Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Op basis van Openstreetmap (osm) data heb ik een fietskaart ontwikkeld voor de Garmin GPS: de OpenFietsMap.
Deze kaart is gratis te downloaden op http://www.openfietsmap.nl

Er is een versie voor de computer, daar heb je het gratis Garmin programma Basecamp (Mac of Windows) of Mapsource (de voorloper van Basecamp) voor nodig. En er is een versie die je direct op je Garmin GPS kunt zetten (gmapsupp.img op SD kaart).

Van de Openfietsmap zijn er (Edit: inmiddels, 3 jaar na dato) versies van de Benelux en omstreken, Duitsland, Europa en er is een wereldwijde Light versie. De kaarten zijn routerend en bevatten (muv de light versies) hoogtelijnen.

De gegevens zijn gebaseerd op Openstreetmap (OSM), een wereldwijde "wikipedia" kaart die iedereen mag wijzigen en aanvullen. Of de routering accuraat is, is dus in grote mate afhankelijk van de volledigheid van het (fiets)wegennetwerk in OSM. Dit hangt samen met in hoeverre vrijwilligers aan deze kaart hebben bijgedragen. In bepaalde regio's zullen ongetwijfeld nog fietspaden ontbreken, maar het voordeel van openstreetmap is dat je die wegen dan ook zèlf kunt toevoegen om zodoende de kaart te kunnen verbeteren. Al met al heb je hiermee denk ik een prima basiskaart en zou je in combinatie met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond bijv je route kunnen plannen en als GPX file op de kaart kunnen weergeven. Zie voor meer info de website, hier vind je ook links naar de software waarmee je evt. zelf de kaart kunt aanpassen of uitbreiden naar andere regio's. Veel plezier!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De tovenaar schreef:Op basis van Openstreetmap (osm) data heb ik een fietskaart ontwikkeld voor de GPS: de OpenFietsMap. De kaart is gratis te downloaden op http://sites.google.com/site/openfietsmap/
Wat goed, dank je wel!
Misschien is het niet voor iedereen meteen duidelijk: dit is een kaart die behalve wegen en fietspaden ook allerlei fietsroutes weergeeft (LF routes, Fietsknooppunt routes, Lokale fiestroutes en Mountainbike routes). Gratis en voor niets!
Één vraag aan Minko, wat is de "openfietsmap (contours)" die meegeïnstaleerd wordt?
Frank
Super!! Ik had hier al van gehoord, maar kwam er geen wijs uit. Top!
De kaart met contours is een kaart met alleen de hoogtelijnen. Die heb ik ook apart aangemaakt omdat je anders niet een hoogteprofiel van de route te zien krijgt. Hier moet nog aan gesleuteld worden, want het liefst zet ik alles op één kaart.

Verder is het wel handig als je die hoogtelijnen in je GPS af en toe kan uitschakelen, want én hoogtelijnen én wegen op zo'n klein GPS schermpje kan verwarrend zijn.
Hmm, op het eerste gezicht oogt dit beter dan openmtb-map, wat ik na wat gepuzzel op mijn nieuwe GPS heb staan. Zou ik er goed aan doen om deze te installeren?
Iemand noemt dit 'Super!!'.
Dat vind ik veel te matig, ik vind het minimaal 'Super Super !!'.

Ik heb maar een half uurtje gekeken (inmiddels 2 uur) en in die tijd heb ik niet heel Nederland gecontroleerd :roll:.

Maar ik heb wel een aantal van mijn Routes/Tracks (met name die waar de OnRoute FietsKaart moeite mee heeft) op deze kaart herberekend en dat gaat prima. Het heeft een uur geduurd voordat ik een ontbrekend fietspad had gevonden. Maar omgekeerd heb ik nu al meer paden gevonden die op OFK ontbreken.

Voor het eerst zie ik ook een TypFile die er voor zorgt dat de kaart er standaard al goed uitziet. Snelwegen zijn voor fietsers minder belangrijk en dat zie je ook. Ik begin zelfs te denken dat deze TypFile is gemaakt door iemand die zelf fietst :wink: en niet door iemand die meent te weten hoe fietsers fietsen.

