Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Telefoon of Garmin? - Forum Wereldfietser

GPS | Telefoon of Garmin?

Hallo GPS expert,

mijn vraag is: op mijn werk fietsen of lopen mensen met een telefoon met gps. Wat is het verschil cq de meerwaarde van een gewoon gps?

Ik las ook ergens dat je op je gps/telefoon een app's kan zetten en dat je dan ook probleemloos kan fietsen.

Denk er overna om er ook een te kopen.

Wat is voor een beginner om te fietsen een goede keuze. Las op de site van Notter een Garmin Dakota 20.

Mario
GPS op telefoon werkt prima, totdat je de gps en scherm de hele dag aan laat staan (accuduur), het toestel eens laat vallen (robuustheid), het begint te stortregenen (waterdichtheid), de zon begint te schijnen (afleesbaarheid in de zon)

Voor alles is een alternatief aan te dragen in tasjes, hoesjes en extra batterijpakketten en zonnekleppen, maar als je eenmaal het verschil hebt gevoeld dan is het al snel duidelijk dat een telefoon een telefoon is en geen Outdoor GPS toestel.

Naast je GPS heb je basiskennis nodig van deze voor jou nieuwe techniek en een toestel. De keuze van het toestel hangt helemaal af van het doel waarvoor je deze gaat gebruiken. En reken er maar op dat je flink wat tijd moet steken in het aanleren van de nodige vaardigheden (tenzij je een computer nerd bent)

Ga ik uit van de nu leverbare toestellen en fietsen van lange afstanden, dan zijn er een aantal keuzen: eTrex 30 (komt in september op de markt), met knopjes die mij meestal zelf niet kunnen bekoren, maar zeer gunstig is geprijsd. Dakota 20, touch screen, werkt prima en de zon wat minder afleesbaar. Oregon 450, de grote broer met groter scherm. De GPSmap 62s met knoppen (werkt sneller dan touchscreen) en scherm vergelijkbaar met Dakota's, alleen in de zon een stuk beter afleesbaar. Edge 800 klein, fijn, zeer duidelijk scherm, maar geen oplaadbare batterijen en soms wat nukkig in goed voeden van de gewenste route/track.

En als laatste de Montana, "groot" en "zwaar" (relatief gezien t.o.v. de andere toestellen) Maar wel een alleskunner met groot touch screen.

Hou je van touch, dan is de Dakota/Oregon een goede keuze (en de Edge). Hou je meer van snelheid en niet bang om knoppen te bedienen, dan is een GPSmap62s een goede keuze.


Indien gewenst kunnen wij ook het toestel leveren met bijpassende GPS cursus(en).
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb totaal geen ervaring met gps apparaten. Knop of screen geen ervaring mee.

Ik heb wat sides bezocht en merk grote prijs verschillen BV:

Garmin dakota 20: bever 349, notter 275 en bij futurum shop slechts 230 euro.

Als ik er een koop denk ik zeker over om een cursusu te volgen op Ameland het andere merk die je noemde vind ik te duur.

Ik zal de gps voornamelijk in Nederland gebruiken.

Denk erover om bij Bever een gps te huren voor een lang weekend om te proberen.

Mario.
Bij Bever of ander bij Waypoint in Moordrecht kun je huren. bellen van te voren om te weten welk toestel je kunt huren is wel verstandig.

