Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opvouwbare rugzakken - Forum Wereldfietser

Opvouwbare rugzakken

Naar de toekomst toe zou ik mijn fietsvakanties langer willen maken en willen gaan combineren met meerdaagse trektochten. Waarbij ik dus de fiets en een deel van de bagage achterlaat op een camping ofzo en er een paar dagen op uit trek met rugzak en tent in de natuur.
Nu ben ik op zoek naar rugzakken die ik kan meenemen in een fietstas en toch voldoende sterk/groot/comfortabel zijn om tent, slaapzak, water en voedsel te kunnen dragen.

Op internet vind ik dit:
http://thehundreds.com/the-feed/2011/05 ... -rucksack/

iemand die ervaring heeft met dit model of soortgelijke andere modellen (eventueel met iets meer volume), of meer algemeen die aan deze vorm van 'multimodaal rondtrekken' doet?
Ik heb dat een aantal jaar geleden gedaan, zo'n combi-tocht. Ik ben naar Noord Engeland gefietst, daar heb ik The Inn Way to the Lake District gelopen en vervolgens ben ik weer terug gefietst. Als ik het me goed herinner had ik mijn standaard rugzak gewoon dwars over de achtertassen liggen. Het is een hoge stapel, maar het ging prima. Voortassen zijn dan ook niet meer nodig. Op de steilste stukken kostte het soms wel wat moeite om het voorwiel op de grond te houden.
ortlieb heeft ook een systeem waarbij je je fietstas aan een rugzakframe kunt koppelen.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=322

een echte rugzak met heupband is natuurlijk veel comfortabeler, veel hangt af hoeveel kg je meeneemt. Misschien kun je een echte rugzak als een soort topbag meenemen.
Misschien een vraag voor http://www.hiking-site.nl

Daar weten ze net zoveel over rugzakken als hier over fietstassen. 8)

http://www.hiking-site.nl/prikbord/

Hier staat een schat aan info.
The North Face Flyweight Rucksack is een compacte en mooie tas. Ik gebruik het tijdens tochten voor boodschappen en dingen ik even snel bij de hand moet hebben: regenjas, persoonlijke spullen, extra jas, lunch … De tas is niet geschikt voor zware en of grote dingen zoals tent, slaapzak, mat … tenzij je een minimalist bent met alleen extreem lichte spullen.

Pluspunten:
- Dun, licht en makkelijk op te vouwen
- Comfortabele riemen, heupband
- 2x opbergvakjes aan zijkant
- 1x opbergvak aan de bovenkant
- 1x opbergvak binnen (dient als opbergtasje voor de hele tas)
- Goedkoop, ontworpen met de rug van de fietser in gedachte

Minpunten:
- niet waterdicht
- geen padding binnen

Foto exemplaar tas die ik gebruik:
http://goo.gl/AGNV8
Ik heb geen ervaring met het aangegeven model. Wel gezien hoe anderen dit probleem oplossen. Veel grote rugzakken hebben twee aluminium strips als inwendig frame. Deze kun je er vaak uit trekken en los aan je frame vast maken, bijvoorbeeld achter je zitbuis. Zonder inwendig frame wordt een de rugzak oprolbaar. Het volume blijft door al die polstering nog steeds redelijk groot, maar het is nu wel beter pakbaar.
Alvast bedankt iedereen voor de suggesties :!:
Ik gebruik de Ortlieb X-Plorer: http://www.sportxl.nl/index.php?item=&a ... fAodMRiL0w

Gewoon een plunjebaal voor je tent die bovenop je achtertassen ligt.
Maar dan met rugzakhengsels. Draagt prima.
Gebruik de kleinste versie ook in het dagelijks woonwerkleven.
Goed door eenvoud.
Nu in de aanbieding.

niko
Ik ga binnenkort als lichtgewicht wandelaar weer terug naar het vakantiefietsen, maar wel met het idee om langere wandeltochten tussen het fietsen door te maken, net als bij mijn vorige fietstocht. Indertijd had ik een normale 70+15 liter Lowe Alpine rugzak leeg dwars over de achterfietstassen gestrapt, dat ging prima. De fiets liet ik altijd bij een hostal of opslagruimte op de camping achter.

Ondertussen wil ik het allemaal wat lichter en heb ik grondig uitgezocht wat voor mij de beste oplossing is om een rugzak mee te nemen die groot genoeg is voor (lichtgewicht)kampeerspullen en minimaal een week voedsel, dus zo'n 45-50 liter met draagcomfort tot zo'n 18kg.

Mijn eisen waren: zo licht mogelijke rugzak met frame; goede load transfer naar heupen; op te vouwen; hoeft geen toplid, vakken of frutsels; prijs of duurzaamheid minder belangrijk.

