Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
arnob schreef:Zou misschien ook kunnen, maar dat loopt toch al snel vast op mijn wat oude GPS. Bijkomend voordeel is ook dat de OFK op adres kan zoeken. Ik zal overigens de opvolger niet aanschaffen, deze kaart kan voor mijn doel nog jarenlang mee.
De OFM kan ook op adressen zoeken.
De tovenaar schreef:De Dakota heeft geen probleem om afstanden tot 100km in één keer uit te rekenen met de OFM full als light. <knip>
Zo snel kan ik mijn kaarten niet ook op de GPS laden. Ik heb gekeken op MapSource/BaseCamp. En na nog enige tijd spelen zie ik nu zowel redelijk lange routes die wel gemaakt kunnen worden als redelijk lange routes die niet berekend worden. En ik zie inderdaad geen verschil tussen de Full en de Light versie in dit opzicht. OFK routeert in ieder geval veel sneller, maar ach da's ook logisch. Flut is sneller doorgerekend.

Maar nu ik je toch aan de lijn heb.
Vroeger paste ik voor iedere versie van OFM de TypFile aan. Dat hoeft nu niet meer, want ik zou niet weten wat ik nog zou willen verbeteren of veranderen. De perfectie is bereikt; :wink:
Met één uitzondering. Vanaf een bepaald zoomniveau verdwijnen de plaatsnamen en nog iets verder inzoomen en dan verschijnen de straatnamen.
Het interesseert mij niets door welke straat ik op dit moment fiets (en anders kijk ik wel op het straatnaambord). Maar ik vind het wel leuk om te weten door welke plaats ik nu fiets of welke Plassen dat zijn waar ik nu langs rijd.
En die informatie is onderweg (zelfs voor Anke achterop de tandem) lastig te vinden.
Wat ik vroeger deed was de POI's van City's (0100-1100) weergeven ongeveer zoals je knooppunten weergeeft. Zo kun je zien waar je de pijlwijzer moet plaatsen om de plaatsnaam te zien.
Ik zou het op prijs stellen als Plaatsnamen of de POI van het centrum beter zichtbaar zouden zijn.
ankeric schreef: En ik zie inderdaad geen verschil tussen de Full en de Light versie in dit opzicht.
Als het goed is is er ook geen verschil in routering, alleen zijn in de light versie wat meer landschapselementen eruit gehaald zodat de kaart sneller kan opbouwen.
Vanaf een bepaald zoomniveau verdwijnen de plaatsnamen en nog iets verder inzoomen en dan verschijnen de straatnamen.
In Mapsource/Basecamp zie ik dat nu ook, vanaf 700m (normaal detailniveau) zijn alle plaatsnamen van de kleinere dorpen (place=village in osm) verdwenen. Kennelijk wil de Garmin bepaalde pois op bepaalde niveaus niet renderen. In dit geval gaat het om type 0x08.
Het vreemde is dat als ik in de typ file de font verander (groter maak) dat de naam dan weer zichtbaar wordt, in het ene dorp vanaf 300m, in het andere pas vanaf 150m. Kortom Mapsource gedraagt zich totaal onvoorspelbaar en ieder GPS apparaat zal ook hier anders op reageren.

Op de Dakota zie ik dat patroon overigens niet, hoewel er ook soms een plaatsnaam bij bepaalde zoomlevels verdwijnt en bij inzoomen weer verschijnt ziet het er over het algemeen veel beter uit. Ik weet niet hoe dat op jouw Etrex zit, kan je een concreet voorbeeld geven om welke plaatsen het gaat, bij welke schaal en detailniveau?
Afbeelding Afbeelding
ReinierLamers schreef:
TravelDuck schreef:Goede avond,

van windows over naar Linux Ubuntu met QLandkarte GT.
Installatie van QLandkarte via software centrum gedaan, dat werkt goed.
Vervolgens de OpenFietsmap gedownload (Windows zip versie?) en uitgepakt in Ubuntu, daarin houd ik over gmapsupp.img bestand en setup.exe
Als je die setup.exe draait met wine, en je netjes door de wizard klikt, komen de uitgepakte bestanden in ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/ te staan. Zo nodig kun je wine vast ook installeren via het Softwarecentrum.

Kies dan in QLandkarte GT voor Bestand -> Kaart laden en open ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/10010000.tdb. Daarna vraagt QLandkarte GT om een bestand met de basismap. Kies daarvoor ~/.wine/drive_c/Garmin/Openstreetmap/OpenFietsMap/10010000.img. Dan ben je, in ieder geval op mijn Ubuntu 11.04, klaar!
wine zie ik toch een beetje als een oplossing om een windows programma onder linux te draaien, zou eigenlijk liever een puur linux programma willen.
Maar wel hartelijk dank voor de tip, heb nog wel windows op de pc staan (apparte partitie, voor de pc kenners) dus kan 't ook via daar doen maar zou op langere termijn als 't goed bevalt toch wel volledig op linux over willen.
De software die je gebruikt (QLandkarte) is wel Linux, alleen om de kaarten te installeren maak je eenmalig gebruik van Wine.

