Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Puik werk Tovenaar!
Ik heb mijn Garmin Fietsrouteplanner BeLux van mijn Edge 705 gegooid en jouw kaart erop gezet! Veel mooier en de routing werkt perfect. Ik heb hem gisteren getest tijdens woon-werk verkeer. Ik zat zo naar het mooie kaartje te staren dat ik bijna de Schelde in reed! :-)
Zelfs de aarden weggetjes die ik volg zijn erop terug te vinden..zelfs een hekje en enkele paaltjes die nog geen jaar geleden geplaatst zijn staan er allemaal op! Heerlijk!
Je bent onze held! 8)
Aniphys
De tovenaar schreef:In een volgende update komen er ook zo'n 300 hellingen bij, die zitten nu in de osm database en zijn afkomstig van http://heuvelsfietsen.nl
Ha Minko,

Je laat ons wel even horen als je een update heb?

John.
@ Frank: de Amstel is me ook al opgevallen na een tip van Ank en Eric over het N.Hollands kanaal (staat ook droog). Bij een volgende update staat er weer water in. Verder kunnen er een aantal gebieden nog onder water staan door fouten in de osm database, als je iets vreemds opvalt laat het me even weten.

@Aniphys: de Schelde stond zeker ook droog op mijn kaart? :wink:

@john: De volgende update laat nog wat op zich wachten, want de osm servers zijn al een tijdje uit de lucht vanwege onderhoud ofzo. Bovendien moet ik nog wat experimenteren met een andere layout want de kaart is bij het uitzoomen nog erg druk. Een voorproefje kan je zien op
http://sites.google.com/site/openfietsmap/zoomlevels

Als er een volgende update is te downloaden zal ik dat hier tzt plaatsen.
Er is weer een nieuwe update op http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads
Het heeft even geduurd, omdat de osm servers tijdelijk down waren, en ik heb de kaart wat verder bewerkt n.a.v. de commentaren.

Afbeelding

Zo zijn nu de fietspaden wat dikker, lichtere kleuren voor de hoofdwegen, de hellinkjes van http://heuvelsfietsen.nl zijn nu te zien, het NH-kanaal en de Amstel weer blauw.
Ook heb ik heel wat gesleuteld aan de detail-levels, bij lagere zoomlevels zijn de wegen dunner en worden alleen de belangrijkste pois getoond (fietsknopen, heuvels).
Straatnamen ed worden alleen bij de hogere inzoom levels getoond.

Je kan eea nog instellen in Mapsource, in het menu Bewerken->Voorkeuren:
Scherm-> diensten uit (Minder pois)
Routebepaling -> routestijl automatisch, voertuig fiets, berekening snellere tijd, evt onverharde wegen vermijden

Ik hoop dat de download snelheid wel een beetje ok is, uploaden naar google werkte vandaag niet, dus voorlopig staan de files op Adrive.com geparkeerd.
Hartelijk dank voor de update! Fijn dat je commentaar zo snel kunt verwerken. Leuk ook om te zien dat updates van het kaartmateriaal snel hun weg vinden.

Wat me opviel is dat de snelwegen nu minder opvallen op de kaart op de PC. Dit is vanuit het perspectief van bruikbaarheid voor de fietser misschien logisch, maar het zijn vaak wel lange barrieres voor fietsers en daarom in mijn ogen belangrijk om duidelijk op de kaart te laten opvallen. Daarnaast zijn het voor mij ook duidelijke referentielijnen om de locatie op de kaart te bepalen. Ik zou om deze twee redenen het waarderen als snelwegen weer iets duidelijker zouden verschijnen op de kaart.
Je zou zelf wat kunnen experimenteren met de kleuren mbv de online TYP editor:
http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi

De file die je kan bewerken met de kleuren definities is 10010.TYP
Bij Line # 3 zou je ipv de kleurcode e6e6e6 een andere kunnen invullen.
De kleurcodetabel kan je vinden op oa http://www.deltadelta.de/garmin_colours/
Vervolgens download je de gewijzigde TYP file en benoem je weer als 10010.TYP.
Zorg er wel voor dat Mapsource uitstaat want anders kan die 10010.TYP niet overschrijven.

