Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF Fahrradmanufaktur - Forum Wereldfietser

VSF Fahrradmanufaktur

Hallo

Zoals velen ben ik op zoek naar een degelijke trekkingfiets. Prijs/kwaliteit kom ik voor nieuwe fietsen vaak uit bij het Duitse Farhradmanufakter. Dit merk blijkt (in België althans) niet echt gekend te zijn bij de meeste fietshandelaars. Ook op het internet vind ik niet super veel info. De info die ik vind, gaat dan vaak over 'oudere' modellen.

Heeft iemand positieve/negatieve ervaringen met dit merk in het algemeen? Gezien de scherpe prijs moeten zij toch ergens op besparen (denk ik), iemand enig idee waarop? Op het eerste gezicht lijkt me alles steevast inorde en ben ik dus erg geneigd om deze fiets te kopen.

Voor alle duidelijkheid: ik wil de fiets gebruiken voor enkele fietsreisjes/jaar en nadien als woon- werkverkeer. Absolute topeisen stel ik dus zeker niet.

alvast bedankt voor jullie reactie,
mvg,

Frank
Hoi Frank,
Ook in NL is dit merk bij 99% van de fietsenmakers-op-de-hoek totaal onbekend. In Duitsland is het een groot fietsmerk, waarbij je moet bedenken dat er in Duitsland meer dan tweemaal zoveel fietsen worden verkocht dan in NL en B samen. (http://www.rad-spannerei.de/blog/2010/0 ... ltweit-ein) Dat is een van de grootste verschillen.

Nu heb ik pas een T-400 gekocht dus ik kan er niet meer over zeggen dan dat hij lekker fietst, maar er zijn op dit forum veel mensen die forse reizen hebben gemaakt met hun FM.
Waar ze op besparen bij de goedkope modellen is dat ze niet de allernieuwste groepen monteren. Ze hebben daarbij wel de filosofie dat ze geen prullen monteren. Voor de duurdere onderdelen moet t.o.v. de goedkopere wel aardig betaald worden. Kennelijk berekenen ze de prijs van het frame toch anders dan bij ons.

Waar je wel heel erg op moet letten is dat veel modellen een heel lang frame hebben ten opzicht van de maat die aangeduid wordt i.v.m. Nederlandse merken. Zo ben ik 1,85 m lang en heb toch een "53 cm"-frame genomen en heb daar zeker geen spijt van. De "Large" zou voor mij veel te groot zijn geweest.

Succes,

Leon
Wij verkopen in ons winkeltje redelijk wat fietsen van VSF. Ze zijn erg scherp geprijsd, maar er zijn duidelijke kwaliteitsverschillen met bijvoorbeeld een Koga, Santos, idworx of Snel.

Heb je een bepaald budget of heb je niet heel veel geld over voor een fiets (maar wel voor jouw auto :wink:), dan is VSF een goede keuze.

(en kom gerust eens langs, dan kan ik het je laten zien)
Het klopt dat VSF Fahrradmanufaktur niet echt courant verkrijgbaar is in België. La Maison du Velo (Brussel) verkoopt deze fietsen al enige tijd maar recent heeft ook fietsenhandel 'De Specht' (Berchem - Grote Steenweg (check ook hun website)) de VSF Fahrradmanufaktur fietsen in z'n assortiment opgenomen. Ook in Antwerpen heb ik een VSF Fahrradmanufaktur fiets in de vitrine van 'De Fietsenfikser' (Antwerpen - Amerikalei) zien staan.
Het zijn gewoon prima fietsen. Bij merken als koga en ik denk in iets mindere mate idworx en santos betaal je al gauw een flinke hoofdprijs vanwege marketing. Ook koga's gaan na verloop van tijd stuk, mijn eigen koga met een leeftijd van <10 jaar zit onder de diepe lakschade en er zit vrijwel geen orgineel onderdeel meer aan. Want de LX-afmontage slijt er net zo snel op.

