Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Telefoon of Garmin? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

GPS | Telefoon of Garmin?

Zit er aan te denken om een Garmin Dakota 20 te kopen. De prijzen verschillen ernorm.

Bever 349
waypoint 275
meilenweit, duitsland 220.

Ik vind de prijs kwaliteit verhouding zeer goed. Je kan er met gemak de hele Hanze route in vastleggen.

Mario
Matthie9000 schreef:Android geeft een melding (piep!) wanneer hij geladen wordt via USB-verbinding en stopt met laden. Als dit vaak gebeurt is dat irritant want wanneer verbinding gemaakt wordt vergrendeld de telefoon zich en ik heb nog niet gevonden waar je dat uit kan schakelen.

Het ontbreken van een buffer lijk mij niet goed voor je accu; afhankelijk van de schakeling die je gebruikt zal het wellicht erger/minder erg zijn. Een buffer ertussen heeft echter ook nadelen want je gaat mij niet wijsmaken dat een Zzing geen stroomverlies oplevert; weegt ook weer wat meer dan een simpele schakeling uiteraard.
Als de telefoon dan vergrendeld wordt, zijn dan alleen de toetsen vergrendeld of gaat hij in standby stand waarbij het scherm ook uitgezet wordt? In hoeverre is dat irritant bij het navigeren op de fiets?

Zou interessant zijn om het effect te zien van het ontbreken van een buffer op de accu van de telefoon. Een vervangende accu voor die goedkope LG Android telefoon (Li-ion) kost €20, de accupack (NiMH) in de Zzing vervangen kost €15. Meerprijs van de Zzing tov de Kemo is €70. De vraag is dus welke accu (Li-ion of NiMH) sneller degradeert. http://batterydata.com/ geeft al een idee. Na skimmen van enkele stukjes op die site lijkt Li-ion juist beter bestand te zijn voor gebruik op de fiets met willekeurige herlaadcycli.
Misschien interessant om 2 batterijen te kopen bij de telefoon: 1 voor fietsreizen (die wellicht relatief snel maximale capaciteit verliest) en 1 voor normaal gebruik waarbij je zo lang mogelijk zonder herladen wil doorkomen.

De telefoon zou natuurlijk ook puur voor op de fiets gekocht kunnen worden aan die prijs, als multifunctionele boordcomputer en dan is degradatie van de batterij minder snel een probleem met constante verbinding aan de dynamo 8) Als je een Zzing of dergelijke alleen voor de telefoon koopt, is dat waarschijnlijk veel kosteneffectiever. En dan kan je ook zonder praktische bezwaren veel permanentere water/stof/... bescherming installeren zoals Peterv zegt (USB kabel permanent aan telefoon bv).
nvt
Lasse schreef:Als de telefoon dan vergrendeld wordt, zijn dan alleen de toetsen vergrendeld of gaat hij in standby stand waarbij het scherm ook uitgezet wordt? In hoeverre is dat irritant bij het navigeren op de fiets?
Ik weet niet zeker of het scherm ook uit gaat, maar bij vergrendeling moet je met je vinger over de telefoon gaan om via touchscreen de telefoon te ontgrendelen; bij regen of gebruik van een cover/hoes lijkt het me enorm irritant. Er zijn ongetwijfeld wel instellingen/apps (zie ook al gepost in dit bericht) waarmee dat uit te zetten is of handiger kan. Maar als je dus zonder buffer laadt zul je bij elke keer dat je stil staat/te langzaam fietst een melding + vergrendeling krijgen; en nog één als je weer hard genoeg fietst om 5V te leveren over USB.
Lasse schreef:Zou interessant zijn om het effect te zien van het ontbreken van een buffer op de accu van de telefoon. Een vervangende accu voor die goedkope LG Android telefoon (Li-ion) kost €20, de accupack (NiMH) in de Zzing vervangen kost €15. Meerprijs van de Zzing tov de Kemo is €70. De vraag is dus welke accu (Li-ion of NiMH) sneller degradeert. http://batterydata.com/ geeft al een idee. Na skimmen van enkele stukjes op die site lijkt Li-ion juist beter bestand te zijn voor gebruik op de fiets met willekeurige herlaadcycli.
Misschien interessant om 2 batterijen te kopen bij de telefoon: 1 voor fietsreizen (die wellicht relatief snel maximale capaciteit verliest) en 1 voor normaal gebruik waarbij je zo lang mogelijk zonder herladen wil doorkomen.
Zou ik ook wel interessant vinden; heb me er nog omvoldoende in verdiept; mij viel het uiteindelijk wel tegen hoe snel een android smartphone de zzing lader leegzuigt; dus je moet wel je telefoon energiezuinig instellen (scherm uit); daarom is bediening
van de telefoon best wel een issue om over na te denken.
Lasse schreef:De telefoon zou natuurlijk ook puur voor op de fiets gekocht kunnen worden aan die prijs, als multifunctionele boordcomputer en dan is degradatie van de batterij minder snel een probleem met constante verbinding aan de dynamo 8) Als je een Zzing of dergelijke alleen voor de telefoon koopt, is dat waarschijnlijk veel kosteneffectiever. En dan kan je ook zonder praktische bezwaren veel permanentere water/stof/... bescherming installeren zoals Peterv zegt (USB kabel permanent aan telefoon bv).
Ja, voordeel van zzing is dat je er ook batterijen e.d. mee kunt opladen (ik heb zelf een 2xAA(A) lader van SANYO op USB); maar goed zo'n Zzing is absoluut geen oneindige energiebron wanneer je er fulltime een stroomvretende android-telefoon aan hangt; ik zou daarom ook zeker een 220v->USB stekker meenemen...
nvt
Ik hoorde dat je ook kan fietsen met de citynavigater europa, vooral in het buitenland. jwe moet dan alleen de kleine wegen intoetsen.

