Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

560 berichten
De tovenaar schreef:Waarom probeer je 'm niet gewoon Jim? En de routering kan ook gewoon uit. In praktijk gebruik ik vrijwel nooit de routering eerlijk gezegd, alleen om mijn kaart te testen. Vaker gebruik ik een track (gedownloade track van bijv de Fietsersbond) en dat gaat prima op mijn kaart. Andere kaarten staan niet meer in mijn GPS.
Inderdaad, zo gebruik ik die Open Fietsmap ook, als achtergrond voor tracks en als ik wil dat de GPS de route berekend, dan schakel ik over naar de Onroute Fietskaart. Bij deze is de routering (nog?) beter. Maar je kunt niet blindvaren op zo'n routerende kaart, zoals ik afgelopen weekend merkte. Ik werd door de Onroute kaart om een bosgebied gestuurd, doordat er een stukje N-weg was waar ik langs moest om in het bosgebied te komen. N-wegen zijn (meestal) verboden bij de Onroute kaart.
Die OnRoute fietskaart wilde ook dat ik al fietsend 5km over de Oosterschelde heen fietste...! Die gaat dus uit van een fietsveer aldaar, welke seizoensgebonden zal zijn. Maar ja, als je weet dat het misschien 5-10km omfietsen is en je hebt er dat voor over, is het toch knap vervelend dat 'ie je gedurende 10km terug naar dat veer blijft verwijzen... :|

Het advies van ankeric om met genoeg via-punten te werken lijkt dus wel te kloppen.
Tevens bevestigt het voor mij dat deze "gratis GPS Fietskaart" waarmee het topic startte, zeker niet onderdoet voor die OnRoute fietskaart voor w.b. routering.
De tovenaar schreef:Waarom probeer je 'm niet gewoon Jim? En de routering kan ook gewoon uit. In praktijk gebruik ik vrijwel nooit de routering eerlijk gezegd, alleen om mijn kaart te testen. Vaker gebruik ik een track (gedownloade track van bijv de Fietsersbond) en dat gaat prima op mijn kaart. Andere kaarten staan niet meer in mijn GPS.
Ja ik heb hem al een tijdje en ben zeer enthousiast. Ik heb inmiddels veel ervaring met GPS op de fiets en mijn mening was aanvankelijk: dit is de beste fietserskaart. Echter gelet op wat kritische kanttekeningen hier ben ik me in de discussie gaan mengen. Maar ik hou daarmee op, want ik blijf bij mijn oorspronkelijk standpunt: de "gratis GPS Fietskaart" is voor mij de beste kaart. Hulde aan de ontwikkelaars !
Da's allemaal fijn om te horen :)

Maar schroom niet om op- en aanmerkingen te maken, daarmee wordt de kaart ook beter. In de volgende versie worden de gebouwen (die steeds meer oprukken op de osm kaart vanwege een import) wat minder donker gemaakt, want in de stad is de kaart anders nauwelijks meer te zien tussen die donkere vlakken. Ook probeer ik de pois wat meer te stroomlijnen, zo is de zichtbaarheid van knooppunten niet uit te schakelen en ook niet vindbaar via de GPS, maar daar komt binnenkort verandering in.

Het schijnt verder dat de Zuidelijke provincies (Zeeland, N-Brabant en Limburg) hun fietsrouteplanner op Openstreetmap data gaan baseren (bron), wat goed nieuws is voor de gratis GPS fietskaart (GGFK ;-)).
Mooi.