Inmiddels gezien dat ook (= zelfs) vermijdt 'onverharde wegen' werkt.

Let de Stigterpad, om maar eens een voorbeeld te noemen, is correct weergegeven (bestaat bij OFK nog steeds niet).

Zelfs een hek (fietssluis) dat de normale toegang tot een fietspad blokkeert (tandem, hè) staat op de kaart aangegeven: 'hek'!

Voorlopig één punt van kritiek: de route loopt te snel over een N-weg waar je niet mag fietsen. N-wegen blijven lastig.

Ik mis ook een 'redelijk aantal' knooppunten. Maar daarover zeuren bij een 1.0 versie is nogal tamelijk onredelijk.

Het wordt nu echt tijd dat ik eens ga leren hoe ik als vrijwilliger aan OSM-kaarten kan bijdragen. Al zal tijd en beschikbaarheid een probleem blijven, zolang ik in mijn vrije tijd liever fiets dan achter de PC zit.
Hoi Minko,

Ik gebruik nu een maand of wat openmtb.org kaarten en die bevallen me eigenlijk goed, hoewel ik de hoogte contouren nog niet aan de praat heb omdat de installatie gebruik maakt van batch commando's die niet worden ondersteund door Wine :(. Zou je kunnen aangeven wat voordelen zouden zijn van het gebruik van openfietsmap kaarten ten opzichte van openmtb.org kaarten?

Cornelis
Goede actie Mr Wizard,

Het ziet er goed uit, zelfs op de fietspaden staat tussen welke knooppunten je je bevind, ik ga het de komende maanden uitgebreid testen voor je:)

Het lijkt veel belovend

Bedankt voor deze contributie aan het digitaal fietswereld :)
Dank voor alle complimenten! De fouten die jullie ontdekken op de kaart zouden eigenlijk moeten leiden tot het aanbrengen van verbeteringen op Openstreetmap ;-) want hoe meer vrijwilligers er aan die kaart werken hoe beter die wordt. De eenvoudigste editor vind je op http://www.openstreetmap.org. Accountje aanmaken, en je kunt gelijk de kaart aanpassen ;-)

Wat betreft de voordelen ten opzichte van Openmtb map, in principe is de basis precies hetzelfde alleen de layout is totaal anders. Je moet bij openmtb echter zelf de hoogtelijnen installeren, en bij de grens houdt openmtb op. Wil je een tochtje in de grensstreek maken dan moet je de Duitse kaart en/of de Belgisiche kaart ook installeren, en ik dacht dat de routing dan niet grensoverschrijdend werkt.

Wat betreft de layout van openmtb map was dat een van de redenen om maar een eigen kaart te maken :x Kijk hier voor een vergelijking tussen beide kaarten.
ankeric schreef: Ik mis ook een 'redelijk aantal' knooppunten. Maar daarover zeuren bij een 1.0 versie is nogal tamelijk onredelijk.

Het wordt nu echt tijd dat ik eens ga leren hoe ik als vrijwilliger aan OSM-kaarten kan bijdragen. Al zal tijd en beschikbaarheid een probleem blijven, zolang ik in mijn vrije tijd liever fiets dan achter de PC zit.
Het fietsnetwerk op osm zal nooit zo compleet worden als die van de Fietsersbond, tenzij ze de data doneren of koppelen natuurlijk (zal in de toekomst best wel kunnen gebeuren). Het mooie aan Openstreetmap is idd dat je zelf ook de kaart kunt veranderen. Openstreetmap staat echter nog in de kinderschoenen qua ontwikkeling, informatie is nog erg veel verspreid en de edittors hebben nog veel bugs en zijn soms lastig te doorgronden. Ik gebruik Merkaartor als offline editor, die is denk ik het meest gebruiksvriendelijk.
ik ga binnenkort met mijn zoontje door zuid-holland, belgie in en dan naar brabant weer fietsen (3 dagen met tentje e.d.). deze kaart werkt beter dan mijn city navigator met plannen.
De tovenaar schreef:Het mooie aan Openstreetmap is idd dat je zelf ook de kaart kunt veranderen.
Ik weet het, ik begrijp het en ik zit ook al op het OSM forum te lezen.