Tja, niet 'mooi', maar wel praktisch..

(ik denk dat het ook wel op een 100% linux manier kan, maar als het met wine ook kan zou ik dat doen...)

Zelf ben ik al meer dan 5 jaar 100% Linux (heb ook geen dualboot meer), maar je houdt een paar keer per jaar een 'probleem' waarbij je even wine nodig hebt.

Succes
Eric
eric190173 schreef:De software die je gebruikt (QLandkarte) is wel Linux, alleen om de kaarten te installeren maak je eenmalig gebruik van Wine.

Tja, niet 'mooi', maar wel praktisch..

(ik denk dat het ook wel op een 100% linux manier kan, maar als het met wine ook kan zou ik dat doen...)

Zelf ben ik al meer dan 5 jaar 100% Linux (heb ook geen dualboot meer), maar je houdt een paar keer per jaar een 'probleem' waarbij je even wine nodig hebt.

Succes
Eric
Hoi Linux aanhangers,
even verder gedacht is de setup van openfietsmap wezenlijk niet meer dan een uitpak programma die 't *.img opsplitst in kleinere *.img delen en een index bestand.
M'n zoektocht naar linux opties leverde vooral programma's met lange codes die je in moet voeren in 't terminal programma (voor de windows gebruikers: DOS achtig iets).
In dat geval herzienend is even een uitpak via wine zo gek nog niet en weet ik zeker dat 't goed werkt.
Dank voor de tips, ga 't van de week verder uitproberen zodat ik spoedig over kan naar linux/Ubuntu (11.04) ben er verder nl erg tevreden over.
TravelDuck schreef: Hoi Linux aanhangers,
even verder gedacht is de setup van openfietsmap wezenlijk niet meer dan een uitpak programma die 't *.img opsplitst in kleinere *.img delen en een index bestand.
M'n zoektocht naar linux opties leverde vooral programma's met lange codes die je in moet voeren in 't terminal programma (voor de windows gebruikers: DOS achtig iets).
In dat geval herzienend is even een uitpak via wine zo gek nog niet en weet ik zeker dat 't goed werkt.
Dank voor de tips, ga 't van de week verder uitproberen zodat ik spoedig over kan naar linux/Ubuntu (11.04) ben er verder nl erg tevreden over.
Misschien helpt dit:
Wanneer je de setup.exe hernoemt naar setup.7z kan je zien dat het een zip file is met daarin een tooltje (gmt.exe, afkomstig van gmaptool, deze kan de img tiles die zich in gmapsupp.img bevinden uitpakken) en verder wat index bestanden mdx, tdb, img alsmede de typ file. Je zou dus een Linux versie van 7zip en gmaptool moeten hebben om het uit te pakken.

PS het zou misschien handig zijn dat een van jullie een korte handleiding schrijft voor Linux gebruikers die ik dan op m'n site kan zetten.
De tovenaar schreef: Misschien helpt dit:
Wanneer je de setup.exe hernoemt naar setup.7z kan je zien dat het een zip file is met daarin een tooltje (gmt.exe, afkomstig van gmaptool, deze kan de img tiles die zich in gmapsupp.img bevinden uitpakken) en verder wat index bestanden mdx, tdb, img alsmede de typ file. Je zou dus een Linux versie van 7zip en gmaptool moeten hebben om het uit te pakken.

PS het zou misschien handig zijn dat een van jullie een korte handleiding schrijft voor Linux gebruikers die ik dan op m'n site kan zetten.
Als ik 't zo bekijk denk ik dat ik op dit moment via de wine oplossing ga zoals Eric omschreef, dat lijkt me nu even de snelste methode voor me gezien ik eigenlijk wel spoedig de boel klaar wil hebben. Misschien dat je deze methode kunt opnemen in je help, dat zou alvast erg handig zijn. Scheelt je ook weer een extra bestand aanmaken voor downloaden (in linux formaat).

succes en bedankt,
De tovenaar schreef:Op de Dakota zie ik dat patroon overigens niet, hoewel er ook soms een plaatsnaam bij bepaalde zoomlevels verdwijnt en bij inzoomen weer verschijnt ziet het er over het algemeen veel beter uit. Ik weet niet hoe dat op jouw Etrex zit, kan je een concreet voorbeeld geven om welke plaatsen het gaat, bij welke schaal en detailniveau?
Concreet is simpel: ik zie nooit plaatsnamen op Extrex Vista HCx.
Voorbeelden zijn wat lastiger te geven. Mag ik zeggen alle plaatsen? 8)
Ik heb verschillende detailnivo's geprobeert, verschillende weergave instellingen.
Blijkbaar heb ik daarom vroeger de weergave van POI's voor City enz. aangepast. Dan verschijnt de plaastnaam tijdens MouseOver.
ankeric schreef: Concreet is simpel: ik zie nooit plaatsnamen op Extrex Vista HCx.
Voorbeelden zijn wat lastiger te geven. Mag ik zeggen alle plaatsen? 8)
Ik heb verschillende detailnivo's geprobeert, verschillende weergave instellingen.
Blijkbaar heb ik daarom vroeger de weergave van POI's voor City enz. aangepast. Dan verschijnt de plaastnaam tijdens MouseOver.
Dat meen je niet. Komt natuurlijk omdat jij nooit de gps bedient? ;-)
Dit is wel heel erg vreemd, ik heb zelf een Etrex Venture Cx die denk ik vergelijkbaar is en die laat alle plaatsnamen prima zien. Heb je misschien de ontclutter ingeschakeld? Anders even navragen op forum van Waypoint of anderen daar ook last van hebben? Andere bezitters zoals Egbert heb ik hier ook nog nooit over gehoord en die heeft een Etrex Legend Hcx (volgens mij identiek aan de Vista alleen zonder hoogtemeter).

