Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker?? - Forum Wereldfietser

Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker??

Afgelopen januari/februari hebben mijn vrouw en ik in West-Afrika gefietst. Wat ons heel erg verrast heeft, is dat bij allebei de ophanging van de linkerachtertas los is gegaan. Van de meest linker schroef in de rails is onderweg het plastic! moertje(stukje duitse degelijkheid) denk ik losgeraakt en de schroef heeft de stof ingescheurd.

Er is over en weer gecommuniceerd tussen ons en de winkel en ortlieb en een van de tassen is bij de importeur geweest.
Uiteindelijk zijn zij tot de conclusie gekomen dat de tas verkeerd en te zwaar beladen is geweest (want het komt nooit voor) en dat dit niet onder de 5 jaar garantie valt. Maar:

Met alle bepakking en eten was het gewicht 7,5 kg per tas, tas inclusief.
De tassen zijn ruim een jaar oud.
De tassen zijn na zes weken gebruik kapot gegaan

Ik ben zeer verbaasd over de afhandeling, ortlieb doet niks, de futurumshop wil mij slechts tegemoed komen door mij voor deze keer een enkele tas voor de volle prijs aan te bieden.
Hoeveel belading mag er eigenlijk in een back-roller classic en hoeveel pakgewicht doen jullie erin?
Zijn er wereldfietsers die eerder garantie geclaimd hebben bij ortlieb en zijn jullie hier tevreden over?

Guido

Afbeelding
Afbeelding
Hoi Guido,

Heel herkenbaar! Ik heb het zelfde probleem met mijn Classic tassen van Ortlieb.
Bij mij was de ophanging op dezelfde plek ook doorgescheurd. Dit op de eerste fietstocht. :cry:
[Heb het zelf gerepareerd]
Volgens mij; als de temperatuur stijgt worden de tassen zwakker. :?:

Deze tassen set kreeg ik [gratis] nadat ik met een eerdere set terug naar de winkel ben gegaan, alle lasnaden lieten los bij die tassen, dat na drie jaar.

Ander probleem; -de tussen vullingen [ophang haken] vallen er vrij snel uit.
-onder schieten de beugeltjes snel uit de drager.

Ik ben voorzichtig met mijn materiaal en heb nooit meer dan 15 kilo bagage in totaliteit, dit over drie tassen en een stuurtas verdeeld.
Afbeelding
Henk


kunst en fietswerk
Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie, ik ben dus blijkbaar niet de enige, zoals mij door de importeur is verteld. Temperatuur in Senegal was 35 graden, misschien verweekt dit het materiaal of de plastic moertjes.

Maar volgens de ortlieb-website:

Of u nu op een bospad fietst of door de woestijn, door een ravijn moet navigeren of een rivier moet oversteken, het uitermate degelijke buitenmateriaal heeft zich bij vele beproevingen bewezen.


Guido
guido schreef:
Of u nu op een bospad fietst of door de woestijn, door een ravijn moet navigeren of een rivier moet oversteken, het uitermate degelijke buitenmateriaal heeft zich bij vele beproevingen bewezen.


Guido
En juist daar kies je dan Ortlieb voor. Teleurstellend dat er zo met je klacht wordt omgegaan. Ik denk dat je wel een punt hebt. Hoe vaak komt het voor dat verschillende tassen falen op hetzelfde punt? Lijkt mij dat het niet alleen aan de belading heeft gelegen. Jammer dat Ortlieb en de verkoper het daar op houden.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie: schreef:Uw recht op een deugdelijk product

