Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheurtjes in Helsport tentstok - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheurtjes in Helsport tentstok

Gisteren is van onze helsport tent ook zo'n tussenstukje stuk gegaan. Het doek is gelukkig heel gebleven. Bij nadere inspectie bleek dat ook bij enkele oranje de uiteinden haarscheurtjes hebben. Jammer dat de kwaliteit van de stokken kennelijk zo matig is. De tent is ruim een jaar oud en 10-15 keer opgezet. Ik zal binnenkort maar met Helsport contact op nemen en kijken of dit onder garantie valt.
misschien geen Helsport maar toch het vermelden waard;
mijn drie jaar oude Hilleberg nallo 2 had ook last van vermoeide stokken. Afgelopen vakantie heb ik er wel zeven gebroken, bij de verbindingen.
Bij terugkomst meteen opgestuurd naar Zweden. Binnen twee weken splinternieuwe stokken in de bus. :D Superservice.
Het dunne ribstopnylon wat Hilleberg en Hellsport gebruiken is superlicht en zeer sterk, maar heeft als minder positieve eigenschap dat bij regen het doek rekt en bij zon het weer behoorlijk krimpt. Vooral als het doek wat ouder wordt en de coating wat minder is de totale rek/krimp al gauw een 10 cm. Dat betekent dat je eea met beleid moet afspannen. Dus als je de tent bij regen opzet of strakker trekt, bij zon weer "lossen". Doe je dat niet dan komt er elke keer veel spanning op te stokken te staan en kan er in het ergste geval een stok stuk getrokken worden wat ons ook eens overkomen is bij een 2 weken oude hellsport. Ondanks het messcherpe uiteinde van de gebroken stok bleef overigs het doek heel....

Ben Huve
Ik schrik hier wel van, zal je onderweg maar gebeuren. En hoe knip je zo'n colablikje? Blikschaar heb ik niet bij mij, ook niet thuis trouwens. Ik heb een ieniemini schaartje net om plakkers te kunnen knippen.

Wel heb ik juist voor het dikkere materiaal tentdoek gekozen, ik hou niet van die dunne kleddernatte doek die op de binnentent hangt met regen. Deze is wel zwaarder.
fiets-ster schreef:En hoe knip je zo'n colablikje? Blikschaar heb ik niet bij mij, ook niet thuis trouwens. Ik heb een ieniemini schaartje net om plakkers te kunnen knippen.
Een frisdrankblikje knip je met elke schaar die een schaar mag heten, met die van een goed merk zakmesje zelfs gemakkelijk! De absolute prullen van zakmessen die willen lijken op de echte moet je zo ver weggooien dat niet iemand anders die vindt om er ongelukkig mee te worden.
Leon
Ik heb een Zwitsers zakmes met van alles erop wat ik nooit nodig heb, ik neem dat ding nooit mee, veel te zwaar ook. De volgende keer toch maar een gewoon schaartje meenemen dan. Ben wel blij met de waarschuwing.
Zelfde type stok met "floating connectors" werd ook bij mijn Wechsel tent geleverd,
tijdens eerste lange vakantie ging ook de een na de andere connector kapot.

Kreeg ik zes nieuwe toegestuurd uit Nieuwegein. Twee weken in Nederland op weg later in het jaar en weer twee gebroeken, na een telefoontje werd het euvel erkent en kreeg ik een geheel nieuwe set tentstokken met vaste inserts.

Naar aanleiding van dit topic stokken gecontroleerd. En wat blijkt
Ook een boogstuk al ingescheurd. Heb er voor nood ducktape omheen gedaan.
Zometeen bellen met de verkoop organisatie....


