Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
Hier een nieuwe versie van de ultralichte paklijst voor Europa.

Wijzigingen ivm de vorige versie:
- Prijzen en prijs per gram.
- Er is om het budget gedacht.
- Artikelen moeten makkelijk te kopen zijn.
- Eten, drinken en frutsels zijn weg gelaten.

Wat is gebleven:
- Je moet een beetje een bikkel zijn.
- Koken gebeurt alleen als het moet.
- De route is niet al te lang en ingewikkeld.
- Seizoen: zomer.

Voor de duidelijkheid, dit is een referentielijst!

Bekijk hier de spreadsheet.

Misschien maak ik ooit wel een lijst met optionele dingen met mobiel, camera, scheerspullen etc.
Verbeterpunten zijn weer welkom!

Afbeelding
Afbeelding

Er is een nieuwe versie: Paklijst Europa Ultralicht II
mooi lijstje hoor!

maar je vergeet al bij voorbaat het belangrijkste stuk gereedschap van elke fiets: namelijk je lichaam.

Hoe is het met je getraindheid?
Wat is je BMI?
Wat is je vetpercentage?
Hoe is je mentale gesteldheid?

kun je dat ook in een tabellenlijstje en in euro per gram uitdrukken?
Daar gaan we weer... :wink:

Geniet vooral!

Gee
Gee schreef:Daar gaan we weer... :wink:

Geniet vooral!

Gee
haha, yep

maar ik snap het ook wel hoor, een groot deel van het plezier van het fietsen zit niet alleen in het fietsen zelf, maar ook in de voorbereiding van het fietsen..... en dan is zo'n excel lijstje wel verrekte handig natuurlijk.

maar altijd goed om zo'n lijstje per directum te relativeren :)
Gee schreef:Daar gaan we weer... :wink:
Ik wordt ook wat allergieschsch van dit soort lijstjes.
Boeiende informatie is vooral het aantal euro's per gram. Dit scoort toch wel erg hoog op het lijstje met zinloze informatie. :(

Maar voor een ieder die er wel zijn voordeel mee zou willen doen, zou het hadig zijn als de linkjes in je overzicht ook zouden werken. :D

Peter
Peter M schreef:Maar voor een ieder die er wel zijn voordeel mee zou willen doen, zou het hadig zijn als de linkjes in je overzicht ook zouden werken. :D
Klik eens op spreadsheet zou ik zeggen. :wink:
DeFietsreiziger schreef:
Peter M schreef:Maar voor een ieder die er wel zijn voordeel mee zou willen doen, zou het hadig zijn als de linkjes in je overzicht ook zouden werken. :D
Klik eens op spreadsheet zou ik zeggen. :wink:
Mmm...
Je had moeten schrijven:

Klik eens op spreadsheet zou ik zeggen. :D :shock: :lol: :roll: :oops: :?: :idea: :idea:

Peter
Peter M schreef:Boeiende informatie is vooral het aantal euro's per gram. Dit scoort toch wel erg hoog op het lijstje met zinloze informatie. :(
Mee eens. Misschien had Leo wel een idee in zijn achterhoofd: ik heb namelijk ooit mijn spullen ook zo gewogen en vdaarna uitgezocht wat mogelijk lichtere versies van mijn spullen waren en wat die zouden gaan kosten. Toen had ik een lijstje van spullen waarin in kon investeren en in de kolom ernaast wat die investering per bespaarde gram zou gaan kosten. Sorteren in Excel was zo gebeurd en het was volkomen duidelijk dat een nieuwe slaapzak de meest efficiente investering was.
Leon
Peter M schreef:Boeiende informatie is vooral het aantal euro's per gram. Dit scoort toch wel erg hoog op het lijstje met zinloze informatie. :(
De kolom was makkelijk te maken, en ik wilde weten welke spullen relatief duur waren. Het is de eerste keer dat ik een paklijst zie met prijzen er in!
Zo zegt dit me dat een nog duurdere pomp kopen om nog een paar grammen te besparen redelijk onzinnig is. Ook had ik eerst de nieuwste tent van Terra Nova er in staan, maar die vond ik zo belachelijk duur dat ik hem er uit haalde. Stukje relativering. Maar kan wel weg in een volgende versie als het storend is. :wink:
DeFietsreiziger schreef:Het is de eerste keer dat ik een paklijst zie met prijzen er in!
Dan heb je al zo'n jaar of 8 à 10 mijn fietspagina niet bekeken. :D
Leon (niet bepaald zo ultralicht....)
DeFietsreiziger schreef: Bekijk hier de spreadsheet.
Mooie lijst, ultralicht is er een prima titel voor :). De gekozen stove is me nog niet helemaal duidelijk, op de stove (die overeenkomt met de prijs) alleen kun je toch niet koken? Of is dit systeem bedoeld: caldera cone system voor $35?
cwg schreef:
DeFietsreiziger schreef: Bekijk hier de spreadsheet.
Mooie lijst, ultralicht is er een prima titel voor :). De gekozen stove is me nog niet helemaal duidelijk, op de stove (die overeenkomt met de prijs) alleen kun je toch niet koken? Of is dit systeem bedoeld: caldera cone system voor $35?
Als de route niet al te lang en onbewoonbaar is, waarom zou je dan nog een kooktoestel en pannen overwegen? Je zou prima "koud" kunnen eten en zo nu en dan een bord spaghetti onderweg in een restaurantje.... Tenzij je natuurlijk vind dat zelf je warm eten klaarmaken onlosmakelijk met kamperen verbonden is.
De electronica is idd wel een gemis in je lijstje, dat hakte bij mij er vorig jaar wel aardig in, niet zozeer qua gewicht, maar wel qua volume :).