Bever is wel heel duur, op de Garmin website staat een adviesverkoop van 299,= voor de Dakota 20
GPS Expert schreef:GPS op telefoon werkt prima, totdat je de gps en scherm de hele dag aan laat staan (accuduur), het toestel eens laat vallen (robuustheid), het begint te stortregenen (waterdichtheid), de zon begint te schijnen (afleesbaarheid in de zon)
Neem een naafdynamo + lader, motorola defy (IP67), en telefoon-houder met beweegbare as zodat je bij slechte afleesbaarheid kunt draaien, weg 'nadelen'.
GPS Expert schreef:Voor alles is een alternatief aan te dragen in tasjes, hoesjes en extra batterijpakketten en zonnekleppen, maar als je eenmaal het verschil hebt gevoeld dan is het al snel duidelijk dat een telefoon een telefoon is en geen Outdoor GPS toestel.
Je moet er gewoon op letten welke telefoon je koopt. Daarnaast gaat ook een de batterij van een GPS niet levenslang mee en zit je met hetzelfde probleem.
GPS Expert schreef:Naast je GPS heb je basiskennis nodig van deze voor jou nieuwe techniek en een toestel. De keuze van het toestel hangt helemaal af van het doel waarvoor je deze gaat gebruiken. En reken er maar op dat je flink wat tijd moet steken in het aanleren van de nodige vaardigheden (tenzij je een computer nerd bent)
Ik ken genoeg computerleken in mijn omgeving die prima snappen hoe hun android telefoon werkt; hoe google maps werkt; daarnaast ben je niet gebonden aan één navigatiesysteem maar kun je kiezen uit 20 apps met 20 verschillende kaarten, online en offline. Ook met een gps-apparaat moet je leren werken!

Een (robuuste) telefoon als gps gebruiken heeft overigens nog extra voordelen: scheelt gewicht; je krijgt een zee aan (optionele) functionaliteit terug (muziekspeler, internet, onberperkt aantal boeken, reisplanners, etc.etc.); daarnaast kun je dus kiezen uit diverse navigatiesystemen en kaarten, etc.
Voor ik het vergeet, dit zijn dus alleen toestellen, maar dan moet er nog een kaart in. Beginnen met de OpenFietsMap is een goede kaart om te beginnen en gratis bovendien.

Koopkaarten zijn bv de BeNeLux Cyclemap en Topo BeNeLux, beide geschikt om te fietsen in BeNeLux. Kosten toch ook tussen de 99 en 129 euro per stuk.


(handig die splitsing :( terwijl ik aan het tiepen ben )
Sorry :oops:...
Matthie9000 schreef:
GPS Expert schreef:GPS op telefoon werkt prima, totdat je de gps en scherm de hele dag aan laat staan (accuduur), het toestel eens laat vallen (robuustheid), het begint te stortregenen (waterdichtheid), de zon begint te schijnen (afleesbaarheid in de zon)
Neem een naafdynamo + lader, motorola defy (IP67), en telefoon-houder met beweegbare as zodat je bij slechte afleesbaarheid kunt draaien, weg 'nadelen'
Wat zou de totale prijs van dit pakket worden?

Naast het benodigde data-abonnement van minimaal 10 euro per maand en alleen in NL fietsen?


@Robertjan :) geen probleem, mogelijk laatste posting uit oude draadje ook nog ff weghalen.
Je hebt voor offline navigatie géén telefoon/internet abonnement nodig maar een telefoon(abonnement) heb je over het algemeen toch al. De genoemde telefoon kost net zoveel als een gemiddelde fiets-gps; met als voordeel dat de gps-functionaliteit slechts een deel is van de functionaliteit die je er voor terug krijgt.

Er zijn legio wereldfietsers die al een naafdynamo hebben; heb/wil je dat niet dan zit je met een gps dus vast aan het om de x dagen (geen idee) ergens te moeten opladen; een goede naafdynamo is er van €50-160. Een usb-oplader voor een fiets kost grofweg €10-€100 (afhankelijk van je eisen; met accubuffer is het eerder €100). Dan kun je dus zonder stroombron continu op gps navigeren.

Er zijn ook nadelen overigens; je moet je telefoon energiezuinig afstellen; scherm vreet stroom dus het is soms aan te raden om de verlichtingssterkte naar beneden te draaien of om op geluid te navigeren (wat overigens prima werkt). Daarnaast is het bij regen moeilijk met bedienen omdat de druppels worden geregistreerd. Ook vind ik het motorola defy scherm aan de kleine kant wat bediening soms wat priegelig maakt, en de accuduur is minder dan de meeste fiets-gpsen vermoed ik.
Jij bent zeker wat Marco schreef, een computer nerd. Misschien moet je ook een cursus geven voor de WF :lol:

mario
GPS Expert schreef:Naast je GPS heb je basiskennis nodig van deze voor jou nieuwe techniek en een toestel. De keuze van het toestel hangt helemaal af van het doel waarvoor je deze gaat gebruiken. En reken er maar op dat je flink wat tijd moet steken in het aanleren van de nodige vaardigheden (tenzij je een computer nerd bent)

