Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietszonnebril op sterkte?! - Forum Wereldfietser

Fietszonnebril op sterkte?!

Ik ben op zoek naar een goede zonnebril voor op de fiets én op sterkte.
Bestaan er fietszonnebrillen op sterkte? Zo ja waar koop ik die?
Of zijn zogenaamde fietszonnebrillen (zoals te koop in de sportwinkels)maar onzin?

Wat vinden jullie?

Er is net een discussie geweest die hier heel erg veel mee te maken heeft. Jammer dat je deze niet hebt gevonden via de zoek functie.

Kijk verder in dit onderwerp

Hallo Blanche,

De discussie van vorige week op het forum ging specifiek over een leesbril. Met 'op sterkte' bedoel je waarschijnlijk een gewone bril. En voor zo'n zonnebril kun je terecht bij iedere opticien.

Zelf heb ik een tijd zo'n voorzitbrilletje gehad (nee, niet van die gewraakte dingetjes die je ook omhoog kan klappen). Zo'n brilletje wordt op maat van je montuur gemaakt en kun je in 1 beweging op de bril klikken.

Ik ben niet zo'n zonnebril-mens, dus om twee brillen voortdurend af te wisselen vind ik niet prettig. Zo'n voorzet-gevalletje zet je er zo nodig met 1 hand tijdens het fietsen op en je haalt hem er net zo makkelijk weer van af.
De kosten varieren van het model van je bril, en zijn hier bij de opticien van 19 tot 49 euro.

Groeten,
Sandra
Dag alle brilaapjes,

Zelf ben ik van jongs af aan brildrager. Voor de zomers heb ik vaak geknoeid met voorzetbrilletjes... in goedkope en dure versies, maar ik vo,d ze allemaal hopeloos, want je zit met een dubbele reflectie. Een beetje stof op de glazen, en je ziet nauwelijks nog iets (zeker geen kuilen in de weg), of de glazen nu ontspiegeld zijn of niet.

Een hele goede combinatie vond ik contactlenzen en goede zonnebril. Maar mijn ogen zijn een beetje te droog geworden voor lenzen (althans het grote deel van het jaar dat ik overdag aan een beeldscherm doorbreng), dus dat is ook al geen optie meer.

Nu heb ik dus een zonnebril op sterkte. Nadeel is dat je telkens moet wisselen, maar ja, dat neem ik er dan maar bij. Op sterkte geslepen glazen kun je in ieder goed montuur zetten, dus ook in een fietsbril. Alleen zie ik als vakantiefietser niet zo erg het nut in van zo'n speciaal modelleke. Als de bril maar stevig op je neus staat en je ogen goed afschermt, volstaat bij 'onze' snelheden ieder ruim bemeten en stootvast montuur. Ik heb dus zelf gewoon een van het type 'Blues Brothers'.

Ik zou zo zeggen: ga eens bij je opticien langs. En dan nog een tip: mijn zonnebril was gratis. Veel opticiens hebben tegen de zomer speciale aanbiedingen lopen, waarmee je extra een zonnebril krijgt als je een gewone nieuwe bril aanschaft...

Groetjes,

Astrid

Vroeger reed ik met contactlenzen en een gewone zonnebril. Als gevolg van een onschuldige oogontsteking kon ik een tijdje m'n contactlenzen niet in. Gevolg: Bril en daarbij dan maar meteen een zonnebril op sterkte. Het is de eerste dagen even wennen ('waar slingert dat ding nou weer rond?'), maar na een paar dagen weet je niet beter. Hoewel ik altijd erg gecharmeerd was van contactlenzen, vind ik dit, met name tijdens het fietsen, een betere oplossing. Je kunt wat gemakkelijker in je oog wrijven als er toch een vliegje in komt (en de dijken langs het randmeer, hier bij Zeewolde, zijn er van vergeven), aan het einde van een dag, als je ogen wat meer moe zijn en daardoor wat droger, hoef je niet meteen op zoek naar je lenzenvloeistof en het bewaarbakje. Oke, je zit met twee brillen. Maar dat went heel snel en de bril niet je niet op hebt, past altijd wel ergens in een tas.

Eric.

nogmaals: koop de adidas evileye explorer!! echt een geweldige bril waarin je een paar sterkteglazen in kan bevestigen zonder dat je bril er groter van wordt!!

