Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage tubus tara op voorvork - Forum Wereldfietser

Montage tubus tara op voorvork

Hallo allemaal!

Toch even een berichtje, ik lees al een tijdje mee maar heb nu toch een vraag!

Voor onze fietsvakantie naar Parijs begin mei heb ik tubus voordragers gekocht.
Ik heb helaas geen oogjes op mijn voorvork en heb dus een montageset van tubus erbij besteld zodat je de drager ook op deze manier goed kan bevestigen.

Nu zit er alleen een heel kort verhaaltje, in het Duits, bij de montageset. En geen plaatjes of een wat meer uitgebreide handleiding.... Kortom, ik wil dat het goed zit maar heb geen zekerheid met deze handleiding!

Heeft er iemand hetzelfde systeem geplaatst op zijn/haar fiets?
Heeft er iemand een fotootje van deze montageset geplaatst op de vork?

Kan iemand me een eindje op weg helpen of is het verstandig om naar de fietsenzaak te gaan en te vragen of zij hem willen plaatsen?
Op de website van Tubus kun je montagehandleidingen downloaden. Misschien staat daar in wat je zoekt?
Harmen, afhankelijk van welke montageset je gekocht hebt is het volgens mij vrij eenvoudig. Zoals Pedalero al zei, op de site van tubus (http://www.tubus.com)
staan een aantal plaatjes. Als je toevallig de oude LM-BF hebt gekocht kijk dan even ophttp://www.brakingboundaries.org/fittin ... 008/08/21/ en lees dan ook even het commentaar onderaan de pagina. Om de hoogte te bepalen zorg je er het beste voor dat de buis waar de tassen aan hangen zoveel mogelijk horizontaal is.

Succes
Beiden bedankt voor het antwoord!

Ik heb idd de LM-BF montageset...

Ik ga deze week eens proberen om de tekst van de site van Tubus zelf te ontcijferen want mijn Duits is niet vloeiend... Wat ik in elk geval denk is dat de volgorde als volgt is: rubber stootstrip, oogje en dan de metalen aantrekband. Door het metalen stripje (volgens commentaar) zo hard als mogelijk is aan te draaien zit alles vast...

Klopt dit?
Harmen schreef:Beiden bedankt voor het antwoord!

Ik heb idd de LM-BF montageset...

Ik ga deze week eens proberen om de tekst van de site van Tubus zelf te ontcijferen want mijn Duits is niet vloeiend... Wat ik in elk geval denk is dat de volgorde als volgt is: rubber stootstrip, oogje en dan de metalen aantrekband. Door het metalen stripje (volgens commentaar) zo hard als mogelijk is aan te draaien zit alles vast...

Klopt dit?
bout de lippen aan de drager (naar beneden laten uitsteken)
knip de rubber strip op lengte , knip op de goede plek een venstertje in de bovenrand en steek hem op de slangenklem
draai dik tape om de vork, ca 16 cm boven het onderste bevestigingsoog
Positioneer de slangenklem op de vork, bij een ovaal profiel met het huis op een plat stuk, bv de binnenkant.
Klem het oor achter de slangenklem (door het venstertje steken tussen rubber en strip) en draai de klem vast, bvk met een dopschroevendraaier uit een 1/4"gereeedschapssetje
bout de lippen aan de drager (naar beneden laten uitsteken)
knip de rubber strip op lengte , knip op de goede plek een venstertje in de bovenrand en steek hem op de slangenklem
draai dik tape om de vork, ca 16 cm boven het onderste bevestigingsoog
Positioneer de slangenklem op de vork, bij een ovaal profiel met het huis op een plat stuk, bv de binnenkant.
Klem het oor achter de slangenklem (door het venstertje steken tussen rubber en strip) en draai de klem vast, bvk met een dopschroevendraaier uit een 1/4"gereeedschapssetje
Ik begrijp maar amper wat er staat, maar dit is pure poëzie!
Harmen schreef:Door het metalen stripje (volgens commentaar) zo hard als mogelijk is aan te draaien zit alles vast...
Klopt dit?
Nee, er zit niets aan een fiets dat je zo hard mogelijk moet aandraaien. De meeste onderdelen komen dan snel definitief los! (krak...)
Leon
zo dan heb ik toch weer een probleempje....

