Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
Beste Minko. Ik noemde al eerder de software Viewranger voor Nokia telefoons. En sinds kort ook Android, als is dat nog in beta.

Hoe dan ook, ik heb de makers gevraagd of ze niet de door jouw opgestelde kaarten konden toevoegen aan de software zoals ze dit nu ook al doen met OpenStreetMap en OpenCycleMap. Hier staan ze best voor open. Daarvoor moet het wel mogelijk zijn om 'tiles' van de kaart binnen te halen via een URL:
viewranger schreef:If the tiles can be accessed via a URL like google or OSM tiles, then yes. We'd just need to add the URL to the list on our server
Ik heb het idee dat dit op dit moment (nog) niet mogelijk is met OpenFietsMap. Klopt dat? En is het mogelijk dit wel te realiseren? Of stel ik nu een zeer lastige vraag.
Hoi Jarno,

Het plaatsen van de afzonderlijke tiles op een of andere server zou in principe kunnen, maar ik vraag me af of Viewranger die dan kan inlezen want de tiles zijn in garmin img formaat.
Misschien zou je het zelf kunnen uitproberen, de openfietsmap.exe is een gezipt bestand dat je kan uitpakken (bijv met 7-zip) en dan ergens kan hosten? Heeft de wereldfietser site nog wat server ruimte of is er een budget beschikbaar dan mogen mijn files er best op :)
De tovenaar schreef:Heeft de wereldfietser site nog wat server ruimte of is er een budget beschikbaar dan mogen mijn files er best op :)
Ik zou dat even kunnen navragen of we nog een Gig over hebben? Maar dat lijkt me vrij veel.
I.i.g. heb ik ook even vanaf de Wiki vanaf 2 plekken verwezen naar dit topic.
Zoiets is dus niet mogelijk vanuit google code?
Jarno schreef:Zoiets is dus niet mogelijk vanuit google code?
Je wilt niet weten hoe lang ik bezig was met het uploaden van één bestandje naar Google, laat staan een stuk of 40. :? Je mag het uitproberen, Google heeft 1Gb vrij per account, want ik weet niet hoe en of Viewranger werkt en kan het ook niet uittesten. Ik heb ze nu op Adrive.com geparkeerd, daar is zelfs 50Gb aan gratis ruimte (dat is het probleem dus niet) maar het uploaden gaat soms wel, soms niet en is ook erg traag.

@Robertjan
Bedankt, als de kaart een beetje goed werkt en de meeste bugs eruit zijn zal ik er een korte beschrijving opzetten.
De kaart is weer geupdate, met de nieuwste versie van mkgmap is de Roer is nu weer binnen zijn oevers ;-) De kleuren van de N- en snelwegen zijn weer wat donkerder. Ook de spoorlijnen zijn aangepast (bij lagere zoomnivo's waren die niet te onderscheiden met lokale wegen) en de kleuren van de landsgrens zijn nu paars ipv geel (mtb routes en tertiaire wegen waren ook geel).

Helaas nog geen straatnamen mogelijk op een aantal GPS units (oa Nuvi, Dakota, Colorado) waarschijnlijk door een bug in de TYP file. Verder zal de kaart tzt worden opgenomen op de osm servers, waardoor die regelmatiger en automatisch kan worden ververst. Ook is het de bedoeling om de gehele Benelux weer te geven (gaat wel ten koste van een deel van de Duitse grensregio).
Bedankt Minko, ik zal het komende weekend de kaart uittesten. :)
Frank schreef:Bedankt Minko, ik zal het komende weekend de kaart uittesten. :)
Hoi Frank,

Voor het probleem met de verdwenen straatnamen op GPS units met touchscreen (Nuvi, Oregon? Dakota)
en de Colorado heb ik een volgende fix voor de TYP file: http://sites.google.com/site/openfietsm ... treetnames

Het is gebleken dat wanneer ik sommige naam labels onzichtbaar maak in de TYP file (noodzakelijk omdat op bijv Etrex die hardnekkig in beeld blijven, ook al staan de straatnamen uit) dit weer problemen veroorzaakt op andere units. Dit kan inderdaad de straatnamen voorgoed uitschakelen, zelfs bij andere geïnstalleerde kaarten. :cry:

De enigste manier om dit weer in orde te krijgen is een harde reset van de GPS (en dan de kaart met de alternatieve TYP file te installeren)


Op oudere modellen als de Etrex lijkt dit niet van invloed, en ook niet op Mapsource.
De volgende update zal ik deze gewijzigde TYP file standaard installeren, maar dan is er weer een fix nodig voor Etrex modellen (omdat daar de straatnamen dan weer NIET verdwijnen), je zou er een punthoofd van krijgen van die Garmin bugs. :wink: :x
De tovenaar schreef:
Frank schreef:Bedankt Minko, ik zal het komende weekend de kaart uittesten. :)
Hoi Frank,

Voor het probleem met de verdwenen straatnamen op GPS units met touchscreen (Nuvi, Oregon? Dakota)
en de Colorado heb ik een volgende fix voor de TYP file: http://sites.google.com/site/openfietsm ... treetnames

Het is gebleken dat wanneer ik sommige naam labels onzichtbaar maak in de TYP file (noodzakelijk omdat op bijv Etrex die hardnekkig in beeld blijven, ook al staan de straatnamen uit) dit weer problemen veroorzaakt op andere units. Dit kan inderdaad de straatnamen voorgoed uitschakelen, zelfs bij andere geïnstalleerde kaarten. :cry:

De enigste manier om dit weer in orde te krijgen is een harde reset van de GPS (en dan de kaart met de alternatieve TYP file te installeren)


Op oudere modellen als de Etrex lijkt dit niet van invloed, en ook niet op Mapsource.
De volgende update zal ik deze gewijzigde TYP file standaard installeren, maar dan is er weer een fix nodig voor Etrex modellen (omdat daar de straatnamen dan weer NIET verdwijnen), je zou er een punthoofd van krijgen van die Garmin bugs. :wink: :x
Minko, het was nog niet helemaal tot Waverveen doorgedrongen dat er onzekerheid bestaat over de straatnamen op de Oregon. Die zijn in elk geval op mijn Oregon 300 leesbaar.
Heb nog geen tijd gehad om je laatste kaartupdate te installeren maar zal dat zsm doen want sinds je openfietsmap hebt gepubliceerd heb ik geen andere meer op mijn gps gehad. Veel dank dat je de moeite neemt om deze kaart te maken en te verbeteren. Beetje water te veel in Limburg doet daar niks aan af, hadden ze maar niet buitendijks moeten bouwen ;)
Frank Bueters
Hallo Minko,

het lijkt erop dat ik mijn bug rapport naar iemand anders moet sturen. Ook met je nieuwe typ-file had ik het probleem dat de straatnamen verdwenen, nadat de GPS uit geweest was! Toen ik de Onroute fietskaart verwijderde, dit naar aanleiding van je opmerking dat een wijziging in je typ-file invloed had op andere kaarten, had ik dit probleem niet meer. Ik zal die Onroute kaart voorlopig verbannen naar een apart CF kaartje. Aangezien dit bij de Oregon niet is, zal dit wel weer een specifieke Colorado bug zijn.

Wel vreemd dat de instellingen van de ene kaart de andere kaarten kan beïnvloeden.
Dankzij jouw tip over die bugs op het forum van Waypoint ben ik er achter gekomen dat dit aan de TYP file lag, en dat het geen specifieke Colorado bug is maar ook op de Nuvi (310) en Dakota voorkomt. Op een apart kaartje stoppen helpt denk ik niet (althans niet op de Nuvi), eenmaal besmet met verdwenen straatnamen helpt alleen een harde reset. Je zou kunnen proberen de Typ file van de onroute fietsmap te bewerken en alle invisible lijn elementen uitzetten. Zie het screenshot op http://sites.google.com/site/openfietsm ... /customize
En dan de invisible Extended labels uitvinken, maar welke precies de oorzaak zijn is me nog steeds een raadsel.
De tovenaar schreef:Dankzij jouw tip over die bugs op het forum van Waypoint ben ik er achter gekomen dat dit aan de TYP file lag, en dat het geen specifieke Colorado bug is maar ook op de Nuvi (310) en Dakota voorkomt. Op een apart kaartje stoppen helpt denk ik niet (althans niet op de Nuvi), eenmaal besmet met verdwenen straatnamen helpt alleen een harde reset.
Ai, dat is lastig. Ik zal het eens testen.
Je zou kunnen proberen de Typ file van de onroute fietsmap te bewerken en alle invisible lijn elementen uitzetten. Zie het screenshot op http://sites.google.com/site/openfietsm ... /customize
En dan de invisible Extended labels uitvinken, maar welke precies de oorzaak zijn is me nog steeds een raadsel.
Ik zal er eens naar kijken. Misschien kan ik ook de typ-file van een eerdere versie van de Onroute fietskaart proberen, want daarmee had ik volgens mij het probleem niet.
Hallo Minko,

