Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie Osmand - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie Osmand

127 berichten
Ik gebruik regelmatig mijn android telefoon voor navigatie op de fiets. Ook tijdens de afgelopen vakantie zat mevrouw google in het zakje van mijn shirt / jas mij van aanwijzingen te voorzien als we een speciale bestemming hadden. 9 vd 10 keer heb ik geen beeld nodig en heb ik aan de aanwijzingen genoeg.
Google Navigatie heeft één heel groot nadeel, het is auto of lopen. Ik gebruik dan altijd de keuze lopen, maar dan worden ook niet of moeilijk te fietsen zandpaden gebruikt in de navigatie.... Daarnaast gebruik ik liever Open Cycle Maps.

Als alternatief heb ik nu Osmand op de telefoon staan. In dit programma kun je kiezen voor Open Cycle Maps en navigeren voor fietsen, EN met spraakondersteuning. Dat werkt gewoon goed en de zandpaden blijven links liggen en er wordt veel gebruik gemaakt vd fietspaden!

Ook kun je navigeren op ingeladen tracks, dat heb ik alleen nog niet IRL geprobeerd. Op zich ziet het er wel goed uit, ik ben alleen benieuwd wat het programma met de route doet als je afwijkt v.h. track.

Groeten
Eric
Leuke App, ziet er goed uit. Is het ook geschikt voor de Samsung Galaxy 2 I9100 ? Ik kan en niet installeren. https://market.android.com/details?id=n ... rch_result
Eric (op de fiets) Bij mij installeert de applicatie gewoon vanuit de market, weliswaar een HTC draaiend op Android 2.3.3. (geroot en met Android Revolution HD 5.2.0) Waar je wel voor moet zorgen is dat je genoeg ruimte op de SD-kaart over hebt om de kaarten te downloaden en daarna te installeren (voor Nederland ruim 360Mb).

Kom anders een langs over anders om. (We wonen in hetzelfde dorp)
Heye P Man, probleem opgelost. De privacy instellingen stonden te "strak" ingesteld op de telefoon. Ik heb ze aangepast zodat ik ook deze "stoute" app kan installeren. :lol:
Op m'n Openfietsmap site heeft Peewee een stukje geschreven over fietsnavigatie met Android apps:
http://sites.google.com/site/openfietsm ... balandroid

Afbeelding
Gisteren even geprobeerd; het werkte aardig maar het viel mij op dat je huidige positie (standaard) niet gecentreerd wordt; het is dus soms lastig om te zien waar je bent. Instructies waren wel goed. Offline navigatie heb ik niet geprobeerd.

Een tijd geleden las ik hier dat google maps ook met een offline versie zou komen; maar voor zover ik weet is dit niks anders dan navigatie vanuit de cache. CoPilot live werkte wel aardig goed als offline navigatie-systeem
eric190173 schreef: Ook kun je navigeren op ingeladen tracks, dat heb ik alleen nog niet IRL geprobeerd. Op zich ziet het er wel goed uit, ik ben alleen benieuwd wat het programma met de route doet als je afwijkt v.h. track.
En het mooie is ook nog dat je bij tracks ook spraakondersteuning krijgt. Ik heb helaas geen permanent internet op de Galaxy Gio en ben dus aangewezen op de off-line kaarten en de nog experimentele "osmand" offline routing service. Als je permanent internet hebt kun je Cloudemade of YOURS kiezen om je fietsroute te berekenen. Die zijn echt beter dan de "Osmand" versie. De Osmand routing service slaat een beejte op hol als je afwijkt van je route. Dat wil zeggen, de spraakbegeleiding blijft maar roepen wat je moet doen en kent geen rust. Pas als je weer terug bent op de track keert de rust weer.

Ik download Osmand niet via de market maar via http://osmand.net/ en dan download latest.

De opzet van Osmand vind ik erg goed. Osmand gebruikt Vector kaarten gebaseerd op OSM en dan ook nog offline te gebruiken. Zo zie ik mmijn zelf in OSM ingevoerde fietspaden terug. Best leuk. Ook vele POI zijn aanwezig en kunnen getoond worden op de kaart. Je kunt zelfs je eigen categorie van POI vaststellen en zorgen dat alleen die op de kaart staan. Zoeken naar adressen en POI gaat ook best goed. Ik heb Osmand ook een paar keer gebruikt om met de auto te navigeren en dat ging best goed maar het belangrijkste is natuurlijk het gebruik op de fiets. Daar heb ik nog wel een aantal problemen maar het kan heel goed dat anderen daar geen problemen mee hebben. Ik ben benieuwd hoe het anderen vergaat.