Maar toch nog één vraagje waarvan het antwoord me hier relevant lijkt (voor het overige is dit natuurlijk geen GPS forum, dus we moeten niet overdrijven):

Stel: ik mis een fietspad.
Dat kan ik tekenen, want ik heb de track. Maar nu ben ik zo dom om dat in de verkeerde wegcategorie te plaatsen, dus bijvoorbeeld autoweg in plaats van fietspad.
Hoe borgen jullie de kwaliteit? Wordt mijn gepruts nog gecontroleerd vóórdat het wordt gepubliceerd? Of geldt hier GiGo (Garbage in, Garbage out)?

Ik zie ook twee mogelijkheden: melden (zodat het door een ervaren OSM-er wordt ingetekend) of zelf doen (met in eerste instantie alle risiko's van dien).
Wat is hier wijsheid?
Jouw "gepruts" wordt niet door iemand vooraf gecontroleerd vóórdat je het upload. Pas achteraf als iemand merkt dat die autoweg daar niet hoort krijg je of een mailtje óf wordt het verbeterd zonder dat jij daar bericht van krijgt. Soms zijn er grappenmakers die zomaar wat lopen te klooien of straten letterlijk van de kaart vegen. Dergelijk vandalisme heb je natuurlijk ook op de wiki pagina's en kan je nooit helemaal voorkomen. Maar beginnersfouten zoals per ongeluk een verkeerde categorie toevoegen, of wegen die niet goed aan elkaargeknoopt zijn, komen veel vaker voor en is helemaal niet erg, degene die daar ook in de buurt edit en dit ziet zal jouw dan een mailtje sturen. Wat je ook kan doen is alleen jouw track uploaden, zodat anderen kunnen zien dat daar een weg loopt die nog niet op de kaart staat. Hoe meer tracks over die weg hoe nauwkeuriger die kan worden ingetekend. Vaak kan je aan de hand van luchtfoto's dat doen, maar soms zijn die verouderd of loopt het pad door een bosgebied en is daardoor niet te zien.
Wow, ik ga 'm nu downloaden en meteen vandaag uitproberen. Het is namelijk prachtig weer om te fietsen!
Zo, terug van een stukkie fietsen. Heerlijk weer hoor, soms een beetje een fris windje tegen, maar verder niets te klagen.

Over de kaart:
We waren gewoon wat kris-kras aan het fietsen en toen we het tijd vonden om naar huis te gaan, heb ik me laten leiden door de GPS met jouw kaart, werkte perfect!

Heb 'm verder nog even in Roadtrip op de Mac bekeken, nou, daar kan ik wel een leuke route mee maken. Dus wat mij betreft: geslaagd!
Da's mooi om te horen, tijdens een wandeling vandaag ook mijn kaart gebruikt, dat ging ook heel goed.
Ontzettend gaaf initiatief!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu downloaden en morgen uitproberen!!!!!!!
Hé Tovenaar, hoe weet wanneer de kaart is geupdated???

John.
Net even mijn woonwerkroute van Wijchen naar Wageningen er in gezet. Dat levert een heel wisselend beeld op ten opzichte van de Fietskaart Nederland.

Deze kaart probeert mij over de N847 te sturen waar zeker geen fietspad te bekennen is. Je mag daar niet eens fietsen. De Fietskaart Nederland weigert mij pertinent om mij over de Heemstraweg te sturen waar een fietspad langs ligt: het is zelfs de enige mogelijkheid om op de brug bij Ewijk te komen. Hetzelfde op de Mansholtlaan in Wageningen. Daar ligt een vrijliggend fietspad en Fietskaart Nederland weigert mij daar van gebruik te laten maken. De Open fietsmap doet dat wel.