Moet zeggen dat ik gewicht nooit zo'n issue vind. Veel belangrijker is de vraag of je iets echt nodig denkt te hebben..... en dat zo compact mogelijk kunt opbergen, hier en daar een compressiezakje vind ik dan veel handiger dan het meergewicht van zo'n compressiezak op je packlijst..... en meestal rolt er vanzelf wel een laag gewicht uit, niet zozeer in absolute zin, maar wel in relatieve zin.

Ook vind ik het gewoon prettiger als iets stevig en duurzaam is, in tegenstelling tot iets heel lichts, duur en mogelijk kwetsbaar.... In die zin snap ik je euro/kg wel.

Verder moet je pakgewicht altijd zien tegen het licht van je totaalgewicht.... Als je 95kg weegt en 15kg overgewicht hebt (zoals ikkum), dan zegt zo'n lijst helemaal niets (imho). En dan niet te vergeten de hoeveelheid drinkwater en eetvoorraad die je mee zou kunnen sjouwen....
Bij de brander hoort ook de cone, anders werkt het zaakje niet. Met de cone is hij heel efficient met brandstofverbruik. Ik heb hem zelf ook, en heb hem destijds hier getest. Deze brander zou ik ook gebruiken voor bijvoorbeeld een 5 weken tocht. Brandstof is overal te krijgen (waar ik fiets) en van het eten geniet ik echt niet minder!

Ab, koud eten is in deze lijst geen optie. Ten eerste wil niemand dat. En ten tweede is dit een basislijst die door moet kunnen groeien naar een langere, zwaardere tocht toe.
DeFietsreiziger schreef:Bij de brander hoort ook de cone, anders werkt het zaakje niet. Met de cone is hij heel efficient met brandstofverbruik. Ik heb hem zelf ook, en heb hem destijds hier getest. Deze brander zou ik ook gebruiken voor bijvoorbeeld een 5 weken tocht. Brandstof is overal te krijgen (waar ik fiets) en van het eten geniet ik echt niet minder!

Ab, koud eten is in deze lijst geen optie. Ten eerste wil niemand dat. En ten tweede is dit een basislijst die door moet kunnen groeien naar een langere, zwaardere tocht toe.
omdat er bij stond dat je een beetje een bikkel moest zijn :).

Maar ik vind het knap hoor, dat je je packlijst zo licht kunt houden, zou mij echt niet lukken ;)
AB schreef:Maar ik vind het knap hoor, dat je je packlijst zo licht kunt houden, zou mij echt niet lukken ;)
Dat lukt mij ook niet hoor. :wink:

Mijn werkelijke lijst is een stuk zwaarder. Maar met veel dingen begint mijn eigen lijst wel op bovenstaande referentielijst te lijken. Als ik nieuwe dingen koop dan weet ik ongeveer waar ik naar toe wil gaan.
Bijvoorbeeld, ik heb nu nog een aparte jas en trui als ik op reis ga. Maar als je een lichte casual softshell koopt, dan heb je daar genoeg aan voor zowel overdag als in de avond.