En de hint op Harskamperdennen : stokken van Mostert uit Heiloo
Ja Roald leuk idee die tentstokken van Mosterd uit Heiloo ,alleen 3 i-mails gestuurd en 2 maal gebeld en heb nog steeds niks nakkes !!en dat was inmiddels alweer 2 weken terug :( :( morgen maar weer eens aan de bel trekken .word vervolgd .Heb inmiddels aan de bel getrokken ,en mag morgen zaterdag het spul verwachten ,zal als het goed gaat het stokje meenemen naar Oudenbosch.ben benieuwd!!
Nou inmiddels het zaakje mogen ontvangen ,hehe het heeft effe geduurd, keurig pakket in een doosje, zondagmorgen de boel inelkaar steken het is tenslotte een doehetzelf pakket nr 1 lengte 3.15m-3.65m, wat denk je :evil: :evil: ongelooflijk !! verzin je niet ,gloeiende ,stelletje !!! stok tekort zijn ze 1onderdeel vergeten kom niet verder dan 3.20m !!!morgen maar weer aan de bel hangen ,wordt vervolgd .
kijk uit Rene, dat je niet van je stokkie gaat.....

(hopelijk de goede stokjes...maar wel weer barstjes in het vertrouwen...)
Deze zomer het zelfde probleem met mijn Helsport Fjellheimen 2 Camp: middenin de nacht een knal, gelukkig was het doek nog heel. In totaal 4 scheuren, precies zoals op de foto's aan het begin van deze draad. Het gebeurde in Noorwegen! Maar ik had geen tijd om een garantiekwestie uit te vechten met Helsport, dus gauw een vervangende stok met een spoedzending laten komen en hup weer de bergen in. Nu gaat er een brief naar Helsport, want dit is toch wel erg griezelig.
BenMcDui schreef:Deze zomer het zelfde probleem met mijn Helsport Fjellheimen 2 Camp: middenin de nacht een knal, gelukkig was het doek nog heel. In totaal 4 scheuren, precies zoals op de foto's aan het begin van deze draad. Het gebeurde in Noorwegen! Maar ik had geen tijd om een garantiekwestie uit te vechten met Helsport, dus gauw een vervangende stok met een spoedzending laten komen en hup weer de bergen in. Nu gaat er een brief naar Helsport, want dit is toch wel erg griezelig.
Misschien had 't je zelfs nog gelukt om in Noorwegen bij een lokale buitensportzaak nieuwe Helsport stokken te krijgen gezien Helsport een noors merk is. :)
Van wanneer is je tent? (aankoopjaar?)
Hallo Arnold,

Tent gekocht in 2009; zegt dat jou iets? Hij is sindsdien enkele weken gebruikt, hoe gaat dat met een trekkerstent.... Thuis slaap ik gewoon in de slaapkamer :-).
Inderdaad kon ik een originel Helsport stok krijgen, ik heb toen de oude stokken uit elkaar gehaald en van de goede secties een complete stok gemaakt. de overige 4 goede secties draag ik nu mee als reserve.
BenMcDui schreef:Hallo Arnold,

Tent gekocht in 2009; zegt dat jou iets? Hij is sindsdien enkele weken gebruikt, hoe gaat dat met een trekkerstent.... Thuis slaap ik gewoon in de slaapkamer :-).
Inderdaad kon ik een originel Helsport stok krijgen, ik heb toen de oude stokken uit elkaar gehaald en van de goede secties een complete stok gemaakt. de overige 4 goede secties draag ik nu mee als reserve.
In de slaapkamer kun je toch ook in de tent slapen? :)

onze Helsport is van 2008 en had een dergelijk probleem.
ik had gehoopt dat er je tent van dit jaar was zodat er vast gesteld kon worden of de nieuwe series beter zijn.
Helaas. 't schijnt veelvuldig voor te komen als je dat zo leest, jammer.
Verder onderzoek leert het volgende: Helsport schrijft op de website dat de stokken gemaakt zijn van of Scandium Superpole®FC. Mijn stokken echter dragen de tekst Yunan Air-Hercules FC. Dit kan betekenen dat ze zijn overgestapt op een andere kwaliteit, mogelijk op grond van slechte ervaringen. Ik ga ze daar opheldering over vragen; mijn brief staat op het punt de deur uit te gaan.

