Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Gelukkig is er een uitstekend open-source alternatief: QMapshack. Ik werk zelf op Linux (daar werkt Basecamp niet op), maar er is ook een windows-versie. Het programma is even wennen, maar heeft zeer veel nuttige functies. Ik gebruik het met veel plezier.

https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/Home
De update voor 2019 is beschikbaar: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Bedankt weer voor een nieuwe versie.
Heb deze op mijn computer gedownload en wilde vervolgens een deel van de kaart op mijn etrex 20 zetten. Mapinstall 4.20 bleek dat niet te kunnen voltooien. Op advies van gpsexpert heb ik die versie vervangen door een oudere versie 4.04. Toen lukte het wel goed. Lijkt een zelfde problem als bij Basecamp waar je ipv 4.70 beter 4.62 kunt blijven gebruiken. Maw. het is eerder een kwestie van terugdaten dan updaten.
greet schreef:
di 09 apr, 2019 11:13
Bedankt weer voor een nieuwe versie.
Heb deze op mijn computer gedownload en wilde vervolgens een deel van de kaart op mijn etrex 20 zetten. Mapinstall 4.20 bleek dat niet te kunnen voltooien. Op advies van gpsexpert heb ik die versie vervangen door een oudere versie 4.04. Toen lukte het wel goed. Lijkt een zelfde problem als bij Basecamp waar je ipv 4.70 beter 4.62 kunt blijven gebruiken. Maw. het is eerder een kwestie van terugdaten dan updaten.
Beter helemaal geen kaarten mbv Basecamp en Mapinstall naar de gps zenden. Voor kleine kaartfragmenten gaat dat nog wel maar bij zeer grote kaarten is de overdrachtsnelheid via de USB kabel véél te traag. Download de GPS versies, pak ze uit en zet de (hernoemde) img's met een cardreader direct op SD kaart via de Verkenner/filemanager o.i.d.
Ik deed het ook altijd zo als de Tovenaar aanraadt, maar als je de GPS dan met de computer verbindt vindt basecamp het nodig om de kaart terug helemaal in te lezen van de GPS, en dat duurt ook uren. Onlangs heb ik de Benelux light met mapinstall geïnstalleerd vanaf de .gmap versie en nu buffert basecamp de kaart niet meer.
Ik heb de geheugenkaart nog even in de computer (mac) laten zitten en Basecamp opgestart. Het inlezen ging nu op hoge snelheid. Daarna de geheugenkaart terug in de GPS gedaan en via de kabel deed Basecamp alleen nog een soort quickscan (van 15 minuten).

Ik installeer de kaart (zelfde versie) ook in Basecamp, zodat je niet afhankelijke bent van die verschrikkelijk trage data overdracht door dat snoertje.

Ik kreeg trouwens de indruk dat de nieuwe versie van de kaart (Europa) sneller reageert in Basecamp. Dat kan trouwens ook komen doordat ik een nieuwere versie (4.8.4) voor de mac op de website van Garmin ontdekte. De update functie van de vorige Basecamp versie werkte dus helemaal niet.

Kortom, dank voor de nieuwe kaarten Tovenaar!
Graag gedaan. Wb Basecamp, die vindt het blijkbaar nodig alles wat je in de computer steekt in te lezen.
SD kaartjes met foto's worden zonder waarschuwing ingelezen, sterker nog, alle foto's worden gekopieerd naar je harde schijf! :evil: Zo slipt je harddisk in no-time vol, bij mij kopieert ie alle foto's naar C:\Users\usernaam\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\DeviceCache
De tovenaar schreef:
wo 10 apr, 2019 09:31
Graag gedaan. Wb Basecamp, die vindt het blijkbaar nodig alles wat je in de computer steekt in te lezen.
SD kaartjes met foto's worden zonder waarschuwing ingelezen, sterker nog, alle foto's worden gekopieerd naar je harde schijf! :evil: Zo slipt je harddisk in no-time vol, bij mij kopieert ie alle foto's naar C:\Users\usernaam\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\DeviceCache
Ik neem aan toch wel pas op het moment dat je Basecamp opent...? Of sowieso op de achtergrond?
Travelmaster schreef:
wo 10 apr, 2019 11:10
Ik neem aan toch wel pas op het moment dat je Basecamp opent...? Of sowieso op de achtergrond?
Inderdaad pas als je Basecamp opent, begint die direct met het scannen van aangesloten SD kaarten (en kopiëren van fotobestanden).
Dan worden alleen de nieuwe fotos gekopieerd, de rest staat al lokaal.