Grootste probleem is de lange duur voor de GPS-fix maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn Samsung.
Een ander probleem is dat mijn instellingen af en toe opeens spontaan veranderd zijn. bv van fiets naar voetganger. Of dat mijn kaart meedraait met het Compas ipv meedraaien met de rijrichting.
Een ander irritant iets is dat ie tijdens het navigeren opeens kom met de melding dat de vorige route niet geëindigd is en vraagt of ik die toch wil volgen. Geen idee waarom dit bericht opeens verschijnt.

De spraakbegeleidig is mooi en ik denk ook wel uniek voor het volgen van tracks maar een waarschuwing dat ik over meer dan 1 km naar rechts moet is voor de meeste fietser wat overbodig. Doe dat een paar honderd meter van te voren.

Tijdens het volgen van een tracks gebeurt het wel eens dat ik een setting wil aanpassen. Als ik dan weer op de kaart terug kom blijkt Osmand zelf even de route te hebben berekend naar mijn eindpunt ipv gewoon de track te volgen. Niet echt logisch.

Ik denk dat momenteel de beste optie voor het volgen van tracks (bv van de fietsersbond routeplanner) is om ze gewoon op de kaart te tonen, fietsen en verder niets. Dat kan met menu> define view> GPX tracks.

Ik hou de ontwikkelingen wel een beetje in de gaten want potentie is er zeker voor offline gebruik en wellicht werkt het nu al goed voor online gebruik. Misschien kan iemand anders daar iets meer over melden.

Meer info over gebruiik Osmand is hier te vinden.
http://code.google.com/p/osmand/wiki/HowToArticles
http://groups.google.com/group/osmand/topics?gvc=2
Gisteravond heb ik een lekker rondje op de fiets gemaakt. Vanuit Peize naar het Paterswoldse meer. Toen ik in een woonwijk (Hoornse meer) verzeild geraakt was en ik graag richting Aduard wilde vond ik dat een mooie uitdaging voor Osmand. Ik weet dat Google Maps een beetje moeite heeft met de rondweg van Groningen, Google denkt dat je daar mag lopen!!
Osmand / Open Cycle Map deed het beter. Er kwam een route uit die ik zelf niet bedacht zou hebben, maar korter was dan wat ik in mijn hoofd had.
Met alleen spraakondersteuning op mijn koptelefoon kwam ik prima de stad door en is Osmand wat dat betreft geslaagd. Het enige is dat de muziek niet onderbroken wordt, maar er gewoon doorheen gepraat wordt. Daarnaast moet je de aanwijzingen naar rechts / links afbuigen soms vrij interpreteren. Doordat ik zonder beeld fiets is dat soms even gokken...

Buiten de stad was Osmand al geslaagd, ik denk dat ik de app maar ga kopen. Het is voor mij een blijvertje.
Alleen nog een keer uitproberen met een vooraf in te laden route.

Groet
Eric
Met het inladen van routes (via mapsource) heb ik een probleem. 't Is te zeggen, het lukt wel prima maar als ik de route inlees in osmand maakt hij er 1 rechte lijn in vogelvlucht naar de bestemming van. Niet echt de bedoeling he.
Kan er iemand me helpen?

Groetjes, Christine
Ik heb geen ervaring met Mapsource, wat voor extensie hebben die bestanden?
chakwaina schreef:Met het inladen van routes (via mapsource) heb ik een probleem. 't Is te zeggen, het lukt wel prima maar als ik de route inlees in osmand maakt hij er 1 rechte lijn in vogelvlucht naar de bestemming van. Niet echt de bedoeling he.
Kan er iemand me helpen?