De prijs/kwaliteit-verhouding is bij VHF een flink stuk hoger, maar de niet-onafhankelijke fietsenmaker weet het vast heel anders uit te leggen (want die verdient nou eenmaal een stuk meer op blingbling koga's).

Mijn tip: begin tweedehands of met een fiets met een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding; dan leer je na verloop van tijd hoe je ideale fiets eruit ziet en kom je ongetwijfeld uit op iets heel anders. In de tussentijd hou je geld over voor een fatsoenlijke uitrusting, minstens zo (en misschien wel véél) belangrijk(er).
Allen

Zeer bedankt voor jullie inbreng in dit onderwerp. Ik ga eerstdaags een verdeler bezoeken om daar de fiets eens van dichtbij te bekijken. Moest mijn beslissing uiteindelijk vallen op een VHF, laat ik jullie zeker mijn bevindingen hierover weten!

@Eric: Gezien ik een zeer beperkt budget gespendeerd heb aan m'n auto ( :wink: ), is Amsterdam me helaas iets te ver om tot daar te komen (woon zelf tegen Antwerpen). Toch bedankt voor je suggestie.

vriendelijke groeten,
Frank
Frank VR schreef:. Moest mijn beslissing uiteindelijk vallen op een VHF
Dan heb je vast uitstekende radio ontvangst onderweg :D


(Verein Selbstverwaltener Fahrradladen of zo iets)
VSF zijn goede fietsen waarop ook de ruwere fietsvakanties goed kunnen, zitten degelijk in elkaar.

Neem wel de opmerking van Leon serieus over de lange bovenbuis. Die 'ligt' niet iedereen.
ik heb reeds 4 jaar een VSF t 400 Rohloff en naar alle tevredenheid, vorig jaar onderweg naar Denemarken spraken twee Duitse fiets liefhebbers mij aan over de fiets en dat de VSF in Duitsland bekend staat als zeer goed op allegebied prijs onderdelen en frame.

Martin
De afmontage is gewoon ook erg goed; over het algemeen beter dan bij koga en min of meer vergelijkbaar met idworx; het verschil zou hem dus in het frame moeten zitten. Nu zullen ze bij idworx en koga daar wat meer tijd en geld aan besteden (zodat er oa ook extra grote glimmende blingbling logo's op staan), maar er is vooral ook een verschil tussen het materiaal: staal (VSF) en aluminium (en aluminium is duurder :roll: :roll: :roll:). Op de marketing van VSF wordt blijkbaar ook bespaart; anders kende de gewone Nederlander het merk wel...

Niet te veel naar die bling-bling fietsenverkopers luisteren maar vooral naar de mensen die er op fietsen :D
[Daarentegen valt me op dat de klanten van diezelfde handelaren vaak net zo tevreden zijn met VSF als met een Koga of Idworks.]

Als je kwaliteit louter gaat afmeten aan tevredenheid wordt het een warrig verhaal. Ik ben heel tevreden over mijn (zeg) Decathlon fiets. Hij brengt me waar ik wezen wil en laat me nooit in de steek. Prima kwaliteit. Beetje subjectief. Dat wil niet zeggen dat er geen meetbaar/onderscheidend kwaliteitsverschil is ten opzichte van enige andere merken die mij ook van A naar dezelfde B zouden brengen. Om onderscheid in prijs te wijten aan 'marketing' en 'bling-bling-logo's' lijkt me wat kort door de bocht.

Slijtage en gebruikssporen kan je overigens niet afkopen.

Als ik (zeg) Decathlon is dat zomaar een voorbeeld. Hiervoor kan elk ander merk in de plaats worden gezet. Voor je het weet gaat het hier anders over de kwaliteit van Decathlon fietsen. Dat mag best, maar is niet de insteek van mijn reactie...
"hij brengt me van A naar B" is geen vanzelfsprekendheid. Een Franse kennis van mij kocht twee jaar terug een Decathlonfiets, ging daarmee in Bretagne wat in het rond, beetje onverhard ook, en na drie dagen was zijn freewheel kapot, einde vakantie. Een rondje Nederland zou die fiets natuurlijk wel geklaard hebben.

