Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Forum Wereldfietser

slaapzak

Hoi,

ik wil mijn zware kampeeruitrusting updaten voor lichtgewicht spullen. Slaapmatje en tent zijn niet zo moeilijk, maar slaapzak vind ik wel lastig: dons is veel lichter dan synthetisch en ook pakvolume is veel lager. Ook blijft de isolatiewaarde veel langer goed.

Het enige wat mij nog tegenhoudt is de onduidelijkheid over hoe het dons gewonnen wordt. Als ik de meest ongunstige getallen neem zou 80% van het dons dat wereldwijd geproduceerd wordt afkomstig zijn van levend geplukte ganzen. Voor mij is dat onacceptabel. Slechts enkele fabrikanten melden op hun website dat het dons afkomstig is van geslachte dieren.

Hoe denken jullie hier over? Wordt hier uberhaupt bij stilgestaan? (aangezien ik de indruk krijg dat vrij veel buitensporters voor dons kiezen) Zijn hier keurmerken voor? (voor zover ik weet niet) of zijn er fabrikanten die wel transparant en duidelijk over dit onderwerp zijn?

Best lastig, aangezien synthetisch veel volumieuzer en zwaarder is...
jeroen_ schreef:Best lastig, aangezien synthetisch veel volumieuzer en zwaarder is...
Maar ja, wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. Dus voor mij geen dons.

Gerd
Dit is wat PHD zegt: http://www.phdesigns.co.uk/ethics.php
Het Chinese dons van goedkopere slaapzakken schijnt in veel gevallen een wat minder vrolijke herkomst te hebben.
Wim
ik zie hier een gat in de donsmarkt! want ook ik zou beter slapen onder mijn donsdeken, wanneer ik wist dat er voor mijn dons geen onnodig leed is geleden. maar heb tot nu toe geen info kunnen vinden daarover...
jeroen_ schreef:Hoe denken jullie hier over? Wordt hier uberhaupt bij stilgestaan? (aangezien ik de indruk krijg dat vrij veel buitensporters voor dons kiezen) Zijn hier keurmerken voor? (voor zover ik weet niet) of zijn er fabrikanten die wel transparant en duidelijk over dit onderwerp zijn?
Dat er geen garantie kan gegeven worden dat de dons niet afkomstig is van levend geplukte ganzen, is ook voor mij de reden dat ik nog geen met dons gevulde slaapzak (en andere spullen) heb. (Al heb ik wel één keer een donzen slaapzak gehuurd om bij -20 buiten te kunnen slapen.)

Uit een reportage over dit onderwerp die ik onlangs zag, bleek dat eigenlijk geen enkele fabrikant (van dekbedden) een garantie kan geven over de afkomst van hun dons, dus is het maar de vraag of de fabrikanten die op hun website vermelden dat hun dons afkomstig is van gedode dieren, dat ook werkelijk kunnen garanderen. (Ik durf dat te betwijfelen.)

Daarnaast is het maar de vraag of de dons van gedode dieren zoveel beter is. Ik vermoed (maar heb er geen bewijzen voor) dat deze dons dan meestal afkomstig is van ganzen gekweekt voor de ganzenleverproductie (er wordt immers maar weinig ganzenvlees gegeten). En die ganzen hebben dus evengoed een verschrikkelijk leventje achter de rug.

Overigens heeft dons ook nadelen. Dons mag immers absoluut niet nat worden (wat voor iemand die hard transpireert in vochtig kampeeromstandigheden al tot problemen kan leiden). En hoewel de kunststofmaterialen nog steeds niet dezelfde isolatie/gewicht verhouding kunnen bieden als dons, wordt het kunststof wel steeds beter en leef ik met de goede hoop dat binnen een jaar of 10 het verschil minimaal is.
Volume vind ik overigens zelden een probleem, gewicht wel.
jeroen_ schreef:Hoe denken jullie hier over? Wordt hier uberhaupt bij stilgestaan? (aangezien ik de indruk krijg dat vrij veel buitensporters voor dons kiezen)
Ik denk hier inderdaad wel over. Maar het feit is dat - ook bij wereldfietsers, 'hikers', natuurliefhebbers, ... waarvan je zou denken dat ze geen oogkleppen dragen - de meeste mensen een morele grens steeds 'achter hun hielen trekken'.
M.a.w. ze zijn wel verontwaardigd over wat anderen 'fout' doen en klagen dus over de milieuvervuiling die anderen veroorzaken, over dierenmishandeling door anderen, over de uitbuiting van mensen door anderen, ... maar proberen hun eigen gedrag steeds goed te praten (of doen niet de moeite er over na te denken).
Kritiek op het feit dat ze de hele wereld rondvliegen (en dusdoende een gigantische ecologische voetafdruk hebben), donzen kleding en vlees uit de bio-industrie kopen en goedkope katoenen T-shirts dragen (verschrikkelijke arbeidsomstandigheden en massaal pesticidengebruik) wordt niet aanvaard. (Waar zouden de T-shirts van de wereldfietser worden geproduceerd en van zijn gemaakt?)

