Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk Mes Neem Jij Mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk Mes Neem Jij Mee?

x

x
Ik neem altijd mijn Leatherman Wave mee, ben daar zeer aan gehecht.
Frits
Tot nog toe altijd een Victorinox multitool. Loodzwaar.
Voor de toekomst wil ik ook aan de Opinel en een los tangetje. Met een mesje kan je, met een beetje improvisatie, veel wat met een schaartje ook kan.
Mini-schroevedraaiertje ging toch al mee, dus die zal ik ook niet missen dan.
gios schreef:Een Leatherman, omdat het handig is.
Ik fiets al jaren met een Leatherman, meer heb je niet nodig.

Wijnand
Robertjan schreef:Tot nog toe altijd een Victorinox multitool. Loodzwaar.
Voor de toekomst wil ik ook aan de Opinel en een los tangetje. Met een mesje kan je, met een beetje improvisatie, veel wat met een schaartje ook kan.
Mini-schroevedraaiertje ging toch al mee, dus die zal ik ook niet missen dan.
maar heb je al eens en remkabel op maat geknipt met een eenvoudig tangetje? Dat kan dan weer wel met de Victorinox ;-)

groet Bert V

neemt mee als we met z'n tweeen zijn;
victorinox zakmes met kurkentrekker
victorinox tool met setje imbus sleutels
en soms toch ook mijn favoriet; het opinelletje
Ik neem altijd een Leatherman Charge Ti (http://www.leatherman.com/product/Charge_Ti ) en een Fallkniven F1 (http://www.fallkniven.com/a1f1/f1_en.htm) mee. Beide zijn compact, zeer handzaam en kwalitatief erg goed. Tot nu toe heb ik nog niet meer nodig gehad.
Afbeelding

SOG titanium vision (eigenlijk te mooi om te gebruiken :D).

Afbeelding

Gerber guardian backup (Approved by Angelina Jolie)
Zuiz schreef:Afbeelding

SOG titanium vision (eigenlijk te mooi om te gebruiken :D).
Maar die prijs voor een mesje. Mijn stadsfiets is niet veel duurder!
Tja, sleep aljaren dag in dag uit aan mijn riem een Wenger ranger (met zaag) mee en een swisstool met bithouder. Komt dagelijks van pas (ook op kantoor).

Gaan bijna altijd op vakantie ook mee, maar soms ook de Laguiole want die blijven loeischerp.

Maar iets anders uit de collectie gaat ook wel eens mee, van SOG, Buck naar Nieto of wat anders handgemaakt spul.

Bas
Een blokker mes, houten handvat, loeischerp en ik kan er verpakkingen mee snijden, brood kan ik er mee snijden, vlees en noem maar op. Een ideaal ding!
[quote][/Het keukenmesje [Robert Herder, Solingen] zie foto, is niet van RVS, waardoor vlijm scherp. Een nadeel van geen RVS vind ik de ijzersmaak, roest valt wel mee als je het mes een beetje vet houdt.
quote]

Ha, die heb ik ook in de keukenla liggen. Gekocht na een uitzending van Wouter Klootwijk, nadat ie met zijn progamma De Wilde Keuken? een item had over scherpe messen.

Gekocht bij de Bijenkorf voor een "bijna echtscheiding" bedrag, maar dagelijks veel plezier van.

Vlijmscherp en word erg mishandeld in het keukenlaatje tussen de lepeltjes en ander spul, maar als de piepers het mesje zien, trekken ze als vanzelf al hun jasje uit.
GerdC schreef:
Zuiz schreef:Afbeelding

SOG titanium vision (eigenlijk te mooi om te gebruiken :D).
Maar die prijs voor een mesje. Mijn stadsfiets is niet veel duurder!
Mijn stadsfiets was net zo duur als de Gerber :D . (SOG in USA gekocht voor hele goedkope dollars)
* Leatherman Wave (vanwege de tang)

* Victorinox (geen mes te noemen, blad is misschien 4cm ... maar de schroevendraaier is nuttig want die van de Leatherman is 10 jaar geleden afgebroken)
een kleine greep waaruit ik meestal kies:

Afbeelding

de Wenger en de Swisstool hanngen altijd aan mijn riem, gebruik ze dagelijks. Maar vaak gaat er op een tochtje wat anders mee, maar er had net zo goed wat van CRKT, Gerber oid op tafel kunnen liggen.

Kwa esthetiek springen de Laguiole en de Perceval er wel tussen uit.

Een goed mes moet gewoon scherpblijven en fijn in de hand liggen, dan ben je der meestal al mee weg.

Bas


Aporpos
Damaststaal of damast, ook Damasceens staal genoemd, is een staalsoort, oorspronkelijk afkomstig uit India, van waaruit het in de vorm van smeedklare blokken of zogenaamde 'broodjes' (ingots) werd verscheept naar het Midden-Oosten. In Europa is damast bekend geworden doordat Damasceense kooplieden het verhandelden in de vorm van zwaarden en messen.

Damast wordt tegenwoordig als verzamelnaam gebruikt voor twee soorten staal: wootz (of ook wel bulat genoemd) en patroongeweld ('patternwelded') staal. Beide vertonen patronen door kleurverschillen. Deze zijn echter door geheel verschillende productietechnieken verkregen.
In voorgaande jaren namen we een opinel mee en een goedkoop aardappelmesje. Ik heb pasgeleden een Scanpan groentemesje gekocht voor in de keuken:
Afbeelding
Hij bevalt erg goed en is lekker scherp. Het lemmet is 9 cm. Door het hoesje ook erg geschikt voor in de fietstas. Ik denk dat ik die komend jaar eens meeneem. Er is iets aan de vorm van de opinel waardoor ik het niet prettig vind om daarmee groente te snijden; die afgeronde punt denk ik. De vorm van dit mesje is prima! Het ligt heerlijk in de hand. De kleurtjes zijn leuk natuurlijk en de prijs ook, kost een tientje.
liedje schreef:In voorgaande jaren namen we een opinel mee en een goedkoop aardappelmesje. Ik heb pasgeleden een Scanpan groentemesje gekocht voor in de keuken:
Afbeelding
Hij bevalt erg goed en is lekker scherp. Het lemmet is 9 cm. Door het hoesje ook erg geschikt voor in de fietstas. Ik denk dat ik die komend jaar eens meeneem. Er is iets aan de vorm van de opinel waardoor ik het niet prettig vind om daarmee groente te snijden; die afgeronde punt denk ik. De vorm van dit mesje is prima! Het ligt heerlijk in de hand. De kleurtjes zijn leuk natuurlijk en de prijs ook, kost een tientje.

Ziet er goed uit. Even opgezocht met Google. Kom ik hier terecht:
http://www.debijenkorf.nl/page/product_ ... rm=scanpan

Aanbieding €4,20

Groet, Joop