Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Merkwaardig. Welke kaart heb je precies? Anders even vragen op forum.gps.nl of het openstreetmap forum, misschien dat Egbert v/d Werf een oplossing weet (als die het hier niet leest).
Kees, het enige wat ik dan nog zou kunnen bedenken is proberen of je de oude firmware er weer op kan zetten. Naast dat je van beide toestellen alle instellingen gelijk trekt voorzover dat mogelijk is. De laatste versie van de firmware is 4.30 (https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=5553 De oude firmware is vast nog wel ergens te vinden, heb ik alleen niet paraat.
De oude firmware heb ik anderhalf jaar terug vervangen door nieuwere, omdat ik de hoogtemeting destijds veel te onnauwkeurig vond voor een apparaat dat ook met barometrische hoogtemeting werkt. Met versie 4.20 werd de hoogtemeting veel beter.
Met de oude firmware zal ik de onbetrouwbare hoogtemeting weer terugkrijgen en dat zijn die hoogtelijnen mij niet waard. Vroeger kon ik wel hoogtelijnen zien, maar ik kan me niet herinneren of dat alleen op mijn oude Etrex Legend HGx was of ook nog op de Etrex 30 met oudere firmware; pas sinds Corie een Etrex 20 heeft, is het mij echt op gaan vallen dat zij wel en ik geen hoogtelijnen kan zien.
Ik heb nog overwogen om 'Reset all Settings' te proberen, maar vrees dat ik dan allerlei ongewenste fabrieksinstellingen terugkrijg en nog steeds geen hoogtelijnen kan zien. De kwaal vind ik niet ernstig genoeg om alle paardemiddelen uit te gaan proberen (ik herinner me ook nog goed hoe ik een paar jaar terug zat te mopperen dat niks meer zo werkte als op de Etrex Legend HGx). Wellicht biedt firmware 4.30 nog nieuwe perspectieven...
De tovenaar schreef:Merkwaardig. Welke kaart heb je precies?
Op mijn Etrex 30 staat de nieuwste OpenFietsMap van Europa (2016), die ik m.b.v. Mapsource in 5 stukken heb gedeeld (met Basecamp krijg ik steeds ruzie, dus blijf ik trouw aan good old Mapsource). Eerder stond er de OFM Europa van 2015 op, waarvan de hoogtelijnen ook niet zichtbaar waren (wel op Corries Etrex).
Probeer eens een check uit te voeren met http://www.javawa.nl/jdm.html
en met Extra>Rapportage kan je de resultaten online zetten of mij een verslag mailen.
Maar ik ben bang dat het alleen met een harde reset opgelost kan worden.
Het Javawaverslag van mijn Etrex 30 is hier te lezen.
Het lijkt dat je iets niet goed hebt gedaan met het overzetten. Vrijwel alle kaarten bevatten dubbele tegels:
Fout: segmentnummers in dit bestand komen ook in andere bestanden voor. Dit zal problemen opleveren bij het routeren en/of weergeven van de kaarten.

Alleen GB lijkt in orde. Kan je eens kijken of je daar wel hoogtelijnen ziet?
Je had voor de GPS beter de bestanden kunnen downloaden die al daarvoor bestemd zijn ipv via Mapsource zelf aan de slag te gaan, dat is dus niet goed gegaan. Ik zou alles maar wissen en opnieuw downloaden van http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... /0125/GPS/
Die overlappingen zijn ontstaan omdat ik grensgebieden soms bij meer dan 1 kaart heb ingedeeld. De Britse Eilanden worden overal door de zee begrensd, dus daar was geen overlap nodig.

Natuurlijk is mijn kaartindeling een beetje eigenzinnig, maar aangezien ik nooit meer dan één kaart tegelijk actief laat zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat die overlappingen problemen opleveren - tenzij de kaarten die 'disabled' zijn, op de een of andere manier toch 'meedraaien' in het systeem.
Ook het feit dat hetzelfde microSD-kaartje (dus met dezelfde kaartoverlappingen) in de Etrex 20 wel de hoogtelijnen laat zien, maakt het niet aannemelijk dat het aan de overlappende kaarttegels ligt.
En ook op de Britse kaart zijn geen hoogtelijnen te zien...

