Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
De tovenaar schreef:Ja met Osmand heb je dezelfde informatie op basis van OSM dus heb je de OFM niet nodig. Ik heb wel een OFM style voor Osmand zodat die kaart er hetzelfde uitziet, zie http://www.openfietsmap.nl/installation/android/osmand
Ik heb het ook net geïnstalleerd op mijn android en het werkt uitstekend. Alleen de kleur van de track is voor mij lastig en dat kan blijkbaar opgelost worden door de openfietsmap render style.

Ik heb de OFM render style geïnstalleerd er staat keurig op de site "2 Select Configure Screen > Map rendering: Mapstyle > Openfietsmap " maar op een of andere manier lukt het me niet

ik kies configureer scherm > maar dan zie ik alleen staan sneltoets, widgets rechter kolom, tussenpunt etc maar niets wat lijkt op map rendering, map style

kaartinstellingen geeft kaartstijl (staat nu op osmand) maar daar vind ik alleen osmand, touring view, topo etc


Het zal wel heel eenvoudig zijn maar ik kom er niet uit :D

Ook de handleiding van PeeWee helpt me niet verder, wie wel /
Ja, de interface van Osmand is een zootje, geen touw aan vast te knopen en het verandert voortdurend. De trackkleuren kan je na heel veel menuklikken bereiken:
Begin linksonder op de menuknop (drie liggende streepjes).
Kies Mijn Plaatsen
Kies het tabblad GPS tracks naast Favorieten
Klik op de track die je wilt zien. Afhankelijk van het apparaat moet je soms nog rechtsboven op een kaarticoon klikken, daarmee toon je de track op de kaart en kan je de weergavekleur aanpassen. Je moet dan wel de laatste versie van mijn OFM style hebben want de oude werkte idd niet meer.

De OFM stijl selecteer je:
Via de menuknop ga je naar Kaart instellen, onder Kaartweergave zie je Kaartstijl, waaronder de Openfietsmap.
Je moet wel eerst Osmand helemaal uitzetten (of je toestel uit/aan) als je net het stijlbestand hebt gekopieerd anders ziet die 'm niet.
Dag Tovenaar,

enorm bedankt voor de duidelijke uitleg. In een keer alles gevonden. Ik ga even experimenteren met de kleuren van de track.

Ook even experimenteren met de Overlay kaarten en Underlay kaarten want er staat nu wel heel veel lijnen op de kaart.

Volgende week met de ligfiets richting Gardameer. Heb de track van Reisma zowel op de GPS als op de mobiel. Wil eens kijken wat het meest bevalt.
Ik gebruikte in OsmAnd tot nog toe alleen tracks, zodat ik mijn fietsroute en mijn positie op de digitale kaart kan zien. Maar ik zou het ook erg handig vinden om b.v. te kunnen zien hoe ver fietsen over de fietsroute het nog is tot mijn volgende uitgezochte camping (waypoint). Zoekende op internet kwam ik erg goeie filmpjes met uitleg tegen: https://www.youtube.com/channel/UCITh0W ... -d7TBH4Wpw. Deze man heeft het weliswaar over wandelen, maar hetgeen hij uitlegt is ook allemaal van toepassing op fietsen.
Ik ben alles wat de OFM betreft aan het doorploegen op dit forum maar vind het niet (zal wel aan mij liggen) Deze zomer ga ik naar Engeland en heb de OFM Light op mijn (Garmin) gps gezet. Nu vraag ik mij eigenlijk af wat is nu het verschil tussen OFM of OFM Light? Of toch maar de OSM ??? en welke zou ik nu het beste kunnen gebruiken?
aernout schreef:Ik ben alles wat de OFM betreft aan het doorploegen op dit forum maar vind het niet (zal wel aan mij liggen) Deze zomer ga ik naar Engeland en heb de OFM Light op mijn (Garmin) gps gezet. Nu vraag ik mij eigenlijk af wat is nu het verschil tussen OFM of OFM Light? Of toch maar de OSM ??? en welke zou ik nu het beste kunnen gebruiken?
De light versie is wereldwijd beschikbaar op garmin.openstreetmap.nl. Die wordt doorgaans maandelijks bijgewerkt door Lambertus. De OFM light versie is ook beschikbaar op https://extract.bbbike.org/ en wordt wekelijks bijgewerkt.

De volledige versie vind je op mijn site, http://www.openfietsmap.nl, de Benelux wordt wekelijks ververst, Duitsland 1x per maand, Europa een paar keer per jaar. Toevallig heb ik afgelopen weekend een nieuwe update gemaakt, die staat nu online: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
De full versie bevat hoogtelijnen, gebouwen en meer landuse als bv gras- en akkerland. Wb het wegennetwerk is er geen verschil tussen light en full.
OK, bedankt, maar in de kaarten zelf zit geen verschil dus met uitzondering van de verschillende update data als ik het goed begrijp?
aernout schreef:OK, bedankt, maar in de kaarten zelf zit geen verschil dus met uitzondering van de verschillende update data als ik het goed begrijp?
Jawel, er is wel een verschil. Zoals ik al schreef zijn er wel een aantal elementen weggelaten uit de light versie. Geen hoogtelijnen, gras/akkerland, veel minder gebouwen. Maar de wegen en dus ook de routering is exact hetzelfde.
Het is mij duidelijk, bedankt.
Ik fiets al een tijdje met osmand op mijn samsung galaxy s mini maar het beeld is in de zon zeer onduidelijk.

