Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Telefoon of Garmin? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

GPS | Telefoon of Garmin?

Wat een onzin; kost je hoogstens verzendkosten naar de online winkel of rechtstreeks naar de fabrikant; al ga ik er niet vanuit dat een product zo snel kapot gaat. Qua smartphone voor gps komt momenteel wat mij betreft alleen de motorola defy in aanmerking vanwege IP67 schok/waterbestendigheid. Gisteren overigens nog mee door de regen gefietst.

Hoe het zit met overladen weet ik niet precies; als je er een zzing tussen stopt heb je geen problemen omdat de stroom gebuffered wordt en er een stabiele 5V (USB)-uitvoer wordt gevormd.
mario schreef:Ik was vandaag bij Hans Struijk fietsen in Den Haag. Daar vertelde de verkoper mij dat je nooit een gps moet kopen via het net, maar altijd in de winkel, want als je er iets mee krijgt dan kan je nergens heen.
Via het net is inderdaad minder betrouwbaar, vanwege de grijze import.
Grijze import?
Iedere Europese (online) winkel moet Europese wetgeving ivm garantie navolgen. Als er dan een defect is aan de gps die binnen de garantievoorwaarden valt, stuur je dat ding gewoon terug.
Klinkt vooral als bangmakerij van winkeliers die niet kunnen leven met de concurrentie van het internet.
Eric schreef: "Mijn Garmin is werkloos gewoorden, Google Maps is beter. Navigeren op de fiets is nog niet 100% maar dat is een kwestie van tijd."

Google Maps is mogelijk beter in Nederland, in Bosnië & Herzegovina en de rest van de Balkan kun je je mobiele telefoon als GPS dan beter thuislaten, ondanks dat de VN dondersgoed weet welke wegen en paadjes waar liggen is men er bij Google nog niet in geslaagd dit op Maps zichtbaar te maken. Als je graag van fietsen op de doorgaande wegen houdt is er niets aan de hand, zodra je echter een onverharde weg of in een stad gebruik wil maken van Maps is het over en uit. Zoom maar eens in op bijvoorbeeld Sarajevo (maar 4 wegen?) of Mostar (1 straat?)

Naast een goede overzichtkaart en eventueel de topo of routekaarten van dat gebied (alhoewel ook niet helemaal zaligmakend (sommige wegen lijken doorgetrokken te zijn maar zijn dat als je heel erg inzoomd niet)) op je GPS kom je niet waar je heen wilt (Met heel wat meer moeite waarschijnlijk wel, net als vroeger). Nog een reden om voor een dedicated GPS te gaan.

Hoe zit het eigenlijk met mobiele ontvangst als je ergens in Rusland of China onderweg bent, hier op de Veluwe zijn er ook plekken waar je geen mobiele ontvangst hebt.

Voor wat de garantieafhandeling betreft bij een webshop (als futurumshop in mijn geval) niets dan lof binnen 3 dagen had ik een nieuwe Etrex nadat de rubber rand na een jaar losliet, ik kon het apparaat kosteloos naar hen opsturen en had veel sneller dan verwacht een nieuwe weer in huis, TNT deed er langer over dan de webwinkel.
Zoom op http://www.openstreetmap.org/ maar eens in op Sarajevo. Dat zijn iets meer dan 4 straten. Gewoon te zien op een iPhone met Motion-X. (Ik bedacht me dat ik die ooit had gekocht voor m'n iPod touch.) Daarmee schijn je ook te kunnen navigeren, dus tja...
Robertjan, Eric had het over GoogleMaps. Een Iphone wil ik niet aan gaan schaffen, op Android zal er wel een tegenhanger van MotionX zijn dus zal dat eens bekijken. Ik weet wel dat mijn GPS beter af te lezen is dan mijn telefoon (juist in direct zonlicht). Ik ben er op dit moment nog niet van overtuigd of een smartphone met welk OS van welk merk dan ook kan tippen aan een echte GPS. Misschien krijgen we ooit een GPS waarmee we ook kunnen bellen en internetten, krijgen we een heel andere discussie.
Van Openstreetmap ben ik ook nog niet overtuigd. (voor het buitenland dan) het staat of valt nog steeds met hoe enthousiast de vrijwilligers zijn. Ik zie zo al een aantal wegen waarvan ik weet dat ze bestaan niet op de kaart terugkomen. Hoe zit het hier eigenlijk met hoogtegegevens en conditie van de weg (bospad, onverhard of asfalt) een legenda kan ik zo 1,2,3 niet tevoorschijn toveren?
edit: inmiddels de legenda gevonden.
Lasse schreef:Grijze import?
Iedere Europese (online) winkel moet Europese wetgeving ivm garantie navolgen. Als er dan een defect is aan de gps die binnen de garantievoorwaarden valt, stuur je dat ding gewoon terug.
Ik reageerde op deze opmerking:

"dat je nooit een gps moet kopen via het net, maar altijd in de winkel, want als je er iets mee krijgt dan kan je nergens heen."