Ik geloof in inderdaad dat de grote (sport)merken wel brillen in hun collectie hebben waarvan je de glazen op sterkte kunt krijgen: Adidas, Nike, Oakley en Ray-Ban.

Niet alle sportzonnebrillen kunnen op sterkte gemaakt worden. Dit hangt van je sterkte af, en van het model zonnebril. Ronde glazen die om je hoofd sluiten zijn slecht op sterkte te krijgen.
De oplossing is inderdaad het idee van de adidas bril. Er zijn hier verschillende soorten van. (BBB heeft ze al vanaf €60). Achter de glazen van de zonnebril klik je een brilletje met glazen op sterkte. Je ziet dit niet zitten, je ziet alleen de zonnebril. Dit is echt ideaal.
De gewone zonnebrillen zijn lang niet altijd prettig om mee te fietsen. Soms te groot, te zwaar of glijden makkelijk van je neus af.
Stap gewoon is wat buitensportzaken en opticiens binnen.

Ik heb een bril van Bollé (of is het nou zonder streepje op de e?). Het is in ieder geval zo'n bril die je ook veel bij schaatsers ziet. Het is eigenlijk gewoon een zonnebril, waarbij in het neusbruggedeelte een gat zit waar je een bril op sterkte in kan zetten. Je krijgt dan een minibrilletje in je bril.
Pluspunt van een sportbril is dat je geen last van rijwind hebt.

Bijkomend voordeel is dat Bollé af en toe acties heeft waar je meerdere kleuren lenzen erbij krijgt. Met volle zon zet ik dus gewoon de donkere glazen erin, wil ik 's avonds fietsen of op een donkere dag dan doe ik de blanke glazen erin. En daarnaast kreeg ik er nog rode glazen bij, meer contrast in mist en regen.

al een bril gekocht?

ik rij zelf met een Rudy Project Kerosene, middels een inzet zitten er 2 geslepen glazen in. zie de website van Rudy Project.
Bril zit echt perfect, glazen zijn makkelijk te wisselen zodat je met bewolkt weer er ook iets aan hebt9geen beestjes meer in je ogen)

Die Adidas Evil Eye Explorer lijkt me inderdaad een beest van 'n bril. Ik begin er haast van te kwijlen... Vandaag zag ik de bril bij de opticien. Maar helaas noemde men men 'n prijs, die kon variëren van 160 tot 190 euro... (*) En dat was dan excl. de inzetbril...

Een hoop geld voor 'n bril, die ik alleen met zomer-fietsvakanties gebruik.
En eigenlijk vind ik 't ook wel jammer, dat er niet één fabrikant op 't idee is gekomen om 'n fietsbril met opzet-zonnebril te maken. Ik bedoel dus: Binnenin de inzetbril, dan de blanco-glazen, en dan een voorzet/opzet-zonnebril. Lijkt mij ideaal: Dan hoef je niet meer van bril te wisselen. Of zou 't spiegel-probleem met de voorzet/opzet-zonnebril ook dan weer optreden?

(*) Overigens was hij ook als skibril te gebruiken.

Is een bril met meekleurende glazen geen optie?
Ik ben zelf ook brildragend, maar draag nooit een zonnebril. Ik heb gewoon altijd een petje op!
Groet,
Rena :wink:

Hmm, 'meekleurende glazen', daar was ik nog niet opgekomen.
Tsja, ik ben eigenlijk ook helemaal geen zonnebril-drager. Maar ja, met 'n helm op, lijkt 'n zonnebril me toch 't handigst.

Maar die meekleurende glazen, ik ga dat 'ns overwegen of dat iets voor mij is.

Mijn zwager en zus verkopen ook fietszonnebrillen op sterkte, volgens mij ook van Rudy Project.

Als je wat wilt weten over prijzen kun je ze mailen: info@kronemeijer-optiek.nl

Ze zitten in Ridderkerk, maar vragen kan natuurlijk altijd.

Hij heeft er laatst een helemaal op maat gemaakt voor Elmar en voor mij een gewone zonder sterkte. Wel handig hoor, die glazen die je kunt wisselen, zeker handig als het regent of schemert.