Renaat
Ik heb geen reden de informatie van PHD in twijfel te trekken - het is een keurig bedrijf. Ik denk dat het goed is een verschil te maken tussen enerzijds de dekbeddenmarkt met zijn scherpe concurrentie en relatief lage kwaliteitseisen, en anderzijds de toch hoogwaardiger markt van dure lichtgewicht slaapzakken.
Wim
Wim schreef:Ik heb geen reden de informatie van PHD in twijfel te trekken
Ook PHD is een commercieel bedrijf. Hun doel is winst maken. En met mooie praatjes maak je vaak meer winst. In het huidige klimaat is alles wat klinkt naar eco en bio een bron van extra winst. Slaap lekker in je donzen slaapzak en steek je struisvogelkop in het zand!

Gerd
Wim schreef:Ik heb geen reden de informatie van PHD in twijfel te trekken - het is een keurig bedrijf. Ik denk dat het goed is een verschil te maken tussen enerzijds de dekbeddenmarkt met zijn scherpe concurrentie en relatief lage kwaliteitseisen, en anderzijds de toch hoogwaardiger markt van dure lichtgewicht slaapzakken.
Wim
Als hun informatie klopt, dan zijn ze de uitzondering op de regel. En hoewel natuurlijk (en gelukkig) niet alle handelszaken onbetrouwbaar zijn, heb ik wel een gezonde hoeveelheid wantrouwen t.o.v. door fabrikanten aangeleverde informatie. Zo bleek uit die reportage ook dat zelf het bezoeken van een leverancier geen garantie is. Er zijn zelf 'voorbeeldboerderijen' die gebruikt worden om afnemers een rad voor het oog te draaien en het is dus niet omdat men een mooie beeld krijgt voorgeschoteld, dat men ook 100% zeker is van de afkomst van de uiteindelijk aangeleverd dons.

Renaat
Als je er niet meer vanuit kan gaan dat geleverde informatie eerlijk is, en/of dat de fabrikant zelf door de leveranciers eerlijk worden voorgelicht, als je daarnaast niet vertrouwt op controles omdat daar weleens omheen gesjoemeld kan worden, dan kan je dus niks meer kopen. Synthetisch wordt misschien wel geproduceerd in bedrijven waar net netjes volgens protocollen,veiligheid werknemers enz. wordt omgegaan, de dekbedhoezen van natuurlijk materiaal, eerlijk of niet? Hoe worden de nylon tenten gemaakt? Waar komen de frames van je fiets vandaan?

Ergens houdt het op. Je moet vertrouwen op de informatie die wordt aangeleverd, zonder te goed van vertrouwen te zijn. En als je dat doet, dan steek je niet je kop in het zand als een struisvogel, maar ben je een realist, en daar is niets mis mee.
Waar de dons vandaan komt is één vraag (en het antwoord van PHD maakt duidelijk dat er al over nagedacht is), maar het belangrijkste blijft te investeren in materiaal dat lang meegaat. Elk productieproces en materiaal heeft voorlopig een bepaalde ecologische kost, zaak is dus om zo weinig mogelijk te produceren.

In tweede instantie moet pas gekeken worden naar de gebruikte materialen. Dons komt in onze perceptie rechtstreeks van een dier en spreekt daarom erg aan. Katoenplantages die in illegaal gekapte gebieden worden aangelegd of kunststoffen op basis van aardolie kunnen echter een veel grotere invloed hebben op het leven/lijden van dieren en mensen. Op dit moment moeten wij hiervoor vertrouwen op labels en de eerlijkheid van merken om uit te komen voor hun productie principes.