Afbeelding
De tovenaar schreef:Zo zijn nu de fietspaden wat dikker, lichtere kleuren voor de hoofdwegen, de hellinkjes van http://heuvelsfietsen.nl zijn nu te zien, het NH-kanaal en de Amstel weer blauw.
Gelukkig maar, anders had vandaag het roeifestijn niet door kunnen gaan. :wink:
Ook heb ik heel wat gesleuteld aan de detail-levels, bij lagere zoomlevels zijn de wegen dunner en worden alleen de belangrijkste pois getoond (fietsknopen, heuvels).
Straatnamen ed worden alleen bij de hogere inzoom levels getoond.
Volgens mij zie ik nu geen straatnamen meer op mijn GPS. De A9 is op mijn GPS nauwelijks zichtbaar, dus wat mij betreft mogen de snelwegen ook wat duidelijker weergegeven worden. Ik heb je gmapsupp gebruikt om de kaart op mijn GPS te zetten, maar ik krijg de kaart met hoogtelijnen niet te zien. Kan dat kloppen?

Thanks,
Frank
Bedankt voor de tip, Minko. Het is leuk om eens te experimenteren met die kleuren, maar een goed schema maken is best lastig :).

Ik heb er nu één gemaakt waarbij snelwegen donkergrijs zijn en wegen die steeds minder belangrijk zijn voor auto's steeds lichter worden. Fietspaden zijn nu geel met een rood randje, zodat ze goed opvallen.

Nog wel twee problemen met deze typ file waar ik niet uitkom:
* bij upload naar GPS lijkt NL onder water gelopen
* bij uitzoomen voorbij een bepaald level worden collector roads en hoger weer rood, en snelwegen weer lichter grijs

Je meest recente gmapsupp.img geeft op een etrex Legend HCx de snelwegen overigens prima weer, ook namen bij wegen zijn op de GPS goed te zien wat mij betreft.

Cornelis
@Frank
De aparte hoogtelijnen kaart was ik idd vergeten in de gmapsupp (de hoogtelijnen staan er wel in, maar niet als aparte kaart). De gmapsupp heb ik inmiddels vervangen voor een betere.
Dat de straatnamen niet meer zichtbaar zijn is een vervelender probleem, op mij Etrex zijn ze wel goed te zien.

@Cornelis

Jouw fietspaden zien er bij het inzoomen wel goed uit, duidelijke dikke lijnen. Ook de N-wegen en autosnelwegen zijn goed te zien. Echter bij het uitzoomen overschaduwen die dikkere fietspaden de hoofdwegen waaraan die parallel lopen. Ook de lichtergrijze regionale en tertiaire wegen zijn nauwelijks meer te onderscheiden van de "witte" wegen op de GPS denk ik.
Ik zie geen rode collector roads bij het uitzoomen, alleen lichtbruin (type 0x12).

Heb je dat onderwater ook met de originele TYP file? Welke Mapsource versie?

Wijzig niet teveel kleurtjes, want sommige lijntjes worden op verschillende levels door mij voor meerdere soorten wegen gebruikt, omdat de Garmin maar een zeer beperkt aantal liijntypes kent (te weinig) zodat ik sommige lijntjes moet "hergebruiken". Bijv de stippellijn autoweg (0x01) wordt ook als overlay gebruikt voor alle regionale en lokale wegen waarop fietsen verboden is en als startbaan van vliegvelden ;-) De richtingpijlen worden ook gebruikt als rotondes, de veerverbindingen in een lager zoomlevel fietsroutes etc. Het is dus nogal ingewikkeld. Wil je precies weten welk type kleurcode bij welke weg op welk level wordt gebruikt kan je in de style files zien:
http://sites.google.com/site/openfietsmap/procedure