Bij bijvoorbeeld VSF, Idworks zullen dit soort dompers niet snel voorkomen, of alleen na lang gebruik zonder onderhoud.

Dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen VSF, Idworks en andere goede merken, jawel hoor. Ik ben bang dat FrankVR de topicstarter het met subjectieve reacties zal moeten blijven doen.

Als ik het hier heb over VSF en Idworks als voorbeelden, kan ik die twee NIET vervangen door elk ander merk.
Naar mijn bescheiden en mening hangt het er heel erg van af wat
je verwacht. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met race-fietsen en
veel woon-werkverkeer op een Cannondale Touring. Na heel wat
info en leeswerk op het forum heb ik een stalen maatwerkframe
opgebouwd met simpele componenten om het betaalbaar te houden.
Simpel is echter iets wat door veel van jullie wereldfietsers een synoniem
is voor degelijk en gaat minder snel stuk. De prijs van een maatwerkframe
valt toch mee en je kan deze afbouwen met:
-setje handgespaakte wielen (al vanaf €200) volgens mij beter
dan wat std in de VHF staat en je kan gelijk kiezen voor de
meest geschikte cassette in functie van wat je met de fiets
wil doen
-spatbordsetje ?45€
-TT-aero bar-end schakelaars ipv rem-schakelgrepen
(heel groot prijsverschil)
-gebruikt crankstel - al voor 15€ op marktplaats en je kan dan
meteen de goede tandwielverhouding monteren
-simpel stuurtje 25€
-....
Voor mij is alvast het verschil tussen vakwerk en serie productie
merkbaar waarmee ik zeker niet wil zeggen dat een Koga Traveller,
een VSF, ...geen goede fietsen zijn waarmee je uiteraard ook
veel plezier kan beleven.

Succes met je keuze
Luc
kan weg :D
Leon schreef:Waar je wel heel erg op moet letten is dat veel modellen een heel lang frame hebben ten opzicht van de maat die aangeduid wordt i.v.m. Nederlandse merken. Zo ben ik 1,85 m lang en heb toch een "53 cm"-frame genomen en heb daar zeker geen spijt van. De "Large" zou voor mij veel te groot zijn geweest.
Ik lees op je website dat je juist voor een kleinere maat bent gegaan. Bij het grote frame zit je dan te ver voorover? Waarom heb jij voor de 53" versie gekozen?
rogierius schreef:
Leon schreef:Waar je wel heel erg op moet letten is dat veel modellen een heel lang frame hebben ten opzicht van de maat die aangeduid wordt i.v.m. Nederlandse merken. Zo ben ik 1,85 m lang en heb toch een "53 cm"-frame genomen en heb daar zeker geen spijt van. De "Large" zou voor mij veel te groot zijn geweest.
Ik lees op je website dat je juist voor een kleinere maat bent gegaan. Bij het grote frame zit je dan te ver voorover? Waarom heb jij voor de 53" versie gekozen?
Lezen wat er staat: "Een T400 is echter tamelijk lang gebouwd en dus heb ik ondanks de vriendelijk tegensputterende verkoper de kleinere versie gekocht. Deze fiets is 1 à 2 cm korter dan mijn 61cm-Avaghon, wat mij erg goed uitkomt want die vind ik net iets te lang."
Leon
Leon schreef:Lezen wat er staat: "Een T400 is echter tamelijk lang gebouwd en dus heb ik ondanks de vriendelijk tegensputterende verkoper de kleinere versie gekocht. Deze fiets is 1 à 2 cm korter dan mijn 61cm-Avaghon, wat mij erg goed uitkomt want die vind ik net iets te lang."
Leon
Ik heb gelezen wat er staat Leon, maar kan nergens lezen over het waarom. Waarom vind jij de grote versie te lang? Zit je dan niet lekker? Zit je teveel voorover gebogen? Of vind je het simpelweg fijner?