Ga ik uit van de nu leverbare toestellen en fietsen van lange afstanden, dan zijn er een aantal keuzen: eTrex 30 (komt in september op de markt), met knopjes die mij meestal zelf niet kunnen bekoren, maar zeer gunstig is geprijsd. Dakota 20, touch screen, werkt prima en de zon wat minder afleesbaar. Oregon 450, de grote broer met groter scherm. De GPSmap 62s met knoppen (werkt sneller dan touchscreen) en scherm vergelijkbaar met Dakota's, alleen in de zon een stuk beter afleesbaar. Edge 800 klein, fijn, zeer duidelijk scherm, maar geen oplaadbare batterijen en soms wat nukkig in goed voeden van de gewenste route/track.

En als laatste de Montana, "groot" en "zwaar" (relatief gezien t.o.v. de andere toestellen) Maar wel een alleskunner met groot touch screen.

Hou je van touch, dan is de Dakota/Oregon een goede keuze (en de Edge). Hou je meer van snelheid en niet bang om knoppen te bedienen, dan is een GPSmap62s een goede keuze.
Met de GPSmap62s als voorkeur in m'n hoofd vanwege recenties en internet studie gingen we naar een gps winkel. Daar aangekomen de GPSmap62st en de Oregon 450t in handen gekregen om wat te 'spelen'.
Zonder enige handleiding gelezen te hebben konden zowel m'n vriendin als ik snel en makkelijk met de Oregon overweg, de GPSmap62st verdiende toch wel wat ondertitelling van de knoppen om menu's te openen, te bladeren etc.
Kwa bedieningsgemak blinkte voor ons echt de Oregon uit.
De afleesbaarhied van 't scherm was best goed naar ons idee.

Mijn advies is, ga toch niet te veel op de verhalen op internet af maar ga zelf 's proberen in een winkel en ermee naar buiten en bepaal vervolgens wat de beste keus is voor jezelf en wie 't nog meer gaat bedienen.
mario schreef:Jij bent zeker wat Marco schreef, een computer nerd. Misschien moet je ook een cursus geven voor de WF :lol:

mario
De bediening van een gemiddelde telefoon is tegenwoordig lastiger dan die van een fiets-gps; je hoeft dan ook niet bepaald een “computer nerd” (whatever that may be) te zijn om er mee te kunnen werken (lid zijn van een jongere generatie kan wel helpen).

Voor een beetje autodidact met een snufje technisch inzicht is het overigens helemaal een peuleschil; maar je moet er wel energie in willen steken...
Ik gebruik ook de Motorola Defy als navigatie, met het programma Viewranger als GPS-software. Je kunt dan OpenStreetmap, Opencyclemap en diverse betaalde kaarten gebruiken. Heb je geen data-abonnement voor het buitenland, dan kun je de kaarten tevoren of onderweg als je wifi hebt alvast cachen op je Defy. Ik heb overigens een T-mobile Europa-abonnement waarmee ik voor € 9,95 per maand binnen de EU 500 MB mag verstoken, en dat is ruim voldoende.
Inladen en volgen van tracks en routes gaat probleemloos, na een vrij steile leercurve voor het programma Viewranger. Het is allemaal nog in ontwikkeling en de mogelijkheden nemen bij elke update toe.
Voordelen van de Defy als navigatie:
- alles in één: telefoon, internet, e-mail, navigatie, kaartmateriaal (ook Google maps natuurlijk voor zoeken van campings, restaurants (met recensies), hotels etc., reuze handig)
- toestel is robuust en kan tegen een stootje
- waterdicht, met regen kan de Defy gewoon op het stuur blijven zitten.
Nadelen:
- Bij regen moet je het scherm en je vinger eerst droog vegen om te bedienen want het reageert onvoorspelbaar op vocht.
- Batterijduur. Als ik het scherm uit laat en er alleen op kijk als het echt nodig is, kan ik net wel of net niet een dag navigeren. Met oplaadbare reservebatterijen en een USB-kabeltje van een zonnepaneeltje kan ik nog wat extra stroom toedienen, maar het blijft behelpen. Ik vermoed dat een naafdynamo de enige betrouwbare en gemakkelijke oplossing is, maar die heb ik (nog) niet.
Als dat geklooi met de stroom er niet was, zou ik een Defy zonder meer aanraden als je op zoek bent naar GPS-navigatie voor de fiets.
Conclusie over batterijverbruik:
met zowel een dedicated GPS (Garmin) als een PDA/smartphone moet je om de paar dagen de batterij(en) laden op een camping, tenzij je een naafdynamo gebruikt. De Zzing schijnt dan nog altijd hét onovertroffen totaalsysteem te zijn (lader en accu) i.c.m. een goede naafdynamo.