Het maken van een goede kleurcode wordt door Garmin niet makkelijk gemaakt, want de weergave in Mapsource is soms anders dan op de GPS en ook tussen de verschillende types GPS zijn er grote verschillen. Verder heb ik ook geconstateerd dat oudere versies van Mapsource ook erg verschillen, bijv versie 6.15.6 toont geen fietsroutes, maar de recentere (6.15.7 en 6.15.11) en de oudere 6.13 wèl.
cwg schreef: * bij uitzoomen voorbij een bepaald level worden collector roads en hoger weer rood, en snelwegen weer lichter grijs
-collector roads bij uitzoomen is lijntype 0x12 (op mijn scherm lichtbruin)
-snelwegen worden weergegeven met type 0x00
Het zuidelijke deel van België plus Luxemburg kan nu ook gedownload worden (33 Mb, vooralsnog alleen de Windows versie).

Dit deel is duidelijk minder gedetailleerd en compleet op osm. Gezien de grootte van het bestand zou dit nog wel bij de rest van de kaart geplakt kunnen worden. Dit gaat dan wel ten koste van een groot stuk Duitsland (Ruhrgebied) omdat ik dan gebruik maak van een andere osm uitsnede (Benelux, met maar een tiental km grensstreek eromheen).

De hoogtelijnen zijn afkomstig van openmtbmap.org, een hoogteprofiel maken kan (nog) niet.
Vandaag Utrechtse Heuvelrug op OFM.
Oordeel Anke: schitterende weergave, duidelijk, overzichtelijk (achterop de tandem verbetert Anke de door mij zo zorgvuldig voorbereide route en kijkt dus onderweg heel veel op de GPS). Mooi!
(OFK maakt er een leuk potje van op de Heuvelrug).
Geen enkel moment zelfs maar de behoefte gehad om over te schakelen naar een andere kaart.

Eén klein gaatje in het Let de Stigterpad. Wordt komende week mijn eerste OSM correctie.

Wel valt op:
Niet op MapSource, maar wél op de GPS heeft OFM een extreme voorkeur voor MTB-routes.
Betekent dat je als je een MTB route wilt vermijden een extra via-punt nodig is op de gewenste route, anders wordt vrijwel altijd de MTB-route gekozen. Ook als dat een omweg van 200% betekent.
Het lijkt dat 'vermijd onverhard' hiervoor een oplossing is. MTB-routes worden dan vermeden, maar een bewust gekozen onverharde route (bijvoorbeeld MTB-route) wordt wel geaccepteerd.

Fort Wierickerschans, N52.08208 E4.78311, staat onder water. Is een voorbeeld, komt vaker voor (maar dit is geen nieuw feit).

Over de zichtbaarheid MapSource vs. GPS.
MapSource en de nieuwste modellen GPS kunnen 65536 kleuren weergeven.
De oudere modellen (Etrex, 60) kunnen 256 kleuren weergeven. Gevolg is - soms - dat de weergave op de GPS wordt 'afgerond' naar een kleur die wél kan worden getoond. Soms is dat resultaat minder en valt een onderscheid grotendeels weg.

Weergave snelwegen.
Afgezien van het feit dat ik niet begrijp waarom je op de fietskaart juist auto-snelwegen als referentie zou willen gebruiken (in plaats van rivieren, meren, steden, bossen, heidevelden, wegen en fietspaden) en ik ook niet begrijp waarom snelwegen barrières zijn die om die reden goed zichtbaar moeten zijn (alleen het ontbreken van wegen, fietspaden, viaducten en tunnels ervaar ik als een barrière, snelwegen interesseren me niet als ik fiets) zie ik nu weer iets te weinig verschil tussen een snelweg en een gewone straat (0x06). Met name bij de hogere zoom niveaus. Ik verwacht dat Anke ons binnenkort een keer de snelweg opstuurt :lol: .
Nog sterker geldt dit voor N-wegen (bijvoorbeeld N928 bij Woudsend, N11 Alphen aan den Rijn).
Misschien is er toch nog een compromis mogelijk dat Cornelis en Frank tegemoet komt én snelwegen/N-wegen beter onderscheid van straten.
(Zelf ben ik opgehouden met het aanpassen van TypFiles: Minko kan dat véél beter. De enige aanpassingen die ik zelf nog doorvoer: verwijderen van overbodige POI’s en het verwijderen van LF-, knooppunt- en overige routes).
ankeric schreef: Afgezien van het feit dat ik niet begrijp waarom je op de fietskaart juist auto-snelwegen als referentie zou willen gebruiken (in plaats van rivieren, meren, steden, bossen, heidevelden, wegen en fietspaden) en ik ook niet begrijp waarom snelwegen barrières zijn die om die reden goed zichtbaar moeten zijn (alleen het ontbreken van wegen, fietspaden, viaducten en tunnels ervaar ik als een barrière, snelwegen interesseren me niet als ik fiets)
Het ligt misschien ook aan het gebied waar je vaak fietst. Qua grootschalige oriëntatie in bijvoorbeeld groot Rotterdam met een aanschakeling van steden en wegen kan ik me nauwelijks iets handigers voorstellen dan de snelwegen en rivieren die ik grofweg wel uit m'n hoofd weet te liggen. De bossen en heidevelden ken ik daar niet zo goed :).