In de Etrex 20 zijn de kaarten wel op de voorgeschreven manier ingedeeld, dus zonder overlappingen. Hier geeft Javawa dan ook geen foutmeldingen. Stop ik dit foutloze kaartje echter in de Etrex 30, dan zijn de hoogtelijnen opnieuw verdwenen.
Het probleem zou dus toch aan het apparaat moeten liggen en niet aan de kaarten. Straks zal ik voor de aardigheid eens een kaart in het interne geheugen van de Etrex 30 zetten, dus niet op het microSD-kaartje. Ik ben benieuwd wat er dan te zien zal zijn.
Soms slaan dubbele kaarttegels elkaar 'dood', dan zie je niets. In of uitschakelen maakt daarbij niets uit. Maar dat die hoogtelijnen nog steeds wegblijven zal wel een intern probleem zijn die met een reset wel kan worden opgelost lijkt me.
Zojuist heb ik de OpenFietsKaart van de Benelux in het interne geheugen van de Etrex 30 gezet en het microSD-kaartje verwijderd. Ook nu zijn er geen hoogtelijnen te zien. Zodra het weer eens een paar dagen achter elkaar regent (en ik een backup van de huidige instellingen heb gemaakt), zal ik eens kijken of een complete reset soelaas biedt. Dan zal ik gelijk de overlappende kaarten van Europa vervangen. In ieder geval veel dank voor de tips en het meedenken!
Op onze Garmin GPSMap 64s zijn de hoogte lijnen gewoon zichtbaar op de Openfietsmap Europa, zie onderstaand screenshot in de beurt van Plymouth, UK.

Afbeelding

Misschien dat het op te lossen is door met de kleur instellingen te spelen.
keesswart schreef:Zojuist heb ik de OpenFietsKaart van de Benelux in het interne geheugen van de Etrex 30 gezet en het microSD-kaartje verwijderd.
keesswart schreef:dus blijf ik trouw aan good old Mapsource
Heb je de openfietsmap met Mapsource (via selecteren kaartdelen) op je gps gezet?
De hoogtelijnen staan in aparte transparante kaartdelen, voor Benelux zijn dat er vier . (In Mapsource bij kaarten te zien als "Openfietsmap (contours) (10010201/2/3/4)".
Als je heel BNL ruim selecteert in Mapsource dan komen ze wel mee. Als je alleen een bepaald gebied selecteert (beperkt aantal kaartdelen) dan zul je die kaartdelen met de hoogtelijnen vaak missen bij het selecteren.
Wil je heel BNL dan blijft het beste om de gmapsupp.img bij openfietsmap downloaden en naar je gps kopiëren, maar dat had de kaartmaker al aangegeven.
Goeie tip Kees. Let er ook op dat de Europa kaart maar om de 20m hoogtelijnen heeft en de Benelux om de 5m. Maar ik neem aan dat Kees Swart wel gekeken heeft naar een geaccidenteerd terrein met grote hoogteverschillen en niet in de polder.
Misschien kan Kees hier een screenshot plaatsen, zou zomaar kunnen dat daarop opeens wél hoogtelijnen zijn te zien, met Garmin weet je maar nooit. :?
Hier zijn de screenshots. Voor de aardigheid heb ik hetzelfde gebiedje geselecteerd als Woef hierboven heeft gedaan.
Goed te zien is dat de hoogtelijnen niet zichtbaar zijn op de Etrex 30. Wanneer ik hetzelfde microSD-kaartje met precies dezelfde bestanden in de Etrex 20 stop, komen de hoogtelijnen wel tevoorschijn.

Etrex 30: Afbeelding Etrex 20: Afbeelding
Bedankt Kees, je zou nog een officiele Garminkaart kunnen testen, bv deze: http://www.gps.nl/kaartmateriaal/osm_winterkaart.html
Ik denk niet dat het helpt, waarschijnlijk is er iets mis met het apparaat.
Nog een verschil bij het in/uit schakelen van de www basemap?
Staat bij marine instellingen soms nog wat anders?
Marco, veel dank voor deze gouden tip! Bij de marine instellingen was 'Light Sectors' uitgeschakeld. Als landrot* heb ik geen benul waar deze instellingen voor dienen, maar sinds ik de Light Sectors heb aangezet, zijn de hoogtelijnen weer zichtbaar!

* Als kind wilde ik vuurtorenwachter op Terschelling worden, dus een persoonlijke link met 'marine light sectors' is er wel degelijk ;-)
Fijn dat het is opgelost Kees, maar het blijft merkwaardig. Die lichtsectoren aan, automatisch of uit op mijn Garmin Oregon hebben geen invloed op de hoogtelijnen.
Merkwaardig is het zeker. Ook op de Etrex 20 hebben de lichtsectoren geen invloed op de zichtbaarheid van de hoogtelijnen. Blijkbaar is mijn Etrex 30 een heel apart geval.
Like! :D
Er staat weer een verse Europakaart op m'n site:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Vooral van belang voor gebruikers van nieuwere Garmin toestellen die onderweg af en toe uitvielen m.n. bij rotondes icm fietsroutes (oa Edge en Oregon 600). Deze bug is hopelijk met deze versie opgelost.