Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DIY fietstas beveiliging. - Forum Wereldfietser

DIY fietstas beveiliging.

Hallo mensen,

Ik zat te tobben over de diefstal bestendigheid van Ortlieb fietstassen. Je pakt ze er zo makkelijk af, dat ik na een tijdje mezelf afvroeg hoe ik dit kon "tegen houden".
Mijn, low budget, idee wil ik graag delen met ander fietsers!

Als er al iemand is die je het op je spullen heeft gemunt is het waarschijnlijk een gelegenheidsdief. En deze kun je afschrikken door simpele maatregelen te nemen. Dus ik dacht, waarom kan ik zelf geen diefstal afschrikking maken?

En zo heb ik dat gedaan: remkabeltje gepakt, doorgeknipt en de bevestigingsrails van de fietstassen in het midden losgeschroefd (2 van de 4 schroeven). Daar rijg je de remkabel doorheen en voila. Om het af te maken bevestig je het met een hangslotje aan de fiets en het schrikt toch al weer af!

Afbeelding


Afbeelding
Jugendt schreef: Ik zat te tobben over de diefstal bestendigheid van Ortlieb fietstassen. Je pakt ze er zo makkelijk af, dat ik na een tijdje mezelf afvroeg hoe ik dit kon "tegen houden".
Mijn, low budget, idee wil ik graag delen met ander fietsers!
Let op dat je niet achter elke boom een crimineel gaat zien die het voorzien heeft op je stalen ros...

Ik zou eerder de sluiting die bovenop de tas ligt door de bagagedrager te rijgen. Loop je niet de kans met de remkabels je tas lek te prikken of een slot kwijt te raken.

Diefstal heb ik me nooit zo om bekommerd onderweg, maar ik heb inmiddels al een aantal keren de sluiting van mijn Vaude tassen zien falen en dat de enige reden dat de tas nog aan mijn fiets hingen de sluiting was die door de bagagedrager geregen was... Enige diepe gaten waren debet aan zullen we maar zeggen ;-)
Ik heb bij de Ortlieb tassen de draaglus (?) tussen de beide sluitingen verwijderd. Gewoon schroefjes er uit. Zo pak je de tas er niet in 1 keer af, maar moet je de sluitingen 1 voor 1 met de hand even openen.

Ook dat maakt al een stuk minder laagdrempelig...


Paul
Je kunt ook , nog simpeler, gewoon de riemen waarmee je de tas ontkoppeld, onder de tassluiting doen. Zo kun je de tassen er niet meer 'on the run' aftillen zonder eerst de gewone tassluiting te openen. En als je er een backroller op hebt zitten of andere bagage die de toegang tot de sluiter blokkeren moet je eerst die eraf halen. Geen gedoe met slotjes en kabels :)
Ik gebruik een eenvoudig krulkabelslot van dun staaldraad met cijferslot van BBB om de draagriemen aan mijn bagagedrager te bevestigen. Prima tegen sneldieven.
Mag ik eens vragen; van wie is er hier op dit forum een tas van z'n fiets gejat? Waar en hoe stond je fiets toen?

Ik heb mijn fiets op veel plaatsten (niet in grotere steden) onbeheerd achter gelaten met tassen. Altijd redelijk kort, om een supermarkt in te lopen of een kerk.
Telkens met de stuurtas met mij mee en het idee dat het wellicht misschien wel eens heel erg mis zou kunnen gaan. In de kerk-supermarkt denkend aan de inhoud van de verschillende tassen en wat ik ga doen als die tas er zo niet meer is.....geen - ik klop het af - problemen gehad.
Gefietst in Duitsland, Frankrijk, Belgie en Nederland (de fiets altijd even na vragen bij de kopieermachine of het kinderspeeltoestel waar in mijn tijd een dubbeltje in ging zetten) In Polen, Tsjechie, Slowakije, Roemenie, Hongarije, Wit Rusland, Oekraine, Oostenrijk, de vier Baltische staten. Geen kabeltjes door mijn tassen.
Wel mijn fiets altijd op slot, en 's avonds waar mogelijk met een kabelslot door wielen en frame vast aan.

Gr Hans
Als extra vraag op de vorige post,

hebben jullie hem ook verzekerd? Voor een fiets van 2400 euro betaal je al snel 300 euro voor 3 jaar
Zo'n bagage-netje van die vakantie gozer uit de Westerstraat in Amsterdam, krijg je er amper omheen, laat staan eraf...
nvt
Tip voor mensen met Vaude fietstassen: deze hebben bij de haak een klein gaatje waar precies een ABUS Travel Light 145/20 - cijferslotjeslotje door kan (verkrijgbaar bij o.a. Fietsvakantiewinkel) waardoor de haak geblokkeerd wordt en de tas dus niet meer van de bagagedrager af kan.