Misschien is het op de heuvelrug anders, maar in Zuid-Holland zijn onderdoorgangen of bruggen over snelwegen niet overal even ruim aanwezig. Als je een snelweg duidelijk ziet op de kaart weet je dat je extra goed moet uitkijken naar een mogelijkheid aan de andere kant te komen (mocht je daarheen willen). Als je hem aanziet voor een gewone weg of hem zelfs over het hoofd ziet, loop je het risico dat je een tijd parallel aan die snelweg moet gaan fietsen om een kruisingsmogelijkheid te zoeken. Dat is gezien de herrie niet altijd even leuk. Wat betreft de herrie kan het ook interessant zijn om fietspaden te mijden die langs de snelwegen lopen.


Cornelis
Extreme voorkeur voor MTB-routes:
Ik zal eens kijken of ik hier wat aan kan veranderen. In mijn scripts staat bij Mtb route road_class=1 road_speed=1. Road_class=4 is het hoogst, road_speed=5 is het snelst. Deze opties heb ik bij fietspaden en lf en knooppuntroutes; road_class/speed=0 is het laagst (onverharde wegen/paden). Misschien moet ik mtb routes de klasse 0 geven en kijken of dit werkt.

Fort Wierickerschans:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/8165062
Dit is duidelijk een foute tagging in de osm-database, de tag natural=water kan daar weggehaald worden.

Over de zichtbaarheid MapSource vs. GPS:
Mijn kaart stem ik af op mijn Etrex. Een mooiere weergave op een van de nieuwere modellen is zonder meer mogelijk, maar dan zien de resultaten op de Etrex er niet meer uit.

Weergave snelwegen
Ik denk idd dat het lichtgrijs van de snelweg/N-wegen soms moeilijk is te onderscheiden, dus in de volgende versie wordt ie toch weer wat donkerder van kleur . De kleuren die Cornelis heeft gekozen voor de N-/Autowegen moet ik eerst nog even op de fiets beoordelen maar in Mapsource ziet het er goed uit. De dubbel gekleurde fietspaden zijn wel opvallend maar te druk als je uitzoomt.