U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:

wat de verkoper heeft gezegd
wat er in reclame is gezegd
Bij mij hebben uiteindelijk ook beide tassen van dit ontwerp hetzelfde euvel gekregen, zijn het na veel meer gebruik. Ik maal er niet om want de tassen worden inderdaad zwaar beladen door mij en bovendien krijgt deze plaats ook nog eens het gewicht van de tassen die bovenop de achtertassen zit te verwerken.
Daarbij was reparatie onderweg kinderlijk eenvoudig met behulp van een RVS boutje, zelfborgend moertje en ring, die ik toch altijd bij me heb omdat veel kleine zaken aan de fiets daarmee aan elkaar zitten.
Van een winkel als futurumshop moet je natuurlijk niet veel verwachten, dat is slecht voor je nachtrust en zo.
Leon
Mijn reisgezel van de laatste twee trips heeft hetzelfde probleem gehad bij twee tassen aan twee kanten van de ophangrail. Je bent echt niet de enige.

De reactie is van Ortlieb is nogal flauw.
Ik schrik van het aantal reacties :shock: Ik dacht dat we hier te maken hadden met een oerdegelijk duits kwaliteitsproduct.
Ik heb de klacht bij Ortlieb Duitsland voorgelegd.

De andere tas heb ik zelf gerepareerd met een boutje, ringetje en een moertje omdat de stof hier niet uitgescheurd was. Is het verstandig om alle schroeven te vervangen met behoorlijke boutjes? Of vervalt dan mijn garantie.....

Guido
Al jaaaaren geen enkel probleem met onze Ortlieb classics.
En wij hebben ze af en toe best wel zwaar geladen met water/eten.
Heb ook nog nooit problemen gehad. Heb een tijdje geleden wel bij Ortlieb geïnformeerd hoeveel gewicht de (achter)tassen kunnen hebben (vanuit de gedachte dat bij bagagedragers altijd wordt gemeld hoeveel gewicht ze aankunnen, maar bij fietstassen nooit).

Het antwoord:
'the Back-Roller takes a maximum weight of 15 kg each bag. If you have further luggage I would propose to take another bag on the top of your carrier. Therefor the ORTLIEB Rack-Pack might be a good solution.'

Die 7,5 kg per tas, inclusief tas, mag dus geen enkel probleem zijn.
guido schreef:Ik schrik van het aantal reacties :shock: Ik dacht dat we hier te maken hadden met een oerdegelijk duits kwaliteitsproduct.
Ik heb de klacht bij Ortlieb Duitsland voorgelegd.

De andere tas heb ik zelf gerepareerd met een boutje, ringetje en een moertje omdat de stof hier niet uitgescheurd was. Is het verstandig om alle schroeven te vervangen met behoorlijke boutjes? Of vervalt dan mijn garantie.....

Guido
an@ortlieb.de. Kwam ik tegen hiero. Misschien heb je er wat aan.
Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de
ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!

Overigens waren de tassen van Radical Design wel mijn faforiet, jammer dat ze geen "gewone' tassen meer maken.


Henk

kunst en fietswerk
Geen probleemervaringen met mijn (soms overbelaste) achtertassen, wel met een stuurtas waar na het enkele keren losmaken van de kaarthouder, de bevestiging van de kaarthouder doorscheurde.

Renaat
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de
ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!
Ook helemaal geen last van.
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!
In 6 jaar 1x gehad. Ik fietste in Engeland te dicht langs een hoge berm. Voortas viel er af. Pas een steile afdaling later merkte ik dat het vulstukje wegwas. Voor de rest van de vakantie opgeloste met een reepje van de olielap.

Peter
Ik doe inmiddels 12 jaar met een set Classic voor- en achtertassen. Ik gebruik de tassen voor van alles en nog wat en heb er eigenlijk nooit problemen mee. Het enige dat ik recent heb vervangen is zo'n plastic sluitding daar was een pootje van afgebroken. Als de draagrail erg bol staat zit de tas te vol.
Bij de Back Roller Plus zit aan de binnenzijde van de tas een hard plastic plaat met borg ring tegen het doorscheuren. Hoe zit dat bij de Back Roller Classic?