De Defy(+) zag ik al als een leuke kanshebber als volgende smartphone. Maar voor een Apple-gebruiker als ik (met de voorkeur voor een eenvoudige bediening) is Android een beetje angstwekkend, met alles wat er omheen hangt.

Zijn er ook iPhone-gebruikers met oplossingen?
nvt
Ik zag net op een buitenlandse site dat de Motorola Dufy 238 euro kost.

Niet echt veel. Ik zal een kijken wat deze in Nederland kost.

Mario
Er komt binnenkort ook een Defy+ op de markt.
Robertjan schreef:Zijn er ook iPhone-gebruikers met oplossingen?
Nou ja, oplossingen. :roll: Deze zomer fietste ik voor het eerst met iPhone in Biologic waterdichte case op het stuur via usb-snoertje verbonden met de Zzing in mijn stuurtas want niet waterdicht, die weer draaide op mijn naafdynamo. Nooit zonder stroom gezeten. En ja, de apps slurpen stroom. Biologic heeft er eentje met een hoogtemeter, heel handig. :wink:
En een Motorola Dufy van € 238 is net zo duur als een Dakota 20, niet multifunctioneel, maar wel recht toe recht aan, zonder abonnement, stop er een paar accus /batterijen in en je kunt minimaal 2-3 dagen vooruit.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S II smartphone, en daarvan gebruik ik de navigatie voornamelijk af en toe in de stad werkt prima. Verder zeer makkelijk voor e-mail en internet.

Een iPad op je stuur met een naafdynamo kan ook, dan heb je gelijk een windscherm ;)


Wat in ieder geval duidelijk is, of het nu de toegewijd apparaat is zoals een Garmin GPS of Smartphone er is geen low cost oplossing om een GPS op de fiets te hebben, waarbij je via routes of tracks kan navigeren. De Garmin kost je eenmalig de aanschaf, de smartphone koop je bij een abonnement, wat een verkapte lening is.

Die Galaxy van mij doet los als toestel minimaal € 450,= en een iPhone 4 doet minimaal € 550,= (zonder abonnement).


Ook de meeste Garmin GPSsen kunnen op de naafdynamo worden aangesloten. Zo kun je zelfs met de goedkoopste TomTom/Garmin auto GPS gaan rijden. Rijden van tracks word alleen moeilijk en extra kaarten laden is niet zo vanzelfsprekend meer.


Is er al iemand die een Smartphone telefoon heeft in combinatie met de Openfietskaart van de Tovenaar en die gebruikt?
Nogmaals, je hebt geen abonnement nodig om een android telefoon als gps te gebruiken; er zijn dus geen extra abonnements kosten en er is geen sprake van een verkapte lening. Wanneer je toch toe bent aan een nieuwe telefoon zou je de aanschaf zelfs gratis kunnen noemen.

Uiteraard staat het je vrij om je smartphone ook als telefoon te gebruiken en er apart een telefoon/internet abonnement voor aan te schaffen ;-).

Een smartphone is bij uitstek geschikt om andere kaarten (als openfietsmap) te gebruiken; ik heb dat dmv osmand gedaan (dat programme werkt offline op legio kaarten).