Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
:arrow: Bij Bladel is knooppunt 14 verlegd, deze ligt nu meer westelijk bijna recht boven 15. Vanaf de visvijver (t Neerven) Bladel loopt nu namelijk een nieuw verhard fietspad naar het westen. Deze heb ik gisteravond ingetekend in OSM


Ik wil een printscreen bewerken om het aan te geven maar kan Paint niet vinden op deze computer... :(

Effe spieke op de fietsersbond versie kan ook natuurlijk :)
:arrow: LF51 (Eindhoven Antwerpen) loopt tegenwoordig via punt 16, (zie fietsersbond),
bij Waalre ook wat veranderd, loopt nu boven langs (en niet meer via Loon) en verder via 44 25 43 7 6
Roald schreef: Ik wil een printscreen bewerken om het aan te geven maar kan Paint niet vinden op deze computer... :(
Leuk dat je ook je bijdrage levert aan de kaart Roald!
Je kan misschien beter een link hier plaatsen van de kaart op http://openfietskaart.nl/
(rechtsonder in de kaart) ipv een printscreen?

Maar wat bedoel je met de :arrow: ? Mocht je die wijzigingen niet zelf kunnen invoeren, plaats dan een (nieuw) berichtje op het forum van openstreetmap:
http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12
Daar zitten meer mappers, misschien dat iemand in die regio het dan kan wijzigen?
En anders is men wel behulpzaam voor aanwijzingen hoe je die routes kan wijzigen.
Ok met :arrow: bedoel ik verder niks dan als opsommings teken, al was er niet veel op te sommen.

Het wordt wel een beetje verwarrened om de ene kaart te gebruiken voor correcties in de andere :)

http://openfietskaart.nl/?zoom=15&lat=5 ... 000TFTFFFF

HIer is het fiets pad al door getekend de knoopunt gaat recht door en ligt rechts waar die op het andere deel uit komt. Dat wordt dus 14 en de oude tak naar beneden naar de oorspronkelijke 14 vervalt.

Ik heb al diverse mensen ter plekke zien twijfelen die met een oude kaart op pad waren. :S

Ik vindt dit niet zo chique van de netwerkers. Het komt puur vanwege het ontwikkelen van een "toeristische poort" voor Reusel op de nieuwe locatie. Er staat daar dus een restaurant en een gratis te beklimmen toren die uitzicht geeft, al is hij maar net iets hoger dan de bomen.


ok, kan inderdaad ook op het forum van de fietskaart posten, beetje wennen allemaal.

Ik had in de profiles al gekeken of er mensen in de buurt waren, dat is meer regionaal, er zullen vast ook mappers zijn die geen profiel gemaakt hebben, ik zelf ook nog niet.
Huh, nu ik er over nadenk, de fietskaart is toch niet zelf te wijzigen op openstreetmap?
Vandaar dat ik de routewijzigingen van de fietsroutes hier gepost heb gisteren.
Door het gebruik van "tags" kunnen fietskaarten (eigenlijk een soort programmaatjes) elementen anders weergeven, of helemaal weglaten.
Door de juiste tags te gebruiken in de kaart waar alle gratis data vandaan wordt gehaald (de openstreetmap.org), laten deze verschillende kaarten dezelfde aanpassingen zien.
De geocacher, fietser, zeiler, wandelaar, motorrijder, caravanrijder, mountainbiker, etc. hebben hierdoor allemaal 1 gratis kaart om aan te passen. Maar fietsers kunnen voorts al uit 3 of 4 gratis kaarten kiezen om te gebruiken tijdens het fietsen. Zo ook mogelijk de andere gebruikers.