Wanneer gaan die provincies samenwerken voor 1 handige fietsrouteplanner? (Sorry, te ironisch, maar ik word af-en-toe moe van niet-goed uitgevoerde projecten...)
Frank schreef:... de Onroute Fietskaart. Bij deze is de routering (nog?) beter. Maar je kunt niet blindvaren op zo'n routerende kaart, zoals ik afgelopen weekend merkte. Ik werd door de Onroute kaart om een bosgebied gestuurd, doordat er een stukje N-weg was waar ik langs moest om in het bosgebied te komen. N-wegen zijn (meestal) verboden bij de Onroute kaart.
Blindvaren kun je nergens op (auto rijdt tunnel in die onder water staat omdat de GPS zei dat... auto rijdt het water in terwijl het veer aan de andere kant lag... enz.).
Foutjes/uitzonderingen komen in vrijwel alle kaarten voor. OFM stuurt je soms over N-wegen waar je niet mag fietsen.
De OnRoute Kaart weigerde oorspronkelijk langs N-wegen te routeren. Want OnRoute koos voor 'mooie' wegen en wegen langs N-wegen zijn niet 'mooi'. Garmin beweerde zelfs dat dit was gedaan met het oog op de veiligheid van fietsers ('Aan veiligheid is natuurlijk ook gedacht, alle snelwegen en N-wegen (provinciale wegen) worden door de fietskaart als verboden gebied beschouwd').
Na een stormpje van kritiek is dat sinds 2009 aangepast en in de huidige versie wordt er óók gerouteerd over de (vrijliggende) fietspaden langs een N-weg. Als dat in een bepaald geval niet zo is dan is dat een foutje en dergelijke foutjes kun je melden via MapReporter. Alleen moet je bij OFK wel lang wachten op een nieuwe versie van de kaart. Op dit moment lijken de updates 1-2 keer per jaar te komen en nu wacht ik al weer bijna een jaar.
Ik heb zojuist in BoZ in het centrum aan een aantal eenrichtingsstraten de tag cycleway=opposite toegevoegd. Als dat ook in Amsterdam gedaan zou worden, scheelt het alweer... :D
ankeric schreef: Alleen moet je bij OFK wel lang wachten op een nieuwe versie van de kaart. Op dit moment lijken de updates 1-2 keer per jaar te komen en nu wacht ik al weer bijna een jaar.
De "OFM" is binnen een week weer geupdate: http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads :lol:

- points of interest (pois) worden nu ook van gebieden weergegeven
- pois symbolen aangepast (op Dakota/Oregon/Nuvi helaas niet te zien, want Garmin knalt de standaard symbolen eroverheen)
- fietsknooppunten zijn nu op de gps en mapsource te vinden onder others/communication / overig->communicatie
- de weergave van knooppunten kunnen worden uitgeschakeld.
Als pois (diensten) op "automatisch" staan zie de knooppunten echter niet meer bij lagere zoom niveaus. Om ze te kunnen zien kunnen diensten/pois daarom beter op "aan" in Mapsource, of op de GPS instellen vanaf een bepaald niveau (bijv 3km) .

- fietspaden zijn nu weer zichtbaar op bruggen (Dakota/Oregon/Nuvi)
(brug/tunnel is verwisseld in de TYP file)

- het water heeft bij lagere zoomniveau's een transparante kleur (anders leek het of hele gebieden onderwater stonden op de GPS)
- gebouwen zijn nu minder donker
- bedrijventerreinen grijs
- gebieden in aanbouw gearceerd

Mapsource bewaart delen van de kaart in z'n cachegeheugen. Soms geeft dit problemen met de weergave wanneer een nieuwe update in conflict komt met de oude die nog in het geheugen zit.
Met ctrl-G (2x) kan je het geheugen in Mapsource opschonen.