Mario
@Mario: Dat is 1 van de redenen waarom het nog niet zo gek is dat mensen (ik dus ook) toch liever kiezen voor bv een Garmin eTrex 35 touch, veel beter afleesbaar. En het updaten van heel Europa (met kaarten gebaseerd op OFM) gaat redelijk automatisch.
Meneer Zwijn schreef: En het updaten van heel Europa (met kaarten gebaseerd op OFM) gaat redelijk automatisch.
Kun je hier iets meer over vertellen hoe dat bij jou gaat. Met mijn Oregon 600 gaat dat nog erg handmatig
Een Etrex x5 Touch wordt geleverd met de Garmin Topo active kaart (west en oost) welke gebaseerd is op data van openstreetmap. Garmin's eigen kaarten kunnen met het programma Garmin Express ge-updated worden.
Zo is het. Bij aansluiten op USBpoort start Garmin Express op wanneer er een update is, eens per jaar is de frequentie ongeveer. En als je dan paar keer OK klikt wordt de update gestart.
Nu heb ik zelf lang gefietst met Google Maps en OSMand op Samsung S4mini en later op IPhone 6S, en dat gaat. Maar het heeft ook zijn beperkingen, en ik ben blij dat ik overgeschakeld ben.
Kleine nuance, die Garmin kaarten waar meneer Zwijn het over heeft zijn niet gebaseerd op OFM maar OSM. OFM is ook afgeleid van OSM, de Openstreetmap database.
Meneer Zwijn schreef: Nu heb ik zelf lang gefietst met Google Maps en OSMand op Samsung S4mini en later op IPhone 6S, en dat gaat. Maar het heeft ook zijn beperkingen, en ik ben blij dat ik overgeschakeld ben.
daarom ga ik fietsen met GPS en mobiel eens uitproberen. Een GPS heeft zijn voor- en nadelen en nu wil ik eens ervaring opdoen met Osmand op een mobiel. Op het mobieltje een simkaart met databundel gezet dus kan ook nog internetten in het buitenland


Ben overigens al aan mijn derde GPS in twee jaar toe. De Garmin Oregon 600 hield er elke keer spontaan mee op. Elke keer wel keurig nieuwe maar toch maar eens kijken naar een alternatief.
De tovenaar schreef:Kleine nuance, die Garmin kaarten waar meneer Zwijn het over heeft zijn niet gebaseerd op OFM maar OSM. OFM is ook afgeleid van OSM, de Openstreetmap database.
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen OFM, OSM en de Garmin, is dat ergens terug te vinden ?
Ligger schreef:
De tovenaar schreef:Kleine nuance, die Garmin kaarten waar meneer Zwijn het over heeft zijn niet gebaseerd op OFM maar OSM. OFM is ook afgeleid van OSM, de Openstreetmap database.
wat zijn de belangrijkste verschillen tussen OFM, OSM en de Garmin, is dat ergens terug te vinden ?
De OFM is een kaartstijl die ik op basis van OSM database heb gemaakt speciaal voor de Garmin en specifiek gericht op de recreatieve fietser. Garmin is een fabrikant die GPS toestellen maakt, ze leveren hun nieuwere toestellen vaak met een topokaart die óók gebaseerd is op dezelfde OSM database. Maar m.i. niet erg gericht op fietsers want zoek maar eens naar fietsroutes laat staan knooppunten, je vind ze niet op hun kaarten. Fiets- en voetpaden zijn nauwelijks te onderscheiden. Ook OSMand maakt gebruik van die database. Kaarten kan je offline opslaan dus een databundel is helemaal niet nodig. Voor die kaart heb ik dus ook een OFM style die ik zelf ook gebruik, zelfs vaker dan mijn eigen OFM Garmin kaart. :wink: De weergave en mogelijkheden van OSMand zijn nl. superieur t.o.v. de Garmin. Ik gebruik zelf een Garmin Monterra (die onder Android draait) dus heb van zonlicht op het scherm geen last. Jammer dat er niet meer outdoortoestellen met dergelijke transflective schermpjes die onder Android draaien op de markt zijn, want anders kon Garmin wel inpakken. De Monterra is ook geen aanrader overigens, ook al twee keer moeten omruilen. :cry:
Excuses voor de "verspreking", inderdaad zijn de TopoActive kaarten op basis van OSM.
Groot gelijk dat je uittest wat het beste is, het is heel persoonlijk. Zowel GSM als GPS heeft zeer zeker voor- en nadelen. Ook de wijze van navigeren van fietsers is soms erg verschillend. Ga niet teveel verder op een review van een paar jaar oud, maar probeer uit.
De eTrex 35t die ik gebruik bv. vreet stroom, maar door combi naafdynamo en powerpack maakt me dat niet uit. Ik vind hem goed compact, storingsvrij en gemakkelijk (wel beetje traag) in gebruik.
OSMand op Samsung vond ik te doen, maar op mijn iPhone kreeg ik geen fietsroute gestart.
In tegenstelling tot velen haat ik kaartlezen, en vind ik een betrouwbare GPS-route het verschil tussen horror en stressvrij fietsen. Ik verdwaal ook geregeld in mijn eigen streek. Dat kleine doosje op mijn stuur is mijn favoriete fietsoptie gebleken.
Even dit draadje een schop geven.

Ik ben aan het proberen de OFM kaarten te importeren in Basecamp voor de Pacific Coast route. Ik heb de files inmiddels op de computer staan maar krijg ze met geen mogelijkheid in Basecamp geïmporteerd. Heb ook OSM Combiner geïnstalleerd (en Java - had ik blijkbaar nog niet). In Combiner kom ik zover als het schermpje wat zegt "sleep bestanden hiernaar toe". Echter ik krijg nergens bestanden te zien om er naar toe te slepen.

Kortom wat doe ik niet goed en wie heeft raad. Zou zo graag de tracks op de computer zien....