Groetjes, Christine
Wat doe je precies. Maak je een route in mapsource? (ik denk dat dat niet gaat werken) Maak je een track in Mapsource. (zou in principe moeten werken maar MS doet wels een gekke dingen met het opslaan van .gpx bestand) Sla je het bestand op als .gpx bestand en laad je die in Osmand? Probeer eens een track te downloaden van bv http://www.gpsies.com/trackList.do en kijk een of die het wel doet.
Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Ik maakte inderdaad een route in mapsource, extensie gpx. Dat werkt niet maar als ik een track maak met extensie .gpx en ik lees die in in Osmand gaat het wel. Zo kan ik het wel oplossen denk ik.
Ik ben een nieuweling op vlak van fiets GPS en wil 'm proberen op mijn GSM te laten werken. Ik moet nog veel uitzoeken maar een track laten werken is alvast gelukt. Bedankt!
Ook ik ben een enthousiast gebruiker van Osmand en leer nog iedere dag nieuwe dingen. In een resctie van bijna een jaar geleden geeft Peewee aan dat Osmand bij tracks ook stemaanwijzingen geeft. Hoe stel ik dat in?eric190173 geeft in een eerdere reactie aan dat hij alleen op stem (dus zonder beeld) navigeert. Hoe stel ik dat in?
Kijk even naar de link in mijn reactie van de howto...van Osmand. Ga dan naar "How To Use voice routing" .

Voor NL stemmen kijk even naar http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... va#p140903
Daar vind ik inderdaad hoe ik kan navigeren van A naar B met stembegeleiding, dat had ik echter al gevonden. (Wellicht weet je wel of dit ook werkt met hetscherm uit, om stroom te besparen?) Echter: In je eerdere reactie geef je aan dat je ook tracks kunt volgen met stembegeleiding, wat soms wel handig is bij veel zonlicht of lastige passages, of en hoe dit werkt kan ik op de site van Osmand niet terug vinden.
Bert van Sprang schreef:Daar vind ik inderdaad hoe ik kan navigeren van A naar B met stembegeleiding, dat had ik echter al gevonden. (Wellicht weet je wel of dit ook werkt met hetscherm uit, om stroom te besparen?) Echter: In je eerdere reactie geef je aan dat je ook tracks kunt volgen met stembegeleiding, wat soms wel handig is bij veel zonlicht of lastige passages, of en hoe dit werkt kan ik op de site van Osmand niet terug vinden.

Stembegeleiding met scherm uit schijnt ook te kunnen. Ik heb er geen ervaring mee. Daarvoor moet je via de plugin manager (instellingen Osmand) de Achtergrondservice inschakelen. Vervolgens kun je bij je instellingen de achtergrondservice aan zetten. Ik weet niet precies hoe het werkt maar het schijnt te kunnen.

Op https://groups.google.com/forum/?fromgr ... rum/osmand kun je ook heel veel vinden Over Osmand. Even zoeken op "back ground services" oid dan kom je er vast verder mee.

Om een GPX te volgen met stembegeleiding handel je als volgt:

Kaart>menuknop>Aanwijzingen>GPX route>(selecteer je route)>toepassen.

Succes
Sinds 11/7 is de offline routing service enorm verbeterd (ook voor de fiets). Ik heb een stuk of 5 routes laten berekenen en dat zag er best goed uit. Zou nog iets beter kunnen maar ik vond het zeer acceptabel. Dit maakt Osmand nu nog mooier om volledig offline met je Android te navigeren.
Ik heb nog een stukje proza gemaakt over Osmand. Soort van handleiding. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

http://home.xmsnet.nl/peewee/osmand.html

Groet PeeWee
PeeWee schreef:Ik heb nog een stukje proza gemaakt over Osmand. Soort van handleiding. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

http://home.xmsnet.nl/peewee/osmand.html

Groet PeeWee
Hartelijk dank PeeWee. Ik heb de afgelopen dagen wat geoefend met Osmand tijdens een rondje-Nederland. Ik vind het een prachtig programma, maar het is moeilijk om de juiste instellingen te vinden. Jouw "stukje proza" is precies wat ik nodig heb.
Robert
Ik heb een maand geleden tijdens drie weken fietsen in Schotland ook gebruik gemaakt van Osmand (naast papieren kaarten). Het programma heeft veel mogelijkheden en ik vind het ook makkelijk werken. Wat me wel tegenviel is dat er opvallende bugs in zitten. Zo werd bij het tekenen van de kaart op het scherm vaak land en zee door elkaar gehaald in het eilandengebied, en gebeurde het ook vaak dat de app plotseling crashte en ik naar mijn home screen werd teruggegooid.

Al met al lijkt het typisch het werk van een geniale Rus op te veel Red Bull :)