Daarnaast een alternative approach voor iig landen in Europa: de was als 'psychische' fietsbeveiliging. Aan het zadel, de bagagedrager/fietstassen en de stuurkabels hang ik naast de handdoek ook de fietsbroek en BH van de vorige dag, ja echt. Technisch doet het natuurlijk niets, maar we hebben nog nooit met diefstal te maken gehad. Vergelijkbare strategie geldt voor de fietstassen zelf. Ik heb een tijdlang overwogen om mijn verschoten Vaude Roadmasters uit 2003 te vervangen door een nieuwe waterdichte set van Vaude/Ortlieb, maar uiteindelijk besloten dat het beter is niet teveel 'blingbling' uit te stralen. Dat is best lastig met een glimmende Travelmaster die er na jaren nog steeds mooi uit blijft zien, maar door de oude fietstassen ziet het geheel er op het eerste gezicht hopelijk toch een beetje zielig uit. :D
Als je het een veilig gevoel geeft vooral doen. Ik heb in al de jaren dat ik onderweg ben in Europa alleen de stuurtas van de fiets gehaald als ik ergens naar binnen ging, de rest blijft gewoon op de fiets ook in een stad als Berlijn, Wenen of Praag. Bij mij en ik denk het gros van de fietsreizigers hier zijn de tassen nooit gestolen.
Geen slotjes hier. Wat ik wel doe is de afneemlussen wegstoppen onder het rolgedeelte en de band. Is vooral tegen scooterdieven die met het langsrijden de tas zouden kunnen meegraaien (met alle gevolgen van dien) en het afnemen gaat ook bij een stilstaande fiets net wat lastiger.
Bij overnachten gaan de tassen onder het tentdoek.
Wat ik doe is als ik met zijtassen rijd is de bovenste band van de Ortlieb Front/Back roller Classic vast klikken door de bagagedrager heen. De middelste die niet op een Roller City zit zegmaar. Dan is de tas er niet in 1 beweging af te krijgen.

Met slecht wegdek en/of vluchtelementen ook best handig dat de tas er niet gelijk af stuitert

Verder geen sloten of iets dergelijks.
aandegracht schreef:
wo 07 dec, 2011 09:34
Mag ik eens vragen; van wie is er hier op dit forum een tas van z'n fiets gejat? Waar en hoe stond je fiets toen?

Ik heb mijn fiets op veel plaatsten (niet in grotere steden) onbeheerd achter gelaten met tassen. Altijd redelijk kort, om een supermarkt in te lopen of een kerk.
Telkens met de stuurtas met mij mee en het idee dat het wellicht misschien wel eens heel erg mis zou kunnen gaan. In de kerk-supermarkt denkend aan de inhoud van de verschillende tassen en wat ik ga doen als die tas er zo niet meer is.....geen - ik klop het af - problemen gehad.
Gefietst in Duitsland, Frankrijk, Belgie en Nederland (de fiets altijd even na vragen bij de kopieermachine of het kinderspeeltoestel waar in mijn tijd een dubbeltje in ging zetten) In Polen, Tsjechie, Slowakije, Roemenie, Hongarije, Wit Rusland, Oekraine, Oostenrijk, de vier Baltische staten. Geen kabeltjes door mijn tassen.
Wel mijn fiets altijd op slot, en 's avonds waar mogelijk met een kabelslot door wielen en frame vast aan.

Gr Hans
Verleden week is mijn Vaude tas van mijn fiets gejat. Ik was in Barendrecht, was 5 minuten binnen om een bosje bloemen af te rekenen, kom buiten, weg tas. Behoorlijk de smoor in. Niet zo zeer vanwege de tassen, die waren al 25 jaar oud en al talloze malen gerepareerd, maar wel door mijn stomheid en het gemis van de inhoud.
Ronald van der Perk schreef:
di 23 jun, 2020 18:11
Verleden week is mijn Vaude tas van mijn fiets gejat. Ik was in Barendrecht, was 5 minuten binnen om een bosje bloemen af te rekenen, kom buiten, weg tas. Behoorlijk de smoor in. Niet zo zeer vanwege de tassen, die waren al 25 jaar oud en al talloze malen gerepareerd, maar wel door mijn stomheid en het gemis van de inhoud.
Da's heel rot :cry: Vertrouwen in de mensen zal een flinke deuk hebben opgelopen.