Ook heb ik gezien dat de Fjellheimen 2 Camp nu ventilatieopeningen in de nok heeft. Dat is ook hard nodig, de condensvorming in mijn model is gerust dramatisch te noemen. Ik denk nu na over een ombouw, een reparatieatelier moet in staat zijn zo'n opening aan te brengen. Mischien kan zelfs Helsport dit als "retrofit" uitvoeren, ik zet het in de brief.
BenMcDui schreef:Verder onderzoek leert het volgende: Helsport schrijft op de website dat de stokken gemaakt zijn van of Scandium Superpole®FC. Mijn stokken echter dragen de tekst Yunan Air-Hercules FC. Dit kan betekenen dat ze zijn overgestapt op een andere kwaliteit, mogelijk op grond van slechte ervaringen. Ik ga ze daar opheldering over vragen; mijn brief staat op het punt de deur uit te gaan.

Ook heb ik gezien dat de Fjellheimen 2 Camp nu ventilatieopeningen in de nok heeft. Dat is ook hard nodig, de condensvorming in mijn model is gerust dramatisch te noemen. Ik denk nu na over een ombouw, een reparatieatelier moet in staat zijn zo'n opening aan te brengen. Mischien kan zelfs Helsport dit als "retrofit" uitvoeren, ik zet het in de brief.
Onze Fjellheimen camp 3 heeft ook yunan stokken.
Benieuwd naar iemand met de scandium stokken en zijn/ haar ervaringen.
Idd is de ventilatie verre van optimaal te noemen, wat bij ons wel hielp was om de voorzijde wat hoger van de grond te zetten met spanbandjes aan de lussen bij de haringen.

Benieuwd naar de reactie van Helsport.
Toevallig heb ik gisteren ook een mail naar Helsport gestuurd over de gebroken stok van mijn Ringstind. Ik heb ook in de mail vermeld dat ik lid ben van de Wereldfietser en heel veel collega fietser ken met gebroken Helsport stokken. Ben erg benieuwd naar een reactie en houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Ronald
BenMcDui schreef:Verder onderzoek leert het volgende: Helsport schrijft op de website dat de stokken gemaakt zijn van of Scandium Superpole®FC. Mijn stokken echter dragen de tekst Yunan Air-Hercules FC. Dit kan betekenen dat ze zijn overgestapt op een andere kwaliteit, mogelijk op grond van slechte ervaringen. Ik ga ze daar opheldering over vragen; mijn brief staat op het punt de deur uit te gaan.
Ja dat is een goed punt. Ik heb de brokstukken van mijn stok hier nog liggen en daar staat ook Yunan Air-Hercules FC op en deze stok heb ik in het voorjaar gekregen van Carl Denig nadat in korte tijd de originele bij de tent geleverde stok gebroken was. Dat was overigens een rood gekleurde stok met goudkleurige ringetjes, het merk weet ik niet meer. De Yunan stok is geel van kleur.
Dat zou dus betekenen dat zij in korte tijd 2 maal van stokleverancier zijn veranderd.
Ronald van der Perk schreef:
BenMcDui schreef:Verder onderzoek leert het volgende: Helsport schrijft op de website dat de stokken gemaakt zijn van of Scandium Superpole®FC. Mijn stokken echter dragen de tekst Yunan Air-Hercules FC. Dit kan betekenen dat ze zijn overgestapt op een andere kwaliteit, mogelijk op grond van slechte ervaringen
6 seconden zoeken:
"Scandium-contained tent poles such as Hercules for the strongest frame and
Air-Hercules for the light weight pole with the stable structure, are showing excellent performances under the wind tunnel test compared with general aluminum tent poles.

Yunan is the world¡¯s exclusive provider of Scandium tent poles.
"

Zoveel leveranciers van scandium laat staan tentstokken zijn er dus niet, zie bv
http://www.theregister.co.uk/2011/11/01 ... bus_rivet/