PS: voor wie het zich afvroeg: brookszadels komen van vee voor de vleesindustrie (dat heb ik toen nagevraagd :-) )
Polling schreef:Als je er niet meer vanuit kan gaan dat geleverde informatie eerlijk is, en/of dat de fabrikant zelf door de leveranciers eerlijk worden voorgelicht, als je daarnaast niet vertrouwt op controles omdat daar weleens omheen gesjoemeld kan worden, dan kan je dus niks meer kopen. Synthetisch wordt misschien wel geproduceerd in bedrijven waar net netjes volgens protocollen,veiligheid werknemers enz. wordt omgegaan, de dekbedhoezen van natuurlijk materiaal, eerlijk of niet? Hoe worden de nylon tenten gemaakt? Waar komen de frames van je fiets vandaan?

Ergens houdt het op. Je moet vertrouwen op de informatie die wordt aangeleverd, zonder te goed van vertrouwen te zijn. En als je dat doet, dan steek je niet je kop in het zand als een struisvogel, maar ben je een realist, en daar is niets mis mee.
Op zich ben ik het hier volkomen met eens. Je kan onmogelijk alles in vraag stellen en ook ik ga op sommige labels en bepaalde informatie van fabrikanten af. Ik beweer dus ook niet dat de informatie van PHD zeker fout is.
Dat neemt echter ook niet weg dat wat wantrouwen ook vaak op zijn plaats is. Niet alle fabrikanten zijn nu eenmaal eerlijk, en het geloof van consumenten in bepaalde labels heeft vaak ook te maken met een vorm van opentrekken van een paraplu. (De fabrikant zegt dat ..., dus ik kon het toch niet beter weten.)
Niet dat ik PHD (die waarschijnlijk kwalitatief hoogstaande producten maakt) niet gelijk wil stellen met de fabrikanten van producten die in verkooptelevisie aan de man/vrouw wordt gebracht. Maar zulke programma's tonen wel aan dat er erg veel kaf tussen het koren is.
Waar die grens 'moet' getrokken worden, dat is onmogelijk te zeggen.

Renaat
EnriceV schreef:Katoenplantages die in illegaal gekapte gebieden worden aangelegd of kunststoffen op basis van aardolie kunnen echter een veel grotere invloed hebben op het leven/lijden van dieren en mensen.
Correctie. Kunststoffen kunnen ook een heel negatieve invloed hebben op het leven/lijden van dieren en mensen.
Met jouw opmerking suggereer je dat de productie van dons nooit een even grote negatieve invloed kan hebben, dat betwist ik.
Wist je dat er ook een zwaar probleem is met stoflong bij de plukkers van ganzen? En met het afval afkomstig van fabrieken waar de ganzen (en het dons) worden verwerkt kan je ook een heleboel rivieren dood maken.

Renaat
maaike pfann schreef:ik zie hier een gat in de donsmarkt! want ook ik zou beter slapen onder mijn donsdeken, wanneer ik wist dat er voor mijn dons geen onnodig leed is geleden. maar heb tot nu toe geen info kunnen vinden daarover...
Je kan bij Yumeko donzen dekbedden kopen waarvan het dons op een normale manier gewonnen wordt. T'is wel duur.
Yeti heeft hele mooie en ook lichte slaapzakken,
voor elk seizoen.
Producten zijn mooi afgewerkt en goed doordacht in elkaar gezet, geen overbodige fratsen eraan.

Hun dons policy:
http://www.yetiworld.com/en/whats-a-yet ... -down.html

succes met je keuze,
TravelDuck schreef:Yeti heeft hele mooie en ook lichte slaapzakken,
voor elk seizoen.
Producten zijn mooi afgewerkt en goed doordacht in elkaar gezet, geen overbodige fratsen eraan.

Hun dons policy:
http://www.yetiworld.com/en/whats-a-yet ... -down.html

succes met je keuze,
Ik heb vorig jaar ook een Yeti slaapzak gekocht: veel waar voor je geld, supergoed dons.

Welke slaapzak je ook kiest: bestel voor een paar tientjes extra een vochtwerende tijk.
http://actua.canvas.be/panorama/archief ... vend-dons/

En ik citeer uit de reportage:
Bedrijven als Ikea en Fjâllräven, om er maar twee te noemen, hebben in de contracten met hun donsleveranciers staan dat het dons afkomstig moet zijn van dode ganzen. Nagaan of dat echt zo is, is echter een haast onmogelijke opdracht.
En een grote donsleverancier uit die reportage:
“Je maakt je te veel zorgen. Het is onmogelijk te controleren. Je zal alleen de kwaliteit van het dons kunnen controleren maar niet of het van levende of dode dieren komt.” – Cheng
Hoi,

bedankt voor alle tips en reacties. Yeti komt positief over, maar je weet inderdaad nooit echt zeker of het waar is wat ze schrijven. En goedkoop is het ook niet. Te duur voor een slaapzak waarvan je nooit helemaal zeker weet of het "goed" zit.