waarom heb je (nog) zoveel fotos in GPS of microSD?
GPS Expert schreef:
wo 10 apr, 2019 19:38
Dan worden alleen de nieuwe fotos gekopieerd, de rest staat al lokaal.

waarom heb je (nog) zoveel fotos in GPS of microSD?
Ze staan niet op de Gps maar als ik toevallig een foto sd kaart nog in de cardreader heb, doet Basecamp dit. Ik maak zelf wel uit waar ik de fotos opsla, en dat is zeker niet in een Basecamp map.
Ik sluit me hier bij de Tovenaar aan. Als toevallig mijn 64 Gb sd van mijn Canon nog in de cardreader heb zitten en start Basecamp worden al die foto's door Basecamp in een map op C weggeschreven, heeftniksmet een gps te maken. Aangezien ik een beperkte ssd c: schijf heb, geeft dat ruimteproblemen en zit ik daar niet op te wachten. Genoeg extra's aan Tb maar daar wordt door Basecamp niks mee gedaan.
Ik heb een link gemaakt naar die C-map in totalcommander, regelmatig controleren en eventueel leegmaken.
Bedank voor de update.
Wel vindt ik de readme altijd weer wat intimiderend qua lang verhaal.

Als ik even weglaat wat voor mijn Benelux-update op de Etrex en Basecamp onnodig blijkt blijft er slechts dit over:

Installatie op de PC
Pak de bestanden uit in een willekeurige map. Start setup.exe. en klik door, ok, ok, ok.
Installatie op de Etrex
Kopieer het bestand gmapsupp.img dmv de windows verkenner via een kaartlezer naar de micro SD kaart waar de vorige versie staat. Vervang het bestand.


Dat was alles. :D
keesm54 schreef:
wo 10 apr, 2019 21:09
Ik heb een link gemaakt naar die C-map in totalcommander, regelmatig controleren en eventueel leegmaken.
Buiging! Ik dacht dat ik de laatste gebruiker was! Ik zal eens kijken of ik daarvoor een automator-script kan schrijven voor de mac. Om die map op te schonen.
Bedoel je een script om een map op een Windows partitie te legen? Zo te zien gebeurd er met de macOS versie van Basecamp niks als ik een SD-kaartje met foto's in de lezer laat zitten. Het programma ziet het kaartje wel, maar ik zie geen map DeviceCache in de Garmin/Basecamp map.
Aaaah dan zal het in de mac versie niet zitten, ben ook wel benieuwd wat Garmin allemaal upload naar hun servers.
De tovenaar schreef:
za 22 apr, 2017 23:07

De OFM stijl selecteer je:
Via de menuknop ga je naar Kaart instellen, onder Kaartweergave zie je Kaartstijl, waaronder de Openfietsmap.
Je moet wel eerst Osmand helemaal uitzetten (of je toestel uit/aan) als je net het stijlbestand hebt gekopieerd anders ziet die 'm niet.
er is een nieuwe versie beschikbaar
https://sites.google.com/site/openfiets ... oid/osmand
Bedankt voor het melden Ligger. Ze hebben de style sheets kennelijk vorig jaar helemaal op een hoop gegooid.
De fietsroutes hebben ze vervangen door een vieze bruine kleur die niet opvalt:
new map with cycle routes.jpg
Ik heb eea kunnen aanpassen maar nog niet alles kunnen rechtzetten. Er is nu ook een optie bijgekomen om alleen de fietsknooppuntroutes aan/uit te zetten maar dat werkt helemaal niet goed, laat gewoon alle fietsroutes zien. Ze hadden die optie beter weg kunnen laten, voegt niets extra's toe. Ook merk ik dat de fietsroutes in NL anders worden weergegeven als in Duitsland, heeft kennelijk te maken met de manier van taggen op OSM. Kortom, het is en blijft een zooitje daar bij Osmand maar beter iets dan niets. Fietsknooppunten zijn nu beter te zien op de kaart.
osmand1.jpg
Hier nog een filmpje hoe dat er in praktijk uitziet:

Er is weer een nieuwe update van de Europa kaart:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe