaas.
OFM geeft een rechte lijn van 95 km.
OFK geeft - redelijk snel berekend - een goede route van 116 km.
TravelDuck schreef:Goede avond,

van windows over naar Linux Ubuntu met QLandkarte GT.
Installatie van QLandkarte via software centrum gedaan, dat werkt goed.
Vervolgens de OpenFietsmap gedownload (Windows zip versie?) en uitgepakt in Ubuntu, daarin houd ik over gmapsupp.img bestand en setup.exe
Als je die setup.exe draait met wine, en je netjes door de wizard klikt, komen de uitgepakte bestanden in ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/ te staan. Zo nodig kun je wine vast ook installeren via het Softwarecentrum.

Kies dan in QLandkarte GT voor Bestand -> Kaart laden en open ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/10010000.tdb. Daarna vraagt QLandkarte GT om een bestand met de basismap. Kies daarvoor ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/10010000.img. Dan ben je, in ieder geval op mijn Ubuntu 11.04, klaar!
Zover was ik ook gekomen, alleen op een andere manier. Ubuntu in Vbox onder OSX. Echter, toen ik de kaart in QLandkarte GT bij mij in de buurt bekeek zag ik dat er flink wat ontbrak, zoals bruggen en bepaalde wegen. Misschien wordt de typ-file niet meegenomen. Renamen naar 10010000.typ hielp niet en gmapsupp.img gebruiken ipv. 10010000.img ook niet. Ik heb gezocht naar een programma om de inhoud van 10010000.tdb leesbaar te maken, maar daar kwam ik niet uit.
ankeric schreef:Je hebt een punt. Nooit begrepen waarom iemand over afstanden van meer dan 20 km. zou willen plannen. Nu wel dus.
Maar... dan zou je toch ook de light versie van OpenFietsMap kunnen gebruiken? Die zou over grotere afstanden moeten kunnen routeren.
De Dakota heeft geen probleem om afstanden tot 100km in één keer uit te rekenen met de OFM full als light. Als je 'm op voetganger zet is Amersfoort tot Bremerhaven haalbaar zonder tussenstops. Zelfs op m'n oude Etrex zijn lange afstanden mogelijk. Toegegeven, op de Nuvi als met de Oregon lukt dit niet. Die eerste komt amper 20km ver, de Oregon ongeveer 70km.