Vele Nederlandse winkeliers hebben de ergerlijke gewoonte om te vragen of het apparaat bij hen is gekocht. Indien dit niet het geval is, sturen ze je naar de zaak waar die wel is gekocht, ook al zit er internationale garantie op. De Garmin Etrex kent een rubberen band die gelijmd is. Na verloop van tijd laat die band los. Klanten die hem bij de bewuste zaak hebben gekocht, worden gratis geholpen. Klanten die hem elders hebben gekocht betalen 10 euro. Klanten die een grijs import ding hebben gekocht, worden vriendelijk verzocht die op te sturen en zijn hun apparaat ongeveer 6 weken kwijt. Dan is de kwestie wel opgelost.

Ik las deze zin: 'kan nergens heen' als 'kan niet bij een andere winkel' terecht.
Robertjan schreef:Zoom op http://www.openstreetmap.org/ maar eens in op Sarajevo. Dat zijn iets meer dan 4 straten. Gewoon te zien op een iPhone met Motion-X. (Ik bedacht me dat ik die ooit had gekocht voor m'n iPod touch.) Daarmee schijn je ook te kunnen navigeren, dus tja...
Zie
http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=googl ... 03&zoom=12

Hier zie je zelfs een fietspad en een fietsenzaak in Sarajevo op de OSM kaart. Probeer die maar eens te vinden op Google Maps!

http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=googl ... 54&zoom=16

Voordeel van een smartfoon is dat je veel meer kaarten tot je beschikking hebt, bij de Garmin zit je vast aan de Garmin format. Garmin begint die steeds meer af te schermen waardoor het voor OSM kaartenmakers steeds lastiger wordt om ze nog compatible te houden. Mijn volgende GPS wordt waarschijnlijk dan ook geen Garmin meer en ook de Openfietsmap zal tzt wel verplaatst moeten worden naar een OS als Android.
Idd, het kaartargument spreekt alleen maar voor smartphones; vroeg of laat komen de commerciele bedrijven wel op het idee om hun software te (laten) ontwikkelen voor android/iphone. Ik wacht rustig af :D.
Mattheus schreef:Vele Nederlandse winkeliers hebben de ergerlijke gewoonte om te vragen of het apparaat bij hen is gekocht. Indien dit niet het geval is, sturen ze je naar de zaak waar die wel is gekocht, ook al zit er internationale garantie op.
Je moet twee dingen onderscheiden: de garantie van de verkoper en de internationale fabrieksgarantie. Als er iets mankeert aan je apparaat, moet je je in eerste instantie melden bij de winkel waar je het gekocht hebt, dan heb je gewoonlijk de meest uitgebreide aanspraken (conformiteitsbeginsel uit het BW, "voldoen aan de verwachtingen"). Als je een Nokia bij de Mediamarkt hebt gekocht, moet je je bij Mediamarkt melden en niet bij Dixons; die sturen je weg of laten je betalen, en terecht, er is immers geen koopovereenkomst. Daarnaast is er de fabrieksgarantie, die je als aanvullend kunt beschouwen omdat die vaak minder uitgebreid is. Op grond daarvan kun je bij de fabrikant aanspraak maken op reparatie. Deze fabrieksgarantie geldt voor de hele EU, Nokia Nederland mag een Duitse Nokia niet weigeren. Maar het is dus niet zo dat elke winkel in Nederland verplicht is een willekeurige Nokia-reparatie onder garantie aan te nemen.
Pman schreef:Robertjan, Eric had het over GoogleMaps. Een Iphone wil ik niet aan gaan schaffen, op Android zal er wel een tegenhanger van MotionX zijn dus zal dat eens bekijken.
De Topicstarter heeft het over fietsen in Nederland, en daar is Google wel heel sterk. Maar onder Android draaien tientallen navigatie applicaties. Google en Osmand (met Open Cycle Maps als kaart) zijn bij mij favoriet. In Osmand kun je zowel online als ofline navigeren, tracks inladen, enz. Qua kaarten zijn de mogelijkheden zeer groot en gratis.
Ik weet wel dat mijn GPS beter af te lezen is dan mijn telefoon (juist in direct zonlicht). Ik ben er op dit moment nog niet van overtuigd of een smartphone met welk OS van welk merk dan ook kan tippen aan een echte GPS. Misschien krijgen we ooit een GPS waarmee we ook kunnen bellen en internetten, krijgen we een heel andere discussie.
Garmin heeft die op de markt gebracht.... en draaide op Android :wink:
Qua leesbaarheid gaat het heel snel. De Motorola Defy is echt goed leesbaar buiten. Ook mijn HTC Desire HD is prima te doen. Het enige echte nadeel is accuduur. Na 8 uur navigeren op audio is de batterij leeg...
Van Openstreetmap ben ik ook nog niet overtuigd. (voor het buitenland dan) het staat of valt nog steeds met hoe enthousiast de vrijwilligers zijn. Ik zie zo al een aantal wegen waarvan ik weet dat ze bestaan niet op de kaart terugkomen. Hoe zit het hier eigenlijk met hoogtegegevens en conditie van de weg (bospad, onverhard of asfalt) een legenda kan ik zo 1,2,3 niet tevoorschijn toveren?
edit: inmiddels de legenda gevonden.
Doordat je met een Android toestel niet vast zit aan één kaartenbron vind ik het juist betrouwbaarder.