Mijn huisadres kan ik niet terugvinden, maar dankzij City Navigator lukt dat wel en kan ik hem ook vasthouden, zodra ik daarna van kaart wissel.
Hallo Guus,
Dat de N847 niet geschikt is om te fietsen is denk ik dan nog niet in Openstreetmap ingevoerd; Als je dat wilt zijn er een aantal mogelijkheden:

-Zelf de verbeteringen aanbrengen. Hoe dat precies moet staat oa hier beschreven:
http://www.gps-info.nl/openstreetmap.php (hoofdstukje kaarten bouwen - Zelf de kaart bewerken)

-de fout melden aan osm in de hoop dat iemand het oppikt, maar daar kan een tijdje overheen gaan voordat iemand er mee aan de slag gaat: http://openstreetbugs.org

- gewoon accepteren dat openstreetmap ook niet compleet is en bijv een andere routeplanner gebruiken, bijv die van de Fietsersbond, waaraan véél meer vrijwilligers werken (en die ook veel meer geld ter beschikking heeft om vrijwiliigers te werven, te begeleiden en de software te laten maken dan openstreetmap)

De zoekfunctie werkt nog lang niet zoals die zou moeten, als die al werkt. Maar beetje bij beetje
worden de kaarten steeds beter. De volgende update zal denk ik volgend weekend zijn, dan zal de kaart weer iets in omvang zijn toegenomen want iedere dag komen er aanvullingen bij.

Onlangs kreeg ik ook de toezegging van de maker van http://heuvelsfietsen.nl die gegevens van plm 300 hellingen in Nederland wil afstaan aan osm. Als die erin staan komen die ook op mijn kaart te staan met Afbeelding
De tovenaar schreef:Hallo Guus,
Dat de N847 niet geschikt is om te fietsen is denk ik dan nog niet in Openstreetmap ingevoerd; Als je dat wilt zijn er een aantal mogelijkheden:

-Zelf de verbeteringen aanbrengen. Hoe dat precies moet staat oa hier beschreven:
http://www.gps-info.nl/openstreetmap.php (hoofdstukje kaarten bouwen - Zelf de kaart bewerken)

-de fout melden aan osm in de hoop dat iemand het oppikt, maar daar kan een tijdje overheen gaan voordat iemand er mee aan de slag gaat: http://openstreetbugs.org

- gewoon accepteren dat openstreetmap ook niet compleet is en bijv een andere routeplanner gebruiken, bijv die van de Fietsersbond, waaraan véél meer vrijwilligers werken (en die ook veel meer geld ter beschikking heeft om vrijwiliigers te werven, te begeleiden en de software te laten maken dan openstreetmap)

De zoekfunctie werkt nog lang niet zoals die zou moeten, als die al werkt. Maar beetje bij beetje
worden de kaarten steeds beter. De volgende update zal denk ik volgend weekend zijn, dan zal de kaart weer iets in omvang zijn toegenomen want iedere dag komen er aanvullingen bij.

Onlangs kreeg ik ook de toezegging van de maker van http://heuvelsfietsen.nl die gegevens van plm 300 hellingen in Nederland wil afstaan aan osm. Als die erin staan komen die ook op mijn kaart te staan met [img]http://wiki.openstreetmap.org/w/images/thumb/9/98
/Icon-incline.png/25px-Icon-incline.png[/img]
Hoi Minko,

Dit was even een snelle test. In grote lijnen is hij voor dit stuk vergelijkbaar betrouwbaar als Fietskaart Nederland (van Waypoint). Ook daar zitten fouten in en als ik die tegen elkaar weg ga strepen komt er een vergelijkbaar resultaat uit.

Het is wel boeiend om te zien welke routes er door verschillende routeplanners berekend worden. Ik ben, voor naar mijn werk, altijd op zoek naar de snelste/kortste route.

Ik ben van plan hem op mijn gps te gaan zetten en dan wordt het, vermoed ik, ook makkelijker om zelf wijzigingen door te gaan geven. Ik moet ook nog een beetje vertrouwd raken met het apparaat.

Ik vind het initiatief heel mooi. Ik heb zelf een hekel aan het peperdure materiaal van Garmin, gebruik het toch, maar ben me er van bewust dat dit soort initiatieven alleen kan bestaan als er ook wijzigingen worden aangebracht. Dus ik zal mijn best doen om daar ook een steentje aan bij te dragen.