En als je zonder electronica kan en er geen problemen mee heb om met bovenstaande fiets te rijden, dan ben je van mij een bikkel. :wink:
Zelf vind ik dat je bij zulke extreme versies teveel comfort inlevert. Kijk bijvoorbeeld eensa naa rdie tent. Dit is het kleine broetje van de Vaude Power Lizard. Voor 200 gram minder verlies je zoveel ruimte dat je mij er niet in zult zien. En iets meer frisse kleding, ook voor de avond, vind ik toch wel zo elegant. Mijn eigen streefgewicht voor de baggage zit bij een tocht in Europa buiten het winterseizoen op 12-15 kg, afhankelijk van de omstandigheden. Zoals Leon ook al opmerkte, is er voor veel mensen vooral veel gewicht en volume (en dus ook weer gewicht) te winnen bij het slaapspul.
Wim
Allereerst mijn complimenten voor de gedane arbeid, keurig lijstje. Ik neem niet alleen een portemonnee mee, maar heb daar ook geld in. Ik heb ook zo'n Orikaso bord, maar slurp het niet zo leeg - er gaat een spork mee. Naast een tandenborstel heb ik ook nog tandpasta bij me (het zou ook wel met de zeep kunnen misschien, maar...) Ik wil me nog wel eens scheren onderweg - of is daar het zakmes voor? :wink:
Ik begin nu wel te begrijpen waarom het mij niet lukt zo licht te kamperen.

Dank je voor het inzichtelijk maken,

Carl
AB schreef: Als de route niet al te lang en onbewoonbaar is, waarom zou je dan nog een kooktoestel en pannen overwegen? Je zou prima "koud" kunnen eten en zo nu en dan een bord spaghetti onderweg in een restaurantje....
Van deze optie heb ik afgelopen jaren gebruik gemaakt, maar te vaak was het lastig om met hongerige maag 's avonds iets te vinden in de omgeving van de slaapplaats. Vandaar dat ik nu overweeg om (deels als reserve) iets bij me te hebben om iig een bord spaghettit of rijst te kunnen maken.
AB schreef: Verder moet je pakgewicht altijd zien tegen het licht van je totaalgewicht.... Als je 95kg weegt en 15kg overgewicht hebt (zoals ikkum), dan zegt zo'n lijst helemaal niets (imho). En dan niet te vergeten de hoeveelheid drinkwater en eetvoorraad die je mee zou kunnen sjouwen....
Als je (zoals ik) rond de minimum aanbevolen BMI zit, is niet te veel gewicht meenemen best fijn :).
cwg schreef:
AB schreef: Als de route niet al te lang en onbewoonbaar is, waarom zou je dan nog een kooktoestel en pannen overwegen? Je zou prima "koud" kunnen eten en zo nu en dan een bord spaghetti onderweg in een restaurantje....
Van deze optie heb ik afgelopen jaren gebruik gemaakt, maar te vaak was het lastig om met hongerige maag 's avonds iets te vinden in de omgeving van de slaapplaats. Vandaar dat ik nu overweeg om (deels als reserve) iets bij me te hebben om iig een bord spaghettit of rijst te kunnen maken.
AB schreef: Verder moet je pakgewicht altijd zien tegen het licht van je totaalgewicht.... Als je 95kg weegt en 15kg overgewicht hebt (zoals ikkum), dan zegt zo'n lijst helemaal niets (imho). En dan niet te vergeten de hoeveelheid drinkwater en eetvoorraad die je mee zou kunnen sjouwen....
Als je (zoals ik) rond de minimum aanbevolen BMI zit, is niet te veel gewicht meenemen best fijn :).

Had niet in de gaten dat het hier om een referentielijst gaat....., dus in die zin is het een mooie lijst. En voor 300gram kookspullen meenemen weegt natuurlijk ook niets. Toch moet je in europa makkelijk zonder kunnen.

Overdag kom je altijd wel een restaurantje tegen waar je iets warms kunt eten.... als je dan nog steeds honger hebt, dan zijn "koude" tortillas ook wel een vulzame hap.

En idd als je een goede bmi-index hebt dan is hoe minder gewicht altijd beter, maar dat geldt uiteraard ook je nog wat overgewicht hebt. Ik wil alleen maar zeggen dat je bij het hanteren van een paklijst al het gewicht moet meenemen, dus ook je eigen lichaamsgewicht. Echter is 15kg overgewicht niet te vergelijken met 15kg bagage in die zin dat overgewicht netjes over je lichaam verspreid is en daardoor minder invloed heeft op je stuurgedrag. Maar het blijft natuurlijk een energievreter zo'n hoge bmi ;). Hoewel op extreme tochten is het misschien niet eens verkeerd om met wat lichaamsreserve te beginnen... vet is ook brandstof, dat scheelt je weer kopjes en pannetjes of een bezoek aan een onvindbaar restaurant :)
AB schreef:En op extreme tochten is het misschien niet eens verkeerd om wat lichaamsreserve te hebben... vet is ook brandstof, dat scheelt je weer kopjes en pannetjes of een bezoek aan een onvindbaar restaurant :)
Daarnaast is vet een warmte isolator, dus het scheelt ook in de dikte van je slaapzak, en de hoeveelheid warme kleren. :).