Verwijderen van overbodige POI’s:
Veel Pois heb ik overgenomen van de standaard versie van mkgmap en heb ik niet gedefinieerd, dus die kan je er niet uitgooien via de TYP file. Door in Mapsource de optie "diensten" uit te zetten schakel je al een heleboel uit. Al deze Pois worden bovendien alleen getoond op het hoogste zoomlevel (<1 km in Mapsource op het hoogste detailniveau).
De tovenaar schreef:Veel Pois heb ik overgenomen van de standaard versie van mkgmap en heb ik niet gedefinieerd, dus die kan je er niet uitgooien via de TYP file. Door in Mapsource de optie "diensten" uit te zetten schakel je al een heleboel uit. Al deze Pois worden bovendien alleen getoond op het hoogste zoomlevel (<1 km in Mapsource op het hoogste detailniveau).
De POI's die ik niet wil zien (school, kerk, ziekenhuis, apotheek, bushalte, treinstation, benzinestation enz.) verwijder ik niet als POI, maar ik kies voor een transparante weergave...
De tovenaar schreef:Door in Mapsource de optie "diensten" uit te zetten schakel je al een heleboel uit.
Ja, maar... dan zie ik ook de POI's niet meer die ik wel belangrijk vind (restaurant, bar, museum, molen enz.).
cwg schreef:Als je een snelweg duidelijk ziet op de kaart weet je dat je extra goed moet uitkijken naar een mogelijkheid aan de andere kant te komen (mocht je daarheen willen).
Dat is niet mijn probleem, maar van de GPS (of van Anke). Wij rijden (in Nederland) nog vrijwel uitsluitend routes, dus ik bedoel dat letterlijk: dat zoekt de GPS maar uit. Ik let zelf liever op de omgeving.
cwg schreef:Als je hem aanziet voor een gewone weg of hem zelfs over het hoofd ziet, loop je het risico dat je een tijd parallel aan die snelweg moet gaan fietsen om een kruisingsmogelijkheid te zoeken. Dat is gezien de herrie niet altijd even leuk. Wat betreft de herrie kan het ook interessant zijn om fietspaden te mijden die langs de snelwegen lopen.
Klopt, mee eens, daarom moet een snelweg ook zichtbaar blijven. Maar in mijn ogen niet bij de eerste oogopslag (de fase waarin ik kijk waar ik zou kunnen fietsen), maar pas in de tweede fase (waarin ik ga kijken waar ik wel of juist niet wil fietsen).
Daarom zo minimaal mogelijk zichtbaar, maar wel zichtbaar.
De tovenaar schreef: Ik zie geen rode collector roads bij het uitzoomen, alleen lichtbruin (type 0x12).
Dat zal mijn kleurenblindheid zijn ;-).
De tovenaar schreef: Heb je dat onderwater ook met de originele TYP file? Welke Mapsource versie?
Dit bleek een bug van QlandkarteGT te zijn, is inmiddels gefixed in de laatste svn versie.
ankeric schreef:
cwg schreef:Als je een snelweg duidelijk ziet op de kaart weet je dat je extra goed moet uitkijken naar een mogelijkheid aan de andere kant te komen (mocht je daarheen willen).
Dat is niet mijn probleem, maar van de GPS (of van Anke). Wij rijden (in Nederland) nog vrijwel uitsluitend routes, dus ik bedoel dat letterlijk: dat zoekt de GPS maar uit. Ik let zelf liever op de omgeving.
Dat verklaart al heel wat ;-). Ik gebruik de GPS meer als kaart waarop je huidige plaats wordt aangeduid. Vaak maak ik van te voren wel tracks om te volgen en dan vind ik een overzichtelijke kaart op de PC erg belangrijk. Routes gebruik ik nauwelijks omdat ik mijn GPS daar te traag voor vind.

Cornelis
Wat een prachtige kaart, je zou er haast van aan de GPS gaan.

Maar als je deze kaart volgt, kom je ten zuiden van Roermond in een vreselijke overstroming terecht. Zo erg dat zelfs heuvels van 35 meter hoog onder water staan.

Ik hou het voorlopig nog maar even bij papier.

Peter
cwg schreef:Dit bleek een bug van QlandkarteGT te zijn, is inmiddels gefixed in de laatste svn versie.
Ok, gelukkig maar, ik vreesde al dat de dijken op mijn kaart niet waterdicht waren.
Peter M schreef: Maar als je deze kaart volgt, kom je ten zuiden van Roermond in een vreselijke overstroming terecht. Zo erg dat zelfs heuvels van 35 meter hoog onder water staan.

Ik hou het voorlopig nog maar even bij papier.

Peter
Bedankt voor de tip Peter, die overstroming had ik nog niet opgemerkt. Er zit denk ik ergens een gat in mijn kaart waardoor het water van de Roer doorheen stroomt ;-)

Op Openmtbmap zie ik die overstroming ook, dus kennelijk zit ergens een bug in het programma dat de kaarten van osm omzet naar Garmin formaat (mkgmap).