Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smartphone houder voor op de voorbouw - Forum Wereldfietser

Smartphone houder voor op de voorbouw

Na wat experimenten met Osmand wil ik graag mijn Motorola Defy gaan gebruiken om te navigeren. Een test afgelopen zondag met de Defy in het kaartenvak van mijn Ortlieb stuurtas maakte snel duidelijk dat dat niet ideaal is. Maar dan dient zich de volgende uitdaging aan: op mijn stuur is geen plek meer om een houder te monteren, omdat alle ruimte wordt ingenomen door de handgrepen, de remmen, de schakelaars, fietscomputer, bel en de bevestiging van de stuurtas. Mijn idee was om de Defy op een houder op de voorbouw te monteren, maar een hele avond speuren levert mij eigenlijk niks bruikbaars op. Ik kom van alles tegen voor de iPhone, maar een beetje normale houder voor op de voorbouw niet.

Zie ik iets over het hoofd en hoe lossen andere leden dit op? Voor de Defy lijkt sowieso geen houder beschikbaar te zijn?
HR Richter Bike Mount 1 (of een andere bike mount van HR Richter) icm deze kleine universele houder werkt perfect (als je ruimte hebt op je stuur); de zijkant zit precies op de plek waar de USB-ingang zit maar geeft voldoende ruimte om er een USB-kabel in te steken zodat je hem ook aan een lader kunt hangen.

Wel trilt het geheel behoorlijk als je offroad gaat (kan ook aan mijn stijve alu fiets/voorvork liggen).

[edit]

Wellicht dat je met dit soort onderdelen nog ergens komt (ideaal is het niet..)
Ik heb met deze spullen een houder op de voorbouw gemaakt, onder meer te koop bij pdaplus.nl:

Richter bike holder 1569
Richter 1686 Secure Elastic
Richter universele houder (klein) 1230

Dat is dus een verstelbare stuurhouder met daarop een plaatje met een elastiek en daarop een universele houder; het elastiek gaat nog om de Defy zodat die bij een val niet los schiet. Ik ben wel eens gevallen met de fiets en het geheel blijft zeer stevig zitten. Het enige nadeel is dat er twee elastiekjes over het scherm zitten, maar daar heb ik eigenlijk niet echt last van. De telefoon haal je makkelijk en snel uit de houder dus geen probleem als je even van je fiets weg gaat.
Lampo, accessoires voor de iphone zijn makkelijk te maken aangezien het model niet (veel) veranderd. Voor andere toestellen wordt het inderdaad lastiger en al helemaal als het ook nog waterdicht moet zijn. De houder waar Matthie naar linkt is denk ik een goede oplossing al ben ik zelf niet erg enthousiast over de plastic kogel/kop verbinding. Om meer ruimte op je stuur te creeeren zou je nog naar de link van Rose kunnen kijken inderdaad. Anders heeft Terracycle http://www.t-cycle.com ook nog dingen die je hiervoor kunt gebruiken verkoop in europa door http://icletta.com/index.php. Wel aan de prijs maar kwalitatief goed.
Ben erg tevreden over deze Topeak iPhone houder:

http://goo.gl/3PuVX

Waterdicht, goedkoop, makkelijk los te klikken en zeer licht!
Hoe bedien je het touchscreen door het plastic heen?
Bediening van scherm gaat goed behalve als ik dikke handschoenen aan heb.
Voor de Defy die de topicstarter gebruikt heb je echt geen plastic nodig... dat ding is waterdicht. Ik heb hem in de stromende regen gebruikt. Je moet alleen het scherm even droog vegen anders doet hij het niet. Je kunt deze telefoon dus prima met de door mij aanbevolen constructie (zie hierboven) op je voorbouw monteren.
Wat denk je van de Bikepad?