Omdat ik bedrijven standaard niet vertrouw (erg veel bedrijven liegen gewoon keihard) zie ik volledig van dons af. Wel heb ik nog gemaild naar o.a. Cumulus (netjes vlotte reactie ontvangen zoals altijd!, dons zou van geslachte dieren afkomstig zijn, ze kunnen een (in Pools) certificaat sturen) en ook heb ik naar het Engelse PHD gemaild, van dit bedrijf heb ik echter nog geen reactie mogen ontvangen.

Eerst moet er een officieel, onafhankelijk keurmerk komen zodat je niet aangewezen bent op een mooi verhaaltje van de fabrikant die je alles wijs kan maken. Uiteindelijk zijn al die mooie praatjes van deze hoogwaardige merken natuurlijk heel fijn om te lezen, maar ze doen de controle wel zelf en dat vind ik daarom onbetrouwbaar.

Ik heb besloten mijn principes zwaarder te laten wegen, ik wil niet mogelijk verantwoordelijk zijn voor zo veel dierenleed alleen maar om iets lichter en minder volumieus op pad te kunnen. Daarnaast vind ik het risico op dierenleed niet opwegen tegen het geringe voordeel van lager gewicht en pakvolume. Ook omdat ik slechts enkele weken per jaar gebruik maak van de slaapzak.

Weten jullie misschien ook wat de meest lichtgewicht synthetische slaapzak is? Afgezien van de beperktere levensduur vind ik synthetisch geen probleem maar ik vraag mij af of er slaapzakken zijn van bijv. 500 tot 750 gram die je tot bijv. 5 graden kunt gebruiken? (waarbij ik thermo-ondergoed + evt. kleding draag om met een lichtere slaapzak toe te kunnen)

Zelf heb ik deze kunnen vinden:

http://www.mammut.ch/en/productDetail/2 ... ummer.html 4 graden Celcius (dus 4+5=9) met een gewicht van 850 gram.

http://www.mammut.ch/en/productDetail/2 ... eason.html (-2 + 5 = +3 graden comfort temperatuur)

de Ajungilak Alpine 3-Season is dus warm genoeg voor najaar in Noord Europa en zit zonder zak onder 1 kg.
Als je een goede synthetische zak wilt dan zit je bij Ajungilak wel goed (behalve dat je moet nadenken over de arbeidsomstandigheden in de Chinese fabriek). Mijn zoon had tot voor kort een drieseizoenen slaapzak van ze. Die was 1600 gram, niet al te volumineus, en redelijk warm. Wel is de warmte in de loop van de zes jaar of zo dat we die slaapzak hebben gehad echt minder geworden. Deze slaapzak was ook eigenlijk te kort voor de geadverteerde gebruikerslengte.
Wim
Hoi Wim,

het ethische aspect blijft inderdaad moeilijk, een synthetische slaapzak zal ook ongetwijfeld niet op een 100% mens / dier / milieuvriendelijke wijze geproduceerd worden.

Goed om te horen dat de Ajungilak goed beviel afgezien van het bekende feit dat isolatiewaarde snel afneemt. Zelf heb ik zo'n 6 jaar de Ajungilak Voyager en ook deze slaapzak is duidelijk kouder geworden.

De Ajungilak Alpine 3-Season is de meest lichte synthetische slaapzak die ik tot nu toe heb kunnen vinden die ook nog geschikt is voor temperaturen tot 0 a 5 graden.

Als ik het dus goed begrijp, ligt de gewichtsgrens voor een synthetische 3-seizoenen slaapzak bij 1 kg. (voor een large versie, exclusief stuffsack)
De Donshoeve in Hoorn heb ik vanochtend net aan de lijn gehad (kwam ik tegen via een advertentie in de Toorts) en zij beweren diervriendelijk geoogste dons te hebben. Ze hebben geen website, dus ik heb een folder aangevraagd.

Groeten van Paulien