die oude TYP-file gebruiken was inderdaad de oplossing, de straatnamen blijven nu zichtbaar. Ik heb wel mbv. de door jou genoemde online typ-file editor de lijnen aangepast, zodat de kleuren hetzelfde zijn als de nieuwe typ-file. Moest bovendien een aantal line types toevoegen, bijv. Onroute gebruikt in zijn nieuwe kaart lijn type 0x29 (Power line) om fietsroutes aan te geven.
Er is weer een nieuwe versie van de OpenFietsMap te downloaden:

http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads
Afbeelding

In de laatste update bestrijkt de kaart nu op veler verzoek de gehele Benelux.
Een stukje Duitsland (Roergebied, Keulen/Bonn) heeft daarvoor moeten wijken.
Verder zijn er wat aanpassingen gedaan met de straatnamen zodat die hopelijk zichtbaar blijven op oa Colorado en Dakota. De pois voor fietsenzaken heb ik ondergebracht onder autoreparatiebedrijven, zodat ze nu via Mapsource en de GPS snel te vinden zijn. Pois voor knooppunten kan je nu in Mapsource vinden onder alle speciale punten (all points of interest).

Verder zijn de downloads verplaatst naar de openstreetmap server.
Ik heb gisteren wat routes gepland door de gemeente waar ik woon. Ik heb met erg veel plezier gebruik gemaakt van de knooppunten die op de kaart staan. Daardoor was ik in staat om mooie rondjes te plannen. Dat was met de onroute fietskaart niet zo mooi gelukt.

Nu moet ik ze alleen nog fietsen :D.
...ik heb de kaart er nu zo'n 2 weken in zitten en het werkt prima...
Ik zal 'm eens downloaden en kijken hoe MapSource de route van de camping naar huis berekend... :D
De tovenaar schreef:Op basis van Openstreetmap (osm) data heb ik een fietskaart ontwikkeld voor de GPS: de OpenFietsMap.
Betekend dit dat de fietskaart precies dezelfde data bevat en dat routering op basis van deze kaart hetzelfde zal gaan als de gewone OSM kaarten?

off topic:
Ik wil binnenkort naar Frankrijk gaan fietsen. Dan kan ik de fietskaart dus niet gebruiken (zou het tot aan de grens kunnen?) en dan zou ik de OSM kaarten gaan gebruiken, maar die missen heel veel wegen in het noorden van Frankrijk, is een betaalkaart onvermijdelijk?
Ernst. schreef: Betekend dit dat de fietskaart precies dezelfde data bevat en dat routering op basis van deze kaart hetzelfde zal gaan als de gewone OSM kaarten?
Ja, het is precies dezelfde data, alleen de opmaak is anders dan de basiskaarten, met nadruk op fietsvoorzieningen, en sommige pois zal je misschien tevergeefs zoeken zoals afslagen van snelwegen.
Ernst. schreef: off topic:
Ik wil binnenkort naar Frankrijk gaan fietsen. Dan kan ik de fietskaart dus niet gebruiken (zou het tot aan de grens kunnen?) en dan zou ik de OSM kaarten gaan gebruiken, maar die missen heel veel wegen in het noorden van Frankrijk, is een betaalkaart onvermijdelijk?
De openfietsmap gaat tot aan de Belgisch-Franse grens en een stukje eroverheen. Ik weet niet hoe gedetailleerd Frankrijk in osm is, misschien dat je daar meer hebt aan de City Navigator Europe.