Ohja, de site nog even: http://www.kronemeijer-optiek.nl

Groetjes,
El & El

renaw schreef:Is een bril met meekleurende glazen geen optie?
Toen ik afgelopen winter plannen maakte voor fietstocht van 3 maanden door Australie en tegelijkertijd een nieuwe (bi-focale) bril nodig had, constateerde ik dat ik bij een grote opticiensketen (waarvan de naam met een S begint) voor slechts € 80,= extra een bril met meekleurende glazen kon krijgen. Ik heb dat toen gedaan en heb er tot op heden geen moment spijt van gehad, noch tijdens mijn fietsvakantie in Australië noch daarvoor en daarna. Als ik op de zonnige winterdag op mijn werk kom, krijg ik weleens een opmerking over mijn zonnenbril. Maar ja, wat maakt dat nou uit.


Gerd
Bedankt voor de antwoorden, heb afgelopen zomer een zogenaamde fietszonnebril gekocht; een Briko met een inzet-brilletje op sterkte. Voordeel van deze bril is dat hij zo groot is dat hij ook de wind uit je ogen houdt. Enne mischien g\honden afschrikt :P Heb hem inmiddels al meerdere malen gebruikt en ben erg tevreden.

GerdC schreef:
renaw schreef:Is een bril met meekleurende glazen geen optie?
Toen ik afgelopen winter plannen maakte voor fietstocht van 3 maanden door Australie en tegelijkertijd een nieuwe (bi-focale) bril nodig had, constateerde ik dat ik bij een grote opticiensketen (waarvan de naam met een S begint) voor slechts € 80,= extra een bril met meekleurende glazen kon krijgen. Ik heb dat toen gedaan en heb er tot op heden geen moment spijt van gehad, noch tijdens mijn fietsvakantie in Australië noch daarvoor en daarna. Als ik op de zonnige winterdag op mijn werk kom, krijg ik weleens een opmerking over mijn zonnenbril. Maar ja, wat maakt dat nou uit.


Gerd

Ik ben zaterdag 'n winkel van die keten binnengelopen, maar men zei dat men geen fiets-zonnebrillen verkocht. Dus neem ik aan dat jij 'n ander type zonnebril hebt.
En misschien is 't dus toch interessant.
Want van welk merk/type is die bril dan?

Ik ging vandaag overigens even bij de fietsenboer langs. Hij verkoopt ook zonnebrillen met meekleurende glazen van Specialized en Oakley. En hij vertelde me, dat mèt de mogelijkheid van 'n inzetbrilletje de prijs op rond de 300 euro zou komen. Is dat even schrikken...

Het Land van Maas en Waal schreef:maar men zei dat men geen fiets-zonnebrillen verkocht.
Sorry, voor het misverstand. Ik heb inderdaad geen speciale fietsbril, maar een "normale" bril met meekleurende glazen en daar fiets ik mee. Dat bevalt mij uitstekend. Ik ben verreweg het grootste deel van mijn leven brildrager en heb tot op heden nog geen enkele behoefte gevoeld aan een speciale fietsbril. Ik ben dus ook zeker niet van plan om daar een hoop geld aan uit te geven. Dan heb ik het nog niet eens over de mensen die dat wel hebben gedaan en zich daarna irriteren aan het feit dat hun wimpers de inzetglaasjes raken.

Gerd

Zelf antwoord ik wat laat, maar dank je wel nog voor je antwoord. :D

Intussen overweeg ik om voor de Rudy Project - Kalyos te gaan. (Met een clip on inzet-bril wel te verstaan). Hier zijn ook Impactx photochromic (*) glazen voor te krijgen: En wel in 'grey' en 'red'.
Maar nou wil ik toch even checken, of ik me niet vergis: De grey is neem ik aan voor een dag met zeer veel zonlicht? En de red voor meer bewolkt weer?

Gr. Marco

(*) Wat staat voor 'meekleurend'.

Hoi Marco,

Ik heb ook een Rudy Project bril weliswaar niet op sterkte, maar met de volgende glazen:

doorzichtig (wit): voor overdag als het bijv. regent
grey of donker: voor zonnig weer
rood/oranje: voor bewolkt weer of in de schemering.

Rood/oranje werkt namelijk contrastverhogend. In zwart/wit fotografie werd dit ook al jaren gebruikt (nu is natuurlijk bijna alles digitaal en wordt dat later gedaan).

Het werkt echt super! Als je wat specifiekere vragen hebt, mail dan even m'n zwager, hij weet er een boel vanaf: arthur@kronemeijer-optiek.nl

Veel plezier ermee, een echte aanrader!