Is dat zo?

Mario
Mario, met citynavigator kun je inderdaad ook fietsen. Op je GPS moet je alleen wel aangeven dat je de routes op de fiets uitgerekend wilt hebben anders rekent hij je een route over de snelwegen voor. (Etrex Vista in mijn geval). Ik merk echter wel dat als er meer wegen zijn hij meer moeite heeft ook een (leuke) route te berekenen (Als het al lukt). In het zuid-oosten van Europa, waar minder wegen als hier zijn, loopt het een stuk soepeler al wil het nog wel eens fout gaan als de kaart ingezoomd niet helemaal blijkt te kloppen met de werkelijkheid. Een GPS is dus zo goed als de kaart die je gebruikt, maar dat heb je met een papieren kaart ook.
Ik heb ook nog iets gelezen over Abel, je kan dan offline fietsen. Je moet alleen wel voor die apps betalen. Loop wel op natuurlijk.

http://www.abellife.nl/nl/Over-Abel

Mario
http://fiets.cc/frpsmart

misschien hebben mensen hier iets aan.

mario
Ook oppassen met het kopen van spullen op marktplaats:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=36063
nvt
De tovenaar schreef:Wat je ook zou kunnen overwegen is een goedkope nuvi 2xx van marktplaats op de kop tikken (<50 euro). Heeft wel veel minder mogelijkheden wb routes en tracks en is ook niet waterdicht maar alle kaarten kunnen er op en het is het meest gebruiksvriendelijke apparaat van Garmin. De ingebouwde lithium batterij is ook zo op dus een naafdynamo is wel nodig.



Het grotere scherm, prijs en gebruiksgemak zijn pluspunten. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en meer wilt, kan je altijd nog een veel duurder apparaat kopen. Een weekendje een gps huren is niet veel goedkoper.
Natuurlijk ieder zijn ding, maar ik vind die electronsiche navigatiesystemen echt lelijk en vervelend.

Wat een lelijk stuk plastic vind ik dat, zo'n kletsend stuk electronica op je fietsstuur. Persoonlijk zou ik helemaal gek worden van zo'n irriterende computer-damesstem die continu op onverwachte momenten begint te kletsen welke kant je op moet...

En die kaarten die ik op GPS-apparaten zie vind ik persoonlijk ook erg lelijk: 3d vind ik meer voor computerspelletjes, niet voor navigatie. Verder reflecteren de schermen van die apparaatjes nogal krijg ik de indruk? En het idee dat er iedere maand / kwartaal weer een nieuwere, nog "betere" versie uit komt vind ik ook niet echt mooi, dan heb je altijd het idee dat je weer met een verouderd systeem zit. En de afhankelijkheid van een energiebron vind ik ook niet echt een plus.

Wat mij ook opvalt is dat mensen (ook vaak automobilisten) die alleen op hun GPS rijden niets meer kunnen zodra hun computersysteem uitvalt. Papieren kaarten als backup hebben ze vaak niet. Ze hebben geen compas bij zich en als ze dat dan wel hebben kunnen ze daar niet mee omgaan. Ze raken vaak in paniek. Ook navigeren a.d.h.v. herkenbare objecten zoals kerken of landschapselementen kunnen ze niet.

Vaak moet men lachen als men mij met mijn compasje in mijn handen ziet prutsen en vraagt men waarom ik zo onhandig doe en niet met GPS werk. Echter in 9 van de 10 gevallen navigeer ik erg vlot door grote steden met mijn compas en rij ik bijna foutloos naar mijn doel. Ook in bossen waar ik kleine weggetjes neem die niet op de kaart staan werkt dit meestal goed. Ik mis ook de voldoening van zelfredzaamheid bij zo'n GPS systeem.