Ik heb 'm nog niet kunnen testen op de Etrex (gpsmap 60 en Edge hebben waarschijnlijk dezelfde weergave) dus mogelijk zitten er nog wat bugs in.
En wat ik zelf dan nog belangrijker vind:
Het ging vandaag wéér 100% goed. Zelfs geen ontbrekende paden gezien.
Inclusief eenrichtingsverkeer, maar nu als 'voetganger'.
Inclusief dat stuk wandelpad waarvan alleen OFM wist dat dit wandelpad was (zelfs de Fietsrouteplanner wilde ons daar laten fietsen).
Wat we ook heel erg waarderen is de ToPo-kaart-achtige-weergave. We hebben vandaag een compleet nieuw (en mooi!) gebied ontdekt waar we al diverse keren langs zijn gereden omdat het er op andere kaarten minder interessant uitziet.
En voor de wandeling naar de eendenkooi is het ook niet meer nodig om van kaart te wisselen, want OFM is Fiets én (redelijke) Wandelkaart in één.
Tenslotte ging de zon ook nog schijnen.... alleen jammer dat ik nou vanavond weer een nieuwe update moet installeren (en een ketting moet vervangen) :wink:
Update 12/5/2010:
  • -Adressen (straatnamen) zijn nu ook op te zoeken op Garmin Oregon/Dakota via poi search (categorie geografische punten)
    -Hellinkjes zijn te vinden in de poi categorie overig (reparatiebedrijven :? )
    -Fietsknooppunten in overig (communicatie). Direct routeren naar een fietsknooppunt kan soms een foutmelding geven (geen routeerbare wegen o.i.d.), probeer dan een punt op de weg in de buurt van dit knooppunt.
    -Enkele handige tips voor het gebruik van de kaart in Mapsource vind je in tips&tricks
    -onverharde fietspaden (voor zover op osm aangegeven met tags als surface=sand, unpaved, dirt etc) zijn nu weergegeven met een rode stippellijn
Afbeelding
Vandaag de openfietsmap ook eens gebruikt.
Het is een geweldige kaart.
Ik was wat sceptisch omdat ik dacht, weer een kaart,... hebben we al niet genoeg keuzes.
Er is toch al een poging gedaan om de osm om te zetten naar een fietskaart,...
Deze kaart is echt wel beter dan vorige pogingen die ik in het verleden geprobeerd heb.
De MTB poging die voor heel Europa versies heeft is ook de moeite maar een geklooi om te installeren met hoogtelijnen.
Nu gewoon netjes een .exe om iedereen van dienst te zijn.
Op de gps en in Mapsource ziet het er overzichtelijk uit.
Navigeren gaat ook goed maar ik moet af en toe toch wat dwingend zijn om een bepaald straatje net wel of net niet te gebruiken. Af en toe denk ik dat hij niet altijd de meest fietsvriendelijke weg kiest, maar het kan ook dat het aan de route-instellingen ligt. De MTB map moet je namelijk aanpassen, hoe zit dat met jouw kaart?
De N-wegen lijken helaas wat op waterlopen maar wel een dikke plus voor de night-mode. Ik zag dat hij de omschakeling ging maken en bij de City Navigator heb ik dan altijd 5min nodig om terug te kunnen zien wat wat is, maar nu was alles heel aangenaam en direct duidelijk.
Het kompas was lekker vetjes, de straatnamen ook, mooi helder, zelf beter dan dag-mode!
Jammer dat Wallonië zo karig is op de osm en dus ook jouw kaart.
Bedankt voor de complimenten s0lar!
Wat betreft de instellingen, zie http://sites.google.com/site/openfietsm ... psource_nl

Afbeelding

Dat het programma sommige straten niet kiest kan een aantal oorzaken hebben, meestal zijn het fouten in de database (wegen die niet goed zijn ingetekend, eenrichtingsverkeer wel toegankelijk voor fietsers, N-wegen die eigenlijk verboden zijn voor fietsers etc). Die fouten zou je ook zelf eruit kunnen halen als je de situatie ter plekke goed kent.

Helaas jammer dat in België en m.n Wallonië weinig gewerkt wordt aan Openstreetmap. Misschien wat meer reclame maken daar voor het project? ;-)

In Nederland wordt er momenteel erg veel topo data geimporteerd, soms zelfs zoveel dat de kaart er merkbaar trager van wordt en ik de kaartindeling vaak weer moet aanpassen. Oa water en bossen worden nu anders weergegeven bij lagere zoomniveau's, 't is wat minder fraai in Mapsource, maar voor de GPS wel noodzakelijk omdat je anders door de bomen het bos niet meer kon zien.
Wauw, zeer goed, super, waanzinnig !
Weet iemand toevallig ook een dergelijke kaart maar dan voor wereldwijd? Of per werelddeel?
He Minko,

Eerst was ik heel enthausiast over de OFM.
Nu wat minder en wel hierom:
* "Grote: afstanden kan ie niet uitrekenen (30+)
* Lijnen die zijstraten vertegenwoordigen zijn erg dun, dus slecht zichtbaar

Kan je aan deze problemen iets doen of hoort het bij dit produkt???