Een goede site om te beginnen is http://www.tenpoundbackpack.com/gear-li ... backpacks/. Dit is een overzicht met specificaties van vrijwel alle lichtgewicht rugzakken op de markt.

De meeste 'traditionele' lichtgewicht rugzakken met frame worden tegenwoordig niet meer met twee losse stays gemaakt maar met een M-vormig of U-vormig frame (dus twee vertikale stays die bij de schouders een dwarsverbinding hebben), of een framesheet van hard plastic. Comfortabeler voor de load transfer naar de heupen tijdens het wandelen, maar het rolt niet meer zo handig op voor het fietsen. Voorbeelden zijn de GoLite Jam, ULA Circuit, ULA Ohm, Gossamer Gear Mariposa, Granite Gear Crown, Terra Nova Quasar. Als je hiervan oudere modellen kunt vinden, kun je vaak nog wel de stays eruit halen.

Nieuwe rugzakken die wel klein op te rollen zijn, van de grote fabrikanten: Osprey Hornet (niet verkrijgbaar in Europa, ook niet na lange discussie met de European Sales Manager :D ) en Lowe Alpine Zepton (min of meer op te rollen met frame erin). En van de outdoor boutiques: Z-Packs Blast 30, Lightwave Ultrahike 60, Laurel Mountain Gear 3500 Exodus en Hyperlite Moutain Gear Windrider.

Ik heb deze laatste besteld vanwege het redelijke draagcomfort, minimalistisch ontwerp, lage gewicht en de oprolbaarheid. Als het goed is brengt Lars hem deze week mee naar NL en kan ik je over een paar maanden vertellen of hij aan de verwachtingen voldoet.

Je kunt ook overwegen een rugzak zonder frame mee te nemen, zeker als je een schuimmatje hebt om het frame mee te improviseren. Rugzakken zonder frame zijn echter minder geschikt om meer dan 10kg in te dragen. Meeste bovengenoemde fabrikanten hebben ook frameless modellen.

Laat maar horen als je nog specifiekere info over bepaalde rugzakken wilt, of over andere keuzes die ik maak om het fietsen en wandelen te combineren (bijv een zonnepaneel ipv een naafdynamo).

En geniet van je wandel-fietstocht!
Ik had een soortgelijk probleem. Wel is ie voor mij bedoeld om dagtochten te doen met foto-apparatuur. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een lichtgewicht rugzak van 25 liter: de exped cloudburst 25.
Dit model gekozen om volgende redenen:
- uiterst licht : 300 gram
- waterdicht
- zowel borst- als heupriempje
- redelijke schouderriemen
- door de afmetingen kan hij perfect als middentas tussen mijn achtertassen en past mijn tent erin qua lengte
- goed elastiek aan de voorzijde om extra materiaal onder te stoppen.
- een stuk lichter en comfortabeler dan de oplossingen door ortlieb bedacht


Intussen heb ik hem al verschillende keren uitegprobeerd en dit naar volle tevredenheid. De rugzak is een stuk comfortabeler dan ik verwachtte. Ik kan er gerust een dag mee rondsjouwen met toch wel 8 kg erin.

Ik had ook nog de alpkit gourdon bekeken, maar vertrouwde toch niet helemaal de kwaliteit.

Voorlopig geen spijt van mijn aanschaf...
antonie schreef:Waarbij ik dus de fiets en een deel van de bagage achterlaat op een camping ofzo en er een paar dagen op uit trek met rugzak en tent in de natuur.
Ik heb in Zuid-Amerika dit soort trektochten gemaakt, tussen het fietsen door. Daarom had ik naast m'n gewone tassen ook een 35L-rugzakje achterop. Dat is een mooie maat om jezelf te dwingen niet teveel mee te nemen op de trektocht van een paar dagen.
Een grotere tas lijkt me overkill en, zoals Abacus al aangeeft, beïnvloedt de rijeigenschappen en de fietsonderdelen best wel. Een kleinere tas lijkt me ondoenlijk tenzij je van zelfkastijding houdt tijdens de trektochten.
35 liter voldoet bij mij voor zo'n 3 dagen (met het slaapmatje buitenop en een niet-te-lichte tent). Daarom zou ik persoonlijk hiervoor, en wellicht weer tourskiën in de toekomst, eerder kijken naar 40-45L rugzakken met een ritsopening (persoonlijke voorkeur). Daarmee zou ik dan zo'n 5 dagen zonder bevoorrading onderweg moeten kunnen zijn.

Er zijn vele rugzakmerken. Kijk/onderzoek goed wat voor materiaal je wenst en of je spullen er allemaal in passen.