Ook mis ik het verkeerd rijden: zo ben ik in Finland eens per ongeluk op een vuilstort terecht gekomen. De dame van het kantoor vond het erg interessant dat een vakantiefietser uit Nederland bij hun op bezoek kwam en vroeg of ik op de foto wou om deze vervolgens samen met een verhaaltje in hun krant te publiceren. Ik kreeg nog een traditioneel houten (Saami) drinkbekertje van haar.
Die kaarten kun je ook op twee-dimensionaal zetten en in alle stijlen die je wil. Daarnaast kun je instellen dat het noorden altijd het noorden is en kun je zien welke richting je op gaat. Dat is heel handig als je bij een stoplicht staat en je draait je stuur, dan zie je meteen op de kaart welke richting je op moet. Met een papieren vod kan dat niet, tenzij je een soort heel raar systeem maakt waarmee je de kaart in zijn geheel kan roteren op het stuur. Daarnaast zijn electronische kaarten schaalbaar; kun je van die papieren vodden niet zeggen. En als je met zo'n papieren vod op de rand zit moet je afstappen/omdraaien en weet ik veel wat nog meer, dat kost ontzettend veel tijd; en tijd is geld.

Het stemgeluid van het navigatieprogramma is aan te passen; zo kun je ipv ijzeren-rita ook een stem krijgen a'la 'hete henkie'. Die stem kan ook uit, een papieren kaart kun je niet uitzetten, die kun je alleen weggooien en verbranden (dat is wel een voordeel, want verbranding levert energie op).

Het is inderdaad zo dat ik mij wanneer mijn telefoon/accu uit zou vallen ik mij kwetsbaar, bang en onzeker zou voelen, dat zorgt echter wel voor een extra avontuurlijk gevoel (cowboy-factor). Als je met een papieren vod navigeert dan zou ik mij altijd een ouderwetse man voelen die de tijd niet kan bijbenen.

Overige voordelen van een smartphone:
- Ik heb ALLE handleidingen van al mijn spullen/fietsonderdelen altijd bij de hand.
- Je kunt meepraten met de straatjeugd van tegenwoordig, die vinden je ineens een coole technologisch-verantwoordde meneer ipv een stinkende boer frans.
- Ik heb altijd muziek bij me (die ik vanaf mijn stuur afspeel), dit heeft al tot diverse vreugdevolle momenten op de fiets geleidt; en tevens veel afkeurende gezichten van zure bejaarden opgeleverd en dat gaf op zijn beurt ook veel voldoening want groeten doen ze toch niet.
- De telefoon is tevens vertaalprogramma, wekker, kompas, fotocamera (wel van kutkwaliteit) en je kunt er mee opzoeken of er nog goede consumeerplekken in de buurt zijn.
- Ik heb een applicatie 'shotgun', daarmee kun je met je telefoon shotgun geluiden maken, dat zorgt voor hillarische momenten en is tevens nuttig om gespuis van je wildkampeerterrein weg te jagen
- Ik kan mijn spaken op exact de juiste spanning krijgen omdat ik de frequentie van het spaakgeluid kan meten door middel van fourier analyse. Het programma dat ik daar voor nodig had kostte €3,- een spaakspanningsmeter van park kost al snel zo'n €80 en is minder betrouwbaar en zou ik nooit meenemen op fietsvakantie. Nooit meer kapotte wielen dus.
Matthie9000 schreef:Die kaarten kun je ook op twee-dimensionaal zetten en in alle stijlen die je wil. Daarnaast kun je instellen dat het noorden altijd het noorden is en kun je zien welke richting je op gaat. Dat is heel handig als je bij een stoplicht staat en je draait je stuur, dan zie je meteen op de kaart welke richting je op moet. Met een papieren vod kan dat niet, tenzij je een soort heel raar systeem maakt waarmee je de kaart in zijn geheel kan roteren op het stuur. Daarnaast zijn electronische kaarten schaalbaar; kun je van die papieren vodden niet zeggen. En als je met zo'n papieren vod op de rand zit moet je afstappen/omdraaien en weet ik veel wat nog meer, dat kost ontzettend veel tijd; en tijd is geld.

Het stemgeluid van het navigatieprogramma is aan te passen; zo kun je ipv ijzeren-rita ook een stem krijgen a'la 'hete henkie'. Die stem kan ook uit, een papieren kaart kun je niet uitzetten, die kun je alleen weggooien en verbranden (dat is wel een voordeel, want verbranding levert energie op).