De basis van dit alles, is dus openstreetmap.org. En er zijn zelfs al programma's gemaakt om makkelijker aanpassingen daarin te kunnen maken i.p.v. via de site.
Alleen jammer dat de documentatie in de vorm van een wiki is. Ondanks dat dat zeer uitgebreid is, vind ik iets vinden in een wiki niet altijd handig. Maar dat ligt aan de implementatie ervan.
(Zo is de Wereldfietser wiki handiger, maar de gebruikers ervan zijn dan ook minder wijd verspreid over de wereld.)
Roald schreef:Huh, nu ik er over nadenk, de fietskaart is toch niet zelf te wijzigen op openstreetmap?
Vandaar dat ik de routewijzigingen van de fietsroutes hier gepost heb gisteren.
Jawel hoor, Openstreetmap vormt de basis voor allerlei kaarten, waarvan openfietsmap er een is speciaal voor de Garmin GPS (Mapsource), openfietskaart.nl is een online versie die specifiek fietsroutes weergeeft, dan heb je nog opencyclemap.org dat is weer een andere weergave van dezelfde Openstreetmap gegevens, openmtbmap speciaal voor mtb-ers etc. Je wijzigingen zijn meestal dezelfde dag nog te zien op openfietskaart.nl, voor de garmin kaart moet je meestal wel een weekje wachten voordat die ververst wordt.
OKe helder.

Overigens @robertjan een open water map of zeil map is ook welkom voor Loosdrechtse plassen, Friesland en Maasplassen. Zeeland Z holland heeft ook wel mijn interesse ;)
Roald schreef:OKe helder.

Overigens @robertjan een open water map of zeil map is ook welkom voor Loosdrechtse plassen, Friesland en Maasplassen. Zeeland Z holland heeft ook wel mijn interesse ;)
Die is er ook: http://www.openseamap.org/
Ha, open seamap, great thanks, ik googlede in het NL
De tovenaar schreef: Ik gebruik Merkaartor als offline editor, die is denk ik het meest gebruiksvriendelijk.
Op de site wordt vermeld:
Note that you need at least a Qt 4.5.3 development environment


Wordt hier Quicktime Pro mee bedoeld? Of wat dan wel en is dat freeware?
Nee, Qt, uitgesproken als cute, is een opensource- en platformonafhankelijke omgeving waarmee applicaties kunnen worden ontwikkeld. Het wordt wordt onder andere gebruikt in Google Earth, KDE, Opera, Skype, VLC media player en VirtualBox.

Je kunt het hier downloaden.
OK, bedankt Frank.
Mocht je verder met Merkaartor aan de slag gaan, dan is het handig om als achtergrond de 3dshapes topokaart te hebben, hoe je dat doet staat ongeveer halverwege op
http://forum.openstreetmap.org/viewtopi ... d=5501&p=3

Afbeelding

Ook in de online editor Potlatch kan dat:
-klik op de knop opties (kies achtergrondkaart) linksonder in beeld
-Vul de serveradres in bij Aangepast: http://overlay.openstreetmap.nl/3dshapes/!/!/!.png

Voor meer vragen kan je natuurlijk ook terecht op het forum van openstreetmap.
Bedankt De tovenaar, installeren is nog niet helemaal gelukt, ik had Merkator al unzipped voordat ik CT ging downloaden, zo te zien was dat niet helemaal te bedoeling, heb een howto half bekeken... dinsdag weer verder...
Ik gebruik de kaart op mijn Dakota 20. Super, bijna alles staat er op!

Is zo dat je met de Openfietskaart (nog) geen routes kunt berekenen langer dan 20km (ook niet in Mapsource)?
Met Mapsource kan je al wel langere routes berekenen (tot zo'n 100km, het berekenen duurt langer naarmate de afstand groter wordt). Op de Dakota zal dat lastig gaan, tenzij je misschien de optie 'tolwegen vermijden' aanzet, dan kiest die alleen de fietsroutes (LF, knooppunten) en kan je misschien iets verder komen.
Beste Tovenaar,

Ik ben vandaag net terug van een rondje Vlaanderen Fietsroutes. De kaart is me uitstekend van pas gekomen. Prima!!!!!! Met wat gedownloade (goed Nederlands hé) Had ik (bijna) geen moeite om de route te rijden en hoefde ik de kaart nouwelijks te gebruiken.
Twee opmerkingen:
de route beschrijving was nog de oude druk
de tracks hoorden bij de oude routes (gelukkig)
Nogmaals dank
Erik
Vreemd, ik krijg de nieuwste versie niet geïnstalleerd; ik zie alleen wat contourlijnen, verders helemaal niks 8)
Michael W schreef:Vreemd, ik krijg de nieuwste versie niet geïnstalleerd; ik zie alleen wat contourlijnen, verders helemaal niks 8)
en als je tig keer ctrl G indrukt?