De topic starter geeft aan voornamelijk in Nederland te gaan fietsen, lopen. Dan is volgens mij een smartphone op Android als eerste aan te raden. Qua gebruiksgemak en prijs te verkiezen boven een Garmin. Raak je dan echt heel enthousiast en wil je het neusje v.d. zalm op het gebied van GPS kun je altijd nog een Garmin kopen...
Pman schreef: Hoe zit het eigenlijk met mobiele ontvangst als je ergens in Rusland of China onderweg bent, hier op de Veluwe zijn er ook plekken waar je geen mobiele ontvangst hebt.
Je kan op een smartphone de kaarten ook offline opslaan maar hoe dat precies moet is niet zo eenvoudig (je zult aan de slag moeten met Mobile Atlas creator o.i.d.). Ook in dit opzicht zijn GPS apparaten als Garmin nog in het voordeel.
eric190173 schreef:De Topicstarter heeft het over fietsen in Nederland, en daar is Google wel heel sterk.
Heel sterk?? Not.. :lol:

Sorry, je bedoelt natuurlijk Google Android, ik dacht aan Google Maps :oops:
Met een app als Motion-X is het eenvoudig kaartmateriaal te downloaden voor offline gebruik. Hoef je niet met een desktop of laptop voor aan de slag. Geen idee hoe dat voor andere apps is.
De tovenaar schreef:Je kan op een smartphone de kaarten ook offline opslaan maar hoe dat precies moet is niet zo eenvoudig (je zult aan de slag moeten met Mobile Atlas creator o.i.d.)
Dat was zo maar dat hoeft niet meer. Aan de univ. van Berlijn is een vakgroep die zich heeft toegelegd op het omzetten van OSM kaarten naar te downloaden kaarten, en nu eens niet in bitmap- maar in vector formaat. Je hoeft dus niet meer aan de slag met hulpprogramma's waarmee je routekaart in tiles moet worden opgedeeld en opgeslagen, je zet gewoon heel Europa op je telefoon in elk denkbare resolutie. Een groot deel van de wereld is beschikbaar, helaas is de kaart van Nederland incompleet, maar juist in ons eigen land zou je eventueel met een online kaart toekunnen.
Er is ook een App (android) die goed gebruik maakt van deze vector kaarten, genaamd Locus.
De kaarten staan hier.
Frank (die voorheen fietste met een garmin oregon)
Osmand idem. Nederland is in z'n geheel in een keer (osm) te laden.

Gr.
Eric
Wat ik mij af vraag is: als je nu op je gps een compass hebt, moet je dan ook rekening houden met termen als inclinatie en declinatie.

Wat is het verschil tussen een smartfoon en een android?

Mario
eric190173 schreef:Osmand idem. Nederland is in z'n geheel in een keer (osm) te laden.

Gr.
Eric
Eric, ik ken Osmand enigszins. Locus is echt (nog) makkelijker en meer gericht op outdoor gebruik :idea:
Frank
Inclinatie niet, declinatie evt. i.c.m. een papieren kaart. Omdat een papieren kaart namelijk naar het kaartnoorden wijst, en een GPS naar het geografische noorden (de Noordpool). Maar dat verschil is beduidend kleiner dan bij het magnetische noorden waar een 'gewoon' kompas naartoe wijst.

Een smartphone is een verzamelnaam voor telefoons die beduidend meer kunnen dan alleen bellen en SMS'en. Denk aan de iPhone, moderne Blackberries, sommige modellen van Nokia, de HP/Palm telefoons, Windows Phone 7-telefoons en Android.
Android is een besturingssysteem wat Google ooit gekocht heeft en waarvan het de code (incl. patentinbreuken) gratis beschikbaar stelt aan telefoonfabrikanten (zoals Samsung, Motorola, HTC, etc.). De fabrikanten geven er ieder hun eigen uiterlijk aan (wat door het zogenaamde "rooten" ongedaan te maken is) en brengen talloze modellen op de markt, waardoor er een wirwar aan toestellen met Android is ontstaan. Vrijwel geen enkele applicatie kan alle toestellen ondersteunen omdat ieder toestel weer anders is. Het Android -besturingssysteem kan veel meer dan alleen bellen en SMS'en, maar het is afhankelijk van het toestel of dit dat ook kan. Er is namelijk ook veel goedkope Chinese rommel verkrijgbaar.
Die patentinbreuken zijn echt lachwekkend, 1988/1994 all over again.

Een gps kompas is niet erg nauwkeurig; verwacht daar dus niet zo veel van; het geeft een goeie indicatie van de richting (mits gecalibreerd) maar vervangt geen echt kompas.