Het is inderdaad zo dat ik mij wanneer mijn telefoon/accu uit zou vallen ik mij kwetsbaar, bang en onzeker zou voelen, dat zorgt echter wel voor een extra avontuurlijk gevoel (cowboy-factor). Als je met een papieren vod navigeert dan zou ik mij altijd een ouderwetse man voelen die de tijd niet kan bijbenen.

Overige voordelen van een smartphone:
- Ik heb ALLE handleidingen van al mijn spullen/fietsonderdelen altijd bij de hand.
- Je kunt meepraten met de straatjeugd van tegenwoordig, die vinden je ineens een coole technologisch-verantwoordde meneer ipv een stinkende boer frans.
- Ik heb altijd muziek bij me (die ik vanaf mijn stuur afspeel), dit heeft al tot diverse vreugdevolle momenten op de fiets geleidt; en tevens veel afkeurende gezichten van zure bejaarden opgeleverd en dat gaf op zijn beurt ook veel voldoening want groeten doen ze toch niet.
- De telefoon is tevens vertaalprogramma, wekker, kompas, fotocamera (wel van kutkwaliteit) en je kunt er mee opzoeken of er nog goede consumeerplekken in de buurt zijn.
- Ik heb een applicatie 'shotgun', daarmee kun je met je telefoon shotgun geluiden maken, dat zorgt voor hillarische momenten en is tevens nuttig om gespuis van je wildkampeerterrein weg te jagen
- Ik kan mijn spaken op exact de juiste spanning krijgen omdat ik de frequentie van het spaakgeluid kan meten door middel van fourier analyse. Het programma dat ik daar voor nodig had kostte €3,- een spaakspanningsmeter van park kost al snel zo'n €80 en is minder betrouwbaar en zou ik nooit meenemen op fietsvakantie. Nooit meer kapotte wielen dus.
Ik begrijp best dat zo'n telefoon handig is omdat deze multifunctioneel is en het blijft natuurlijk een erg persoonlijke zaak. Maar ik ben nou eenmaal los van het fietsen een kaarten-freak: als ik 's avonds bij mijn tentje zit met een kop koffie, zit ik vaak wel een half uur tot een uur te staren naar mijn papieren kaart. Ik kan daar maar geen genoeg van krijgen: al die details (ik koop vaak onhandig veel dure gedetailleerde kaarten) dat vind ik echt erg fijn om naar te kijken. Al die weggetjes, plaatsjes, dat is echt mooi.

En af en toe leg ik dan al die kaarten naast elkaar en ga ik er naast staan. Dan heb je een super overzicht van je hele reis. Dat is mijn voornaamste probleem: het overzicht en daarmee de verhoudingen tussen plaatsen mis ik bij de electronische navigatiesystemen.
jeroen_ schreef:Ik begrijp best dat zo'n telefoon handig is omdat deze multifunctioneel is en het blijft natuurlijk een erg persoonlijke zaak. Maar ik ben nou eenmaal los van het fietsen een kaarten-freak: als ik 's avonds bij mijn tentje zit met een kop koffie, zit ik vaak wel een half uur tot een uur te staren naar mijn papieren kaart. Ik kan daar maar geen genoeg van krijgen: al die details (ik koop vaak onhandig veel dure gedetailleerde kaarten) dat vind ik echt erg fijn om naar te kijken. Al die weggetjes, plaatsjes, dat is echt mooi.

En af en toe leg ik dan al die kaarten naast elkaar en ga ik er naast staan. Dan heb je een super overzicht van je hele reis. Dat is mijn voornaamste probleem: het overzicht en daarmee de verhoudingen tussen plaatsen mis ik bij de electronische navigatiesystemen.
Wij zouden wat dit betreft een goede aanvulling op elkaar zijn :D :lol: :wink:
Het afgelopen weekend zijn we voor het eerst zonder papieren kaart onbekend gebied ingegaan zonder papieren kaart mee te nemen...

Weekend Teutoburgerwoud.
We hadden 2 fietsdagen en besloten dat we vanuit ons hotel dag 1 een oostelijke lus, dag 2 een westelijke lus zouden fietsen.

Bij de eerste de beste fietswegwijzer op google maps ff kijken wat de meest westelijke plaats is op de wegwijzer. Vervolgens 20 km de bordjes achterna fietsen wat in Duitsland meestal heel aardige routes zijn. Al niet 100% verhard ;-)
Afbeelding
Maar 90% van de tijd zit je op heerlijke weggetjes en rij je gewoon op de bordjes en is het genieten!
Als je even geen idee hebt waar je bent is het even op je smartfeun kijken waar je bent.
Afbeelding