Afbeelding

(sorry voor de beroerde foto, ik zal er een betere van maken) Te koop bij drie winkels in Amsterdam en via internet.

http://bikepad.net/
Hartstikke bedankt voor alle reacties! Goed om te horen dat er een aantal alternatieven zijn. Voor mij zou de keuze gaan tussen de oplossing van Richter en de Bikepad. De Topeak vind ik mooi (weinig losse onderdelen), maar de Defy is toch wel een slag kleiner dan de iPhone, maar heeft een groter scherm. Ik ben bang dat hij dan naar beneden zakt en een deel van het scherm niet zichtbaar is.

Eric, heb jij de Bikepad al geprobeerd? Het is een heel simpele oplossing, maar ik weet niet of het ook werkt met de rubber onderkant van de Defy en hoe lang het werkt (kan niet tegen vet en stof). En in dat licht vind ik de prijs met €60,- wel aan de stevige kant voor een plaatje aluminium met traagschuim en twee klittebandjes. Daarnaast lees ik dat hij niet altijd recht blijft zitten... Denk dat ik voor minder dan de helft de minder elegante, maar wel betrouwbare Richter oplossing kies.
Nog een tip; als je bij een richter bike mount er één kiest waarbij je de hoek kunt aanpassen tijdens het fietsen dan kun je de telefoon altijd in een hoek zetten dat je géén last hebt van invallend zonlicht; werkt perfect.
Dank je, die tip neem ik mee! Nog een vraag, die bike mountainbike van Richter kan een maximale diameter van 28 mm aan volgens de website. Maar nu is mijn voorbouw 32 mm dik, is dat een probleem? Of heb jij hem op het stuur zitten?
Van de week was ik even bij rose in Duitsland en heb toen ook gekeken naar een telefoonhouder voor op de fiets.
Ik heb zelf een HTC desire en die past perfect in deze houder. Ook werkte het touchscreen nog steeds erg goed.

http://www.rose.nl/artikel/topeak-phone ... aid:504756

Misschien ook wel handig icm gsm navigatie is een extra accu.

http://www.dealextreme.com/p/solar-powe ... lack-91795
Maarten H. schreef:Mijn idee was om de Defy op een houder op de voorbouw te monteren, maar een hele avond speuren levert mij eigenlijk niks bruikbaars op.
Goeie keus! De Defy is waterdicht dus hij kan zó op een houder gemonteerd, laat de hoesjes maar thuis.

Wil je 'm laden tijdens het fietsen dan zit je een beetje met het micro usb stekkertje aan de zijkant. Ik vond het niet plezierig dat deze aansluiting los hangt en vond een houder die het kabeltje netjes geleidt en ondersteunt. De leverancier, tevens producent, is Bikertech. Een chaotische website maar de levering was snel en correct. Rond de 60 euro, niet goedkoop, hij zit wel bomvast.

Ik heb gekozen voor de houder met rubber schokdempertjes. Achteraf vraag ik me af of dat echt zin heeft, misschien bij hele harde klappen.

Afbeelding
nvt
Voor wie nog op zoek is naar een houder, ik heb inmiddels twee houders besteld via brando. De houders worden standaard geleverd met een mooi kantelsysteem, maar die brengt je telefoon ook gelijk een centimeter of 5 omhoog. Ik heb die houder dan ook vervangen voor Richter bikeholder die eerder werd genoemd. Ook via pdaplus.
Voor de Motorola zie ik geen houder bij Brando, maar wel voor andere bekende merken als Samsung, Apple, HTC, Nokia en LG.

Uiteindelijk zit het bij mij zo:
Afbeelding
Het is mij uiteindelijk gelukt met een set spullen van Richter, het was even een beetje pielen om het rond mijn voorbouw te krijgen, maar nu zit het mooi en goed vast. Ik heb nu een kantelbare universele houder met een rubber band om mijn Motorola ook bij een eventuele val of iets dergelijks goed op zijn plaats te houden.

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een oplossing en de Richter oplossing wel aantrekkelijk vinden, ik heb het complete kant-en-klare setje voor een hele leuke prijs kopen bij www.mtb-led.com. Een stuk goedkoper dan bij pdaplus of aanverwante sites en de levering was snel en correct!