ik wilde de Tara bevestigen op mijn fiets, maar dat gaat dus niet lukken!

ik heb geen nokjes, maar daarvoor speciaal door Tubus gemaakte bevestigings materialen.
Probleem is als volgt;

als ik de onderste schroeven aan de vork wil vast maken en dan de Tara in een beetje normale stand wil laten staan, dan komt de dwars erop liggende buis waar de tassen aan komen te hangen, zo te zitten dat de oogjes op de buisje buiten de voorvork komen. je kan deze dus niet bevestigen aan de voorvork! als ik zorg dat die oogjes van dat buisje wel ter hoogte van de voorvork komen dat is de houding van de drager totaal verkeerd en kan er niet fatsoenlijk een tas aan gehangen worden.....

ik heb er wel een foto van gemaakt:

Afbeelding


doe ik iets verkeerd en de fietsenmaker ook? hierboven kan je zien hoe hij hoort te zitten, maar dat gaat ECHT niet lukken!
Harmen, aan de foto te zien heb je fiets met een verende voorvork (dat was ons nog niet bekend). Een Tara (en de meeste andere dragers) gaat dan niet werken. Kijk eens bij Marten (http://www.m-gineering.nl) die heeft wel dragers in het aanbod die geschikt zijn voor montage op een verende voorvork.

Peter
is dit dan wel een optie?

Afbeelding

de Tubus Swing Black

Product informatie:

De Tubus Swing wordt gemonteerd bij verende voorvorken. Hij wordt aan de vorkkroon en tussen het balhoofd of a-headset bevestigd. Hierdoor is ook de bagage afgeveerd. Hoogwaardige voorvorken kunnen niet beschadigd worden en behouden hun volledige veerfunctie.
Het maximum laadvermogen is 15 kg.
Afbeelding

zelf heb ik de coldspring, persoonlijk vind ik deze dragers fijner dan de tubus oplossing.

Succes.

Bas
B@se schreef:Afbeelding

zelf heb ik de coldspring, persoonlijk vind ik deze dragers fijner dan de tubus oplossing.

Succes.

Bas
Ahem, een Old MAn Mountain Ultimate Lowrider
goh...

dacht dat meneer opzoek was naar een lowrider....

de mijne ziet er meer zo uit:

Afbeelding
wat zijn er veel verschillende mogelijkheden..... alleen bij de plaatselijke fietsenmaker hebben ze niet veel keus....

een lowrider lijkt mij wel prettig ivm stuurgedrag. de verende voorvork gebruik ik eigenlijk niet. daar de fiets is omgebouwd en de verende voorvork er nou eenmaal al opzat....

ik krijg in elk geval al mijn geld terug, incl verzendkosten van de internetshop waar ik de tubus had besteld! dat is nog wel een positief puntje van een goede service!
zo ik ben klaar voor vakantie!

vanmiddag wezen prutsen met nieuwe voordragers, daarna de voortassen erop (moesten wel op de breedste stand worden gezet anders konden de klipjes niet dicht)

hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding

bij de ene kant heb ik gebruik gemaakt van een bestaand nokje, aan de andere kant heb ik gebruik gemaakt van de aanwezige bevestigingsmaterialen om een extra nokje te kunnen maken. voor hoger op de voorvork zaten min of meer dezelfde bevestigingsmaterialen bijgeleverd als bij de Tubus, zoals eerder in dit topic beschreven. dat heeft dus erg goed geholpen! hopen dat de kwaliteit ook een beetje in de buurt komt van die van Tubus, duur was deze in elk geval niet!