Tip 1: bevestig aan de ophangrail een twee extra ophanghaken. Deze zijn los te krijgen : http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1453 of deze http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... =3a&page=2 zodat het gewicht van de tas over 4 ophanghaken verdeeld is i.p.v. 2. Geeft minder kans op uitscheuren.

Tip 2: plaats een stukje rubber of een dun PVC buisje om het ijzer van de bagagedrager. Dan heb je de opvulbeugeltjes helemaal niet meer nodig. Kun je ze ook niet verliezen. Trouwens ook goed tegen rammelende tassen. Deze oplossing kwam ik tegen op het forum van http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1&doc_id=8298&v=k

Op het zelfde forum, veel voorkomende problemen met de Ortlieb tassen, waaronder de loslatende opvulbeugeltjes: http://www.crazyguyonabike.com/reviews/ ... 38352&v=2w
Hoi,

zo te zien is het gewoon een slecht ontwerp. Mijn Vaude tassen hebben een hardback plastic achterwand waar de tas middels 9 popnagels? bevestigd is. De 2 klemmen die aanhaken op de bagagedrager zitten weer in een rails die ook in deze achterwand zit. Dat maakt op mij een veel degelijkere indruk dan jouw tassen met plastic?! schroeven.

Ik weet niet hoeveel gewicht ik er in vervoer, maar de achtertassen gebruik ik dagelijks voor boodschappen doen en ik gooi ze dan helemaal vol. Soms ook met aardappelzakken, bierflesjes, etc., dus lekker zwaar beladen. Gaat al zo'n 5 jaar goed.

Dat het probleem nooit eerder is voorgekomen dat is een standaard smoesje waar bedrijven en overheden zich regelmatig schuldig aan maken. Net zoiets als een verkoper die ook vaak het product dat jij wilt kopen ook zelf heeft, en dat bevalt hem / haar dan uiteraard altijd erg goed.

Wel een erg beroerde service van Futuromshop en Ortlieb, ik hoop dat Ortlieb je alsnog helpt met dit probleem.

(ik had toch wel wat meer service en eerlijkheid van een bedrijf als Ortlieb verwacht; maar ik kijk tegenwoordig niet meer op van bedrijven met een goede reputatie die toch erg matig zijn als het om service gaat)
Ik gebruik mijn classics al jaren, zelf geen problemen mee, verkoop ze ook via mijn winkeltje (vakantiefietsshop.nl). Ik zou sowieso meer service verlenen en proberen samen met de importeur (Jacobsons) en de klant, jullie dus, naar een goede oplossing te zoeken. Niet te snel opgeven, garantie eisen, zulke tassen hebben een lange gebruiksduur van min. 5 - 10 jaar, ze zijn niet voor niets prijzig. (niet als ze 10 jaar of langer mee gaan!)

Toch een paar tips:
- Zorg dat je het maximum gewicht niet overschrijd
- Als je tassen erg vol stouwt, gaan ze een beetje bol staan en komt er veel spanning op de ophangrail
- Draai de inbusboutjes 1 x per jaar iets aan (niet te strak)
- Plaats niet al te veel gewicht, zoals een tent e.d. bovenop de achtertassen
- Zorg dat ze goed gefixeerd zitten, weinig speling dus.

Succes,
Wijnand
wijnand schreef: - Plaats niet al te veel gewicht, zoals een tent e.d. bovenop de achtertassen
Waarvoor dient de Rack-Pack dan?

Renaat
Henk 52: er is niet meer greageerd op jouw opveulbeugeltjes-probleem. Dit herken ik er goed. Sedert een paar jaar gewoon wat slordig tape gedraaid rondom ophaalbeugeltjes (.....hoe ik dit exact moet omschrijven weet ik ook niet), en sedert die tijd ben ik ze nooit meer kwijtgeraakt. Het blijft toch een beetje primitief.
De overige probleem van ortlieb herken ik niet.
Alles bij elkaar heb ik toch de idee dat deze tassen het beste is dat op de markt is