John.
johntelleman schreef:He Minko,

Eerst was ik heel enthausiast over de OFM.
Nu wat minder en wel hierom:
* "Grote: afstanden kan ie niet uitrekenen (30+)
* Lijnen die zijstraten vertegenwoordigen zijn erg dun, dus slecht zichtbaar

Kan je aan deze problemen iets doen of hoort het bij dit produkt???


John.
Hoi John,

Grote afstanden is een probleem waar ik niets aan kan doen, wel kan je met de laatste update de routering uitsluitend via knooppunt- en LF routes laten berekenen (via "tolwegen vermijden optie"), misschien dat die wat verder komt dan nu. Maar dan moeten die routes er natuurlijk wel in zitten (en compleet zijn) en dat is nog lang niet overal het geval op openstreetmap.

De lijntdiktes zou ik in alle gewenste diktes kunnen maken maar smaken verschillen en bovendien moet ik rekening houden met diverse types GPS. Wat nl op de Oregon mooi staat is op de Etrex lelijk (en omgekeerd). Je zou zelf met de online TYP editor wat kunnen aanpassen, op de site staat er al een alternatieve versie van bikepc. Die kan ik echter niet allemaal zelf bijhouden dus mogelijk is die nog niet bijgewerkt tot de laatste update:
http://sites.google.com/site/openfietsm ... /customize
Beste Minco,

bedankt voor al het werk wat je al weer gedaan heb aan OFM. Ik weet haast zeker dat als ik nu nog verdwaal tijdens mijn fietstocht, dat door e.o.a. obscure reden moet zijn. De kaart gaat van de zomer dienst doen bij het fietsen van Vlaanderen Fietsroutes. Dat wordt van ons uit (Middelburg) 900 km. Ik heb dus wat te gaan om alles te checken, al zal dat alleen de rand van Vlaanderen zijn.
Voordeel is wel dat ik niet steeds de kaart uit mijn bannanetasvoorvak hoef te halen :)
Nog een aardig detail: behalve voor mijn ontspanning dient te tocht ook als sponsor tocht voor cycling out of poverty: http://www.heijn.ourhobby.com
Allen een goede fiets zomer toe gewenst en Tovenaar, nogmaals bedankt!

Erik Heijn
Ik gebruik een Nokia N97.

Tot nu toe hield ik tracklogs bij met (ex-) Nokia Sports Tracker. Het nadeel daarvan is dat er geen gpx-tracks kunnen worden ingelezen. Ook worden de kaarten van Openstreetmap via je internet verbinding geladen. In Nederland geen probleem, maar over een paar weken moet het in het buitenland ook werken.

Wat gezoek leverde op: Ape@map. Alleen in het duits, basisversie gratis. Ondanks dat het Java is werkt het behoorlijk soepel. Ook kaarten van Openstreetmap (en oa. Opencylcemap) zijn te downloaden naar de N97, dus ook gratis met behulp van een desktop applicatie van ape@map die erg veel op Garmin's Mapsource lijkt.

Kompass, de oostenrijkse kaartenmaker zit er schijnbaar achter. Kaarten naar de N97 laden, gedownloade gpx-tracks inladen, tracken, tot nu toe lukt alles. Scheelt me een dure Garmin. De N97 was al duur genoeg. Ik vond zelfs Viewranger te duur. :wink:

Maar nou vroeg ik me af of de OFK ook te gebruiken is?
Misschien lukt dat als je Garmin Mobile XT kan draaien op je Nokia?
De tovenaar schreef:Misschien lukt dat als je Garmin Mobile XT kan draaien op je Nokia?
Heb ik nog niet geprobeerd. Dat zou dan een illegale download moeten worden, want Mobile XT bestaat niet meer!

http://www.garmin.nl/product/serie/?sid=55