Als alles goed is ingesteld zou je zoiets moeten zien op de Etrex:
Afbeelding
De tovenaar schreef:Dat meen je niet. Komt natuurlijk omdat jij nooit de gps bedient? ;-)
Klopt... 8)
Ontclutter, o ja, die staat aan.
Dus nu uitgezet.
Ik zie nu "Oudewater" bij 1,2km-800m zoom, bij 500m is dat verdwenen.
"Woerden" is zichtbaar bij alle zoom nivo's.

Ontclutter OFF, weergave 'Straatnaam' en 'Land' (wat dat ook mag zijn) OFF en het gewenste resultaat is bereikt.
Klaar dus...
ankeric schreef: Ik zie nu "Oudewater" bij 1,2km-800m zoom, bij 500m is dat verdwenen.
"Woerden" is zichtbaar bij alle zoom nivo's.

Ontclutter OFF, weergave 'Straatnaam' en 'Land' (wat dat ook mag zijn) OFF en het gewenste resultaat is bereikt.
Klaar dus...
Ook Oudewater nog steeds zichtbaar?
In Mapsource zat er nog een bug die ervoor zorgde dat dorpsnamen vaak verdwenen bij het inzoomen vanaf 300m (normaal detail niveau). In de laatste update van de lightversie (30/09) is dat opgelost (maar misschien zijn de dorpsnamen nu veel te vet ;-)).
De tovenaar schreef:Ook Oudewater nog steeds zichtbaar?
Ja...
"Oudewater" zichtbaar bij 1,2km-800m zoom, bij 500m is dat verdwenen.
Fontsize altijd hetzelfde (en altijd goed).

"Woerden": >= 2km --> fontsize is gelijk aan "Oudewater"
"Woerden": < 2km --> BOLD, grote letter

Update:
- in de laatste update van de Light versie (30/09)
- in de laatste update van de Full versie (30/09)
zijn plaatsnamen zijn nu goed zichtbaar. Zelfs "Oudewater".
Beste tovenaar

ik heb op mijn mapsource de openfietsmap Benelux geplaatst maar werkt niet naar behoren.
het geen gebeurt is dat ik een route wil aanmaken deze rechte lijn trekt en niet het pad of de weg volgt.
wat doe ik hier fout, kan je me hier even helpen.

groeten

Frans
Hallo Frans,

allereerst welkom op het forum, ik hoop dat het nuttig en interessant voor je zal zijn.

Hoe je Mapsource moet instellen voor de Openfietskaart kun je op de Openfietsmap website vinden:
http://sites.google.com/site/openfietsm ... psource_nl

Bij Routering staat precies hoe je het programma moet instellen.
Steprunner schreef:Beste tovenaar

ik heb op mijn mapsource de openfietsmap Benelux geplaatst maar werkt niet naar behoren.
het geen gebeurt is dat ik een route wil aanmaken deze rechte lijn trekt en niet het pad of de weg volgt.
wat doe ik hier fout, kan je me hier even helpen.

groeten

Frans
De tovenaar zit in Griekenland, of beter gezegd: fietst in Griekenland, maar er is een verschil tussen een route maken en een track. Waarschijnlijk probeer je het laatste, met als gevolg een rechte lijn.
Soms moet je een gemaakte route ook laten herberekenen om hem via de wegen te laten lopen.
Blijkbaar is het iedereen hier gelukt om de Openfietsmap te installeren op OP en draaiend te krijgen in Mapsource ;)

Dus tips zijn welkom want mij lukt het niet. Ik heb Mapsource 6.13.6 (als het goed is de laatste versie) geïnstalleerd, maar de Openfietsmap (Windows-versie) wordt daarin niet automatisch geopend bij downloaden en unzippen. Ook zie ik nergens een mps-file staan.
Met de Mac-versie (gmap) lukt het ook niet.

Wat doe ik fout?
Fedor schreef: Dus tips zijn welkom want mij lukt het niet. Ik heb Mapsource 6.13.6 (als het goed is de laatste versie) geïnstalleerd, maar de Openfietsmap (Windows-versie) wordt daarin niet automatisch geopend bij downloaden en unzippen. Ook zie ik nergens een mps-file staan.
Wat doe ik fout?
Vergeten op install.exe te klikken ? :wink:
Je bedoelt setup.exe neem ik aan. Dat heb ik gerund.