Toen ik bij Bike4travel was, werd mij juist de grote variant geadviseerd. Fietste prima, maar ja, voor 10 minuten. Dus dat vertelt mij niet zoveel dan. Aangezien wij even lang zijn, kunnen jouw beweegredenen ook op mij van toepassing zijn.
rogierius schreef:Ik heb gelezen wat er staat Leon, maar kan nergens lezen over het waarom. Waarom vind jij de grote versie te lang? Zit je dan niet lekker? Zit je teveel voorover gebogen? Of vind je het simpelweg fijner?
Ik vind de korte fiets fijner omdat ik op de lange niet zo lekker zit, waarschijnlijk omdat ik te veel voorover gebogen zit. Beter kan ik het niet omschrijven. Ik ben in vergelijking met lengtegenoten bij de WF wel iemand die graag iets rechterop zit dan gemiddeld.
Leon
Eric Schuijt schreef:Wij verkopen in ons winkeltje redelijk wat fietsen van VSF. Ze zijn erg scherp geprijsd, maar er zijn duidelijke kwaliteitsverschillen met bijvoorbeeld een Koga, Santos, idworx of Snel.

Heb je een bepaald budget of heb je niet heel veel geld over voor een fiets (maar wel voor jouw auto :wink:), dan is VSF een goede keuze.

(en kom gerust eens langs, dan kan ik het je laten zien)
Elmar van Bike4travel zei dat zij er wat meer werk hebben om de fiets rijklaar te maken en dat je wel wat verschil ziet in de afmontage dan bijvoorbeeld de duurdere merken, maar dat het verder een prima fiets is. Maar zoals ik het begreep, klonk het meer alsof dat voor hun een nadeel is dan voor de koper.

Verder kan ik weinig uitgebreide ervaringen vinden van wereldfietsers, dus ik ben erg benieuwd naar je bevindingen Frank.
Leon schreef:
rogierius schreef:Ik heb gelezen wat er staat Leon, maar kan nergens lezen over het waarom. Waarom vind jij de grote versie te lang? Zit je dan niet lekker? Zit je teveel voorover gebogen? Of vind je het simpelweg fijner?
Ik vind de korte fiets fijner omdat ik op de lange niet zo lekker zit, waarschijnlijk omdat ik te veel voorover gebogen zit. Beter kan ik het niet omschrijven. Ik ben in vergelijking met lengtegenoten bij de WF wel iemand die graag iets rechterop zit dan gemiddeld.
Leon
Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat voordat je een fiets uitkiest op basis van zijn bovenbuislengte (incl. setback zadelpen en lengte stuurpen+type stuur) je jezelf moet leren kennen in hoeverre je het prettig vindt om snel en dus meer voorover gebogen te fietsen. Cheetafast versus cittaslow.

Het grote voordeel van voorover gebogen te zitten is dat er minder lichaamsgewicht op je zitvlak komt. Het voorwiel krijgt opeens ook eens een keer wat draaggewicht te verduren, wat voor de spaken van een achterwiel wel prettig is. In hoeverre vind je dus of een stuur een ding is om mee te sturen of om op te steunen. Als ik mijn oude weduwe stadsfiets (stuur hoger dan zadel) vergelijk met mijn atb/trekkingbike (stuur lager dan mijn zadel) dan is de weduwe een verschrikking om mee te fietsen. Kracht zetten op de pedalen en aan je stuur trekken om snelheid te maken wordt dan ook een stuk moeilijker. Een compleet rechtop houding is bijna de missing link naar chopper/beachbike en ligfiets als je het rijtje tt-fiets, racefiets, atb beschouwt.

Meer voorover zitten vereist wel wat meer fietservaring, fitheid en slankheid. Een bierpens kan behoorlijk in de weg zitten tijdens het ademhalen naarmate je voorover hangt. Het betekent ook meer druk op de polsen, vandaar dat je bij forensen nog wel eens een ligstuur gemonteerd ziet. Je nekspieren krijgen je hoofd (4-6kg) ook meer te dragen, paar bokstraininkjes zijn aan te raden voor beginners. Verder is natuurlijk snelheid en de mate van verkeersdrukte een factor. In een stad fiets ik liever wat meer rechtop dan op de afsluitdijk.